Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sixtus

Well-Known Member
2022. február 22.
2 572
18 969
113
Oroszország és Kína holdállomást hoz létre

Az orosz kormány jogalkotási bizottsága jóváhagyta az Oroszország és Kína között létrejött, a Nemzetközi Tudományos Holdállomás létrehozásáról szóló megállapodás ratifikálását.

A résztvevők a Roszkoszmosz és a Kínai Nemzeti Űrhivatal, de nemzetközi partnereket is tudnak majd vonzani. A projekt részeként állomás létrehozását és közös Hold-kutatást terveznek.

A projekt három megvalósítási szakaszból áll:

▪️ a Hold feltárása a biztonságos, nagy pontosságú lágyleszállás helyének és az állomás elhelyezésének meghatározására. Ebben a szakaszban az orosz Luna-Glob leszálló űrszondát tervezik használni.

▪️ a Holdállomás irányítóközpontjának létrehozása, ömlesztett rakomány szállítása a műholdra, orbitális modulok létrehozása villamos energia ellátására, kommunikációra és szállítási szolgáltatások nyújtására.

▪️ a Hold feltárása, a holdállomás funkcionalitásának fejlesztése és a nemzetközi partnerek segítsége az emberek leszállásában a „hetedik kontinens” felszínén.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 929
18 365
113
Én csak azt szeretném tudni, majdnem laikusként, bár kisgyerek korom óta érdekel az űrutazás, hogy miért zavar valakit,
Nem hiszem, hogy bárkit zavarna az Űrkutatás.
illetve miért olyan szkeptikus Musk mars kolonizálási törekvésével kapcsolatban?
A szkepticizmussal az égvilágon semmi baj. Ha ez átfordul fikázásba az nyilván problémás.
Nem nekünk is érdekünk a technológia fejlesztése? Musk egy nagyszerű ember, egy született zseni!
Erős kijelentések! Zseni, oké de nem feltétlen ahogy egy zsenire gondolsz. Több piaci rèsre, jókor zsenialisan ráerzett, nyilván nem hülye, de ettől még nem lessz zseni. Hogy nagyszerű ember lenne? Szerintem ugyan olyan gyarló mint az átag vagy még rosszabb, ugyanis szemérmetlenül hazudik. Felsorolni is nehéz, hányszor bizonyítottan hazudott, legemlékezetesebb a napelemes cserép prezentáció, amikor egy nem letezo terméket úgy prezentált, hogy már kész a mögötte levő ház már azzal van fedve, és ebből egy árva szó nem.volt igaz. De hányszor lehazudta már az eget a full önvezető Tesláról is, stb. Stb.
Ilyenek viszik előre az emberiséget.
Ebben lehet valami, és kétség kívül nyomot hagy majd az emberiség fejlődésében az elektromos autók elterjedeseben és az olcsóbb űrutazáshoz hozzáadott szerepe, de ez megint kicsit torz képet állít mert sok "szürke" akár kis ember tett nála szignifikánsabban többet a fejlodésért csak ugye egy Fleming mondjuk egy Fritz Haberv kevésbé Rock and Roll.
Saját pénzből építi, nem az államkasszát, vagy a zsebünket húzza le!
Ez is csak részben igaz. Egyrészt nem csak a saját pénzét viszi a vásárra hanem a befektetőiét is, másrészt jelentős állami támogatást is kap. NASA, hadsereg, és más kormányzati szervek.
Csodálatos dolog lenne megélni minden olyan pillanatot mint pl a Mars utazás. Én simán mennék velük...
Vagy a holdra eljutás újra. Bázisok építése, csillagközi űrhajók építése nukleáris meghajtóval esetleg, vagy Ion-al, ami csak az föld vonzáskörzetében használ kémiai meghajtást. Közvetítéseket látni más bolygókról. új lehetséges, számunkra még nem látható életformákat felfedezni stb!! Ok...lehet túl sok sci-fit nézek, de szerintem nem.
Tök oké.
Én nagyon lelkes vagyok...megértem a spacejunkies-es fiúkat is amikor visítottak a legutolsó Starship indításnál...
Ez a fajta túlhájpolás a korszellem része! Főleg a fiataloknál akiknek minden így van eladva. Az élet minden területére vonatkozóan ezt akarják elhitetni, hogy ez a Burger a legjobb amit valaha ettél, ez a koncert, ez a mozi stb. megismetelhetetlen élmény, ezért kell 20fotót készíteni egy kavézóban elfogyasztott sütivel.
Az se jó válasz, hogy Musk törődjön a Föld problémáival ne álmokra szórja a pénzt... Miért?? Törődjenek a kormányok, ők okozták. Másrészt meg mindenki arra költi a lóvéját, amire akarja...
Persze, de gondolkodó emberként meg szabadjon megfogalmazni a Musk működésével kapcsolatos kritikát.
A Mars kolonizálás (nem expedíció szintű utazással) értelmetlenségét fentebb már mások is jól kifejtették.

A Musk nem egy fekete-fehér figura. Vannak èrdemei, de egyre jobban kibukkannak a hazugságai és gyarló működése is.
A személyét célzó rajongás nagyrészt a világvége korszellem aspektusból ered. Látjuk, hogy egyre nagyobb a szar amiben állunk. Globális klimavalsag, pandémia, háborúk, a nyugati világ gyengulese stb. Az ezek nyomán sokakban levo frusztráció kulminálódik a messiás várásban, hogy a Technológia és a technológia embere majd megoldást talál a problémánkra. Ez a fajta rajongó várakozás fényében szeret fürdeni Musk, és ezért igér-hazudik megoldást, mint az elektromos autó vagy a Mars kolonizálása. Aztán persze az értelmesebbje pontosan látja, hogy egyik se megoldás.
 

sixtus

Well-Known Member
2022. február 22.
2 572
18 969
113
Nem hiszem, hogy bárkit zavarna az Űrkutatás.

A szkepticizmussal az égvilágon semmi baj. Ha ez átfordul fikázásba az nyilván problémás.

Erős kijelentések! Zseni, oké de nem feltétlen ahogy egy zsenire gondolsz. Több piaci rèsre, jókor zsenialisan ráerzett, nyilván nem hülye, de ettől még nem lessz zseni. Hogy nagyszerű ember lenne? Szerintem ugyan olyan gyarló mint az átag vagy még rosszabb, ugyanis szemérmetlenül hazudik. Felsorolni is nehéz, hányszor bizonyítottan hazudott, legemlékezetesebb a napelemes cserép prezentáció, amikor egy nem letezo terméket úgy prezentált, hogy már kész a mögötte levő ház már azzal van fedve, és ebből egy árva szó nem.volt igaz. De hányszor lehazudta már az eget a full önvezető Tesláról is, stb. Stb.

Ebben lehet valami, és kétség kívül nyomot hagy majd az emberiség fejlődésében az elektromos autók elterjedeseben és az olcsóbb űrutazáshoz hozzáadott szerepe, de ez megint kicsit torz képet állít mert sok "szürke" akár kis ember tett nála szignifikánsabban többet a fejlodésért csak ugye egy Fleming mondjuk egy Fritz Haberv kevésbé Rock and Roll.

Ez is csak részben igaz. Egyrészt nem csak a saját pénzét viszi a vásárra hanem a befektetőiét is, másrészt jelentős állami támogatást is kap. NASA, hadsereg, és más kormányzati szervek.

Tök oké.

Ez a fajta túlhájpolás a korszellem része! Főleg a fiataloknál akiknek minden így van eladva. Az élet minden területére vonatkozóan ezt akarják elhitetni, hogy ez a Burger a legjobb amit valaha ettél, ez a koncert, ez a mozi stb. megismetelhetetlen élmény, ezért kell 20fotót készíteni egy kavézóban elfogyasztott sütivel.

Persze, de gondolkodó emberként meg szabadjon megfogalmazni a Musk működésével kapcsolatos kritikát.
A Mars kolonizálás (nem expedíció szintű utazással) értelmetlenségét fentebb már mások is jól kifejtették.

A Musk nem egy fekete-fehér figura. Vannak èrdemei, de egyre jobban kibukkannak a hazugságai és gyarló működése is.
A személyét célzó rajongás nagyrészt a világvége korszellem aspektusból ered. Látjuk, hogy egyre nagyobb a szar amiben állunk. Globális klimavalsag, pandémia, háborúk, a nyugati világ gyengulese stb. Az ezek nyomán sokakban levo frusztráció kulminálódik a messiás várásban, hogy a Technológia és a technológia embere majd megoldást talál a problémánkra. Ez a fajta rajongó várakozás fényében szeret fürdeni Musk, és ezért igér-hazudik megoldást, mint az elektromos autó vagy a Mars kolonizálása. Aztán persze az értelmesebbje pontosan látja, hogy egyik se megoldás.
Én elfogadom más véleményét ezzel kapcsolatban. Mondjuk azt aki egy kicsit is ismer, akár innen, az tudja rólam, hogy nem vagyok egy nagy USA párti, és a divatos hájpok sem érdekelnek. Sose fotóztam kaját se :) Amúgy meg ki nem hazudott még?? Persze hogy kap támogatást, mint a többi a projektben bent lévő cég, hisz ez a ZUSA érdeke is.
Mindentől függetlenül, a munkássága, így vagy úgy előreviszi az emberiséget, ide vagy oda mindegy. Továbbá nem biztos ha ő ezt nem csinálja, bárki más is a helyén lenne, és pl nem lennének az usának újrahasznosítható rakétái.
Nem kicsinyíti ez a szemeben Flemming érdemeit sem!--Gondolom a Penicilinesre gondoltál, és nem arra aki James Bondot találta fel...bár az is csodálatos találmány :)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 929
18 365
113
Én elfogadom más véleményét ezzel kapcsolatban. Mondjuk azt aki egy kicsit is ismer, akár innen, az tudja rólam, hogy nem vagyok egy nagy USA párti, és a divatos hájpok sem érdekelnek. Sose fotóztam kaját se :) Amúgy meg ki nem hazudott még?? Persze hogy kap támogatást, mint a többi a projektben bent lévő cég, hisz ez a ZUSA érdeke is.
Mindentől függetlenül, a munkássága, így vagy úgy előreviszi az emberiséget, ide vagy oda mindegy. Továbbá nem biztos ha ő ezt nem csinálja, bárki más is a helyén lenne, és pl nem lennének az usának újrahasznosítható rakétái.
Nem kicsinyíti ez a szemeben Flemming érdemeit sem!--Gondolom a Penicilinesre gondoltál, és nem arra aki James Bondot találta fel...bár az is csodálatos találmány :)
Igen.
Nem személyedre, hanem az általános jelenségre céloztam.
Meg arra, hogy nem lehet a dolgot csak egy oldalról vizsgálva definiálni. Az olyan kijelentések meg, hogy zseni meg nagyszerű ember eleve nehezen meghatározható.

Lehet, hogy Musk nélkül nem lenne újrahasznosítható rakéta, de tényleg olyan világforditó dolog lenne az? Nem hinném. Ugyanúgy mennének a ULA rakétái csak drágábban.
Hasonlóan a Teslahoz valszeg nélküle is eljott volna az Elekromos autózás csak valamivel később, és akar a túlhájpolás nélkül, talán még egeszsegesebb piaci bevezetéssel...

Pont ezek a jó példák, hogy Musk inkább céges befektetési zseni mint feltaláló. Persze annak is szereti mutatni magát, hogy ugye ő találta fel a hyperloopot. Stb.
Tényleg nem elbagatelizálva az èrdemeit, mert az is nagy dolog hogy
olyasmit tud megvalósítani gazdasagosan amit más megálmodott de mondjuk csak prototípusig jutott, de tudunk mondani egy olyan dolgot amit tényleg ő talált fel?
Nálam kb ott kezdődik az igazi zseni!
 
T

Törölt tag

Guest
Persze, de gondolkodó emberként meg szabadjon megfogalmazni a Musk működésével kapcsolatos kritikát.
A Mars kolonizálás (nem expedíció szintű utazással) értelmetlenségét fentebb már mások is jól kifejtették.

A Musk nem egy fekete-fehér figura. Vannak èrdemei, de egyre jobban kibukkannak a hazugságai és gyarló működése is.
A személyét célzó rajongás nagyrészt a világvége korszellem aspektusból ered. Látjuk, hogy egyre nagyobb a szar amiben állunk. Globális klimavalsag, pandémia, háborúk, a nyugati világ gyengulese stb. Az ezek nyomán sokakban levo frusztráció kulminálódik a messiás várásban, hogy a Technológia és a technológia embere majd megoldást talál a problémánkra. Ez a fajta rajongó várakozás fényében szeret fürdeni Musk, és ezért igér-hazudik megoldást, mint az elektromos autó vagy a Mars kolonizálása. Aztán persze az értelmesebbje pontosan látja, hogy egyik se megoldás.
Szerintem nincs igazán messiás várás vele kapcsolatban.
Részemről inkább szurkolásnak mondanám a dolgot.
Alapvetően a faszinak van egy világképe ami valakinek vagy szimpatikus, vagy nem.
Igazság szerint nincsenek hatalmas újításai, csak úgy néz ki, hogy meg tudja látni azt, hogy hogyan kellene sikeresen (működő, eladható, és profitképes módon) felhasználni ezeket.
A villanyautózásnak (és úgy általában az autóipar megreformálásának), illetve a komplett megújuló/zöld ökoszisztémának tudott egy olyan átgondolt keretet adni, ami egy reális problémára adott válasz.
Tessék megnézni a most megjelent VW válságbejelentést.
Ők megpróbálták ezt az egész átállást megvalósítani szigorúan az autóipari oldalról megfogni, és levezényelni. Holott a Tesla már a legelejétől kezdve úgy állt hozzá, hogy nem csak egy autót, hanem egy komplett szolgáltatást akartak eladni. Ez amellett, hogy több profitot hoz, még komplettebb felhasználói élményt is biztosít. A Tesla a legelejétől kezdve a saját töltőhálózat kiépítésben is utazott. Átlátta, hogy az elektromos autózás eltejedésének egyik igen fontos hátráltatója a töltőhálózati kapacitáshiány lesz. A VW csak jóval később kezdett bele ilyenek telepítésbe, és arra várt, hogy majd mindenki más majd fejleszti a töltési infrastruktúrát. Hiába a felülről jövő állami szabályozási nyomás, ha a fogyasztók nem akarnak/tudnak a drágább platformra átállni, akkor hiába próbál a VW egy intenzív felfutó gyártást erőltetni, ha nincs aki megvegye az autókat. És az a baj, hogy ha már kiépült gyártókapacitást félgőzzel üzemeltetik, akkor az csak veszteséget termel.
Az űrkutatásban is megfigyelhető, hogy bár egyértelmű a tyúk-tojás viszonylat, ugyanakkor nyilvánvaló itt is, hogy miután kiderült, hogy működő hordozórakéta koncepciója van, az erre épülő ökoszisztéma fejlesztése is villámgyorsan megindult. Onnantól, hogy van működő F9, onnantól működik a Starlink, meg a Dragon, és a Crew Dragon.
Felteszek egy találós kérdést:
Elgondolkoztunk már azon, hogy milyen egyéb kapcsolat van még a Musk ökoszisztémában?
Van egy cége, ami elég nagy melléfogásnak tűnik, viszont szerintem nagyon arról szól, mint aminek Musk eladta. Kulcsszó: 12 feet!

A Starship számomra ugyan az, amit a Teslánál már megcsináltak, amikor kijöttek a Modell 3-mal. Azzal, hogy elkezdték lenyomni az árakat a speciális gyártástechnológiakkal, onnantól indultak el a méretgazdaságosság irányába.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and sixtus

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 999
15 888
113
Szerintem nincs igazán messiás várás vele kapcsolatban.
Részemről inkább szurkolásnak mondanám a dolgot.
Alapvetően a faszinak van egy világképe ami valakinek vagy szimpatikus, vagy nem.
Igazság szerint nincsenek hatalmas újításai, csak úgy néz ki, hogy meg tudja látni azt, hogy hogyan kellene sikeresen (működő, eladható, és profitképes módon) felhasználni ezeket.
A villanyautózásnak (és úgy általában az autóipar megreformálásának), illetve a komplett megújuló/zöld ökoszisztémának tudott egy olyan átgondolt keretet adni, ami egy reális problémára adott válasz.
Tessék megnézni a most megjelent VW válságbejelentést.

tudom ez itt off.. de még a dízel személyautó sem reális válasz volt.. az is csak egy mesterségesen generált igényt elégített ki.
Az usa kormányzat Mészáros Lölőjének szárnyalásához azért kellett az is, hogy a gyarmati helytartók látványos versenyképesség csökkenést, suicid jelleget követeltek meg az ipartól.
Persze még így se lenne gond, ha valaki felmerné tenni egyszer a kérdést, hogy miért csupán a világszinten versenyképtelen termékeket kívánó sötétzöld eus autópiac igényeit veszik figyelembe.
Azért ehhez egy évtized aknamunka kellett.. hogy táptalajt adjon a detroiti bosszúnak. És még sajnszosan ígyis beleköpnek a kínaiak.
 
T

Törölt tag

Guest
Lehet, hogy Musk nélkül nem lenne újrahasznosítható rakéta, de tényleg olyan világforditó dolog lenne az?
Az újrahasznosítható rakéta olyan szinten nyitotta meg a piacot a main streamnek, hogy gyakorlatilag az is elkezdett az űr hasznosításában gondolkodni, aki korábban azt sem tudta mire lehet jó.
És azzal, hogy megmutatták az utat, mindenki ilyet akar fejleszteni.
Lásd még a Roscosmos azonnal bedobott Bajkal terveit. Nem baj, ha csak bekamuzzák, de akkor kell valami hasonlót villantani, mert piaci alapon gyakorlatilag azonnal kihalnak, mint a dinoszauroszok.
Nem hinném. Ugyanúgy mennének a ULA rakétái csak drágábban.
Szerinted akkor hogy válna megvalósíthatóvá a Starlink?
A Oneweb pont abba bukott bele, hogy nem tudtak elfogadható üzleti modellt mögé tenni. Aminek alapja egy olcsó hordozó rakéta.
Meg arra, hogy nem lehet a dolgot csak egy oldalról vizsgálva definiálni. Az olyan kijelentések meg, hogy zseni meg nagyszerű ember eleve nehezen meghatározható.
A "zseniség" elsősorban abból áll, hogy ő az idealis CEO. Ha hasonlítanom kellene valakihez, akkor Steve Jobs az.
Nélküle nem lenne az egyik cége sem, ami most.
Jobs sem vett részt a fizikai fejlesztésben, hanem ő csak kijelölte az irányt, és szoros pórázon tartotta a megvalósulást.
Vannak nagy balfogásai de valahogy azt is ki tudja hozni 0-ra.
Emellett el tudja adni a cégei alapkutatás szintű technológiai fejlesztéseit akkor is pénzért, amikor abból más nem feltétlen tudna pénzt csinálni.
 
T

Törölt tag

Guest
tudom ez itt off.. de még a dízel személyautó sem reális válasz volt.. az is csak egy mesterségesen generált igényt elégített ki.
Az usa kormányzat Mészáros Lölőjének szárnyalásához azért kellett az is, hogy a gyarmati helytartók látványos versenyképesség csökkenést, suicid jelleget követeltek meg az ipartól.
Persze még így se lenne gond, ha valaki felmerné tenni egyszer a kérdést, hogy miért csupán a világszinten versenyképtelen termékeket kívánó sötétzöld eus autópiac igényeit veszik figyelembe.
Azért ehhez egy évtized aknamunka kellett.. hogy táptalajt adjon a detroiti bosszúnak. És még sajnszosan ígyis beleköpnek a kínaiak.
Semmi köze nem volt a Teslanak az induláskor az európai sötétzöld igényekhez.
Ha tudod, hogy miért neveztek el egy szmog típust Los Angelesről, akkor rájöhetsz, hogy miért pont Californiából indult a Tesla sikersztorija.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Szerintem az a baj, hogy elbatelizálódnak az erőforrások és a fejlesztési idők. Hurráoptimizmus. Mint a fúziónál. Elontime mellett lehetne emlegetni az Eloncost-ot is. Másrész honnan tudod, mit tesz 1/3 gravitáció hosszú távon?

Én se hiszek nagyon a Mars kolóniában de Elon a saját pénzéből teszi nem az adófizetőkéből.
És lehet szidni a fejlesztési időket, elontimet... de amit látunk az alapján Elon, SpaceX a NASA, Boeing... US vonalon villámgyors és szuper olcsó. pl CCP a SpaceXnek 2.6b$ból profitot termelt, Boeingnál 4.2b$ból nem jött ki. Ráadásul a crew dragon évek óta viszi fel az embereket addig Boeingnál az első emberes teszt majd vmikor 2024ben. De simán lehet 2025ben. Boeinget árban sebességben szó szerint agyonverte SpaceX. Eloncost, Elontime. Ez van.
 
T

Törölt tag

Guest
Én se hiszek nagyon a Mars kolóniában de Elon a saját pénzéből teszi nem az adófizetőkéből.
És lehet szidni a fejlesztési időket, elontimet... de amit látunk az alapján Elon, SpaceX a NASA, Boeing... US vonalon villámgyors és szuper olcsó. pl CCP a SpaceXnek 2.6b$ból profitot termelt, Boeingnál 4.2b$ból nem jött ki. Ráadásul a crew dragon évek óta viszi fel az embereket addig Boeingnál az első emberes teszt majd vmikor 2024ben. De simán lehet 2025ben. Boeinget árban sebességben szó szerint agyonverte SpaceX. Eloncost, Elontime. Ez van.
Miközben a sima Dragon már évekkel korábban hordta fe az ellátmanyt az ISS-re.
A Starship ott fog egy igen komoly lökést kapni, amikor az USA rájön, hogy neki csak kellene egy állandó, űrállomás a LEO-n.
Meg lehetne csinálni FH-vel? Persze!
17 láb a FH payload fairing átmérője.
Az ISS modulátmérője 14 láb.
A starship testátmérője 29,5 láb.
És ez a nem mindegy!
Egy élhető lakókörnyezet a 9m-es átmérőből sokkal hatékonyabban kialakítható.
4-5 indításból fel tudnának vinni akár egy az ISS-t bőven túlszárnyaló lehetőségű űrállomást. Mindezt a Starship tervezett újrahasznosíthatóságával, valamint hordozó gyártási sebességével.
Ezzel senki nem fog tudni versenyezni.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and sixtus

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 930
11 134
113
Miközben a sima Dragon már évekkel korábban hordta fe az ellátmanyt az ISS-re.
A Starship ott fog egy igen komoly lökést kapni, amikor az USA rájön, hogy neki csak kellene egy állandó, űrállomás a LEO-n.
Meg lehetne csinálni FH-vel? Persze!
17 láb a FH payload fairing átmérője.
Az ISS modulátmérője 14 láb.
A starship testátmérője 29,5 láb.
És ez a nem mindegy!
Egy élhető lakókörnyezet a 9m-es átmérőből sokkal hatékonyabban kialakítható.
4-5 indításból fel tudnának vinni akár egy az ISS-t bőven túlszárnyaló lehetőségű űrállomást. Mindezt a Starship tervezett újrahasznosíthatóságával, valamint hordozó gyártási sebességével.
Ezzel senki nem fog tudni versenyezni.
Szerintem a Cargo Dragon elég nagy előnyt jelentett a Crew Dragonnak a Boeing Starliner-rel szemben.
És igen, a Starship rengeteg potenciált hordoz, de az Elomtime azt jelenti nálam, hogy sokkal később lesz kész, az Eloncost meg azt, hogy sokkal drágábban.
És igen, a többi cég sem jobb. És igen, a Falcon-nál az volt a szép, hogy egy kutyaközönséges és olcsó hordozórakéta lett. Egy kutyaközönséges, a holdkomp hajtóművén alapuló nyílt ciklusú kerolox haltóművel. És igen, a többi cég most csoidálkozik, hogy ezt most hogy is csinálták ilyen jól, és próbálják utánozni. Csak nem olyan egyszerűen, mert jobbat akarnak, csak az sokkal drágább és macerádsabb. És igen, állati nagy ugrás innen a Spacex-nek is a Starship. És igen, akik a Falcon9-et csinálták, azok már nagyrészt elmentek a cégtől. És igen, ez az én nem túl mérvadó maszek véleményem, ami könnyen lehet, hogy hülyeség.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
T

Törölt tag

Guest
de az Elomtime azt jelenti nálam, hogy sokkal később lesz kész,
Mihez képest?
az Eloncost meg azt, hogy sokkal drágábban.
Ez legyen az Ő baja!
És igen, állati nagy ugrás innen a Spacex-nek is a Starship.
Akkor a többi versenyzőnek mekkora ugrás lenne, ha utánoznák?
Eddig csak a kínaiak jelezték, hogy megint pofátlanul lemásolnák a Starship programot.
De ők is csak 2035-öt emlegetnek, mint céldátumot. A 2025-ös minimális időtáv is azt jelenti, hogy a SpaceX minimum 10 éves "fórban" lesz mindenkivel szemben a kereskedelmi űrrepülés terén. Szerintem a 2025-ös dátumot meg - a jelenlegi fejlesztési státuszt figyelembe véve - megelőlegezhetjük nekik, mint a várhatóan működőképes szupernehéz hordozóplatform készre jelentését. Itt most nem beszélek még újrahasználhatóságról (de az sem elképzelhetetlen addigra). De szerintem 2025-re már sorozatban képesek lesznek hasznos terhet pályára állítani vele. Ha megvalósul az újrahasznosítás is, akkor meg aztán végképp reszeltek egy jóidőre az összes versenytársnak.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and sixtus

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 930
11 134
113
Mihez képest?

Ez legyen az Ő baja!

Akkor a többi versenyzőnek mekkora ugrás lenne, ha utánoznák?
Eddig csak a kínaiak jelezték, hogy megint pofátlanul lemásolnák a Starship programot.
De ők is csak 2035-öt emlegetnek, mint céldátumot. A 2025-ös minimális időtáv is azt jelenti, hogy a SpaceX minimum 10 éves "fórban" lesz mindenkivel szemben a kereskedelmi űrrepülés terén. Szerintem a 2025-ös dátumot meg - a jelenlegi fejlesztési státuszt figyelembe véve - megelőlegezhetjük nekik, mint a várhatóan működőképes szupernehéz hordozóplatform készre jelentését. Itt most nem beszélek még újrahasználhatóságról (de az sem elképzelhetetlen addigra). De szerintem 2025-re már sorozatban képesek lesznek hasznos terhet pályára állítani vele. Ha megvalósul az újrahasznosítás is, akkor meg aztán végképp reszeltek egy jóidőre az összes versenytársnak.
Elontime és Eloncost-hoz képes. A Starship még mindig az útkeresésnél tart, messze van még a kereskedelmi indítás is, nemhogy a full reusable meg human rated. Szerintem.
Hogy előnyben van-e? Igen, de a metalox hajtóműnél már annyira nincs nagy előnye. És a booster újrahasználhatóságot előbb fogják többen megvalósítani, mint ahogy a Starship megbízható igásló lesz. Szerintem.
Szerinted hamarabb lesz, szerintem később. De majd kiderül valamikor, kinek lesz igaza. :) Ezért felesleges "ölre menni".
 
T

Törölt tag

Guest
A Starship még mindig az útkeresésnél tart, messze van még a kereskedelmi indítás is, nemhogy a full reusable meg human rated.
Csak azt felejted el, hogy a Starlink küldetések is mind kereskedelmi indításnak minősülnek.
Azaz ha az első földkörüli pályára állást követő következő küldetésre felraknak rá 10 Starlink műholdat, már akkor megvalósul a kereskedelmi indítás.
És pont a Starlink az ami miatt előnyben vannak bárkivel szemben, mivel minden indítás kihozható akár 0-ra is, onnantól, hogy fel tudnak menni LEO-ra.
Hiszen Starlink műholdak feljuttatására így is úgy is terveznek költségkeretet. Ha ezt pedig a Starship prototípusaira használják el, már azzal pénzügyi előnyük van.
Persze szar, ha leesik még pár olyan Starship, amiben Starlink műhold van, de ha már stabilan mennek az índítások, akkor a "full reusable", és az emberes küldetés státuszhoz szükséges indításszám minden egyes Starlink misszióval hasznot termel.
És a booster újrahasználhatóságot előbb fogják többen megvalósítani, mint ahogy a Starship megbízható igásló lesz. Szerintem.
Ezt mire alapozod? Ki az aki ezen az úton veszélyeztetné?
Szerinted hamarabb lesz, szerintem később. De majd kiderül valamikor, kinek lesz igaza. :) Ezért felesleges "ölre menni".
Ölre? Miért ölre megyünk? Ha igen, szólj, mert akkor kiengedem a kéziféket... :D
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 930
11 134
113
Csak azt felejted el, hogy a Starlink küldetések is mind kereskedelmi indításnak minősülnek.
Azaz ha az első földkörüli pályára állást követő következő küldetésre felraknak rá 10 Starlink műholdat, már akkor megvalósul a kereskedelmi indítás.
És pont a Starlink az ami miatt előnyben vannak bárkivel szemben, mivel minden indítás kihozható akár 0-ra is, onnantól, hogy fel tudnak menni LEO-ra.
Hiszen Starlink műholdak feljuttatására így is úgy is terveznek költségkeretet. Ha ezt pedig a Starship prototípusaira használják el, már azzal pénzügyi előnyük van.
Persze szar, ha leesik még pár olyan Starship, amiben Starlink műhold van, de ha már stabilan mennek az índítások, akkor a "full reusable", és az emberes küldetés státuszhoz szükséges indításszám minden egyes Starlink misszióval hasznot termel.

Ezt mire alapozod? Ki az aki ezen az úton veszélyeztetné?

Ölre? Miért ölre megyünk? Ha igen, szólj, mert akkor kiengedem a kéziféket... :D
Én sem gondolom másként, a Starlink indítás már kereskedelmi indítás. De még 10 Starlink műhold indítása is messze van szerintem.
A Starlink miatt meg épp bajban vannak, mert nem tudnak nem "mini" V2 műholdat indítani.

Nem az ULA meg az Ariane veszélyezteti legkorábban. Van más cég jópár. De ez irányban sem vagyok túlképzett. De metalox "Grashoppert" már csináltak a kínaiak.

Idézőjelbe tettem :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 929
18 365
113
Az újrahasznosítható rakéta olyan szinten nyitotta meg a piacot a main streamnek, hogy gyakorlatilag az is elkezdett az űr hasznosításában gondolkodni, aki korábban azt sem tudta mire lehet jó.
Ez erős csúsztatás! Az újrahasznosítható rakéta ár előnye jelenleg marginális. A kinaiak ès a Szojuz is paliban van a Falcon9 $/kg árában, valamint az indiaiak is, de ugye a hordozo választásnál nem csak az ár számít. Sőt ott tartunk, hogy az Ariane6 is versenyképes lesz árban főleg a GEO szateliteknél.
A SpaceX újrahasznosító Boostere jelenleg azt az előnyt adja, hogy baromi nagy indítási kapacitást tud rendelkezésre állítani. A mostani dominanciához azért a politikai környezet is segített, hogy az oroszok ugye nemkívánatosak lettek, az Ariane meg nincs kész.
És azzal, hogy megmutatták az utat, mindenki ilyet akar fejleszteni.
Lásd még a Roscosmos azonnal bedobott Bajkal terveit. Nem baj, ha csak bekamuzzák, de akkor kell valami hasonlót villantani, mert piaci alapon gyakorlatilag azonnal kihalnak, mint a dinoszauroszok.
Lásd feljebb. A Szojuz meg nagyon sokáig velünk lesz, mert mesze a legolcsóbb ISS képes hordozó. Árban is sokkal olcsóbb volt nagyon sokáig $25M áron vitték fel egy űrhajóst, csak rájöttek hogy ugye lehet a Nasat fejni. A Falcon9 emberes költsége egyáltalán nem olcsóbb a Szojuzokéval. Emlékeztetnélek mi is $100M fizetunk egy űrhajós pár heti reptetéséért. Kifejezetten drága.
Szerinted akkor hogy válna megvalósíthatóvá a Starlink?
A Oneweb pont abba bukott bele, hogy nem tudtak elfogadható üzleti modellt mögé tenni. Aminek alapja egy olcsó hordozó rakéta.
A Oneweb mellett voltak vannak más szolgáltatók. Hogy a Starlink mennyire gazdaságos a fene se tudja. Úgy beállítani mintha a Starlink vilagmegvalto nélkülözhetetlen lenne téves felfogás.
A Onewebnek nyilván nem ártott volna olcsóbb hordozó, de az sem ártott, hogy beállta mögé a Brittek. Ahogy a Starlinknek is jól jött az 1 milliárd dolláros állami támogatás.
Szóval ez speciel nem a legjobb érv, mert pont meglennénk Starlink nélkül is.
A "zseniség" elsősorban abból áll, hogy ő az idealis CEO. Ha hasonlítanom kellene valakihez, akkor Steve Jobs az.
Nélküle nem lenne az egyik cége sem, ami most.
Jobs sem vett részt a fizikai fejlesztésben, hanem ő csak kijelölte az irányt, és szoros pórázon tartotta a megvalósulást.
Vannak nagy balfogásai de valahogy azt is ki tudja hozni 0-ra.
Emellett el tudja adni a cégei alapkutatás szintű technológiai fejlesztéseit akkor is pénzért, amikor abból más nem feltétlen tudna pénzt csinálni.
Ebben nincs vita. Írtam is, hogy a fazon zseniális uzlett érzékkel bír.
Annak ellenére, hogy te nem messiás ként tekintesz rá ahogy írtad, kiérződik azért erős elfogultság a faszival szemben.
Na most a náladnal kevésbé tájékozott átlag embernél ez még jobban kiütközik. A "messiás várás" nem egy tudatos dolog, hanem a mindennapi elfojtott frusztrációra adott egyfajta érzelmi válasz. Olyan problémák tornyosulnak előttünk amire nincs válaszunk, illetve az a válasz, hogy majd az emberi leleményesség a technológia és a technológia embere -ez lenne a Musk - MAJD Megoldja.

Pont tegnap jött ki Thunderfoot egy újabb Elon Musk videóval ahol bár kicsit fura stílusban de elég profán módon rámutat sok hazugságára.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nagyon árulkodóak a kérdesekre adott reakcioi. Az külön tetszett amikor az első Starship teszt után egy héttel nyilatkozik, akkor amikor ugye az volt a narratíva, hogy a teszt mekkora siker mert sok adatot gyűjtöttek. Na ja.

Ennek kapcsán még eszembe is jutott, hogy ugye Kennedy Hold programjának kevesebb mint egy evtízzedbe telt embert juttatni a holdra, úgy, hogy szinte mindent a nulláról kellet kitalálni papiron vonalzoval megtervezni, tesztelni. Ehhez képest a Starship Musk szerint is meg vagy 5-10év mire hasonló képességet érhet majd el. Pedig ugye 2016ban már 2022--re 2 Mars leszálló hajót ígért!

Meg eszembe jutott a Thai gyerekek barlangba szorulasakor is milyen hiszti nyomott le Elon, hogy nem kértek az ő agymenéses ötletből anno. De most is elmegy Gázába mert egy nárcisztikus szereplési vágyó fazon. Abban szereti mutatni magát, hogy csak ő kellene és mindent azonnal meg lehetne oldani.
Pont ez a fajta működése állítja Messiás szerepbe a tömegeknél.

Pedig emberünk egyszerűen; "Full of Shit"
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 929
18 365
113
Én se hiszek nagyon a Mars kolóniában de Elon a saját pénzéből teszi nem az adófizetőkéből.
Ez nem igaz. Nagyrészt mások pénzéből kolt. A saját érdemi befektetett tőkéje nem jelentős.
És lehet szidni a fejlesztési időket, elontimet... de amit látunk az alapján Elon, SpaceX a NASA, Boeing... US vonalon villámgyors és szuper olcsó. pl CCP a SpaceXnek 2.6b$ból profitot termelt, Boeingnál 4.2b$ból nem jött ki. Ráadásul a crew dragon évek óta viszi fel az embereket addig Boeingnál az első emberes teszt majd vmikor 2024ben. De simán lehet 2025ben. Boeinget árban sebességben szó szerint agyonverte SpaceX. Eloncost, Elontime. Ez van.
Nem tudom, honnan veszed a szamokat. A SpaceX meg èrdemben csak pár millió profitot termelt. Jellemzoen Csak égetik a pénzt.
A Boeignál tényleg olcsóbbak, de világ voszonylatban már nem olcsó a Dragonok reptetése. Az emberes missziók kifejezetten drágák, egy Szojuz vagy egy Hosszu Meneteléshez képest.

Kéretik nem elfelejteni az Amerikai/Nyugati hordozó piac még nem a világ!
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 930
11 134
113
Ez nem igaz. Nagyrészt mások pénzéből kolt. A saját érdemi befektetett tőkéje nem jelentős.

Nem tudom, honnan veszed a szamokat. A SpaceX meg èrdemben csak pár millió profitot termelt. Jellemzoen Csak égetik a pénzt.
A Boeignál tényleg olcsóbbak, de világ voszonylatban már nem olcsó a Dragonok reptetése. Az emberes missziók kifejezetten drágák, egy Szojuz vagy egy Hosszu Meneteléshez képest.

Kéretik nem elfelejteni az Amerikai/Nyugati hordozó piac még nem a világ!
Emberes ISS repülésben nincs benne a kiképzés meg az ISS költsége? A Nasa felé valami 55 millió csak fuvarköltségre emlékszem (bár könyen lehet, hogy rosszul).

A másik tényező, hogy a F9 magasan vezet megbízhatóságban a többi hasonlóan olcsó rakétához képest.