[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Ennek a kijelentésnek semmi alapja nincs...
Önnmagában a Meteor nem garancia arra hogy a Gripen fölényben lesz. Ahhoz hogy fölényben legyen - egyebek mellett - kellene az Mk.5 radar is, amiről eddig szó sem esett.
Mar az Mk4 is folenyben van, sokkal nagyobb a hatotavja. Az F-16-osokon egyaltalan nincs networked warfare, nincs automated avionics stb stb.
A Mark5 konkretan resze a Gripen koveetkezo csomagjanak, amirol mar beszeltek Marothek (az idozitest nem mondtak, de nem lennek meglepodve, ha szelsebesen beszereznek legalabb ezt a csomagot.)

A Románok által most beszerzett ex. Norvég gépeken lévő APG-66(V)2-3 radar
Hacsak nem Tajvanrol vettek a norvegok oket, akkor nem lehet v3, ergo nincs CW illumination, minden masban meg ugyanaz, mint a v2.
A V2 hivatalosan is kb 80km korul lat el - legyen 100km, mert mondjuk hazudjanak lefele (az amerikaiakrol erosen ketlem.)

Ennel meg az eredeti Gripen radar is tovabb latott, 120-130km korul, a Mark 4 upgrade utan meg 50-100% (high-low) ugrott... toronymagasan veri meg a jelenlegi non-AESA radarunk is ezeket a regi ruman szarokat.

/ C7 AMRAAM páros a létszámfölénnyel párosítva abszolút fölényt jelent a Románoknak.
Ha a jelenlegi mennyisegrol beszelunk, dehogy. Sokkal-skkal, egy egesz generacioval a warfare a Gripenekben, mint ezekben a Block 15-20 cuccokban.

Ha 49 vs 14 geprol beszelunk, akkor termeszetesen folenyben lesznek, ez nem is kerdes, szimplan a szamuk miatt.
Viszont ettol meg a roman F-16 mindegyike onmagaban egy elavult szar lesz meg a jelenlegi Gripenekhez kepest is.

Nem veletlenul gondoljuk joparan, hogy a paritas miatt 2 szazad kellene meg melle (ami viszont akkor mar legyen E, hiszen qrva sokara veszunk ujakat megint.) Az akkor mar 42 sokkal modernebb gepet jelentene egyutt, ami akkor mar siman elbanna az osszes oreg rumannal egyszerre.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 472
93 527
113
Ugyanarról beszélünk. Azért marad a Gripen, mert pénzügyi okokból nem tudunk F-35-t beszerezni. A Gripen képességei nyilván sokat javulnak az upgrade-el, de ha a szomszédnak 49 db vadászgépe lesz akkor nyilván nem nálunk az előny.
Még a kanadai tenderen futnak, de ott az europainál jóval kisebb sanszuk van.
 
K

kamm

Guest
Önnmagában a Meteor nem garancia arra hogy a Gripen fölényben lesz. Ahhoz hogy fölényben legyen - egyebek mellett - kellene az Mk.5 radar is,
Ugyan, dehogy kell. :rolleyes: 2016 ota szolgal Meteor a sved Gripeneken.
Viszont igen, a Meteor mar onmagaban is folenyt jelent, olyan messzirol indithato es annyival nagyobb a NEZ - akkorat, hogy meg a F-16V is fazna Meteoros Gripennel vivni, hat meg ezek az oreg ruman vasak az elozo generacios AMRAAMokkal.
 
M

molnibalage

Guest
Kanada egy hatalmas területű ország. Elég meglepő lenne, ha a piacon levő gépek közül a legkisebb hatósugarú gépet választanák.
Attól, mert egy gép kisebb nem következik, hogy a hatósugara is az.
Min alapszik ez a kijelentés?

Itthon a leghosszabb repülés rekordját a Gripen tartja és nem a sokkal nagyobb és nehezebb Szu-22M3, aminek még a variaszárnya is segített a légellenállás optimalizálásában...

Szóval lehet, hogy egyes konfig és profil esetén az F-35A hatósugara nagyobb, de bizonyíték nélkül szerintem ne jelentsünk ki dolgokat,

(Az Oszirak videóban nem érzésre mondtam azt, amit a gépkről. Az FM alapján kiszámoltam.)
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 617
5 358
113
Attól, mert egy gép kisebb nem következik, hogy a hatósugara is az.
Min alapszik ez a kijelentés?

Itthon a leghosszabb repülés rekordját a Gripen tartja és nem a sokkal nagyobb és nehezebb Szu-22M3, aminek még a variaszárnya is segített a légellenállás optimalizálásában...

Szóval lehet, hogy egyes konfig és profil esetén az F-35A hatósugara nagyobb, de bizonyíték nélkül szerintem ne jelentsünk ki dolgokat,

(Az Oszirak videóban nem érzésre mondtam azt, amit a gépkről. Az FM alapján kiszámoltam.)
Mekkora a Gripen hatósugara 2 db 1 tonnás bombával és 2 db AMRAAM rakétával?
 

Agresszív Sügér

Well-Known Member
2020. december 8.
421
2 141
93
Mi es a csehek eleg logikusan szinten kovetkezo E felhasznaloknak szamitunk.
A csehek IFV tendere után én erre nem fogadnék. Kinézem belőlük, hogy azért dobták a láncos IFV beszerzést, hogy F-35 vásárlással a jelenlegi kormányuk nyalhasson az amiknak (tudod, a fegyver vásárlás elsősorban politikai alapon történik, a szakmaiság másodlagos).
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
112
139
43
Azt kell eldönteni az illetékeseknek,hogy mit szeretnénk és mire.Meg szeretnénk tartani a területünk felett a légi fölényt?Amennyiben igen,akkor ez alapján kell beszerezni gépeket. A légi fölény feltétele,hogy sikeresen vívjunk meg az ellenféllel,mert bármilyen jó szárazföldi technikánk lesz,a legnagyobb fenyegetés a levegőből,felülről érkezik.Egy vadászgép beszerzés 25-30 évre szól. Ezek figyelembe vételével kell dönteni.Mindenféle képen a mennyiséget is növelni kell.Igaza van Molninak abban,ha csak kettesével vettünk volna gépeket ....Én szeretem a Gripent,de egyáltalán nem írnám le a Román F-16 gépeket,honnan tudjuk előre mi lesz később és ha kitalálják 5-10 év múlva ,hogy korszerűsítik őket?Ők is integrálhatnak rá Meteorokat Iriseket,nem tiltja semmi,csak pénztárca és elhatározás kérdése.49 gép sok,még 2 század Gripen C-D-nek is,mert nincs akkora fölényben a Gripen ha egyáltalán van.Itt többen felhozták,hogy nincs ember,én a Kossuthban végeztem évente 55-60 szerelő végez.Ha jól tudom most is kb annyi jön ki a suliból.Meg kell fogni az embereket jó fizetéssel,jó munkakörülményekkel.A románokkal kapcsolatban biztos vagyok benne ,hogy lesz F-35 ,a kérdés a mikor 10-15-20 év múlva és mennyi.Ha kiizzadták a Patriot rendszert ezt is ki fogják,még ha beledöglenek is.Az Európai 5.-6. generációs géppel kapcsolatban,ha sietnek 10-15 év múlva lesz proto,mire gyártásba kerül 20-25 év és nem mi kapunk elöször még ha lesz is pénz rá,nekünk még 30 év mire elérhető lesz az Európai vadász,addig meg még egy típust kipörgetünk bármi is lesz az.Az F-35 meg sajna egyértelműen jobb gép a Gripennél,ha pusztán a technikai oldalát nézem,amennyiben politikai,anyagi oldalát is számításba veszem,akkor mérlegelni kell.Viszont szerintem a saját légterünk feletti uralom az a pénznél fontosabb.Abból és annyit kell venni ami ezt biztosítja.(Persze nem nagy hatalmakkal szemben :) )
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 625
8 256
113
Légierő modernizációs szintek:
Alapszint: meglévő Gripenek modernizációja, új fegyverzet, esetleg 2 db D változat beszerzése
Középszint: újabb, modernizált század beszerzése, 24 vagy 28 gép 2 században
Haladószint: modernizált század mellé új, Erik század beszerzése
Felsőszint: 2 Erik század beszerzése
Amennyiben nyerünk a lottón-szint: F-35 beszerzése.
:)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Haladószint: modernizált század mellé új, Erik század beszerzése
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?

Felsőszint: 2 Erik század beszerzése
Amennyiben nyerünk a lottón-szint: F-35 beszerzése.
Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 529
10 160
113
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?


Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
És még csak nem is C/D-k hanem AC/BD-k... (EBS Hu)
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 625
8 256
113
Ezzel két probléma van:
  • a Gripen E/F 90% ban más mint a C/D és marha költséges lenne két századod eltérő tipussal üzemeltetni
  • az Gripen E/F beszerzési klts. nem sokkal marad el az F-35 beszrzési klts.től (lsd. HX tender eredmény).
Ha már mindenképp a meglévő Gripen C/D től eltérő tipusú második századot akarsz akkor miért nem inkább F-35 öst javasolsz a meglévő század mellé?


Mint fent...

Szerintem érdemes figyelembe venni hogy még vagy 20 évig hozzá vagyunk kötve a meglévő Gripen C/D gépeinkhez.
Megszabadulni - eladni - 99% hogy nem fogunk tudni tőlük (ez a következménye ha nem egy sok ország által nagy db. számban üzemeltetett tipust vásárolsz...)
Az egyetlen értelmes alternatíva korszerűsíteni és repülni őket addig amíg van bennük idő, ami még legalább 20 évet jelent.

A fenti tény sajnos azt is jelenti hogy amennyiben bővíteni akarjuk a gépeink számát, és el akarjuk kerülni a több tipus üzemeltetésével együtt járó plusz klts.eket, akkor, logikusan, csakis Gipen C/D gépeket tudunk venni (és azokat is felújítani)

Ez van...akinek nem teszik reklamáljon a vajdánál hogy miért döntött annak idején a Gripen mellett az F-16 ellenében...
Persze, ez csak egy lista részemről.
Én a 2x század modernizált C/D-t javaslom egyébként.
Abban nem értek egyet, hogy az E ott lenne költségben, mint a 35-ös. Az CAPEX és OPEX miatt is kimagaslik költségszinten a szóba jöhető típusok közúl.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 266
55 420
113
Nem olvasom az F-35 topikot, a yenkiknél nincs ilyen (jellegu) lízing, vagy hitel lehetoség, mint a svédeknél?
Amennyire tudom 80-100 m$ között van az ára/db, adtak el már 2 századnyi csomagot, aminek tudjuk az árát?
Európai 5gen gépre felesleges várni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én a 2x század modernizált C/D-t javaslom egyébként.
Szerintem ez az egyetlen értelmes (technikai, anyagi szempontból) altenatíva
Abban nem értek egyet, hogy az E ott lenne költségben, mint a 35-ös. Az CAPEX és OPEX miatt is kimagaslik költségszinten a szóba jöhető típusok közúl.
Az OPEX kimagaslik, egyetértünk, de a CAPEX már nem annyira. Lsd.: HX tender - az F-35 A változat beszerzési klts.e már $80 millió alatt van.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 144
113
És még csak nem is C/D-k hanem AC/BD-k... (EBS Hu)
Attól, hogy EBS Hu-nak van csúfolva, attól még ezek C/D gépek.
Ne feledjük, hogy a E-ket is egy időben úgy akarta megrendelni a Svéd Légierő, hogy a jelenlegi gépeik szárnyait használja.
Gyakorlatilag egy ugyan olyan beavatkozás lett volna, mint a mi gépeink esetén: új törzs, régi szárnyak.

Alapvetően (annak ellenére, hogy @rudi ezen lovagol) nem lehet nagy különbség a support környezetben E és C között, mert egész mostanáig úgy volt, hogy a meglévő kiszolgáló rendszereket fogják használni a svédek az üzemeltetésben.
Állítólag azért kellett új készletet most rendelni, mert nem biztos, hogy elég lett volna a párhuzamos üzemeltetéshez, valamint, hogy nem biztos, hogy a régi eszközök is eléltek volna a tervezett gépélettartam végéig.
Tehát az eddig leszállított Gripen E-ket már eddig is kellett valamivel kiszolgálni. És az új eszközöket csak a napokban rendelték meg. Azokat meg még le is kell szállítani... :oops:
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Hát, speciel pont én kardoskodom már egy ideje a 18 gépes század mellett a D-k számának növelése révén! 4 darab SEAD specifikációjú Gripen pont elég is lenne a meglévő gépek mellé!

Ha veszünk is új vadászbombázókat egy századnyit, akkor is itt marad a meglévő Gripen század. De én továbbra is négy darab "D" beszerzésével (2x6 "C" raj és 1x6 "D" raj) kezdeném és egy szintén tizennyolc gépes Bayraktar század felállításával. Óvatosan, lépésről, lépésre kellene fejleszteni a légierőt az abszolút minőségi fölény irányába, mert most a szárazföldieken van a hangsúly, de néhány kiegészítő elemmel és komoly csapásmérő fegyverzettel (JASSM ER, Storm Shadow, laser SDB, HARM) a légierő képességeit drasztikusan növelni lehet! De ezt egyszer már leírtam!
Szerintem így kellene a Zrínyi végén kinéznie a magyar légierőnek:

Harcászati repülődandár - Kecskemét
- Harcászati repülőszázad: Puma (18xJas-39C/D)
-- 1. raj (6xC)
-- 2. raj (6xC)
-- 3. raj (6xD)
- Harcászati drónszázad: Dongó (18xBayraktar TB2)
-- 1. raj (6x)
-- 2. raj (6x)
-- 3. raj (6x)
- Elektronikai harcszázad: Sámán
-- 1. raj (2xR-99AEW&C)
-- 2. raj (2xA319 EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI, előretolt harcálláspont)

Helikopterdandár - Szolnok
- Közepes szállító helikopterszázad: Borz
-- 1. raj (6xH225M)
-- 2. raj (6xH225M)
- Könnyű szállító helikopterszázad: Kerecsen
-- 1. raj (6xH145M)
-- 2. raj (6xH145M)
-- 3. raj (2xH145VIP)
- Különleges helikopterszázad: Phoenix
-- 1. raj (4xH225SOF)
-- 2. raj (6xH145M)

Vegyes kiképző század: Ludas Matyi - Pápa vagy Szentkirályszabadja (az utóbbi jobb lenne, ott minden adott, a nagy lőtértől a lehető legváltozatosabb terepadottságokig)
-- 1. raj (6xZlín Z–143LSi és 2xZlín Z-242L)
-- 2. raj (6xSuper Tucano)
-- 3. raj (2xAS350)

Vegyes szállítórepülő század: Teve - Kecskemét/Budapest
-- 1. raj (2xA330MRTT)
-- 2. raj (2xKC-390)
-- 3. raj (2xFalcon 7X)

Ez jelentene a mostanihoz képest:
+4db Jas-39D kétüléses Gripent
+18db Bayraktar TB2-t
+2db R-99AEW&C légtérellenőrzőt
-a két meglévő A319 átépítését fullos EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI légi harcállásponttá
+6db Super Tucanot
+1db használt A330 szállítórepülő beszerzését és idővel a meglévővel együtt átépítését MRTT konfigurációra

Vagy tíz év alatt kis tételek ezek nagyon, de összességében egy nagyon pontens légierőt hozna létre!
Azóta csak annyi változott ehhez képest, hogy előkerült ez a Spear 3EW, mint korszerű SEAD fegyverzet meg a Vestel Karayel.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely