Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 032
113
Hopsz, a CRS-28 2. fokozata sima és nem vákum optimalizált Merlinnel repült, jól láttam?
Jé, tényleg!
IMG-20230605-184508.jpg

Elég fura, úgy tűnik van annyi kraft a hordozóban, hogy megengedhetnek némi iSP veszteséget a gyártás idő +olcsósitás oltárán.

"CRS-28 featured the updated shorter nozzle on the Merlin vacuum-optimized engine on the second stage, which helps reduce manufacturing time, thus improving launch cadence. Furthermore, the shorter nozzle means that less metal needs to be used during manufacturing, which, in turn, reduces construction costs and increases the number of Falcon second stages that can be created. This shorter nozzle has slightly lower performance than its larger counterpart, which is compensated by this mission not needing increased performance from Falcon 9."
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 032
113
IMG-20230609-185328.jpg

A várhatóan május 12-én induló legújabb SpaceX Rideshare-8 küldetés Payload logját böngészve fedeztem fel a BME MRC-100 műholdját ami a SMOG sorozat eddigi legnagyobb példánya a maga 5×5×15cm méretével.
IMG_20221202_144002.jpg

K%C3%A9p1_5.jpg

A működést biztosító alegységek valamint az elekroszmog vizsgálatát végző berendezésen kívül egy helyzetstabilizáló rendszer is helyet kapott rajta. Fedélzetén meghívott "utasként" három egyetemen (Szegedi Tudományegyetem, Széchenyi István Egyetem Győr, Debreceni Egyetem) készült önálló kísérletek mellett a H-Ion és a 27G Kft. mérőeszközei is a világűrbe kerülnek.
mrc-100-parts-drawing-small.jpg

Az MRC-100 főbb paraméterei:
Mérete: 5 X 5 X 15 cm
Súlya: 575 gramm
Tervezett pálya: kb 500 km magas napszinkron pálya
Küldetése: 30 MHz - 3 GHz között a Földközeli rádióspektrum sűrűség vizsgálata
A várható start időpontja: legkorábban 2023. május
A kommunikációs UHF rádiócsatorna: a 437 MHz-es sávban
Várható aktív élettartama: min. 1 év
Bővebben;

A műholdat a Glasgowi AlbaOrbital hordozó állítja majd pályára. A hordozó és benne a Magyar hold balra legfelül látható ha jól tévedek, vagy balra közeptájt, kicsit hátrébb. A korábbi vetőcsöves cluster így nézett ki;
albapod.jpg

A szín ne tévesszen meg, illetve a log szerint 6-8 pocket cubesat-ot visz ezúttal. A miénk mellett van Román és török is a csövekben.

Egyébként igazi csemege is akad még a Rideshare fedélzeten, mint pl a SpeiSat “Guardian of Hope” (3U, Vatican cubesat) ez az egyház első hivatalos küldetése!
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 333
11 290
113
IMG-20230609-185328.jpg

A várhatóan május 12-én induló legújabb SpaceX Rideshare-8 küldetés Payload logját böngészve fedeztem fel a BME MRC-100 műholdját ami a SMOG sorozat eddigi legnagyobb példánya a maga 5×5×15cm méretével.
IMG_20221202_144002.jpg

K%C3%A9p1_5.jpg

A működést biztosító alegységek valamint az elekroszmog vizsgálatát végző berendezésen kívül egy helyzetstabilizáló rendszer is helyet kapott rajta. Fedélzetén meghívott "utasként" három egyetemen (Szegedi Tudományegyetem, Széchenyi István Egyetem Győr, Debreceni Egyetem) készült önálló kísérletek mellett a H-Ion és a 27G Kft. mérőeszközei is a világűrbe kerülnek.
mrc-100-parts-drawing-small.jpg

Az MRC-100 főbb paraméterei:
Mérete: 5 X 5 X 15 cm
Súlya: 575 gramm
Tervezett pálya: kb 500 km magas napszinkron pálya
Küldetése: 30 MHz - 3 GHz között a Földközeli rádióspektrum sűrűség vizsgálata
A várható start időpontja: legkorábban 2023. május
A kommunikációs UHF rádiócsatorna: a 437 MHz-es sávban
Várható aktív élettartama: min. 1 év
Bővebben;

A műholdat a Glasgowi AlbaOrbital hordozó állítja majd pályára. A hordozó és benne a Magyar hold balra legfelül látható ha jól tévedek, vagy balra közeptájt, kicsit hátrébb. A korábbi vetőcsöves cluster így nézett ki;
albapod.jpg

A szín ne tévesszen meg, illetve a log szerint 6-8 pocket cubesat-ot visz ezúttal. A miénk mellett van Román és török is a csövekben.

Egyébként igazi csemege is akad még a Rideshare fedélzeten, mint pl a SpeiSat “Guardian of Hope” (3U, Vatican cubesat) ez az egyház első hivatalos küldetése!


 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 223
35 827
113
Készülget az új metános rakétahajtómű az újrafelhasználható Amur rakétához
RD0177-nek hívják 100 tonna tolóerővel rendelkezik, ez év végére megépítik az első teszt példányt. 2025 végére már nagy tömegben gyártják.


2025 az új 2020...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 032
113
Készülget az új metános rakétahajtómű az újrafelhasználható Amur rakétához
RD0177-nek hívják 100 tonna tolóerővel rendelkezik, ez év végére megépítik az első teszt példányt. 2025 végére már nagy tömegben gyártják.

2025-végére igerik a prototípus fázis befejezését! (Ha minden a tervek szerint halad)
2025 az új 2020...
Érdekes, hogy a videó elején még fontos volt leragasztani a precíziós mérő robot logóját, később a gyárban már nem, mert büszkén mutatják az olasz DMC CNC gépeken készült alkatrészeket..

A metánnak meg nyilván vannak előnyei, de nem értem a mostani hájpot, amit még Elon indított el, és most mindenki Metán hajtóművet akar. Pont a F9 a jó bizonyíték, hogy strapabíró igásló kell újrahasználhatósággal, nem kell feltalálni a spanyol viaszt!
Az oroszoknak tele a padlás a szovjet éra különböző működésű/teljesítményű KeroLOX hajtóműveivel. Azok gyártásban van tapasztalatuk, én biztos nem erőltettem volna az ujhullámos Metánt, hanem fogtam volna az egyik meglévő bevált hardvert, és azt tettem volna ujrahasználhatóvá.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 672
10 527
113
Szerintem a Raptor sem fog 2025 előtt kilépni a prototípus állapotból. De arra nem fogadnék, hogy megbízható és újra felhasználható lesz addigra.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 032
113
Szerintem a Raptor sem fog 2025 előtt kilépni a prototípus állapotból. De arra nem fogadnék, hogy megbízható és újra felhasználható lesz addigra.
Az barátok közt is 14 év fejlesztési idő! (2011-ben indult a program)
Hajtóműre! Ennek tükrében azért már máshogy néz ki az SLS program fejlesztési ideje. És persze tök hihető, hogy az oroszoknak meg elég lesz pár év...
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 672
10 527
113
Az barátok közt is 14 év fejlesztési idő! (2011-ben indult a program)
Hajtóműre! Ennek tükrében azért már máshogy néz ki az SLS program fejlesztési ideje. És persze tök hihető, hogy az oroszoknak meg elég lesz pár év...
Az SLS programban a hajtóművek adottak voltak, ha jól tudom a SSME-ket használták eddig.
De ha minden igaz, a BE-4 már készen van, lassan már kész rakétát is indítanak vele. Nem alacsony hűségű prototípust.
Mellékesen mennyire bonyolult egy kerozin/oxygén hajtűművet áttervezni metán/oxygénre? Elvileg ugye a Raptor kb. 0ról indult.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 032
113
Az SLS programban a hajtóművek adottak voltak, ha jól tudom a SSME-ket használták eddig.
De ha minden igaz, a BE-4 már készen van, lassan már kész rakétát is indítanak vele. Nem alacsony hűségű prototípust.
Az RS25 is átesett némi újratervezésen, az olcsósitás jegyében.
Ami a BE4-et illeti épp nemrég indították be először a Vulcant;
Mellékesen mennyire bonyolult egy kerozin/oxygén hajtűművet áttervezni metán/oxygénre? Elvileg ugye a Raptor kb. 0ról indult.
Valószínűleg egyszerűbb a nulláról megtervezni a hajtóművet, mint egy meglévőt átvariálni.
Nem elég csak a keveréken állítani!
Sokminden függ az alkalmazott ciklustól, hűtési megoldástól, stb.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 672
10 527
113
Az RS25 is átesett némi újratervezésen, az olcsósitás jegyében.
Ami a BE4-et illeti épp nemrég indították be először a Vulcant;

Valószínűleg egyszerűbb a nulláról megtervezni a hajtóművet, mint egy meglévőt átvariálni.
Nem elég csak a keveréken állítani!
Sokminden függ az alkalmazott ciklustól, hűtési megoldástól, stb.
Hát mondjuk oxidizer-rith staged combustion mint az RD-170 családnál. De totál laikus vagyok, elnézést, ha nagy marhaságot mondok.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 723
38 890
113
2025-végére igerik a prototípus fázis befejezését! (Ha minden a tervek szerint halad)

Érdekes, hogy a videó elején még fontos volt leragasztani a precíziós mérő robot logóját, később a gyárban már nem, mert büszkén mutatják az olasz DMC CNC gépeken készült alkatrészeket..

A metánnak meg nyilván vannak előnyei, de nem értem a mostani hájpot, amit még Elon indított el, és most mindenki Metán hajtóművet akar. Pont a F9 a jó bizonyíték, hogy strapabíró igásló kell újrahasználhatósággal, nem kell feltalálni a spanyol viaszt!
Az oroszoknak tele a padlás a szovjet éra különböző működésű/teljesítményű KeroLOX hajtóműveivel. Azok gyártásban van tapasztalatuk, én biztos nem erőltettem volna az ujhullámos Metánt, hanem fogtam volna az egyik meglévő bevált hardvert, és azt tettem volna ujrahasználhatóvá.
A metán nem kormol annyira, nem kell pucoválni minden használat előtt a hajtóművet és olcsó, főleg az oroszoknál.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and gafzhu

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 672
10 527
113
Csak úgy gondolkodom, mint a kibic akinek semmi sem számít.
Ha eredetileg O2 hűti a hajtóművet, akkor elvileg csak a preburner-en meg a turbópumpa metán részén meg az injektoron (meg a csővezetékeken) kéne variálni és elvileg működőképes lehetne a hajtómű. Bár nem tudom, pl. a kerozin/O2 égése hasonló hőmérsékleten/nyomáson megy-e mint a metán/O2. Inkább nem is gondolkodom, túl sok az ismeretlen nekem. :confused: