Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Hát szerintem meg meg kellett volna tartanunk 1 század Mig-21 bis-t meg a két mig-29 századot és kész. Nem kellett volna ide a drága gripen még kb 2025-ig.
Bombázni meg hm... Vákumbomba és a jó öreg napalm nálam a nyerő.

Inkább két század BISZ-t, hiszen a hadrafoghatóságuk 80 %-os volt akkoriban. Az orosz államadósság lebontása egy külön téma és tészta, mert jó magyar üzletemberek-politikusok a saját pecsenyéjük sütögetésére használták fel, amivel igencsak beléptek még az akkor hatályban lévő BTK "felségterületére".
Nem csak fegyvert ajánlott fel Moszkva, volt több ellentételezési javaslat, de sajnos inkompetens brigád hajtotta végre a haditechnikai részét is. 28 db 29-es abszolúte fölösleges volt, és azt már akkor tudniok kellett volna, hogy nagyon drágán üzemeltethetőek, legalábbis nekünk, és mire rendszerbe állnak, nem lesz rá forrás. (95' Bokros csomagja) Ha mindenáron akartak volna Fulcromot, 14 is bőven elegendő az MH igényeinek.
A jugók egyébként nem ijedtek meg a mi úgymond korszerűbb gépeinktől, mert tudták, hogy úgyse használnánk élesben, (NATO inkompatibilitás) egy horvát haverom szerint meg "béna faszok" is voltunk, mert senki nem vállalta fel a fegyverhasználatra vonatkozó parancs kiadását semmikor, az első polgárháborús szituban sem, holott számtalan alkalom lett volna rá. A kis magasságban lehetséges légvédelemtől kezdve egészen a merészen berepülő gépekig. A horvátok annak idején még sörétes vadászpuskával is lőtték az alacsonyan szálló jugoszláv repülőket :)))
Habár egyáltalán nem értek hozzá, de az eddigi olvasmányok, vélemények ésatöbbi alapján én mondjuk az F-16-ra szavaztam volna, amennyiben elérhető áron egy közelítőleg kielégítő verziót tudunk szerezni. Az emlékeim szerint az usai mindkét ajánlata elég "gyík" volt,(drága) nem tudom milyen lehetőség rejtőzött esetleg a türk vagy a belga efsziksztín üzletben ? Azokat valahogy nem részletezte senki.
A Gripen nem lenne rossz, ha kihasználnánk a benne rejlő lehetőségeket, a nem irányított bombák elhagyását nem is értem. Illetve igen, de abba most nem mennék bele.
Nagyon remélem a következő hadügyminiszter legalább egy katonaviselt szakember lesz, aki szagolt már egy kis lőport az életben. A Kilián sztem egész jó választás lenne.
Nálam a Hende azzal vágta ki a biztosítékot amikor azt mondta, hogy "a helikopterek nem azért vannak, hogy a katonák játszadozzanak vele". De igen bakker, azért vannak, hogy akár játszadozzanak, mert egy pilótától működik egy gép, a miniszter úr nem fogja az első vonalba vezetni, egyrészt, másrészt mindenféle repülési helyzet egyenlő a gyakorlattal. Azon gondolkodok, hogy ki volt Mo-n az utolsó hozzáértő honvédelmi miniszter ???
 

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
4-es metrót az oroszok negyed ennyiből megcsinálták volna államadósság fejében, és az orosz metróhálózat akár Moszka akár Szentpétervár hát elég modern!
Az a baj hogy a múltban már hiába keressük a hibát , hogy mit kellett volna , inkább a hibást kellene keresni és a Hősök terén egy Nemzeti Lincselő napot rendezni! :)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 535
20 235
113
'Azon gondolkodok, hogy ki volt Mo-n az utolsó hozzáértő honvédelmi miniszter ???"

Szerintem Oláh István.
Nöha a rendszerváltás előtt volt hivatalban.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
Molnitól valaki vegye el a vodkát, olyan 3-4 betűs szavakat használ amik nem is léteznek :))
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az a baj, hogy 14 gép semmire sem jó. Bár, most más a helyzet, van 14 Gripen és semmi más, de ez egy spec alakulat, nem légierő.

A MiG-23-asból is felesleges volt egy századnyi és a Szu-22-esből is kevés volt. Repülő technikából mindig ezredszinten kell gondolkozni és ez még most is így van, lásd a Balti légtérvédelmet és az itthonmaradók darabszámát. Elég neccesen adódik ki a dolog.

Aztán, hogy az ezred kinek, mikor, mit jelent, az más tészta.
Ma az oroszoknál kvázi NATO mintára egy ezred 24 gépből áll, de például a Déli Hadseregcsoport csak Lacházán, csak 29-esből több, mint 40 darabból állította fel az ezredét, ráadásul úgy, hogy 20km-re Tökölön is volt kb ugyanennyi 29-es.

Ilyen szintűre felhízlalt ezredek a világban ma már szinte csak az USA-ban találhatók, igaz, már nem sokáig.

Apropó, 29-esek, meg Déli Hadseregcsoport. Arra ugye mindenki emlékszik, hogy az utolsó 29-esek Sármellékről repültek el, ünnepélyes keretek között, 17 darab. A legutolsó ilyen gépek búcsúztatójára maga Ruth Anderson attasé asszony is ellátogatott.
Fontos is volt az USA katonai jelenlét egy ilyen eseményen, hiszen nem mindegy, hogy egy ilyen generációjú technikából ennyi éppen hol diszlokál Európában, abban az időben.
Aztán felszállt az utolsó gép is, maga az ezeredparancsnok integetett belőle és átmenetileg véget is ért a 29-esek magyarországi történelme. (Az oroszok végig ajánlgatták a technikát megvételre, csak hogy ne kelljen hazavinni, az államadósság fejében. 9.13-as verzió, full alkatrészbázis, nem is jártunk volna rosszul).

A poén most jön. A napokban derült ki, hogy azon a bizonyos borús-felhős napon Ruth Andersont, meg a többi vendéget bizony átverték. 17 gép valóban elment, de a fák mögött (aki járt már Sármelléken, tudja, milyen a fedezékek elhelyezkedése a zónához képest), a fedezékeknél még legalább ennyi gép volt leponyvázva.
Még egy bő egy hétig maradtak és hajtottak végre repülési feladatokat, erre módjuk is volt, mert az évtizedek óta általuk "bérelt" napokon még legalább fél évig nem firtatta senki, hogy ki, mikor, honnan száll fel tőlük. Szóval az a bizonyos búcsú egy átverés volt. Leplezve ezzel a technika egy részének új elhelyezési körletét.

Na ennyit a múltról.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
<blockquote rel="antigonosz">Hát szerintem meg meg kellett volna tartanunk 1 század Mig-21 bis-t meg a két mig-29 századot és kész. Nem kellett volna ide a drága gripen még kb 2025-ig.
Bombázni meg hm... Vákumbomba és a jó öreg napalm nálam a nyerő.
Azon gondolkodok, hogy ki volt Mo-n az utolsó hozzáértő honvédelmi miniszter ???



</blockquote>
Mészáros Lázár.
 
M

molnibalage

Guest
A jenki 18-24 gépes TFS és 2-3 FTS = TFW meg fog szűnni? Ez jóslat vagy valós terv?
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
<blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="antigonosz">Hát szerintem meg meg kellett volna tartanunk 1 század Mig-21 bis-t meg a két mig-29 századot és kész. Nem kellett volna ide a drága gripen még kb 2025-ig.
Bombázni meg hm... Vákumbomba és a jó öreg napalm nálam a nyerő.
Azon gondolkodok, hogy ki volt Mo-n az utolsó hozzáértő honvédelmi miniszter ???



</blockquote>
Mészáros Lázár.
</blockquote>

Volt utána is :))


https://www.youtube.com/watch?v=mZYGX2NrIsE
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
'Azon gondolkodok, hogy ki volt Mo-n az utolsó hozzáértő honvédelmi miniszter ???"

Hogy hozzáértő azt nem tudom, de Czinege Lajos alatt került beszerzésre nagyon sok akkor fejlett technika a Néphadseregben.
Igazából úgy gondolom hozzáértő csak szakmabeli lehetett tehát még Horthy admirális korszakából talán Bartha vagy Rácz Jenő. A Háború előtt szinte csak katonából lett honvédelmi miniszter.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 890
113
Én még mindig azon a véleményen vagyok, hogy anno hiba volt megvenni a Gripent. Meg úgy az egész tender hülyeség volt!
Szimplán nem kellet volna elherdálni a Mig-29-eseket. Ha jól emlékszem lett volna egy "Turul program" aminek keretein belül minimálisan korszerűsítették volna a Mig-29-eseket.
De a Szu-22-esek felújítás utáni kukázása is kimeríti a hazaárulás fogalmát szerintem.
Ha maradnak a régi gépek, akkor anyagilag jobban állt volna a HM, sőt szerintem most is jobban állna.
Én egy óriási hibának gondolom az egész Gripen programunkat!
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Ott kezdődik, hogy ha építenek hangárokat a 29eseknek ahelyett, hogy a szabad ég alatt áztatják őket, ami a gépek költségének töredéke, akkor nagyon nem itt tartanánk ahol most.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Én még mindig azon a véleményen vagyok, hogy anno hiba volt megvenni a Gripent. Meg úgy az egész tender hülyeség volt!
Szimplán nem kellet volna elherdálni a Mig-29-eseket. Ha jól emlékszem lett volna egy "Turul program" aminek keretein belül minimálisan korszerűsítették volna a Mig-29-eseket.
De a Szu-22-esek felújítás utáni kukázása is kimeríti a hazaárulás fogalmát szerintem.
Ha maradnak a régi gépek, akkor anyagilag jobban állt volna a HM, sőt szerintem most is jobban állna.
Én egy óriási hibának gondolom az egész Gripen programunkat!

Lehet, hogy hiba volt - AKKOR! MA viszont már csak ebből tudunk gazdálkodni, minél többet kell kihasználni a meglévő lehetőségekből.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 890
113
blaze

"Ott kezdődik, hogy ha építenek hangárokat a 29eseknek ahelyett, hogy a szabad ég alatt áztatják őket, ami a gépek költségének töredéke, akkor nagyon nem itt tartanánk ahol most."

Én se tudtam felfogni soha, hogyha a Gripeneknek tudtunk klimatizált hangárt építeni akkor az orosz vasaknak miért nem???

emel

"Lehet, hogy hiba volt - AKKOR! MA viszont már csak ebből tudunk gazdálkodni, minél többet kell kihasználni a meglévő lehetőségekből."

Igen a múlton nem nagyon lehet változtatni, de egy ilyen több száz milliárdos károkozást nagyon nehezen vesz be a bögyöm...
Viszont ha már ez a gép van, használjuk míg lehet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 890
113
blaze

"Nem igaz, mert a svédek köteleztek rá. No comment"

Ez elég nagy szégyen ránk nézve....

Amúgy szerintem ha várunk egy 5 évet a tenderrel, akkor sokkal jobb pályázatok közül lehetett volna választani.
Ha jól tudom akkor eredetileg a:
Mirage-2000, Panavia Tornado, F-16A/B(?), F-18C/D és a Gripen (A/B) közül lehetett választani.
5 évre rá szerintem már inkább így nézhetett volna ki a pályázók köre:
Rafale, Typhoon, F-18E/F/G, Gripen (C/D) és F-16 (C/D).
Ez azért így mindjárt más szerintem...
De ha nem ragaszkodtunk volna a nyugati vashoz akár Szu-30 is szóba kerülhetett volna.
 
M

molnibalage

Guest
Én még mindig azon a véleményen vagyok, hogy anno hiba volt megvenni a Gripent.
Nem vettük meg a Gripent. Ez a probléma. Ennyi pénz kifizetése után sem lesz a miénk... Egyesek szerint meg nem probléma, mert akkor már le lenne rohasztva a flotta, mert a svédek nem koppintanának a fejünkre.

Szimplán nem kellet volna elherdálni a Mig-29-eseket. Ha jól emlékszem lett volna egy "Turul program" aminek keretein belül minimálisan korszerűsítették volna a Mig-29-eseket.
Jóval több lett volna az minimálisnál, csak éppen egy olyan időszekban lett megajánlva, amikor az oroszok nem éppen stabil árkézésről voltak híresek. (Most sem...) A Gripen FAQ-ban asszem benne van körvonalazva, hogy mi volt az ajánlatban.

De a Szu-22-esek felújítás utáni kukázása is kimeríti a hazaárulás fogalmát szerintem.
A hazaárulás szó nagyon elcsépelt lett, de hogy büntetőjogi kategória, az ziher. Nagyértékű közvagyon szándékos töntretétele vagy minek hívják ezt.

Ha maradnak a régi gépek, akkor anyagilag jobban állt volna a HM, sőt szerintem most is jobban állna.
Én egy óriási hibának gondolom az egész Gripen programunkat!
A baj az, hogy mindenki egy működőképesen finanszírozott tip-top Gripen program árát veti össze egy olyan 29-es flotta üzemeltetésével, ahol a kerón kívül szinte mindent kispóroltak. Úgy naná, hogy olcsóbbak tűnik a program, csak az nem esik le, hogy ez azzal járt, hogy ~14 év után maradt 4+1 gép. A leírt gépek árát nézve semmivel sem volt olcsóbb a 29-es program...

...ellenben a gép képességei közelében nincsenek a repteljesítményt és a HOBS képeséget leszámítva, de az, hogy a Gripennek nincs HOBS képessége nem azért van, mert nem teremtették meg, csak nem vettük meg. Tehát ez nem a vas hibája...

Én se tudtam felfogni soha, hogyha a Gripeneknek tudtunk klimatizált hangárt építeni akkor az orosz vasaknak miért nem???
Mert a svédek kényszerítettek rá, a gépek svéd tulajdonban vannak. Nem hagyják a saját tulajdont szétrohasztani. A magyar felső vezetés meg ennyire vigyázott 1993-as árfolyamon 800 millió dollár értékre. Na ez hungarikum és nem a tokaji borok kérem...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 890
113
ÉN:
"Ha maradnak a régi gépek, akkor anyagilag jobban állt volna a HM, sőt szerintem most is jobban állna.
Én egy óriási hibának gondolom az egész Gripen programunkat!"

Molni:
"A baj az, hogy mindenki egy működőképesen finanszírozott tip-top Gripen program árát veti össze egy olyan 29-es flotta üzemeltetésével, ahol a kerón kívül szinte mindent kispóroltak. Úgy naná, hogy olcsóbbak tűnik a program, csak az nem esik le, hogy ez azzal járt, hogy ~14 év után maradt 4+1 gép. A leírt gépek árát nézve semmivel sem volt olcsóbb a 29-es program..."

Ebben szerintem nincs igazad, ugyanis a Gripen programban fizetjük a gépek értékcsökkenését is.
A Mig-ek esetén ez nem állt fenn, hiszen a mi tulajdonunkban voltak a gépek. Azzal is tisztában vagyok, hogy a Mig-eket drágán lehet üzemeltetni, de ha hosszabb távon kiszámolnánk, feltehetőleg az jönne ki, hogy a Mig+Szu flotta üzemeltetése+turul program kevesebb vagy egyenlő anyagi ráfordítás, mint a teljes Gripen program. Legalábbis szerintem.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Amúgy szerintem ha várunk egy 5 évet a tenderrel, akkor sokkal jobb pályázatok közül lehetett volna választani.
Ha jól tudom akkor eredetileg a:
Mirage-2000, Panavia Tornado, F-16A/B(?), F-18C/D és a Gripen (A/B) közül lehetett választani.
5 évre rá szerintem már inkább így nézhetett volna ki a pályázók köre:
Rafale, Typhoon, F-18E/F/G, Gripen (C/D) és F-16 (C/D).
Ez azért így mindjárt más szerintem...
De ha nem ragaszkodtunk volna a nyugati vashoz akár Szu-30 is szóba kerülhetett volna.

A Rafi meg a Typhoon szerintem egy ilyen kaliberű országnak a pazarlás és az értelmetlen kategória. A Hornet is eléggé ehhez húz. A legésszerűbb az F-16 lett volna, arról viszont nem tehetünk, hogy anno az amik abszolút pofátlan ajánlatot tettek, mire észbe kaptak már késő volt.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Ott kezdődik, hogy ha építenek hangárokat a 29eseknek ahelyett, hogy a szabad ég alatt áztatják őket, ami a gépek költségének töredéke, akkor nagyon nem itt tartanánk ahol most.

Én meg azt nem értem miért Kecskemét? Az országban bezártak szinte minden repteret gyakorlatilag egy ideig csak ez meg szolnok maradt. Kecskeméten még egy fa se volt ami alá betolhatták volna, adták volna neki a városnak a repteret. A Migekkel meg diszlokáltak volna Kunmadarasra vagy Kiskunlacházára. Azok tele vannak fedett hangárokkal amik betonból vannak nem hullámlemezből mint a most a szovjet kivonulás után lassan 20 évvel építettek.
 
M

molnibalage

Guest
Asszem azért válaszották, mert nagyjából az ország közepe volt. Mondjuk az arányokat elnézve Kiskunlacháza is simán jó lett volna... Mondjuk az anno szovjet reptér volt el tudom képzelni, hogy mennyire lepusztult volt.
 
Status
Not open for further replies.