[HUN] Vadászgépek beszerzése

Kanada egy hatalmas területű ország. Elég meglepő lenne, ha a piacon levő gépek közül a legkisebb hatósugarú gépet választanák.
Attól, mert egy gép kisebb nem következik, hogy a hatósugara is az.
Min alapszik ez a kijelentés?

Itthon a leghosszabb repülés rekordját a Gripen tartja és nem a sokkal nagyobb és nehezebb Szu-22M3, aminek még a variaszárnya is segített a légellenállás optimalizálásában...

Szóval lehet, hogy egyes konfig és profil esetén az F-35A hatósugara nagyobb, de bizonyíték nélkül szerintem ne jelentsünk ki dolgokat,

(Az Oszirak videóban nem érzésre mondtam azt, amit a gépkről. Az FM alapján kiszámoltam.)
 
Attól, mert egy gép kisebb nem következik, hogy a hatósugara is az.
Min alapszik ez a kijelentés?

Itthon a leghosszabb repülés rekordját a Gripen tartja és nem a sokkal nagyobb és nehezebb Szu-22M3, aminek még a variaszárnya is segített a légellenállás optimalizálásában...

Szóval lehet, hogy egyes konfig és profil esetén az F-35A hatósugara nagyobb, de bizonyíték nélkül szerintem ne jelentsünk ki dolgokat,

(Az Oszirak videóban nem érzésre mondtam azt, amit a gépkről. Az FM alapján kiszámoltam.)
Mekkora a Gripen hatósugara 2 db 1 tonnás bombával és 2 db AMRAAM rakétával?
 
Mi es a csehek eleg logikusan szinten kovetkezo E felhasznaloknak szamitunk.
A csehek IFV tendere után én erre nem fogadnék. Kinézem belőlük, hogy azért dobták a láncos IFV beszerzést, hogy F-35 vásárlással a jelenlegi kormányuk nyalhasson az amiknak (tudod, a fegyver vásárlás elsősorban politikai alapon történik, a szakmaiság másodlagos).
 
Azt kell eldönteni az illetékeseknek,hogy mit szeretnénk és mire.Meg szeretnénk tartani a területünk felett a légi fölényt?Amennyiben igen,akkor ez alapján kell beszerezni gépeket. A légi fölény feltétele,hogy sikeresen vívjunk meg az ellenféllel,mert bármilyen jó szárazföldi technikánk lesz,a legnagyobb fenyegetés a levegőből,felülről érkezik.Egy vadászgép beszerzés 25-30 évre szól. Ezek figyelembe vételével kell dönteni.Mindenféle képen a mennyiséget is növelni kell.Igaza van Molninak abban,ha csak kettesével vettünk volna gépeket ....Én szeretem a Gripent,de egyáltalán nem írnám le a Román F-16 gépeket,honnan tudjuk előre mi lesz később és ha kitalálják 5-10 év múlva ,hogy korszerűsítik őket?Ők is integrálhatnak rá Meteorokat Iriseket,nem tiltja semmi,csak pénztárca és elhatározás kérdése.49 gép sok,még 2 század Gripen C-D-nek is,mert nincs akkora fölényben a Gripen ha egyáltalán van.Itt többen felhozták,hogy nincs ember,én a Kossuthban végeztem évente 55-60 szerelő végez.Ha jól tudom most is kb annyi jön ki a suliból.Meg kell fogni az embereket jó fizetéssel,jó munkakörülményekkel.A románokkal kapcsolatban biztos vagyok benne ,hogy lesz F-35 ,a kérdés a mikor 10-15-20 év múlva és mennyi.Ha kiizzadták a Patriot rendszert ezt is ki fogják,még ha beledöglenek is.Az Európai 5.-6. generációs géppel kapcsolatban,ha sietnek 10-15 év múlva lesz proto,mire gyártásba kerül 20-25 év és nem mi kapunk elöször még ha lesz is pénz rá,nekünk még 30 év mire elérhető lesz az Európai vadász,addig meg még egy típust kipörgetünk bármi is lesz az.Az F-35 meg sajna egyértelműen jobb gép a Gripennél,ha pusztán a technikai oldalát nézem,amennyiben politikai,anyagi oldalát is számításba veszem,akkor mérlegelni kell.Viszont szerintem a saját légterünk feletti uralom az a pénznél fontosabb.Abból és annyit kell venni ami ezt biztosítja.(Persze nem nagy hatalmakkal szemben :-) )
 
Légierő modernizációs szintek:
Alapszint: meglévő Gripenek modernizációja, új fegyverzet, esetleg 2 db D változat beszerzése
Középszint: újabb, modernizált század beszerzése, 24 vagy 28 gép 2 században
Haladószint: modernizált század mellé új, Erik század beszerzése
Felsőszint: 2 Erik század beszerzése
Amennyiben nyerünk a lottón-szint: F-35 beszerzése.
:)
 
Haladószint: modernizált század mellé új, Erik század beszerzése
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?

Felsőszint: 2 Erik század beszerzése
Amennyiben nyerünk a lottón-szint: F-35 beszerzése.
Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
 
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?


Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
És még csak nem is C/D-k hanem AC/BD-k... (EBS Hu)
 
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?


Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
Persze, ez csak egy lista részemről.
Én a 2x század modernizált C/D-t javaslom egyébként.
Abban nem értek egyet, hogy az E ott lenne költségben, mint a 35-ös. Az CAPEX és OPEX miatt is kimagaslik költségszinten a szóba jöhető típusok közúl.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Nem olvasom az F-35 topikot, a yenkiknél nincs ilyen (jellegu) lízing, vagy hitel lehetoség, mint a svédeknél?
Amennyire tudom 80-100 m$ között van az ára/db, adtak el már 2 századnyi csomagot, aminek tudjuk az árát?
Európai 5gen gépre felesleges várni.
 
Én a 2x század modernizált C/D-t javaslom egyébként.
Szerintem ez az egyetlen értelmes (technikai, anyagi szempontból) altenatíva
Abban nem értek egyet, hogy az E ott lenne költségben, mint a 35-ös. Az CAPEX és OPEX miatt is kimagaslik költségszinten a szóba jöhető típusok közúl.
Az OPEX kimagaslik, egyetértünk, de a CAPEX már nem annyira. Lsd.: HX tender - az F-35 A változat beszerzési klts.e már $80 millió alatt van.
 
És még csak nem is C/D-k hanem AC/BD-k... (EBS Hu)
Attól, hogy EBS Hu-nak van csúfolva, attól még ezek C/D gépek.
Ne feledjük, hogy a E-ket is egy időben úgy akarta megrendelni a Svéd Légierő, hogy a jelenlegi gépeik szárnyait használja.
Gyakorlatilag egy ugyan olyan beavatkozás lett volna, mint a mi gépeink esetén: új törzs, régi szárnyak.

Alapvetően (annak ellenére, hogy @rudi ezen lovagol) nem lehet nagy különbség a support környezetben E és C között, mert egész mostanáig úgy volt, hogy a meglévő kiszolgáló rendszereket fogják használni a svédek az üzemeltetésben.
Állítólag azért kellett új készletet most rendelni, mert nem biztos, hogy elég lett volna a párhuzamos üzemeltetéshez, valamint, hogy nem biztos, hogy a régi eszközök is eléltek volna a tervezett gépélettartam végéig.
Tehát az eddig leszállított Gripen E-ket már eddig is kellett valamivel kiszolgálni. És az új eszközöket csak a napokban rendelték meg. Azokat meg még le is kell szállítani... :oops:
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
Hát, speciel pont én kardoskodom már egy ideje a 18 gépes század mellett a D-k számának növelése révén! 4 darab SEAD specifikációjú Gripen pont elég is lenne a meglévő gépek mellé!

Ha veszünk is új vadászbombázókat egy századnyit, akkor is itt marad a meglévő Gripen század. De én továbbra is négy darab "D" beszerzésével (2x6 "C" raj és 1x6 "D" raj) kezdeném és egy szintén tizennyolc gépes Bayraktar század felállításával. Óvatosan, lépésről, lépésre kellene fejleszteni a légierőt az abszolút minőségi fölény irányába, mert most a szárazföldieken van a hangsúly, de néhány kiegészítő elemmel és komoly csapásmérő fegyverzettel (JASSM ER, Storm Shadow, laser SDB, HARM) a légierő képességeit drasztikusan növelni lehet! De ezt egyszer már leírtam!
Szerintem így kellene a Zrínyi végén kinéznie a magyar légierőnek:

Harcászati repülődandár - Kecskemét
- Harcászati repülőszázad: Puma (18xJas-39C/D)
-- 1. raj (6xC)
-- 2. raj (6xC)
-- 3. raj (6xD)
- Harcászati drónszázad: Dongó (18xBayraktar TB2)
-- 1. raj (6x)
-- 2. raj (6x)
-- 3. raj (6x)
- Elektronikai harcszázad: Sámán
-- 1. raj (2xR-99AEW&C)
-- 2. raj (2xA319 EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI, előretolt harcálláspont)

Helikopterdandár - Szolnok
- Közepes szállító helikopterszázad: Borz
-- 1. raj (6xH225M)
-- 2. raj (6xH225M)
- Könnyű szállító helikopterszázad: Kerecsen
-- 1. raj (6xH145M)
-- 2. raj (6xH145M)
-- 3. raj (2xH145VIP)
- Különleges helikopterszázad: Phoenix
-- 1. raj (4xH225SOF)
-- 2. raj (6xH145M)

Vegyes kiképző század: Ludas Matyi - Pápa vagy Szentkirályszabadja (az utóbbi jobb lenne, ott minden adott, a nagy lőtértől a lehető legváltozatosabb terepadottságokig)
-- 1. raj (6xZlín Z–143LSi és 2xZlín Z-242L)
-- 2. raj (6xSuper Tucano)
-- 3. raj (2xAS350)

Vegyes szállítórepülő század: Teve - Kecskemét/Budapest
-- 1. raj (2xA330MRTT)
-- 2. raj (2xKC-390)
-- 3. raj (2xFalcon 7X)

Ez jelentene a mostanihoz képest:
+4db Jas-39D kétüléses Gripent
+18db Bayraktar TB2-t
+2db R-99AEW&C légtérellenőrzőt
-a két meglévő A319 átépítését fullos EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI légi harcállásponttá
+6db Super Tucanot
+1db használt A330 szállítórepülő beszerzését és idővel a meglévővel együtt átépítését MRTT konfigurációra

Vagy tíz év alatt kis tételek ezek nagyon, de összességében egy nagyon pontens légierőt hozna létre!
Azóta csak annyi változott ehhez képest, hogy előkerült ez a Spear 3EW, mint korszerű SEAD fegyverzet meg a Vestel Karayel.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
A SEAD Gripen D nem ötlet hanem konkrétan ez lesz belőlük.
A svédek megcsinálták az Arexis konténert, az MBDA val közösen fejlesztik a Spear EW stand-in jammer mini CM ket.
A Gripen D hátsó ülésben EWO val lesz a SEAD gép.
saab-reveals-new-decoy-missile-for-gripens-electronic-warfare-capability-1.jpg
Ertem , köszi erre gondoltam. és hány darab lenne logikus?
 
Ertem , köszi erre gondoltam. és hány darab lenne logikus?
Ez attól függ, hogy milyen kiképzési rendszer lesz, és hogy milyen sugárhajtású gépet fogunk venni.
Mindenesetre a D-k eléggé le vannak terhelve a normál használat mellett is. Ha a trainer kiképző repüléseket is kell csinálniuk, plusz egy EW harci felkészülést is, akkor azért oda kell a gép és a gépidő.
Szerintem az alap az lenne, ha minimum 2 század C, (egyenként 12 géppel), valamint egy kétüléses fél század 6-8 D-vel állna rendelkezésre.
Utóbbiakból és 6-8 NG-ből meg össze is jöhetne egy kiképző/EW század
Az ideális meg 3 század (3x12) C lenne + minimum 8db D-vel kiegészítve.
 
Ertem , köszi erre gondoltam. és hány darab lenne logikus?
A logikus alatt nem teljesen világos mit kell érteni...

Azt biztos - és erről mostanában elégszer volt szó - hogy 12 C és 2 D semmire nem elég.
Ha bővítik a mostani gépek számát akkor a D változatokból is be kéne szerezni még minimum 4 db ot.
3 géppár (6 db) Gripen D Arexis konténerekkel, Spear EW / 3 CM kel, kiképzett EWO tisztekkel a mi térségünkben már jelenthet olyan kapacitást hogy az ellenfél meggondolja hogy mikor melyik SAM rendszerét merje aktiválni...
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and Giskard
A logikus alatt nem teljesen világos mit kell érteni...

Azt biztos - és erről mostanában elégszer volt szó - hogy 12 C és 2 D semmire nem elég.
Ha bővítik a mostani gépek számát akkor a D változatokból is be kéne szerezni még minimum 4 db ot.
3 géppár (6 db) Gripen D Arexis konténerekkel, Spear EW / 3 CM kel, kiképzett EWO tisztekkel a mi térségünkben már jelenthet olyan kapacitást hogy az ellenfél meggondolja hogy mikor melyik SAM rendszerét merje aktiválni...
Jó lenne,de mint minden,ez is összetettebb ennél.Kellenek még a földi bázisu REH rendszerek is,dronok,meg a hosszú hatótávú tüzérség is bevonható a fizikai csapásmérésbe az SW és egyébb eszközök mellet.
Összfegyver és haderőnemiség itt is szükséges dolog.
 
Ez attól függ, hogy milyen kiképzési rendszer lesz, és hogy milyen sugárhajtású gépet fogunk venni.
Mindenesetre a D-k eléggé le vannak terhelve a normál használat mellett is. Ha a trainer kiképző repüléseket is kell csinálniuk, plusz egy EW harci felkészülést is, akkor azért oda kell a gép és a gépidő.
Szerintem az alap az lenne, ha minimum 2 század C, (egyenként 12 géppel), valamint egy kétüléses fél század 6-8 D-vel állna rendelkezésre.
Utóbbiakból és 6-8 NG-ből meg össze is jöhetne egy kiképző/EW század
Az ideális meg 3 század (3x12) C lenne + minimum 8db D-vel kiegészítve.
Szerintem meg legyen inkabb egy normalis, 16-18 gepes szazad uj E es a meglevo, de teljesen modernizalt szazad melle masik 3-4 D ilyen finneknek ajanlott EW konfigban. ;)

földi bázisu REH rendszerek
?