Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Köszönöm a hozzászólásod.

Pénteken vezettem egész nap, volt időm magamban maradni. Gondolkodtam is rajta, hogy lehet, valami nálam nem stimmelhet - úgy 4 hónapja írok egy programot, ami ezekből az adatokból számolja a nyomástartók méreteit, majd beviszi az egészet végeselembe, a végeselem meg script-elt. Ezen a 22mm-en filóztam. Pénteken is tartályokat mentem átvenni, nyomáspróbához kiszámolom az adatokat, jó.

Nem lehetek ennyire hülye, hogy ekkora hülyeséget számoltam volna a HTKA-s témában. Nem lehet. Az ASME, az AD, az EN 13445/13480 mindenki ugyanúgy számolja a falvastagságot, mindenki a héjelméletből dolgozik, milliószor számoltam már ezt ki. A program, amit írok működik, generálja a rajzot, a rajzra megy a háló, a peremfelételek is jók. Egy-két helyen átlépi a megengedett szilárdságot a csőfalban a behegesztett hőcserélőcső, de jellegre helyes a megoldás.

Felmentem az oldalakra, amiket belinkeltél, a PV-Elite-t használom bent, ha ASME szerint kell valamit kiszámolni. Beírtam az adataidat, ugyanaz. Hm. Beírtam a melóban legutoljára számolt hőcserélő adatait. Stimmel. Akkor most mi van!? A céges gépet elraktam.

Lehet, hogy a programban írtam valamit rosszul? A program biztos jó, mert a végeselemes modul is működik és feszültség lineralizáció is jelleghelyes - valamennyivel magasabb, de ez lehet, amiatt van, mert eltérően hálózom be a modellt. Azért nézzük végig a programkódot.

Tudod, mi az átváltás a bar és MPa között? 1 MPa 10 bar.

Valahol a programkódban ez már nem tízes, hanem 100-as szorzóval ment, így 21,62mm jött ki még 1759,5MPa esetén is. A 100-at átírtam 10-re, ezután ugyanannyit kaptam, mint Te. Annyira lekötött a modell-exportálás és automatikus hálózás, hogy erre nem is figyeltem, plusz jobbára hőcserélőkön teszteltem, ahol meg legfeljebb 25mm-es csövek vannak és végig helyes értékeket adott, mert létezik 1 és 2mm-es cső erre a célra, a logikai függvény meg úgy van beállítva, hogy minden, ami 1mm alatti, oda 1mm-es cső kell, ami egy 1mm feletti oda meg 2mm-es cső kell. Így ha 0,023mm vagy 0,23mm-es falvastagság lett számolva, mindkét esetben 1mm-es cső kell, ami helyes.

Köszi még egyszer.

Akinek a Musk-világképében kárt okoztam, attól elnézést kérek. A tartály falvastagsága helyes, 3mm-es anyagvastagság korrekt, de csak akkor, ha az anyag ilyen extrém alacsony hőmérsékleten van tesztelve.

Semmi gond nincs ezzel, legalább én is tornáztam a témán egy kicsit, nem árt az önképzés. :)

Amikor láttam a hsz.-ed, nekiálltam válaszolni, de pont azért hagytam félbe, mert egyértelműen jobban képben vagy a fizikai számításokban, mint én, viszont tényleg sehol senki nem kérdőjelezte meg, hogy ilyen vékony falnál reális lehet a 6 vagy akár a 8.5 bar. Ami gyanús, mert amúgy minden ilyesminél meg szoktak jelenni a kritikusok is.
Azonban este, meló után, kiégett aggyal benne volt a pakliban, hogy valamit benézek és akkor én bucizom le az asztalt.

Ma volt időm utánanézni, utánaolvasni, számolgatni és válaszolni.

Annyiból érdekes amúgy a dolog, hogy nagyon a határon egyensúlyoznak láthatóan a SpaceX-nél, mert 3mm-es falvastagságnál elkél a mélyhűtés, különben bukovári a szakítószilárdságnak. Persze, egy rakétánál mindig a határon egyensúlyoznak, mert minden gramm számít, de itt egy olyan eszközről beszélünk, amit akár 1000x újra szeretnének használni (ismét: Musk szavai szerint), ahol a biztonsági tartalékot illendő lenne magasabb szinten tartani.

Szvsz nagyon benne lesz a pakliban, hogy főleg az első széria valódi Starship nem fog talán még 10 repülést sem csinálni, hanem elküldik majd a Holdra vagy a Marsra egyirányú útra...

A Musk-egyháznak meg tök mindegy mit írsz, vagy mit ír bárki. Hinni fognak, mert hinni akarnak... :hadonaszos:
 
M

molnibalage

Guest
Az ilyenekre - a saját tapasztalatban - minimum 100 példát tudnék mondani.
A reakciómmal nem rajtad röhögök, hanem veled, de legfőképpen a bevillant saját ügyeimen.
Volt olyan, hogy egy bonyolultabb elektromos berendezés diagnosztikája során egyszer a kolléga úgy húzott ki a teljes pánik és a csatakosra izzadt ruhás helyzetből, hogy mellém állt, és visszadugta a villásdugót a 230-ba! :cool: :D
Ráadásul egy fél órával korábban én magam húztam ki!!! :eek::p
Egyszer volt nálam ilyen, amikor azt hittem, hogy egy csőmérettel elhidraulikáztam valamit egy sugaras oltórendszernél. Aztán kiderült, hogy csak a végponti legkisebb csőelemnél volt egy elütés és a teljes ellenállás ettől csak 2%-ot változott. De ott azért hirtelen a hátamról csorgó izzadtság átáztatta még a boxeralsót is. Mondjuk kisnyomású rendszer volt, a hiba korrigálása kb. a tartalkék pár %-a lett volna, de akkor is ciki lett volna.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Semmi gond nincs ezzel, legalább én is tornáztam a témán egy kicsit, nem árt az önképzés. :)

Amikor láttam a hsz.-ed, nekiálltam válaszolni, de pont azért hagytam félbe, mert egyértelműen jobban képben vagy a fizikai számításokban, mint én, viszont tényleg sehol senki nem kérdőjelezte meg, hogy ilyen vékony falnál reális lehet a 6 vagy akár a 8.5 bar. Ami gyanús, mert amúgy minden ilyesminél meg szoktak jelenni a kritikusok is.
Azonban este, meló után, kiégett aggyal benne volt a pakliban, hogy valamit benézek és akkor én bucizom le az asztalt.

Ma volt időm utánanézni, utánaolvasni, számolgatni és válaszolni.

Annyiból érdekes amúgy a dolog, hogy nagyon a határon egyensúlyoznak láthatóan a SpaceX-nél, mert 3mm-es falvastagságnál elkél a mélyhűtés, különben bukovári a szakítószilárdságnak. Persze, egy rakétánál mindig a határon egyensúlyoznak, mert minden gramm számít, de itt egy olyan eszközről beszélünk, amit akár 1000x újra szeretnének használni (ismét: Musk szavai szerint), ahol a biztonsági tartalékot illendő lenne magasabb szinten tartani.

Szvsz nagyon benne lesz a pakliban, hogy főleg az első széria valódi Starship nem fog talán még 10 repülést sem csinálni, hanem elküldik majd a Holdra vagy a Marsra egyirányú útra...

A Musk-egyháznak meg tök mindegy mit írsz, vagy mit ír bárki. Hinni fognak, mert hinni akarnak... :hadonaszos:
na, igen. Ezek az értékek már tényleg a felső sáv legteteje, meg a különleges eset különleges esete.

Elvileg ez egy többször használható rendszer lesz, szóval nem ártana, ha a tartály bírná az igénybevételt, valahogy muszáj lesz nekik az integritást monitorozni. A 3mm-es téma is már szakítószilárdság - nem is nagyon jut eszembe eset, ahol szakítószilárdságra engednek méretezni és emberek vannak a közelében vagy ülnek rajta.

A hullámvasúton folyáshatárra méreteztünk és 1,15-ös biztonsági tényező volt az anyagra, a terhelésre meg iránytól függően mentek a szorzók. A legrosszabb az oldalirányú terhelés volt, itt rendszerint még egy plusz 1,5 - 1,7-es tényező ment - mivel ha a kanyarban meg valami tönkre, akkor a szerelvény kisiklik, plusz ezt a terhelést a legnehezebb pontosan mérni. Ha a pályaelemek nem rendesen vannak összerakva, akkor ütés van, de hiába rakod fel a gyorsulásmérőt a próbababa szívének magasságában, van annyi rugalmas elem, ami ezeket lecsillapítják, mire a mérőműszerhez ér - de a futómű megkapja.

Kíváncsi leszek, hogy mennyit fognak bírni üzem közben - ebből a szempontból a 304-es anyag még kifejezetten jóindulatú..
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Ámulok és bámulok tudásotok előtt, le a kalappal! Kb. ennyit tudtam hozzá szólni a témához! :D

Izgalmas hetek előtt állunk, eljött a február azaz lassan úti céljukhoz érkeznek a mars szondák:

148121434_282408449885828_5539184215892086095_o.jpg


Ezt meg egy elég látványos videó a Starship "gyártelepről"

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
A Lockheed Martin az ABL (Allegany Ballistics Laboratory) rakétáját választotta ki, a UK Shetland-i Unst szigetéről történő indításhoz.

PrototypeRocket.jpg

Az RS1 nevű járművet a kaliforniai El Segundo, az ABL Space Systems biztosítja.

A 27 méter magas RS1 kétfokozatú rakéta, kerozint és folyékony oxigént használ, 1350kg-ot tud alacsony pályára, és körülbelül egy tonna hasznos teher képes 500 km, Nap-szinkron pályára állítani.

d77b28aeef283904d8c73d70550877fc.png

Ha minden összejön, már júniusban elindulhat első tesztrepülésére az Államokból, és 2022ben első utjára a UK-bó. > Forrás <


A NASA a SpaceX választotta az Univerzum története, a reionizáció korszaka és az Ices Explorer (SPHEREx) küldetésének spektrofotométere számára.

missionswebspherex_wCIoXWG.width-1280.jpg

A NASA SPHEREx indításának teljes költsége megközelítőleg 98,8 millió dollár.

A SPHEREx misszió várhatóan 2024 júniusában indul a Falcon 9 rakétán a Space Launch Complex-4E-től a kaliforniai Vandenberg légierő bázisán. > Forrás <
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
Az ESA 11 év óta először keres új űrhajósokat.
Astronaut_Selection_2021_pillars.jpg

Február 16-án tartanak erről online sajtótájékoztatót, és a jelentkezéseket 2021. március 31től várják.
Az ESA határozottan arra ösztönzi a nőket, hogy jelentkezzenek, mert törekszünk a nemek sokféleségének bővítésére sorainkban.

De most kapaszkodjatok meg a hajatokban!

David Parker, az ESA emberi és robotkutatási igazgatója. „Az ESA sokszínűségének nemcsak űrhajósaink származásával, életkorával, hátterével vagy nemével kell foglalkoznia, hanem talán testi fogyatékosságokkal is. Ennek az álomnak a valóra váltása érdekében az űrhajós-toborzás mellett elindítom a Parastronaut megvalósíthatósági projektet - egy újítást, amelynek eljött az ideje. "


No comment...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Az ESA 11 év óta először keres új űrhajósokat.
Astronaut_Selection_2021_pillars.jpg

Február 16-án tartanak erről online sajtótájékoztatót, és a jelentkezéseket 2021. március 31től várják.
Az ESA határozottan arra ösztönzi a nőket, hogy jelentkezzenek, mert törekszünk a nemek sokféleségének bővítésére sorainkban.

De most kapaszkodjatok meg a hajatokban!

David Parker, az ESA emberi és robotkutatási igazgatója. „Az ESA sokszínűségének nemcsak űrhajósaink származásával, életkorával, hátterével vagy nemével kell foglalkoznia, hanem talán testi fogyatékosságokkal is. Ennek az álomnak a valóra váltása érdekében az űrhajós-toborzás mellett elindítom a Parastronaut megvalósíthatósági projektet - egy újítást, amelynek eljött az ideje. "


No comment...

Az, hogy a megvalósíthatóságot megvizsgálják miért baj?
Nyilván nem a Dawn-kórban szenvedőket szeretnék állami űrprogram keretében űrhajósnak képezni.

Pl. egy deréktól lefelé megbénult ember a világűrben nem igazán szenved hátrányt egészséges társaihoz képest, hiszen a lábukat szinte alig használják. De vizsgálható még az alkalmasság például siketség esetén is.

Ez aligha rövid távon lesz érdekes, de középtávon (mondjuk 10-15 év) már talán lehet reménykedni abban, hogy sokkal olcsóbb és könnyebb lesz az űrhajósok feljuttatása, így nagyobb számú űrhajósra is lehet szükség például. Amíg az ESA évi 1-2 embert juttat fel, ez nem tényező. De ha évi 100-200 űrhajós merül fel, akkor már más lehet a helyzet, és adott esetben ez is egy tényező lehet. Szóval megvizsgálni, hogy adott esetben alkalmasak-e a fogyatékossággal élő emberek űrhajós programban való részvételre, és ha igen, milyen feltételek mellett, nem egészen az ördögtől való.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 668
113
Pl. egy deréktól lefelé megbénult ember a világűrben nem igazán szenved hátrányt egészséges társaihoz képest, hiszen a lábukat szinte alig használják.

Szia,

Az jutott az eszembe, hogy a Gemini-VII soran szamomra megdobbento, hogy milyen pici helyre voltak osszezsufolva majdnem 14 napig az urhajosok, hogy voltak kepesek egyaltalan elferni ennyi idore eleg kajaval es vizzel.
Szerintem ott nagyon sokat szamitott volna, ha nincs labuk, mivel ezzel sok helyet megtakarithattak volna.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az, hogy a megvalósíthatóságot megvizsgálják miért baj?
Nyilván nem a Dawn-kórban szenvedőket szeretnék állami űrprogram keretében űrhajósnak képezni.

Pl. egy deréktól lefelé megbénult ember a világűrben nem igazán szenved hátrányt egészséges társaihoz képest, hiszen a lábukat szinte alig használják. De vizsgálható még az alkalmasság például siketség esetén is.

Ez aligha rövid távon lesz érdekes, de középtávon (mondjuk 10-15 év) már talán lehet reménykedni abban, hogy sokkal olcsóbb és könnyebb lesz az űrhajósok feljuttatása, így nagyobb számú űrhajósra is lehet szükség például. Amíg az ESA évi 1-2 embert juttat fel, ez nem tényező. De ha évi 100-200 űrhajós merül fel, akkor már más lehet a helyzet, és adott esetben ez is egy tényező lehet. Szóval megvizsgálni, hogy adott esetben alkalmasak-e a fogyatékossággal élő emberek űrhajós programban való részvételre, és ha igen, milyen feltételek mellett, nem egészen az ördögtől való.
Hát, ha már, akkor nekem a végtaghiányos (elsősorban az alsó) érzem azt, hogy tökre nem jelentene a számára hátrányt a teste.
Alapvetően az alsó végtagok hiánya sokmindent meg is könnyítenének.
A súlytalanságban egy vagy 2 láb hiánya gyakorlatilag semmit nem ront a mozgásán.
Élettanilag kevesebb oxigénre (és kajára) van szükségük. Kevesebb testedzést igényel odafent a test karbantartása.
De egy esetleges gyorsulási határértéket is jobban bírhat, mivel a szívüknek kevesebb vért kell pumpálni. Könnyebben fenntartható az agy vérellátása.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Szia,

Az jutott az eszembe, hogy a Gemini-VII soran szamomra megdobbento, hogy milyen pici helyre voltak osszezsufolva majdnem 14 napig az urhajosok, hogy voltak kepesek egyaltalan elferni ennyi idore eleg kajaval es vizzel.
Szerintem ott nagyon sokat szamitott volna, ha nincs labuk, mivel ezzel sok helyet megtakarithattak volna.

Az a hőskor volt. Akkor szinte kizárólag fehér, vadász- vagy tesztpilóta múlttal bíró egészséges férfiak kerülhettek be az űrhajósok közé. Hovatovább a Gemini esetében eleve kizáró ok lett volna a végtaghiány, hiszen katapultülésben ültek. Ha nincs láb, a katapultülés megfelelő működését sem tudják biztosítani (túl kicsi a súly).

Itt pusztán annyi a történet szerintem, hogy pl. egy balesetben vagy katapultáláskor részlegesen lebénult illetőnek is adott esetben adhatnak lehetőséget - ie.: egyáltalán felmerülhet, hogy nem utasítják el a jelentkezését egyből.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
Az, hogy a megvalósíthatóságot megvizsgálják miért baj?
Nyilván nem a Dawn-kórban szenvedőket szeretnék állami űrprogram keretében űrhajósnak képezni.

Pl. egy deréktól lefelé megbénult ember a világűrben nem igazán szenved hátrányt egészséges társaihoz képest, hiszen a lábukat szinte alig használják. De vizsgálható még az alkalmasság például siketség esetén is.

Ez aligha rövid távon lesz érdekes, de középtávon (mondjuk 10-15 év) már talán lehet reménykedni abban, hogy sokkal olcsóbb és könnyebb lesz az űrhajósok feljuttatása, így nagyobb számú űrhajósra is lehet szükség például. Amíg az ESA évi 1-2 embert juttat fel, ez nem tényező. De ha évi 100-200 űrhajós merül fel, akkor már más lehet a helyzet, és adott esetben ez is egy tényező lehet. Szóval megvizsgálni, hogy adott esetben alkalmasak-e a fogyatékossággal élő emberek űrhajós programban való részvételre, és ha igen, milyen feltételek mellett, nem egészen az ördögtől való.
Késöbb én is átgondoltam a dolgot, kb ugyanerre jutottam.
De azért szerintem aggályos a dolog a következők miatt..

A földi kiképzés telesítése gondot okozhat, hisz minden infrastruktúra egészséges emberre van optimalizálva.

Az űrben a mikrogravitáció ellen a napi két órás edzést leginkább futópadon végzik, ilyen hardver van fent. Egy másik eszközt felvinni plussz súly, pénz, és hasznos tér.

És az se igaz, hogy ne lenne hátrány a deréktól lefele bénaság. Már csak azért is mert bármilyen munkát végeznek az űrhajósok, nem egyszer precíziós kísérleteket amihez mindkét kezük kell, közben a lábukkal tartják pozícióban magukat, különben ellebegnének.

Több kísérletet az űrhajósok magukon végeznek, amiknek ugye alapfeltétele is lehet egyes esetekben egy egészséges emberi test.

A siketeket nem tudom hova tenni, az alap kommunikáció hiánya elég nagy hátrány.

Nem azt mondom, hogy ne lehetne megoldani az edzést, kiképzést, de extra teher, és csak egy korlátozott képességű asztronautát kapunk csak.
Persze jól hangzó marketingnek elmegy.
Nem gondolom, hogy az elkövetkező évtizedekben százasával kell majd az ESAnak a kiképzett űrhajós, ennek semmi realitása, még az olcsóbb repülés esetén sincs, de ha mégis, nehogy már ne lenne elég ember ezekre a pozíciókra.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
Recep Tayyip Erdogan török elnök ambiciózus, 10 éves űrprogramot hirdetett meg, amely a Holdra irányuló missziókat is tartalmaz, török űrhajósokat küld az űrbe és nemzetközileg életképes műholdas rendszereket fejleszt.


A török köztársaság megalapításának századik évfordulóját ünnepli majd 2023ban, ezért ezt az évet jelölte meg az első Hold küldetésének. A misszió első szakasza "nemzetközi együttműködés révén" valósul meg, míg a második szakasz már török rakétákat használna - mondta Erdogan.



A kanadai Telesat műholdas szolgáltató az Európai Thales Alenia Space-t választotta 298 műhold gyártására szélessávú internet szolgáltató hálózatának számára.

TeleSat-03-879x485.jpg

A 3 milliárd dolláros üzlet 298 műhold, hálózatkezelő szoftver gyártására és a műholdak világszerte telepítendő átjátszókkal történő integrálására vonatkozik. A Lightspeed (a hálózat neve) tervezett teljes beruházása 5 milliárd dollár.

A Telesat 2019-ben már megállapodást írt alá a Blue Originnel a New Glenn rakéta indítási szolgáltatásairól, de ez nem kizárólagos - mondta Goldberg, a vállalat vezérigazgatója. "Együtt fogunk működni más indító szolgáltatókkal is."

Minden Telesat műhold négy lézerkommunikációs terminállal rendelkezik a műholdas és az űr-föld összeköttetéshez, és súlya 700 kg.

 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Késöbb én is átgondoltam a dolgot, kb ugyanerre jutottam.
De azért szerintem aggályos a dolog a következők miatt..

A földi kiképzés telesítése gondot okozhat, hisz minden infrastruktúra egészséges emberre van optimalizálva.

Az űrben a mikrogravitáció ellen a napi két órás edzést leginkább futópadon végzik, ilyen hardver van fent. Egy másik eszközt felvinni plussz súly, pénz, és hasznos tér.

És az se igaz, hogy ne lenne hátrány a deréktól lefele bénaság. Már csak azért is mert bármilyen munkát végeznek az űrhajósok, nem egyszer precíziós kísérleteket amihez mindkét kezük kell, közben a lábukkal tartják pozícióban magukat, különben ellebegnének.

Több kísérletet az űrhajósok magukon végeznek, amiknek ugye alapfeltétele is lehet egyes esetekben egy egészséges emberi test.

A siketeket nem tudom hova tenni, az alap kommunikáció hiánya elég nagy hátrány.

Nem azt mondom, hogy ne lehetne megoldani az edzést, kiképzést, de extra teher, és csak egy korlátozott képességű asztronautát kapunk csak.
Persze jól hangzó marketingnek elmegy.
Nem gondolom, hogy az elkövetkező évtizedekben százasával kell majd az ESAnak a kiképzett űrhajós, ennek semmi realitása, még az olcsóbb repülés esetén sincs, de ha mégis, nehogy már ne lenne elég ember ezekre a pozíciókra.
Tovább gondolva ezt a "fogyatékosokat az űrbe" ..hmmm...khmmm ötletet, az eddigiek mellé behoznék még egy tényezőt. A lélektanit, a jellembelit.
Én ahhoz a korosztályhoz tartozom amelyet elég rendesen betalált a járványos gyermekbénulás,és az arra adott vakcina mellékhatásai. Én megúsztam, de az öcsém nem. És sokan akikkel iskolában, munkahelyen kellett együttműködni, végzettségtől, értelmi és intelligencia szinttől függetlenül, durvább vagy finomabb módon mindegyik, kivétel nélkül visszaélt a helyzetével. Pl. paralízises villamosmérnök főnököm az igykellnemúgykell vitát az "azért mert sánta vagyok?!" beszólással intézett el. Biztos van kivétel, én nem találkoztam olyannal. Az ilyen játszmáknak sehol nem lenne szabadna megjelenni, az űrben meg végképp!
Óriási felelősséget terhelne egy ilyen fogyatékos a többiekre, pl. valami vészhelyzet esetén, bele se merek gondolni....
Persze ezeket az aspektusokat az eszme diadalától megrészegült döntéshozókat a legkevésbé sem érdeklik.