Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Plazmamotor tűztesztje a Sphera projekt kis műholdain

A Keldysh Központ sikeresen elvégezte a KM-55 plazmamotor tűztesztjét széles teljesítménytartományban. Munkafolyadékként xenont és kriptont használtak.

A motor stabilan működött a 600 és 1200 W közötti teljesítménytartományban. A fajlagos impulzus xenon használatakor 2050 másodpercig volt, kripton használata esetén 1900 másodpercig, a xenon tolóerő tartománya 28-87 mN, a kripton esetében pedig 34-66 mN.

a7ZxGQxKBDY.jpg

bPYk3zee4PQ.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Angara-5 az új orosz nehéz hordozórakéta a z indítóálláson,Vosztocsnij ma:


Az Angara-A5 hordozórakéta felbocsátását Orion felső fokozattal és hasznos teherrel a 2024. április 6-tól április 10-ig tartó időszakra tervezik.
Az Angara-A5 hordozórakéta környezetbarát, és nem használ mérgező üzemanyag-komponenseket, ellentétben a Proton-M hordozórakétával, amelyet az Angara a közeljövőben teljesen lecserél.
o0FcrFSc2Wo.jpg

WuajxMmF4wQ.jpg
hvhYadOJa34.jpg

x6BpuvlPbLo.jpg
yI4_cmVhBks.jpg
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 446
36 488
113
Angara-5 az új orosz nehéz hordozórakéta a z indítóálláson,Vosztocsnij ma:


Az Angara-A5 hordozórakéta felbocsátását Orion felső fokozattal és hasznos teherrel a 2024. április 6-tól április 10-ig tartó időszakra tervezik.
Az Angara-A5 hordozórakéta környezetbarát, és nem használ mérgező üzemanyag-komponenseket, ellentétben a Proton-M hordozórakétával, amelyet az Angara a közeljövőben teljesen lecserél.
o0FcrFSc2Wo.jpg

WuajxMmF4wQ.jpg
hvhYadOJa34.jpg

x6BpuvlPbLo.jpg
yI4_cmVhBks.jpg

Mert a kerozin az környezetbarát?

Környezetbarát a hidrogént égető rakéta...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and gergo55

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 300
113
A Türksat 6A-t júliusban küldik az űrbe.

Mehmet Fatih Kacır ipari és technológiai miniszter elmondta, hogy Törökország hazai és nemzeti műholdját, a Türksat 6A-t a július 8-i héten küldik az űrbe.

"396 környezetvédelmi és funkcionális tesztet végeztek el"

Hangsúlyozva, hogy az első nemzeti kommunikációs műhold a Türksat 6A projekt volt, Kacır kijelentette, hogy ez a projekt is befejeződött, és hogy szállítás előtt láthatják a repülési modellt.

Kijelentve, hogy a műhold összes kritikus alrendszerét helyi és nemzeti szinten fejlesztették ki a hosszú távú tanulmányok során, Kacır a következőképpen folytatta szavait:

"A repülési számítógépeket és az áramelosztó szabályozó egységeket helyben és országosan gyártották, és a Türksat 6A gyártási folyamatait 81,4 százalékos belföldi aránnyal fejezték be. Ebben a folyamatban 24 típusú berendezést lokalizáltak, és a már látott repülési modellben 84 különböző típusú háztartási berendezés található. A fejlesztési és tesztelési folyamatokat teljes egészében itt, a TAI-n belül, a USET campusán végezték. A teljes projekt során 396 környezeti és funkcionális tesztet végeztek. Remélhetőleg arra készülünk, hogy műholdunkat a július 8-i héten az űrbe küldjük. Ettől a pillanattól kezdve a közlekedési tevékenységeket végzik.
Ezután a négyhetes időszakban, amelyet indítás előtti indítási kampánynak nevezünk, csapataink és az általunk indított SpaceX csapatok együtt fejezik be a munkát. Ebben a bevezetésben egy másik elsőt fogunk megtapasztalni. Az indítás utáni orbitális fázisban először csapataink saját eszközeikkel hajtják végre. Ez fontos szerepet játszik abban, hogy Törökország új tapasztalatokat szerezzen a Hold-projekthez. Ezzel a kilövéssel tapasztalatot szerezhetünk műholdunk pályára állításában, ahol saját csapataink munkáját fogja szolgálni."

"4,5 milliárd lakos kihasználtságát fogja elérni"

Mehmet Fatih Kacır megjegyezte, hogy a több mint 4 ezer tonna súlyú Türksat 6A sokkal nagyobb és kifinomultabb termék, mint a korábban kifejlesztett 600 kilogrammos képalkotó műholdak.

Kijelentve, hogy Törökország a következő időszakban is folytatja hazai műholdfejlesztési tevékenységét, Kacır hangsúlyozta, hogy Türksatnak lehetősége van arra, hogy kommunikációs műholdjaival eddig 118 országban 3 milliárd lakost érjen el.

K; Kijelentve, hogy a Türksat 6A-val Indonéziát, Malajziát és Indiát lefedő kommunikációs lehetőséget kapnak, azt mondta: "Így további 1,5 milliárddal bővül a világ 3 milliárdos népessége, és Törökország kommunikációs műholdjai elérik a világ népességének több mint felét, azaz 4,5 milliárd lakost."

Megjegyezve, hogy a GÖKTÜRK műhold, az IMECE 2 és az IMECE 3 projektek megújítása is megtörténik az elkövetkező időszakban, Kacır rámutatott arra is, hogy a csapatok továbbra is dolgoznak a Hold-projekten.

bym-2.jpg
bym-3.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Elvileg már Resurs-PM-et kellett volna fellőni most.

Csúsztak. Leginkább a P3 meghibásodása miatt. Ezzel korábban foglalkoztam a kémműholdas topikban. Ugye egy dedikált inspector missziót küldtek hozzá, hogy kideritsek mi a gond.
 

Flamand

Well-Known Member
2021. augusztus 26.
4 351
20 977
113
A Türksat 6A-t júliusban küldik az űrbe.

Mehmet Fatih Kacır ipari és technológiai miniszter elmondta, hogy Törökország hazai és nemzeti műholdját, a Türksat 6A-t a július 8-i héten küldik az űrbe.

"396 környezetvédelmi és funkcionális tesztet végeztek el"

Hangsúlyozva, hogy az első nemzeti kommunikációs műhold a Türksat 6A projekt volt, Kacır kijelentette, hogy ez a projekt is befejeződött, és hogy szállítás előtt láthatják a repülési modellt.

Kijelentve, hogy a műhold összes kritikus alrendszerét helyi és nemzeti szinten fejlesztették ki a hosszú távú tanulmányok során, Kacır a következőképpen folytatta szavait:

"A repülési számítógépeket és az áramelosztó szabályozó egységeket helyben és országosan gyártották, és a Türksat 6A gyártási folyamatait 81,4 százalékos belföldi aránnyal fejezték be. Ebben a folyamatban 24 típusú berendezést lokalizáltak, és a már látott repülési modellben 84 különböző típusú háztartási berendezés található. A fejlesztési és tesztelési folyamatokat teljes egészében itt, a TAI-n belül, a USET campusán végezték. A teljes projekt során 396 környezeti és funkcionális tesztet végeztek. Remélhetőleg arra készülünk, hogy műholdunkat a július 8-i héten az űrbe küldjük. Ettől a pillanattól kezdve a közlekedési tevékenységeket végzik.
Ezután a négyhetes időszakban, amelyet indítás előtti indítási kampánynak nevezünk, csapataink és az általunk indított SpaceX csapatok együtt fejezik be a munkát. Ebben a bevezetésben egy másik elsőt fogunk megtapasztalni. Az indítás utáni orbitális fázisban először csapataink saját eszközeikkel hajtják végre. Ez fontos szerepet játszik abban, hogy Törökország új tapasztalatokat szerezzen a Hold-projekthez. Ezzel a kilövéssel tapasztalatot szerezhetünk műholdunk pályára állításában, ahol saját csapataink munkáját fogja szolgálni."

"4,5 milliárd lakos kihasználtságát fogja elérni"

Mehmet Fatih Kacır megjegyezte, hogy a több mint 4 ezer tonna súlyú Türksat 6A sokkal nagyobb és kifinomultabb termék, mint a korábban kifejlesztett 600 kilogrammos képalkotó műholdak.

Kijelentve, hogy Törökország a következő időszakban is folytatja hazai műholdfejlesztési tevékenységét, Kacır hangsúlyozta, hogy Türksatnak lehetősége van arra, hogy kommunikációs műholdjaival eddig 118 országban 3 milliárd lakost érjen el.

K; Kijelentve, hogy a Türksat 6A-val Indonéziát, Malajziát és Indiát lefedő kommunikációs lehetőséget kapnak, azt mondta: "Így további 1,5 milliárddal bővül a világ 3 milliárdos népessége, és Törökország kommunikációs műholdjai elérik a világ népességének több mint felét, azaz 4,5 milliárd lakost."

Megjegyezve, hogy a GÖKTÜRK műhold, az IMECE 2 és az IMECE 3 projektek megújítása is megtörténik az elkövetkező időszakban, Kacır rámutatott arra is, hogy a csapatok továbbra is dolgoznak a Hold-projekten.

bym-2.jpg
bym-3.jpg
A 4000 tonna szerintem sok lesz. Inkább 4 tonna.
 
  • Szomorú
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and Vlad

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Balatonról készített felvételt a Magyar C3S kft építette VIREO műhold;
C3-S-Balaton-696x392.png

A kép március 27-én készült, és a kis eszköz ellenere meglepően korrekt minőségű. Ugye a VIREO egy mindössze 3U 10x10x30cm méretű mikro műhold.
vireo__1.jpg

most Április 15-én lesz, hogy egy éve pályára állt, és ahogy nézem bár sokat vesztett a magassagából talán fél vagy akár egy éve még lehet..
2024-04-05-20-07-18.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Musk éves SpaceX előadása;

A következő teszt várhatóan egy hónapon belül.
Az a teszt már kimondottan azt célozza, hogy a Booster sikeresen landoljon a virtuális toronnynál, mert akor a következőt már bepróbalnák visszahozni az indító padra megkiserelni a Mechazilla karral való elfogást. Musk szerint ezt idén már 80-90%, hogy hozni fogják.
Magának a hajónak az az elsődleges cél, hogy túlélje a visszatérést, és legálább 2x soft landinget teljesitsen, az első éles landolásához. Ez 2025-re várható.
Tovább akarja gyorsítani a gyártást, évi 6 vagy több komplett járműre.
Már épül egy második indítótorny is a Starbase-en, és várhatóan a következő év közepén üzembe helyezhetik az első tornyit a floridai Cape Canaveralban is. - csak megjegyzem ott most bontották el az állást, és a jelenlegi Boca indító padot is "csak" negyedszerre kell átépíteni.
A Raptor hajtóművek tolóerőt 230-ról 280 tonnára növelik majd a több mint 330 tonnás tolóerőre a cél.
Ezzel a tolóerő többlettel pedig megvalosulhat a "Starship 2”, amely egy kicsit hosszabb boosterrel és hajóval tudja majd a több mint 100 tonnát teljesen újrafelhasználható konfigurációban.
Majd pedig a még nagyobb „Starship 3”, ami körülbelül 25 méterrel magasabb, mint a Starship 2, es több mint 200 tonnát tud majd pályára állítani teljesen újrafelhasználható módban. Musk nem bírta ki, hogy ne mondjon valami nagyot, szerinte ez a verzió indítási költsége mindössze $2-3millió lessz!
IMG-20240407-193640.jpg
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Musk éves SpaceX előadása;

A következő teszt várhatóan egy hónapon belül.
Az a teszt már kimondottan azt célozza, hogy a Booster sikeresen landoljon a virtuális toronnynál, mert akor a következőt már bepróbalnák visszahozni az indító padra megkiserelni a Mechazilla karral való elfogást. Musk szerint ezt idén már 80-90%, hogy hozni fogják.
Magának a hajónak az az elsődleges cél, hogy túlélje a visszatérést, és legálább 2x soft landinget teljesitsen, az első éles landolásához. Ez 2025-re várható.
Tovább akarja gyorsítani a gyártást, évi 6 vagy több komplett járműre.
Már épül egy második indítótorny is a Starbase-en, és várhatóan a következő év közepén üzembe helyezhetik az első tornyit a floridai Cape Canaveralban is. - csak megjegyzem ott most bontották el az állást, és a jelenlegi Boca indító padot is "csak" negyedszerre kell átépíteni.
A Raptor hajtóművek tolóerőt 230-ról 280 tonnára növelik majd a több mint 330 tonnás tolóerőre a cél.
Ezzel a tolóerő többlettel pedig megvalosulhat a "Starship 2”, amely egy kicsit hosszabb boosterrel és hajóval tudja majd a több mint 100 tonnát teljesen újrafelhasználható konfigurációban.
Majd pedig a még nagyobb „Starship 3”, ami körülbelül 25 méterrel magasabb, mint a Starship 2, es több mint 200 tonnát tud majd pályára állítani teljesen újrafelhasználható módban. Musk nem bírta ki, hogy ne mondjon valami nagyot, szerinte ez a verzió indítási költsége mindössze $2-3millió lessz!
IMG-20240407-193640.jpg
Egyébként az tudod, hogy miért a rengeteg "kicsi" rakétamotor verziót választották a néhány naggyal szemben?
Ugye az N1-nek ez volt a gondja, szemben a Saturn-nal.
Nyilván jóval megbízhatóbbak ma ezek, de iszonyú sok Raptor van beépítve.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 545
16 534
113
Egyébként az tudod, hogy miért a rengeteg "kicsi" rakétamotor verziót választották a néhány naggyal szemben?
Ugye az N1-nek ez volt a gondja, szemben a Saturn-nal.
Nyilván jóval megbízhatóbbak ma ezek, de iszonyú sok Raptor van beépítve.
Alapvetően a visszateréshez kell a kisebb hajtóművek okán jobban szabályozható tolóerő. De gondolom a gyártásnal se hátrány. A nagy hajtóműveknél kifejezetten problémás az égés stabilitás, amit speciel az oroszok nem is nagyon tudtak megoldani, ezert van ott egy hajtóműhöz kettő vagy négy fúvóka-harang.
A Falconnál is is ez a koncepció, és így is "suicide" landol a Booster mert egy F9 hajtómű minimál teljesítménye is túl magas az üres boosterhez vagyis nem tudna "lebegni".