Űrkutatás

Mióta is "szülik" szegényt? Bár a Starliner meg az Orion sem panaszkodhat. Azok a régi szép idők, mikor egy SST-t összedobtak 10-12 év alatt...
.
.
Kár rohanni! Még vagy további két év csúszás, és máris vége az ISS-nek, onnantól meg minek Orjol? Hová repülnek vele? A kinai űrállomáshoz?
.
Az viszont pozitiv hir orosz irányból, hogy a Luna-Globnak állitólag sikerült Hold körüli pályára állnia.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Aggasztó hírt adott ki a Roszkoszmosz a Luna-25 küldetésről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az eset a landolást megeleőző pályrá állás előtt történt ami nyomán meghiúsult a manőver. Jelenleg a specialisták vizsgálják a helyzetet. A konkrét vészhelyzet okát, és a küldetés státusza még nem ismert.

Egyébként eléggé hányatott sorsú a küldetés már a kezdetek óta.
Valamikor 2015-ben kellett volna indulnia, (most már a 27-nek kellene repülni) nem csak 3 relatíve alap műszerrel hanem ESA meg Svéd eszköz is volna a fedélzeten, de ugye jött Krím meg a szankciók azóta meg folyamatos a csúszás. Az egyik érdekes technológia körülmény például pont a szankciókhoz kötődött, levèn több eszközt is külföldről akartak beszerezni hozzá. Az egyik ilyen volt a belső navigációs rendszer, amit az Airbus szállított volna, de így tiltó listára került. Az európai eszköz 1.5kg a helyette kifejleszteni kényszerült orosz 10kg, amire persze legyinthet az ember, hogyit mit számít az egy majd két tonnás eszköznél, de azért jól érzékelteti a műszaki szinvonalat.
Egyébként ez a videó jó átfogó képet ad a küldetésről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Aggasztó hírt adott ki a Roszkoszmosz a Luna-25 küldetésről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az eset a landolást megeleőző pályrá állás előtt történt ami nyomán meghiúsult a manőver. Jelenleg a specialisták vizsgálják a helyzetet. A konkrét vészhelyzet okát, és a küldetés státusza még nem ismert.

Egyébként eléggé hányatott sorsú a küldetés már a kezdetek óta.
Valamikor 2015-ben kellett volna indulnia, (most már a 27-nek kellene repülni) nem csak 3 relatíve alap műszerrel hanem ESA meg Svéd eszköz is volna a fedélzeten, de ugye jött Krím meg a szankciók azóta meg folyamatos a csúszás. Az egyik érdekes technológia körülmény például pont a szankciókhoz kötődött, levèn több eszközt is külföldről akartak beszerezni hozzá. Az egyik ilyen volt a belső navigációs rendszer, amit az Airbus szállított volna, de így tiltó listára került. Az európai eszköz 1.5kg a helyette kifejleszteni kényszerült orosz 10kg, amire persze legyinthet az ember, hogyit mit számít az egy majd két tonnás eszköznél, de azért jól érzékelteti a műszaki szinvonalat.
Egyébként ez a videó jó átfogó képet ad a küldetésről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
.
.
Konrétan a leszállást előkészitő pályamódositás során történt valami, ami után azóta nincs kapcsolat a szondával. Elvileg folytatják a próbálkozást a kapcsolat újrafelvételére, de ha a hajtóműinditás kapcsán valami robbanás történt, akkor próbálkozhatnak az idők végéig is...
 
Az eset a landolást megeleőző pályrá állás előtt történt ami nyomán meghiúsult a manőver. Jelenleg a specialisták vizsgálják a helyzetet. A konkrét vészhelyzet okát, és a küldetés státusza még nem ismert.
A program nem indult el, mert nem volt becsukva a mosogépajtó ... :p

*****

Azért érdekes, hogy az oroszok most eppen Indiával vannak versenyben ... és akár alul is maradhatnak, ha sokat csúsznak.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Azért érdekes, hogy az oroszok most eppen Indiával vannak versenyben ... és akár alul is maradhatnak, ha sokat csúsznak.
.
.
Ez a verseny, legalábbis ez a forduló most végeért minden bizonnyal. A hajtóműinditás közbeni teljes kapcsolatmegszakadás robbanás szokott lenni, az meg game over, onnantól csak az a kérdés, hogy mikor vallják be, h vége.
 
.
.
Konrétan a leszállást előkészitő pályamódositás során történt valami, ami után azóta nincs kapcsolat a szondával. Elvileg folytatják a próbálkozást a kapcsolat újrafelvételére, de ha a hajtóműinditás kapcsán valami robbanás történt, akkor próbálkozhatnak az idők végéig is...
Ez még nem hivatalos..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De ha tényleg hirtelen elveszett a kapcsolat akkor valami nagy gebasz lehetett. Jobb esében "csak" antenna orientáció miatt, amiből még visszajohet, rosszabb esetben könnyen lehet ennyi volt a Luna25.

A program nem indult el, mert nem volt becsukva a mosogépajtó ... :p

*****

Azért érdekes, hogy az oroszok most eppen Indiával vannak versenyben ... és akár alul is maradhatnak, ha sokat csúsznak.
Tíz éve még ők segítettek Indiának, de aztán az az együttműködés is valahogy abba maradt. Nekem már most az indulás kor gyanús volt maga az időzítés, az indiaiak után bejelentett start, direkben szinte egy időpontra, hogy két nappal még beelőzhessék őket.. Lehet visszanyal a fagyi.
 
Ez még nem hivatalos..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De ha tényleg hirtelen elveszett a kapcsolat akkor valami nagy gebasz lehetett. Jobb esében "csak" antenna orientáció miatt, amiből még visszajohet, rosszabb esetben könnyen lehet ennyi volt a Luna25.


Tíz éve még ők segítettek Indiának, de aztán az az együttműködés is valahogy abba maradt. Nekem már most az indulás kor gyanús volt maga az időzítés, az indiaiak után bejelentett start, direkben szinte egy időpontra, hogy két nappal még beelőzhessék őket.. Lehet visszanyal a fagyi.
.
.
"Russian Internet is now filled with rumors/failure scenarios and most of them assume that Luna-Glob (#Luna25) was lost. One argument is — had the problem been not fatal, Roskosmos would simply never mention it! ;)"
.
.
Úgy tűnik, a kudarc tagadása/halogatása/kisebbitése vagy relativizálása (¤) jelen politikai környezetben, mint opció nem csak nekem jutott eszembe.
.
(¤ = az hogy sikerült 50 év óta először orosz űreszközt a Hold köré juttatni, hogy az út során készült pár fotó, meg pár kis próbamérés, az tulajdonképpen eredmény, és az eredmény az pedig már lényegében siker! Szóval a Luna-25 valójában sikeres volt. Bár apróbetűvel tény, hogy nem sikerült az összes tervezett feladat végrehajtása, de már dolgozunk az új szondán, amit nem korábban mint 2025 el is inditunk!)
 
Ez még nem hivatalos..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De ha tényleg hirtelen elveszett a kapcsolat akkor valami nagy gebasz lehetett. Jobb esében "csak" antenna orientáció miatt, amiből még visszajohet, rosszabb esetben könnyen lehet ennyi volt a Luna25.


Tíz éve még ők segítettek Indiának, de aztán az az együttműködés is valahogy abba maradt. Nekem már most az indulás kor gyanús volt maga az időzítés, az indiaiak után bejelentett start, direkben szinte egy időpontra, hogy két nappal még beelőzhessék őket.. Lehet visszanyal a fagyi.
.
.
Valószinűleg politikai parancsot kaptak, hogy inditani KELL.
.
.
 
.
.
"Russian Internet is now filled with rumors/failure scenarios and most of them assume that Luna-Glob (#Luna25) was lost. One argument is — had the problem been not fatal, Roskosmos would simply never mention it! ;)"
.
.
Úgy tűnik, a kudarc tagadása/halogatása/kisebbitése vagy relativizálása (¤) jelen politikai környezetben, mint opció nem csak nekem jutott eszembe.
.
(¤ = az hogy sikerült 50 év óta először orosz űreszközt a Hold köré juttatni, hogy az út során készült pár fotó, meg pár kis próbamérés, az tulajdonképpen eredmény, és az eredmény az pedig már lényegében siker! Szóval a Luna-25 valójában sikeres volt. Bár apróbetűvel tény, hogy nem sikerült az összes tervezett feladat végrehajtása, de már dolgozunk az új szondán, amit nem korábban mint 2025 el is inditunk!)
Várjuk ki a végét.
Jelen információk szerint a pálya manővert indító parancs kiadás után a várt korrekció nem sikerült. Ennyit tudunk biztosan.
Eddig korrektül jelentették az Oroszok az eseményeket, és a korábban vázoltak miatt aligha tudnak majd kamillázni.
 
Várjuk ki a végét.
Jelen információk szerint a pálya manővert indító parancs kiadás után a várt korrekció nem sikerült. Ennyit tudunk biztosan.
Eddig korrektül jelentették az Oroszok az eseményeket, és a korábban vázoltak miatt aligha tudnak majd kamillázni.
.
.
Jelen környezetben a kis hibát nem jelentették volna be, hanem ha megoldható, eltitkolják és megoldják. Az, hogy a TASS maga is megirta most, arról szól szerintem, hogy súlyos/végleges a gond. (De elvileg igen, persze, igazad van, hátha megoldódik)
.
.
.
"Eddig korrekt jelentették".
.
hmm....Ne zárjuk ki, hogy a probléma, vagy annak előszele már előző nap elkezdődött: "On August 18, Roskosmos confirmed that the 40-second orbit correction maneuver had been performed, but with the engine firing starting at 09:20 Moscow Time (2:20 a.m. EDT). The State Corporation also said that all systems aboard Luna-25 had functioned well, but no orbital parameters or any details on the timeline of the mission had been released."
 
  • Tetszik
Reactions: bel
.
.
Jelen környezetben a kis hibát nem jelentették volna be, hanem ha megoldható, eltitkolják és megoldják. Az, hogy a TASS maga is megirta most, arról szól szerintem, hogy súlyos/végleges a gond. (De elvileg igen, persze, igazad van, hátha megoldódik)
.
.
.
"Eddig korrekt jelentették".
.
hmm....Ne zárjuk ki, hogy a probléma, vagy annak előszele már előző nap elkezdődött: "On August 18, Roskosmos confirmed that the 40-second orbit correction maneuver had been performed, but with the engine firing starting at 09:20 Moscow Time (2:20 a.m. EDT). The State Corporation also said that all systems aboard Luna-25 had functioned well, but no orbital parameters or any details on the timeline of the mission had been released."
.
.
vajon eljutnak addig, hogy a zamerikaiak lézerrel biztos megzavarták a jól működő szondát, és szabotázs történt? Vagy ukrán ügynököt azonositanak a földi kiszolgáló személyzet tagjai között? :)
 
Ember legyen a talpán, aki képes most (twitterről) érdemi infót szerezni szerencsétlen Luna 25-ről. Indiai meg orosz botok tömkelege biztosítja kölcsönösen a két nemzetet a testvériségről meg hasonlókról…
Mindegy, én szurkolok mindkettőnek, de a Chandrayaan-3 csak 23-án száll le.
 
F39mtoYbYAE_quI
 
Ez a Lavocskin iroda nem tul sikeres az utobbi evtizedekben a muholdjaikkal. Kiváncsi vagyok, most milyen büntetéseket kapnak.
Korábban, békésebb időkben is: "In January 2012, officials of Lavochkin faced administrative punishment for not taking into account of designing the computer system after the crash of Russia's Mars moon spacecraft Fobos-Grunt."
 
Ez a Lavocskin iroda nem tul sikeres az utobbi evtizedekben a muholdjaikkal. Kiváncsi vagyok, most milyen büntetéseket kapnak.
Korábban, békésebb időkben is: "In January 2012, officials of Lavochkin faced administrative punishment for not taking into account of designing the computer system after the crash of Russia's Mars moon spacecraft Fobos-Grunt."
Ez nekem a hivatalos közlemény alapján inkább küldetés irányítási hibának tűnik mint Hardver meghibásodásnak.

Persze lehet nincs igazam, de egy esetleges robbanás meg nem állította volna bele ilyen gyorsan a L25-öt a Holdba.
Ezzel szemben egy elkalkulált pálya korrekciós impulzus Igen. Valahol hiba csuszhatott a szükséges manőver kalkulációjaba, és tovább működött a hajtómű a kelletènél, ami nyomán belevezette az eszköz magát a felszínbe.
A kalkulációk szerint 91x113 km-ről indult, a tervezett 18 x 100 felé, egy 40-50% "túléges" bőven elég a nemtervezett "talajfogáshoz".


Volt már hasonló küldetés hiba anno a az amerikainál is még 1999-ben. Akkor a Mars Climat Orbital-nal került szar a palacsintaba. A JPL navigációsűveletiranyitó csapata a metrikus rendszert használta, míg az űrhajót tervező és építő Lockheed Martin Astronautics aki a döntő gyorsulási adatokat szolgáltatott az angol hüvelyk rendszert. A JPL mérnökei nem vették figyelembe a mértékegységeket, azaz a gyorsulási értékeket angol font-másodperc^2 egységben mérték a newton-szekundum^2 helyett.. A nagyobb érték miatt nem pályára állt a cucc hanem belezuhant a Marsba. Ez is hülye hiba de az Oroszoknál ez kizárt.