Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113

Akkor most mégis csak független, szakmai alapon dönt és kellően alapos vizsgálatot folytat az OAH?

https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...delykerelmet-hianypotlast-rendeltek-el-503238
"A létesítési kérelem több tekintetben rendkívül alapos, ugyanakkor azért, hogy a hatóság meg tudjon győződni valamennyi követelmény maradéktalan teljesüléséről, néhány területen további értékelésre, elemzésre van szükség, így hiánypótlást rendeltek el."
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 777
18 020
113

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Hónapok óta ugatom, hogy a bez

Az a környék veszélyes. A B58-as út 2 hétig volt lezárva, mert az egyik szélkerékről elesett az egyik rotorlapát...

Ennek még az építkezésénél hónapokig állt egy kurva nagy lánctalpas daru, saccra úgy napi 3000€-s díjjal.

Van itt lóvé kérem a hülyeségre.

Érdemes belegondolni, hogy ennek a konkrét behemótnak 2-szer nagyobb volt a rotorátmérője, 2-szer magasabban volt a tengelye és 3-szor magasabban volt a rotorkör teteje, mint az A380 szárnyfesztávja. Vagy a legnagyobb repülőgép helyett a legnagyobb helikopterhez hasonlítva, 5-ször akkora volt a rotorátmérője, mint a Mi-26-os főrotorjáé. Eléggé combos erők és nem kis tömegek, nem kis lendülettel dolgoznak, jó hosszú erőkarokon, mindenféle irányú, nyíró, csavaró, hajlító dinamikus igénybevételt produkálva. Közben pedig a szerkezet egy része ugyanúgy könnyű kell legyen, mint a légi járműveknél.

Folyamatosan egyre nagyobb és nagyobb szélkerekeket építenek.

Persze lehet mondani, hogy 500-800 méteres felhőkarcolók is megállnak a lábukon, ez a szélkerék meg "csak" 239 méteres volt (telgelyig mérve 167 méteres). De nem ilyen dinamikus igénybevétellel, nem ekkora erőkkel és ekkora mozgó tömegekkel, nem ekkora erőkarral eltolva tengelytől, nem ekkora felületen befogva a szelet.
Nyilván csak beépített anyagmennyiség kérdése, hogy állékony maradjon, de a beépített anyag költséget jelent és ezek fajlagosan, az építési költségükre vetítve kevés bevételt termelnek, még a kötelező átvétellel és a támogatással együtt is. Nem éri meg a minimálisan szükségesnél több anyagot beépíteni. Ezeket nem akkora bődületesen nagy biztonsági tartalékokkal méretezik, mint a felhőkarcolókat, hidakat, gátakat, atomerőműveket, stb... Aztán ha egy kicsit elszámolták, vagy a természet nem hajlandó úgy viselkedni, ahogy gondolták, akkor reccs, vagy kigyullad.

Ez a konkrét szélkerék úgy feküdt le, hogy zsír új volt, tehát anyagfáradásról nem lehet szó. A szél sem volt erős. Mégis megadta magát. És ez már a sokadik ilyen eset. Évente százával vannak szélerőmű balesetek.
Mi lesz akkor, amikor már 20-25 éve fárasztja a dinamikus igénybevétel a ma épített megalomán szélkerekeket, meg a közeljövőben tervezett még nagyobbakat? Vagy amikor a tervezési alapokhoz képest jóval erősebb szelet kapnak, vagy az gyorsabban vált irányt, mint gondolták? Vagy annyira jegesedik, hogy azzal a rendszer már nem birkózik meg és nem csak a jégdarabok röpülnek szanaszét, hanem maga a szerkezet is? Vagy a természet nem hajlandó a villámvédelem által lekezelhető villámokat produkálni?

Ez egy érdekes cikk a témában:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2021/09/embereletek-a-szeleromuvek-oltaran
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 011
113
Érdemes belegondolni, hogy ennek a konkrét behemótnak 2-szer nagyobb volt a rotorátmérője, 2-szer magasabban volt a tengelye és 3-szor magasabban volt a rotorkör teteje, mint az A380 szárnyfesztávja. Vagy a legnagyobb repülőgép helyett a legnagyobb helikopterhez hasonlítva, 5-ször akkora volt a rotorátmérője, mint a Mi-26-os főrotorjáé. Eléggé combos erők és nem kis tömegek, nem kis lendülettel dolgoznak, jó hosszú erőkarokon, mindenféle irányú, nyíró, csavaró, hajlító dinamikus igénybevételt produkálva. Közben pedig a szerkezet egy része ugyanúgy könnyű kell legyen, mint a légi járműveknél.

Folyamatosan egyre nagyobb és nagyobb szélkerekeket építenek.

Persze lehet mondani, hogy 500-800 méteres felhőkarcolók is megállnak a lábukon, ez a szélkerék meg "csak" 239 méteres volt (telgelyig mérve 167 méteres). De nem ilyen dinamikus igénybevétellel, nem ekkora erőkkel és ekkora mozgó tömegekkel, nem ekkora erőkarral eltolva tengelytől, nem ekkora felületen befogva a szelet.
Nyilván csak beépített anyagmennyiség kérdése, hogy állékony maradjon, de a beépített anyag költséget jelent és ezek fajlagosan, az építési költségükre vetítve kevés bevételt termelnek, még a kötelező átvétellel és a támogatással együtt is. Nem éri meg a minimálisan szükségesnél több anyagot beépíteni. Ezeket nem akkora bődületesen nagy biztonsági tartalékokkal méretezik, mint a felhőkarcolókat, hidakat, gátakat, atomerőműveket, stb... Aztán ha egy kicsit elszámolták, vagy a természet nem hajlandó úgy viselkedni, ahogy gondolták, akkor reccs, vagy kigyullad.

Ez a konkrét szélkerék úgy feküdt le, hogy zsír új volt, tehát anyagfáradásról nem lehet szó. A szél sem volt erős. Mégis megadta magát. És ez már a sokadik ilyen eset. Évente százával vannak szélerőmű balesetek.
Mi lesz akkor, amikor már 20-25 éve fárasztja a dinamikus igénybevétel a ma épített megalomán szélkerekeket, meg a közeljövőben tervezett még nagyobbakat? Vagy amikor a tervezési alapokhoz képest jóval erősebb szelet kapnak, vagy az gyorsabban vált irányt, mint gondolták? Vagy annyira jegesedik, hogy azzal a rendszer már nem birkózik meg és nem csak a jégdarabok röpülnek szanaszét, hanem maga a szerkezet is? Vagy a természet nem hajlandó a villámvédelem által lekezelhető villámokat produkálni?

Ez egy érdekes cikk a témában:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2021/09/embereletek-a-szeleromuvek-oltaran
Az már csak hab a tortán, hogy a lapátokat nagy darabokra (kb olyan 40 tonnás nyergesvontató nagyságú) vágva temetik el. Nesze neked környezetvédelem stb.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 777
18 020
113
Érdemes belegondolni, hogy ennek a konkrét behemótnak 2-szer nagyobb volt a rotorátmérője, 2-szer magasabban volt a tengelye és 3-szor magasabban volt a rotorkör teteje, mint az A380 szárnyfesztávja. Vagy a legnagyobb repülőgép helyett a legnagyobb helikopterhez hasonlítva, 5-ször akkora volt a rotorátmérője, mint a Mi-26-os főrotorjáé. Eléggé combos erők és nem kis tömegek, nem kis lendülettel dolgoznak, jó hosszú erőkarokon, mindenféle irányú, nyíró, csavaró, hajlító dinamikus igénybevételt produkálva. Közben pedig a szerkezet egy része ugyanúgy könnyű kell legyen, mint a légi járműveknél.

Folyamatosan egyre nagyobb és nagyobb szélkerekeket építenek.

Persze lehet mondani, hogy 500-800 méteres felhőkarcolók is megállnak a lábukon, ez a szélkerék meg "csak" 239 méteres volt (telgelyig mérve 167 méteres). De nem ilyen dinamikus igénybevétellel, nem ekkora erőkkel és ekkora mozgó tömegekkel, nem ekkora erőkarral eltolva tengelytől, nem ekkora felületen befogva a szelet.
Nyilván csak beépített anyagmennyiség kérdése, hogy állékony maradjon, de a beépített anyag költséget jelent és ezek fajlagosan, az építési költségükre vetítve kevés bevételt termelnek, még a kötelező átvétellel és a támogatással együtt is. Nem éri meg a minimálisan szükségesnél több anyagot beépíteni. Ezeket nem akkora bődületesen nagy biztonsági tartalékokkal méretezik, mint a felhőkarcolókat, hidakat, gátakat, atomerőműveket, stb... Aztán ha egy kicsit elszámolták, vagy a természet nem hajlandó úgy viselkedni, ahogy gondolták, akkor reccs, vagy kigyullad.

Ez a konkrét szélkerék úgy feküdt le, hogy zsír új volt, tehát anyagfáradásról nem lehet szó. A szél sem volt erős. Mégis megadta magát. És ez már a sokadik ilyen eset. Évente százával vannak szélerőmű balesetek.
Mi lesz akkor, amikor már 20-25 éve fárasztja a dinamikus igénybevétel a ma épített megalomán szélkerekeket, meg a közeljövőben tervezett még nagyobbakat? Vagy amikor a tervezési alapokhoz képest jóval erősebb szelet kapnak, vagy az gyorsabban vált irányt, mint gondolták? Vagy annyira jegesedik, hogy azzal a rendszer már nem birkózik meg és nem csak a jégdarabok röpülnek szanaszét, hanem maga a szerkezet is? Vagy a természet nem hajlandó a villámvédelem által lekezelhető villámokat produkálni?

Ez egy érdekes cikk a témában:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2021/09/embereletek-a-szeleromuvek-oltaran
ez elvileg azért nem törik könnyen. Adott egy torony, ami kihajlásra és külpontos nyomásra (azért külpontos, fent a rész súlypontja nem esik egybe a torony súlyponti tengelyével) van főként méretezve, plusz földrengésre van statikailag méretezve. A dinamikus méretezéshez - még mindig a toronyról van szó - jön a szélteher és az ebből adódó lengő igénybevétel (nagyon leegyszerűsítve ez egy fordított inga, a szél hatására folyamatosan kileng), plusz ha már szél, akkor a rotor forgásából származó igénybevétel.

Ezt nehéz számolni, mert a rotorlapátokat is lehet fordítani. Ezen felül van olyan üzemi terhelés, ahol a szél oldalról vagy hátulról jön, szóval meglévő terhelési kollektívából számolnak egy károsodási akkumulációt a toronyra. A rotorlapát még ennél is rosszabb, az minden irányban leng és fáraszt.

Ha tippelnem kellene, akkor 4 dolog jutna eszembe:
- a rotorlapát bekötésénél volt valami gixer, egy rotorlapát ment a levesbe, emiatt fent brutális terhelési asszimetria keletkezett és a torony berogyott. Ennek ellent mond, hogy van egy kb. 20 méter magas rész a toronyból - nagyjából onnantól lefelé legnagyobb a keresztmetszeti tényezője a toronynak, plusz a rotorlapát-vesztés elvileg tervezési határállapot. Ha a toronyban lokális instabilitás lesz - horpadás - akkor az egész megy a levesbe, generátorostól, mindenestől. A generátor/hajtómű értékéhez viszonyítva a torony aprópénz. Nem spórolnék vele, biliacélból csinálják, mert a kihajlásnál az acél rugalmassági tényezője számít, az még a nagyszilárdságú acélnak is változatlanul 210GPa, viszont 4x drágább. Addig mennék el az anyagvastagsággal, míg a lengési vizsgálat engedi és elkerülhető a rezonancia a szél hatására. Nekem gyanús az is, hogy a toronyból alig maradt valami. Acélról beszélünk... Sőt, a toronynak off-shore körülmények esetén egy bizonyos méretű hajó ütközését is ki kell bírnia.
A neten lévő képek alapján ezt ki lehet zárni
  • volt már eleve egy szép horpadás a toronyban. Ezek elég nagy szegmensek - bár ennek fel kellett volna tűnnie.
  • szar volt az alapozás
  • tényleg ennyire el van cseszve a tervezés.

Közben olvasom, hogy egy másik szélerőmű-parkban is találtak károsodást egy hasonló Nordex szélkeréken...

Lakott terület, autóút, vasút környékére nem engednék ilyen szarokat telepíteni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 896
85 458
113
ez elvileg azért nem törik könnyen. Adott egy torony, ami kihajlásra és külpontos nyomásra (azért külpontos, fent a rész súlypontja nem esik egybe a torony súlyponti tengelyével) van főként méretezve, plusz földrengésre van statikailag méretezve. A dinamikus méretezéshez - még mindig a toronyról van szó - jön a szélteher és az ebből adódó lengő igénybevétel (nagyon leegyszerűsítve ez egy fordított inga, a szél hatására folyamatosan kileng), plusz ha már szél, akkor a rotor forgásából származó igénybevétel.

Ezt nehéz számolni, mert a rotorlapátokat is lehet fordítani. Ezen felül van olyan üzemi terhelés, ahol a szél oldalról vagy hátulról jön, szóval meglévő terhelési kollektívából számolnak egy károsodási akkumulációt a toronyra. A rotorlapát még ennél is rosszabb, az minden irányban leng és fáraszt.

Ha tippelnem kellene, akkor 4 dolog jutna eszembe:
- a rotorlapát bekötésénél volt valami gixer, egy rotorlapát ment a levesbe, emiatt fent brutális terhelési asszimetria keletkezett és a torony berogyott. Ennek ellent mond, hogy van egy kb. 20 méter magas rész a toronyból - nagyjából onnantól lefelé legnagyobb a keresztmetszeti tényezője a toronynak, plusz a rotorlapát-vesztés elvileg tervezési határállapot. Ha a toronyban lokális instabilitás lesz - horpadás - akkor az egész megy a levesbe, generátorostól, mindenestől. A generátor/hajtómű értékéhez viszonyítva a torony aprópénz. Nem spórolnék vele, biliacélból csinálják, mert a kihajlásnál az acél rugalmassági tényezője számít, az még a nagyszilárdságú acélnak is változatlanul 210GPa, viszont 4x drágább. Addig mennék el az anyagvastagsággal, míg a lengési vizsgálat engedi és elkerülhető a rezonancia a szél hatására. Nekem gyanús az is, hogy a toronyból alig maradt valami. Acélról beszélünk... Sőt, a toronynak off-shore körülmények esetén egy bizonyos méretű hajó ütközését is ki kell bírnia.
A neten lévő képek alapján ezt ki lehet zárni
  • volt már eleve egy szép horpadás a toronyban. Ezek elég nagy szegmensek - bár ennek fel kellett volna tűnnie.
  • szar volt az alapozás
  • tényleg ennyire el van cseszve a tervezés.

Közben olvasom, hogy egy másik szélerőmű-parkban is találtak károsodást egy hasonló Nordex szélkeréken...

Lakott terület, autóút, vasút környékére nem engednék ilyen szarokat telepíteni.
Ki kell önteni betonból az egeszet!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 379
11 464
113
Érdemes belegondolni, hogy ennek a konkrét behemótnak 2-szer nagyobb volt a rotorátmérője, 2-szer magasabban volt a tengelye és 3-szor magasabban volt a rotorkör teteje, mint az A380 szárnyfesztávja. Vagy a legnagyobb repülőgép helyett a legnagyobb helikopterhez hasonlítva, 5-ször akkora volt a rotorátmérője, mint a Mi-26-os főrotorjáé. Eléggé combos erők és nem kis tömegek, nem kis lendülettel dolgoznak, jó hosszú erőkarokon, mindenféle irányú, nyíró, csavaró, hajlító dinamikus igénybevételt produkálva. Közben pedig a szerkezet egy része ugyanúgy könnyű kell legyen, mint a légi járműveknél.

Folyamatosan egyre nagyobb és nagyobb szélkerekeket építenek.

Persze lehet mondani, hogy 500-800 méteres felhőkarcolók is megállnak a lábukon, ez a szélkerék meg "csak" 239 méteres volt (telgelyig mérve 167 méteres). De nem ilyen dinamikus igénybevétellel, nem ekkora erőkkel és ekkora mozgó tömegekkel, nem ekkora erőkarral eltolva tengelytől, nem ekkora felületen befogva a szelet.
Nyilván csak beépített anyagmennyiség kérdése, hogy állékony maradjon, de a beépített anyag költséget jelent és ezek fajlagosan, az építési költségükre vetítve kevés bevételt termelnek, még a kötelező átvétellel és a támogatással együtt is. Nem éri meg a minimálisan szükségesnél több anyagot beépíteni. Ezeket nem akkora bődületesen nagy biztonsági tartalékokkal méretezik, mint a felhőkarcolókat, hidakat, gátakat, atomerőműveket, stb... Aztán ha egy kicsit elszámolták, vagy a természet nem hajlandó úgy viselkedni, ahogy gondolták, akkor reccs, vagy kigyullad.

Ez a konkrét szélkerék úgy feküdt le, hogy zsír új volt, tehát anyagfáradásról nem lehet szó. A szél sem volt erős. Mégis megadta magát. És ez már a sokadik ilyen eset. Évente százával vannak szélerőmű balesetek.
Mi lesz akkor, amikor már 20-25 éve fárasztja a dinamikus igénybevétel a ma épített megalomán szélkerekeket, meg a közeljövőben tervezett még nagyobbakat? Vagy amikor a tervezési alapokhoz képest jóval erősebb szelet kapnak, vagy az gyorsabban vált irányt, mint gondolták? Vagy annyira jegesedik, hogy azzal a rendszer már nem birkózik meg és nem csak a jégdarabok röpülnek szanaszét, hanem maga a szerkezet is? Vagy a természet nem hajlandó a villámvédelem által lekezelhető villámokat produkálni?

Ez egy érdekes cikk a témában:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2021/09/embereletek-a-szeleromuvek-oltaran
A szélsebesség különbség miatt a rotorlapát alsó és felső holtpontja között 1-1.5 m kitérés különbség lehet. Minden egyes fordulatnál.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
generátor/hajtómű értékéhez viszonyítva a torony aprópénz. Nem spórolnék vele, biliacélból csinálják, mert a kihajlásnál az acél rugalmassági tényezője számít, az még a nagyszilárdságú acélnak is változatlanul 210GPa, viszont 4x drágább. Addig mennék el az anyagvastagsággal, míg a lengési vizsgálat engedi és elkerülhető a rezonancia a szél hatására.

Igen. Méretezhetnék így is. De mégis a gyakorlat azt mutatja, hogy:
Structural failure
From the data obtained, this is the third most common accident cause, with 227 instances found. "Structural failure" is assumed to be major component failure under conditions which components should be designed to withstand. This mainly concerns storm damage to turbines and tower collapse. However, poor quality control, lack of maintenance and component failure can also be responsible.
By year:
Year
Before 2000​
2000-2005​
06​
07​
08​
09​
10​
11​
12​
13​
14​
15​
16​
17​
18​
19​
20​
*21​
No.
15​
39​
9​
13​
9​
16​
9​
13​
10​
15​
13​
12​
11​
14​
9​
7​
10​
2​
* to 30 June 2021

A 2021-es adat első féléves és azóta legalább még 5 ilyen eset volt.

Nem néztem pontosan utána, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy a szélerőművek üzemórára vetített súlyos baleseteinek aránya legalább egy nagyságrenddel meghaladja bármely más erőmű típusét. Termelt energiára vetítve pedig legalább néhány százszoros, de inkább pár ezerszeres is lehet a különbség.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
513
1 418
93
088f47d3936743c936ca837875bcbec4.jpg
2e3c31c0f938be8686f6440c0c2536b9.jpg

Sem pro, vagy kontra. Egyszerűen csak nagyon jól néztek ki, ahogy a sekély ködből kilógtak a szélkerekek. Remélem, valamennyit visszaadnak a látványból ezek a sz.r, telefonos képek. Valahol a német-holland határ közelében csináltam őket.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 777
18 020
113
A szélsebesség különbség miatt a rotorlapát alsó és felső holtpontja között 1-1.5 m kitérés különbség lehet. Minden egyes fordulatnál.
ha csak 1,5 méter lenne.. Egy 10MW-os szélkeréknek úgy 180m átmérője van és a rotorlapát úgy saccra 3 méteres gyári "behajlítással" készül. Ez azt jelenti, hogy a rotorlapát nem egyenes, hanem a végétől úgy kb. 1/3 távolságra kezdődik ez a behajlítás. Ennek az oka, hogy a rotor mögött már akkora nyomáskülönbségek vannak (láttam még "megboldogul" hárombetűs munkahelyem ilyen szimulációkat...), hogy adott esetben 5000Pa is lehet. Ez elsőre nem tűnik soknak, de ez a sebességtől, széliránytól, minden nyavalyától függ. Ha a 90 méteres hosszon veszem az 1/3-ot, az 30 méter, leegyszerűsítve azt mondom, hogy a maradék felület legyen 30 négyzetméter, akkor akkor arra a 30 négyzetméterre az 5000Pa nyomáskülönbség laza 150000N erőt fejt ki, ami úgy kb. 15,3tonna.

Ez a terhelés akarja a turbina rotorlapátját deformálni, ezért van az 1/3-nál a "behajlítás". Persze, attól függően, hogy honnan jön a szél, fújhat szemből, de fújhat hátulról is, a szélkerék akkor is forog. El lehet képzelni, hogy milyen fárasztó igénybevétel van ott.

Rendszeresen jönnek az off-shore környezetben az évi 4000 órával. Egy órát lehet átlag 40 alkalmas szélciklussal számolni (terhelés, elengedés). Egy évben kapsz 160000 ciklust, ez 25 évre 4 millió ciklus - a legtöbb fárasztás diagram ebben a témában 3 millióig megy és vége, szóval...

Majd kiderül, de azért nem kéne ezt ennyire fullba nyomatni, mert csúnya pofára esés lesz a vége.
 
M

molnibalage

Guest
Igen. Méretezhetnék így is. De mégis a gyakorlat azt mutatja, hogy:
Structural failure
From the data obtained, this is the third most common accident cause, with 227 instances found. "Structural failure" is assumed to be major component failure under conditions which components should be designed to withstand. This mainly concerns storm damage to turbines and tower collapse. However, poor quality control, lack of maintenance and component failure can also be responsible.
By year:
Year
Before 2000​
2000-2005​
06​
07​
08​
09​
10​
11​
12​
13​
14​
15​
16​
17​
18​
19​
20​
*21​
No.
15​
39​
9​
13​
9​
16​
9​
13​
10​
15​
13​
12​
11​
14​
9​
7​
10​
2​
* to 30 June 2021

A 2021-es adat első féléves és azóta legalább még 5 ilyen eset volt.

Nem néztem pontosan utána, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy a szélerőművek üzemórára vetített súlyos baleseteinek aránya legalább egy nagyságrenddel meghaladja bármely más erőmű típusét. Termelt energiára vetítve pedig legalább néhány százszoros, de inkább pár ezerszeres is lehet a különbség.
Ez melyik ország?
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Ez melyik ország?

Elméletileg az összes, ahonnan adatot tudtak szerezni. Itt van az összesítés és a részletes lista, az esetleírásokkal, forrásokkal. Elég alaposnak tűnik:
http://www.caithnesswindfarms.co.uk/AccidentStatistics.htm
http://www.caithnesswindfarms.co.uk/fullaccidents.pdf

A 227 eset 2021.06.30-ig csak a szerkezeti károsodásból származó baleset (ide nem értve a lapáttal történteket, mert az a legsűrűbben előforduló, külön kategória). Az összes esemény száma 3033.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 045
113
088f47d3936743c936ca837875bcbec4.jpg
2e3c31c0f938be8686f6440c0c2536b9.jpg

Sem pro, vagy kontra. Egyszerűen csak nagyon jól néztek ki, ahogy a sekély ködből kilógtak a szélkerekek. Remélem, valamennyit visszaadnak a látványból ezek a sz.r, telefonos képek. Valahol a német-holland határ közelében csináltam őket.

A második képen (de akár még az elsőn is) mintha a rotor mögötti turbulenciát is látni lehetne, ahogy megfodrozza a ködöt.
 
  • Tetszik
Reactions: Madár Fokker

Daneel

Well-Known Member
2021. február 10.
165
899
93
Ameddig a Cd állandó. Csak a gyártók nem adják meg sebesség szerinti Cd-t valamiért.
Vagy nem akarják vagy akkor állandó széles tartományban.
Ezt jó lenne tudni.
Plusz a motor hatásfoka nagyban függ a terheléstől is. A motort terhelni is kell hogy jó legyen a hatásfok, turbó nyomás is kell a jó hatásfokhoz.
Így van hogy kicsit gyorsabban pont kevesebbet fogyaszt a kocsi..
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 598
36 976
113
A magyar pua, és férfijogi mozgalom egyik első élharcosa volt, a férfihang egyik szerzője, és adminja, ahol a színvonal gyors romlása után in exilt játszik, hozzátéve, hogy véleményem szerint nagyon sokat tett a leromlásért. (Ti elkezdett kitiltani értelmes, csak vele nem egyetértő kommentelőket, akik meg maradtak, a full kretének. Szóval egy amúgy jó kezdeményezés ment ezzel a levesbe. Beszédes, hogy a találkozókon kb már csak kitiltottak, vagy szintén in exilt (lásd én) játszók vesznek részt, mert akik nem ebbe a körbe tartoznak túl nagy idióták, és el lettek tiltva). Általában nagy összesküvéshívő, és be van oltva tudomány ellen. A blogjáról egy védőoltásokkal kapcsolatos vita után tiltott ki :)

Hát a blogja (mármint ő és a törzskommentelői kommentjei, mert posztolni egyre ritkábban szokott) egy ideje már 99%-ban csak arról szól, hogy a kovid mekkora kamu, meg a vakcinák mennyire gyilkosak, a törzsközönség vírus- és vakcinaszkeptikus, van egy hölgy, aki Franciaországban él, és ápolónő, most veszíti el a munkáját, mert fanatikus oltatlan stb.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 715
85 691
113
A szénerőművek üzemanyaghiány miatt leállnak Németországban

Október 1 -jén kezdődött a következő fűtési szezon Európában, de az eddigiek nem biztatóak. A német Steag energetikai vállalat leállította széntüzelésű Bergkamen-A erőművét, miután a globális energiaválság és a németországi logisztikai problémák miatt elfogytak a szénkészletei-írja a OilPrice amerikai online kiadvány a Bloomberg ügynökség adataira hivatkozva.