• Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Űrkutatás

IMG-20230609-185328.jpg

A várhatóan május 12-én induló legújabb SpaceX Rideshare-8 küldetés Payload logját böngészve fedeztem fel a BME MRC-100 műholdját ami a SMOG sorozat eddigi legnagyobb példánya a maga 5×5×15cm méretével.
IMG_20221202_144002.jpg

K%C3%A9p1_5.jpg

A működést biztosító alegységek valamint az elekroszmog vizsgálatát végző berendezésen kívül egy helyzetstabilizáló rendszer is helyet kapott rajta. Fedélzetén meghívott "utasként" három egyetemen (Szegedi Tudományegyetem, Széchenyi István Egyetem Győr, Debreceni Egyetem) készült önálló kísérletek mellett a H-Ion és a 27G Kft. mérőeszközei is a világűrbe kerülnek.
mrc-100-parts-drawing-small.jpg

Az MRC-100 főbb paraméterei:
Mérete: 5 X 5 X 15 cm
Súlya: 575 gramm
Tervezett pálya: kb 500 km magas napszinkron pálya
Küldetése: 30 MHz - 3 GHz között a Földközeli rádióspektrum sűrűség vizsgálata
A várható start időpontja: legkorábban 2023. május
A kommunikációs UHF rádiócsatorna: a 437 MHz-es sávban
Várható aktív élettartama: min. 1 év
Bővebben;

A műholdat a Glasgowi AlbaOrbital hordozó állítja majd pályára. A hordozó és benne a Magyar hold balra legfelül látható ha jól tévedek, vagy balra közeptájt, kicsit hátrébb. A korábbi vetőcsöves cluster így nézett ki;
albapod.jpg

A szín ne tévesszen meg, illetve a log szerint 6-8 pocket cubesat-ot visz ezúttal. A miénk mellett van Román és török is a csövekben.

Egyébként igazi csemege is akad még a Rideshare fedélzeten, mint pl a SpeiSat “Guardian of Hope” (3U, Vatican cubesat) ez az egyház első hivatalos küldetése!
 
IMG-20230609-185328.jpg

A várhatóan május 12-én induló legújabb SpaceX Rideshare-8 küldetés Payload logját böngészve fedeztem fel a BME MRC-100 műholdját ami a SMOG sorozat eddigi legnagyobb példánya a maga 5×5×15cm méretével.
IMG_20221202_144002.jpg

K%C3%A9p1_5.jpg

A működést biztosító alegységek valamint az elekroszmog vizsgálatát végző berendezésen kívül egy helyzetstabilizáló rendszer is helyet kapott rajta. Fedélzetén meghívott "utasként" három egyetemen (Szegedi Tudományegyetem, Széchenyi István Egyetem Győr, Debreceni Egyetem) készült önálló kísérletek mellett a H-Ion és a 27G Kft. mérőeszközei is a világűrbe kerülnek.
mrc-100-parts-drawing-small.jpg

Az MRC-100 főbb paraméterei:
Mérete: 5 X 5 X 15 cm
Súlya: 575 gramm
Tervezett pálya: kb 500 km magas napszinkron pálya
Küldetése: 30 MHz - 3 GHz között a Földközeli rádióspektrum sűrűség vizsgálata
A várható start időpontja: legkorábban 2023. május
A kommunikációs UHF rádiócsatorna: a 437 MHz-es sávban
Várható aktív élettartama: min. 1 év
Bővebben;

A műholdat a Glasgowi AlbaOrbital hordozó állítja majd pályára. A hordozó és benne a Magyar hold balra legfelül látható ha jól tévedek, vagy balra közeptájt, kicsit hátrébb. A korábbi vetőcsöves cluster így nézett ki;
albapod.jpg

A szín ne tévesszen meg, illetve a log szerint 6-8 pocket cubesat-ot visz ezúttal. A miénk mellett van Román és török is a csövekben.

Egyébként igazi csemege is akad még a Rideshare fedélzeten, mint pl a SpeiSat “Guardian of Hope” (3U, Vatican cubesat) ez az egyház első hivatalos küldetése!


 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Készülget az új metános rakétahajtómű az újrafelhasználható Amur rakétához
RD0177-nek hívják 100 tonna tolóerővel rendelkezik, ez év végére megépítik az első teszt példányt. 2025 végére már nagy tömegben gyártják.

 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Készülget az új metános rakétahajtómű az újrafelhasználható Amur rakétához
RD0177-nek hívják 100 tonna tolóerővel rendelkezik, ez év végére megépítik az első teszt példányt. 2025 végére már nagy tömegben gyártják.


2025 az új 2020...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Készülget az új metános rakétahajtómű az újrafelhasználható Amur rakétához
RD0177-nek hívják 100 tonna tolóerővel rendelkezik, ez év végére megépítik az első teszt példányt. 2025 végére már nagy tömegben gyártják.

2025-végére igerik a prototípus fázis befejezését! (Ha minden a tervek szerint halad)
2025 az új 2020...
Érdekes, hogy a videó elején még fontos volt leragasztani a precíziós mérő robot logóját, később a gyárban már nem, mert büszkén mutatják az olasz DMC CNC gépeken készült alkatrészeket..

A metánnak meg nyilván vannak előnyei, de nem értem a mostani hájpot, amit még Elon indított el, és most mindenki Metán hajtóművet akar. Pont a F9 a jó bizonyíték, hogy strapabíró igásló kell újrahasználhatósággal, nem kell feltalálni a spanyol viaszt!
Az oroszoknak tele a padlás a szovjet éra különböző működésű/teljesítményű KeroLOX hajtóműveivel. Azok gyártásban van tapasztalatuk, én biztos nem erőltettem volna az ujhullámos Metánt, hanem fogtam volna az egyik meglévő bevált hardvert, és azt tettem volna ujrahasználhatóvá.
 
Szerintem a Raptor sem fog 2025 előtt kilépni a prototípus állapotból. De arra nem fogadnék, hogy megbízható és újra felhasználható lesz addigra.
 
Szerintem a Raptor sem fog 2025 előtt kilépni a prototípus állapotból. De arra nem fogadnék, hogy megbízható és újra felhasználható lesz addigra.
Az barátok közt is 14 év fejlesztési idő! (2011-ben indult a program)
Hajtóműre! Ennek tükrében azért már máshogy néz ki az SLS program fejlesztési ideje. És persze tök hihető, hogy az oroszoknak meg elég lesz pár év...
 
Az barátok közt is 14 év fejlesztési idő! (2011-ben indult a program)
Hajtóműre! Ennek tükrében azért már máshogy néz ki az SLS program fejlesztési ideje. És persze tök hihető, hogy az oroszoknak meg elég lesz pár év...
Az SLS programban a hajtóművek adottak voltak, ha jól tudom a SSME-ket használták eddig.
De ha minden igaz, a BE-4 már készen van, lassan már kész rakétát is indítanak vele. Nem alacsony hűségű prototípust.
Mellékesen mennyire bonyolult egy kerozin/oxygén hajtűművet áttervezni metán/oxygénre? Elvileg ugye a Raptor kb. 0ról indult.
 
Az SLS programban a hajtóművek adottak voltak, ha jól tudom a SSME-ket használták eddig.
De ha minden igaz, a BE-4 már készen van, lassan már kész rakétát is indítanak vele. Nem alacsony hűségű prototípust.
Az RS25 is átesett némi újratervezésen, az olcsósitás jegyében.
Ami a BE4-et illeti épp nemrég indították be először a Vulcant;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Mellékesen mennyire bonyolult egy kerozin/oxygén hajtűművet áttervezni metán/oxygénre? Elvileg ugye a Raptor kb. 0ról indult.
Valószínűleg egyszerűbb a nulláról megtervezni a hajtóművet, mint egy meglévőt átvariálni.
Nem elég csak a keveréken állítani!
Sokminden függ az alkalmazott ciklustól, hűtési megoldástól, stb.
 
Az RS25 is átesett némi újratervezésen, az olcsósitás jegyében.
Ami a BE4-et illeti épp nemrég indították be először a Vulcant;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valószínűleg egyszerűbb a nulláról megtervezni a hajtóművet, mint egy meglévőt átvariálni.
Nem elég csak a keveréken állítani!
Sokminden függ az alkalmazott ciklustól, hűtési megoldástól, stb.
Hát mondjuk oxidizer-rith staged combustion mint az RD-170 családnál. De totál laikus vagyok, elnézést, ha nagy marhaságot mondok.
 
2025-végére igerik a prototípus fázis befejezését! (Ha minden a tervek szerint halad)

Érdekes, hogy a videó elején még fontos volt leragasztani a precíziós mérő robot logóját, később a gyárban már nem, mert büszkén mutatják az olasz DMC CNC gépeken készült alkatrészeket..

A metánnak meg nyilván vannak előnyei, de nem értem a mostani hájpot, amit még Elon indított el, és most mindenki Metán hajtóművet akar. Pont a F9 a jó bizonyíték, hogy strapabíró igásló kell újrahasználhatósággal, nem kell feltalálni a spanyol viaszt!
Az oroszoknak tele a padlás a szovjet éra különböző működésű/teljesítményű KeroLOX hajtóműveivel. Azok gyártásban van tapasztalatuk, én biztos nem erőltettem volna az ujhullámos Metánt, hanem fogtam volna az egyik meglévő bevált hardvert, és azt tettem volna ujrahasználhatóvá.
A metán nem kormol annyira, nem kell pucoválni minden használat előtt a hajtóművet és olcsó, főleg az oroszoknál.
 
Csak úgy gondolkodom, mint a kibic akinek semmi sem számít.
Ha eredetileg O2 hűti a hajtóművet, akkor elvileg csak a preburner-en meg a turbópumpa metán részén meg az injektoron (meg a csővezetékeken) kéne variálni és elvileg működőképes lehetne a hajtómű. Bár nem tudom, pl. a kerozin/O2 égése hasonló hőmérsékleten/nyomáson megy-e mint a metán/O2. Inkább nem is gondolkodom, túl sok az ismeretlen nekem. :confused:
 
Csak úgy gondolkodom, mint a kibic akinek semmi sem számít.
Ha eredetileg O2 hűti a hajtóművet, akkor elvileg csak a preburner-en meg a turbópumpa metán részén meg az injektoron (meg a csővezetékeken) kéne variálni és elvileg működőképes lehetne a hajtómű. Bár nem tudom, pl. a kerozin/O2 égése hasonló hőmérsékleten/nyomáson megy-e mint a metán/O2. Inkább nem is gondolkodom, túl sok az ismeretlen nekem. :confused:
Más a sűrűség, más az üzemanyag/O2 arány,
Screenshot-2023-06-12-18-05-14-1.png

Screenshot-2023-06-12-18-05-22-1.png



Ami pedig a Magyar MRC-100 zsebműholdát illeti, ugyan az említett AlbaOrbital indító csövéből lökik majd ki, de az meg a D-orbit ion scv011 Hordozójába van integrálva. Egy több különböző ilyen kis Cubesatot tartalmazó vetőcsövet szállít;

AlbaOrbital canister betöltés a műholdakkal, a hosszúkás az MRC-100
IMG-20230612-162829.jpg

Majd ilyen különböző vetőcsövet tartalmaz a D-orbit ion scv011 hordozó.
D-Orbit-ION-OTV-SCV011-b-L.jpg

Az pedig itt van integrálva a rakéta Payload adapterére;
IMG-20230612-162510.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Sikeres SpaceX Transporter-8 küldetés indítás. A MRC-100 műholdat hordozó D-Orbit ION SCV011 Savvy Simon hordozó is levált a tervek szerint. Azt még nem tudni mikor lesz kibocsájtás..

Deployment;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Oroszországban tesztelték egy új holdi űrruha modelljét
Minden nagyon szép, minden nagyon jó!
"Továbbra sem világos, hogy az oroszok mivel fognak repülni a Holdra. A mélyűrbe történő emberes repülésekhez szükséges szupernehéz rakéta projektjét többször felülvizsgálták, és utoljára 2021 februárjában "felfüggesztették". 2023 áprilisában azonban Jurij Boriszov, a Roszkozmosz vezérigazgatója azt mondta a RIA Novosztyinak, hogy a program 2024-ben folytatódik.

Roskosmos egy új szuper-nehéz rakéta követelményét nevezte meg
A Roscosmos Borisov főigazgatója: az új szuper-nehéz rakétának újrafelhasználhatónak kell lennie
«
"Újrafelhasználhatóság - természetesen ezeknek a szolgáltatásoknak a költségeinek csökkentése érdekében kötelező követelmény lesz a fuvarozó létrehozásakor" - idézte Boriszovot a RIA Novosztyi.

Ehhez fel lehet használni az Amur-LNG újrafelhasználható könnyű osztályú rakéta fejlesztéseit, amelyeket most Oroszországban fejlesztenek, mondta az állami vállalat vezetője a Znanie társadalom oktatási maratonjának részeként.
 
Oroszországban tesztelték egy új holdi űrruha modelljét
Minden nagyon szép, minden nagyon jó!
"Továbbra sem világos, hogy az oroszok mivel fognak repülni a Holdra. A mélyűrbe történő emberes repülésekhez szükséges szupernehéz rakéta projektjét többször felülvizsgálták, és utoljára 2021 februárjában "felfüggesztették". 2023 áprilisában azonban Jurij Boriszov, a Roszkozmosz vezérigazgatója azt mondta a RIA Novosztyinak, hogy a program 2024-ben folytatódik.

Roskosmos egy új szuper-nehéz rakéta követelményét nevezte meg
A Roscosmos Borisov főigazgatója: az új szuper-nehéz rakétának újrafelhasználhatónak kell lennie
«
"Újrafelhasználhatóság - természetesen ezeknek a szolgáltatásoknak a költségeinek csökkentése érdekében kötelező követelmény lesz a fuvarozó létrehozásakor" - idézte Boriszovot a RIA Novosztyi.

Ehhez fel lehet használni az Amur-LNG újrafelhasználható könnyű osztályú rakéta fejlesztéseit, amelyeket most Oroszországban fejlesztenek, mondta az állami vállalat vezetője a Znanie társadalom oktatási maratonjának részeként.
Szerintem itt elbukott az egész. Ha mondjuk valaki elővenné az Enyergija terveit, még esetleg nem lenne lehetetlen.
 
Ugrás az oldal tetejére Bottom