A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Amit többen írtak, egyetértek hogy Benkő, Maróth páros az eddigi legjobb ami a rendszerváltás óta van. Az is helyes, hogy a beszerzést nem a honvédség végzi.

Érdekes amit a Boxerről írt Silvió, mert ez eddig nem volt nyilvánosságra hozva, ezért nem is írtam.

Ugyanakkor a "nehéz dandár" és ennek a NATO felajánlása az ami az egész beszerzést kivülről látva indulálta, annak ellenére, hogy nem kötelező a nehéz dandár kialakítása a NATO országoknak. Ráadásul a nehéz dandárra azt sem lehet írni, hogy Ők a mi elrettentő erőnk, csatadöntő akármink (mint Hunyadi páncélos lovassága). Reálisan nézve pld a baltikum országai jóval fenyegetettebbek mint mi, és nincs nehézdandáruk, inább könnyű járművek sok páncéltörő rakéta, önjáró tüzérség. Ráadásul a láncos technika a szárazföldiek legköltségesebb fegyverneme a harkocsizók köré szervezett összfegyvernemi magasabbegység.

A cseh repülőgépgyár egyrészt Fidesz mutyi, és remélem a jelen termékpalettájukból semmit sem rendelünk, mert felesleges kategóriák. Sok ismerősöm szerint az UAV-hoz meg drónokhoz kiváló kéne átállítani a palettájukat. Többen vizionálnak egy könnyű csapásmérőt a L39NG alapján (ami szerintem egy faszság, mert egyrészt ott az 159 akár modernizált gyártása, másrészt mert az 1950-es évek airframe-je semmilyen nagyobb módosításra alkalmatlan. Ha sebesség kell, akkor át kell alakítani a szárnyat, mert szubszonikust már nem tudunk használni, ha azt általakítjuk akkor erősebb hajtómű kell. Ahhoz meg erősebb hajtómű. Ha már van ilyen akkor a lokátornak, ellentevékenyég rendszereknek stb. újabb módosítások. Nos és terveztél egy új repülőgépet. Akkor meg minek?

Svájci példa rossz, mert megnyert az F-35A - amire nincs is szükségük. Az előző JAS-39 a legolcsóbb és komproisszumos olcsó dolog lett volna, ami teljesen kielégítette volna a svájci igényeket.

A transzparencia azért fontos, mert a Te és az ÉN pénzemből van. Nos amíg egy pártszövetség a lakosság kisebbségének (és elnézést, de egyetértek ebben Máry Zay-al, a kistelepülések alacsony iskolázott - mondjuk buta emberek szavazataival talán 2 millió emberrel kormányoz, addig nem bizható meg nemzetvezető feladattal, kontroll nélkül. Márpedig kontroll az nincs. Lásd a különféle posztok újraosztásával és 8-10 évre betonozásával. Ez látaszik egyébként a nemzetbiztonsági és honvédelmi bizottsági 2021-es eseményekből is. Egy példa Pegazus, ami a kibervédelem része. Ami történt az nem nevezhető sem demokratikus se nemzeti érdeknek.
Ugyanakkor az is aggasztó, hogy amikor lehet(ne) akkor sincsenek ellenzéki poltikusok, katonapolitikusok rendezvényeken, akárcsak az, hogy nincs ott az ellenzéki maradék sajtó (azért 1-2 TV és rádió freki, csatorna és néhány újság) ténylegesen a katonai eseményeket. Mivel szinte mindegyiken ott vagyok, tudom és látom.

Persze vannak ellenpéldák, hiszem Maróth Gáspár is Maliban az ATV Facebook csatorna interjún beszélt a sisakcélzóról (más kérdés, hogy ki a fene nézi az ATV Facebook csatornáján az itt kommentelőkön kívül.

Egyébként ma olvastam Maróth Pesti Srácoknak adott interjúját. Nos azért oda persze olyan hangvételű riport kellett. Egyébként kormánybiztos úr nyitott akármelyik oldal felé, csak a probléma, hogy nincs másik oldal, ami meghallgatá, riportot készítene és az ténylegesen széles körben lenne. Pld. ATV-nél ne a facebook csatorna, hanem mondjuk Svábynál legyen az interjú, vagy ott egy bemutató.

Ami a költségvetési polémiánk SilvioD-vel (rendkívül kultúrált és nem egymást anyázó!, és ez kell egy nemzeti konszenzuson való ügyhöz.), hogy legyen 20%, ne 33.. Meg ha mindent külföldön költöm el.
Ezt már sokszor leírtam, hogy külföldön költöm el, mert itthon "csak" összeszerelek, mivel a főbb rendszerek, főbb nyersanyagok, félkész termékek külföldiek. Lehet, csűrni-csavarni, de kurvára mindegy, hogy a "harcjármű" lett drága, vagy a páncéllemez, az optika, a lövegcső stb. Mindegy. Persze az itteni összeszerelés munkát ad és know-how is van benne. Azonban az infláció és a túlköltekezés (márpedig most 1800 milliárd forinti hitelt vett fel a kormány elszorni a választások előtt, ami Kádári dolog, mert akkor volt, hogy az termelés, GDP növelő tevékenységek helyett szociális egyszeri juttatásokra baszták el a pénzt a poltikusok ) szóval ez vissza fog hatni a hadiipari beszerzésekre is, de elsősorban inkább a honvédség költségvetésére. Persze most ezt még simán meg lehet cáfolni, de majd mikor pld. zárolnak bizonyos minisztériumok bizonyos költségeit stb. akkor meg megy majd a hápogás. És most Maróth Gáspártól és csapatától is elnézést kérve előre, amit leírok, de nem a beszerzés az igazi művészet (mert odaáll a politika. Ott át lehet adni, be lehet mutatni stb.) a működési költség, a kiképzés folyamatossága, a tényleges tervezett karbantartások szupportok, amikor nem kell X száz suzukit venni a haderőnek programszerűen, hanem csak 50-esével mondjuk évente cserélni a járműparkot. Nos az nehéz, mert ott már nem segít a politika..
Egyébként örülök, hogy már hosszú oldalak óta kultúrált vita zajlik, szélsőgek nélkül!!!! Gratulálok az olvasóknak és a kommentelőknek!
 
Amit többen írtak, egyetértek hogy Benkő, Maróth páros az eddigi legjobb ami a rendszerváltás óta van. Az is helyes, hogy a beszerzést nem a honvédség végzi.

Érdekes amit a Boxerről írt Silvió, mert ez eddig nem volt nyilvánosságra hozva, ezért nem is írtam.

Ugyanakkor a "nehéz dandár" és ennek a NATO felajánlása az ami az egész beszerzést kivülről látva indulálta, annak ellenére, hogy nem kötelező a nehéz dandár kialakítása a NATO országoknak. Ráadásul a nehéz dandárra azt sem lehet írni, hogy Ők a mi elrettentő erőnk, csatadöntő akármink (mint Hunyadi páncélos lovassága). Reálisan nézve pld a baltikum országai jóval fenyegetettebbek mint mi, és nincs nehézdandáruk, inább könnyű járművek sok páncéltörő rakéta, önjáró tüzérség. Ráadásul a láncos technika a szárazföldiek legköltségesebb fegyverneme a harkocsizók köré szervezett összfegyvernemi magasabbegység.

A cseh repülőgépgyár egyrészt Fidesz mutyi, és remélem a jelen termékpalettájukból semmit sem rendelünk, mert felesleges kategóriák. Sok ismerősöm szerint az UAV-hoz meg drónokhoz kiváló kéne átállítani a palettájukat. Többen vizionálnak egy könnyű csapásmérőt a L39NG alapján (ami szerintem egy faszság, mert egyrészt ott az 159 akár modernizált gyártása, másrészt mert az 1950-es évek airframe-je semmilyen nagyobb módosításra alkalmatlan. Ha sebesség kell, akkor át kell alakítani a szárnyat, mert szubszonikust már nem tudunk használni, ha azt általakítjuk akkor erősebb hajtómű kell. Ahhoz meg erősebb hajtómű. Ha már van ilyen akkor a lokátornak, ellentevékenyég rendszereknek stb. újabb módosítások. Nos és terveztél egy új repülőgépet. Akkor meg minek?

Svájci példa rossz, mert megnyert az F-35A - amire nincs is szükségük. Az előző JAS-39 a legolcsóbb és komproisszumos olcsó dolog lett volna, ami teljesen kielégítette volna a svájci igényeket.

A transzparencia azért fontos, mert a Te és az ÉN pénzemből van. Nos amíg egy pártszövetség a lakosság kisebbségének (és elnézést, de egyetértek ebben Máry Zay-al, a kistelepülések alacsony iskolázott - mondjuk buta emberek szavazataival talán 2 millió emberrel kormányoz, addig nem bizható meg nemzetvezető feladattal, kontroll nélkül. Márpedig kontroll az nincs. Lásd a különféle posztok újraosztásával és 8-10 évre betonozásával. Ez látaszik egyébként a nemzetbiztonsági és honvédelmi bizottsági 2021-es eseményekből is. Egy példa Pegazus, ami a kibervédelem része. Ami történt az nem nevezhető sem demokratikus se nemzeti érdeknek.
Ugyanakkor az is aggasztó, hogy amikor lehet(ne) akkor sincsenek ellenzéki poltikusok, katonapolitikusok rendezvényeken, akárcsak az, hogy nincs ott az ellenzéki maradék sajtó (azért 1-2 TV és rádió freki, csatorna és néhány újság) ténylegesen a katonai eseményeket. Mivel szinte mindegyiken ott vagyok, tudom és látom.

Persze vannak ellenpéldák, hiszem Maróth Gáspár is Maliban az ATV Facebook csatorna interjún beszélt a sisakcélzóról (más kérdés, hogy ki a fene nézi az ATV Facebook csatornáján az itt kommentelőkön kívül.

Egyébként ma olvastam Maróth Pesti Srácoknak adott interjúját. Nos azért oda persze olyan hangvételű riport kellett. Egyébként kormánybiztos úr nyitott akármelyik oldal felé, csak a probléma, hogy nincs másik oldal, ami meghallgatá, riportot készítene és az ténylegesen széles körben lenne. Pld. ATV-nél ne a facebook csatorna, hanem mondjuk Svábynál legyen az interjú, vagy ott egy bemutató.

Ami a költségvetési polémiánk SilvioD-vel (rendkívül kultúrált és nem egymást anyázó!, és ez kell egy nemzeti konszenzuson való ügyhöz.), hogy legyen 20%, ne 33.. Meg ha mindent külföldön költöm el.
Ezt már sokszor leírtam, hogy külföldön költöm el, mert itthon "csak" összeszerelek, mivel a főbb rendszerek, főbb nyersanyagok, félkész termékek külföldiek. Lehet, csűrni-csavarni, de kurvára mindegy, hogy a "harcjármű" lett drága, vagy a páncéllemez, az optika, a lövegcső stb. Mindegy. Persze az itteni összeszerelés munkát ad és know-how is van benne. Azonban az infláció és a túlköltekezés (márpedig most 1800 milliárd forinti hitelt vett fel a kormány elszorni a választások előtt, ami Kádári dolog, mert akkor volt, hogy az termelés, GDP növelő tevékenységek helyett szociális egyszeri juttatásokra baszták el a pénzt a poltikusok ) szóval ez vissza fog hatni a hadiipari beszerzésekre is, de elsősorban inkább a honvédség költségvetésére. Persze most ezt még simán meg lehet cáfolni, de majd mikor pld. zárolnak bizonyos minisztériumok bizonyos költségeit stb. akkor meg megy majd a hápogás. És most Maróth Gáspártól és csapatától is elnézést kérve előre, amit leírok, de nem a beszerzés az igazi művészet (mert odaáll a politika. Ott át lehet adni, be lehet mutatni stb.) a működési költség, a kiképzés folyamatossága, a tényleges tervezett karbantartások szupportok, amikor nem kell X száz suzukit venni a haderőnek programszerűen, hanem csak 50-esével mondjuk évente cserélni a járműparkot. Nos az nehéz, mert ott már nem segít a politika..
Egyébként örülök, hogy már hosszú oldalak óta kultúrált vita zajlik, szélsőgek nélkül!!!! Gratulálok az olvasóknak és a kommentelőknek!

Vélhetően az a terv, hogy a hadiipari exporttal enyhítik a működési költségeket,
Vállalkozik az állam. )
Ez annak tudatában hogy az állam nem szakmai és nem üzleti, elég nagy kockázat.
Nincs transzparencia, eredmény, "szétlopják"

Persze a lényeg a részletekben lehet .
Egyelőre felületes, elnagyolt az elképzelés.
Vagy csak lassan csepegtetik az infókat ?
 
Vélhetően az a terv, hogy a hadiipari exporttal enyhítik a működési költségeket,
Vállalkozik az állam. )
Ez annak tudatában hogy az állam nem szakmai és nem üzleti, elég nagy kockázat.
Nincs transzparencia, eredmény, "szétlopják"

Persze a lényeg a részletekben lehet .
Egyelőre felületes, elnagyolt az elképzelés.
Vagy csak lassan csepegtetik az infókat ?
ez lemaradt:

"Olyan hadiipart építünk a piac vezető szereplőivel, melynek során egyértelműen megtérülésre, piaci eredményre számítunk. (…) Minden közpénzt, amit beteszünk a hadiipar fejlesztésébe, megtérülési szándékkal helyezünk ide. “
 
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
 
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
Huntakszisz.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and Aladeen
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
A grafikai kezelőfelület jó és átlátható, jó funkciókkal. Azt hogy nagyban nagy sávszélesség alatt hogy funkciónál sok adattal passz.
 
Amit többen írtak, egyetértek hogy Benkő, Maróth páros az eddigi legjobb ami a rendszerváltás óta van. Az is helyes, hogy a beszerzést nem a honvédség végzi.

Érdekes amit a Boxerről írt Silvió, mert ez eddig nem volt nyilvánosságra hozva, ezért nem is írtam.
Mi nem volt nyilvanos? Nem a Boxer uj verzioja keszul Kaposvaron - az eleve nem RM, hanem Artec, egy NTDS-RM holland-nemet joint venture, meglepodnek, ha odaadnak az RMnek, hah -, hanem az uj RM-magyar fejlesztesu 8x8-as, amirol termeszetesen feltetelezzuk, hogy lesz benne a Boxerbol is IP (minimum annyi, amennyi az RM sajatja a Boxerben), de szerintem logikusan a Lynxszel lesz szamtalan alrendszere kozos (ertelemszeruen a leggyorsabb es legolcsobb ut.)
 
Mi nem volt nyilvanos? Nem a Boxer uj verzioja keszul Kaposvaron - az eleve nem RM, hanem Artec, egy NTDS-RM holland-nemet joint venture, meglepodnek, ha odaadnak az RMnek, hah -, hanem az uj RM-magyar fejlesztesu 8x8-as, amirol termeszetesen feltetelezzuk, hogy lesz benne a Boxerbol is IP (minimum annyi, amennyi az RM sajatja a Boxerben), de szerintem logikusan a Lynxszel lesz szamtalan alrendszere kozos (ertelemszeruen a leggyorsabb es legolcsobb ut.)
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
 
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
 
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
Ő nem.
 
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
 
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
Az RM 23-ra ígért típusleleplezést, 25-26 ra prototípust szóvan nem eszik olyan forrón.
 
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
Azt kellene megértened, hogy a Rheinmetall gyakorlatilag Magyarországra költözött, nevezhetnénk akár Dunametálnak is innentől annyira itt vannak. A világ legmodernebb harcjárművének a fejlesztése és gyártása került ide, ez lesz az új 8x8-as, a Boxer kvázi utódja, a Boxernél sok szempontból fejlettebb, előremutatóbb jármű, ami természetesen építeni fog a Boxer alapjaira is, ahogy a Lynx-ben is van egy kis Marder valahol.
 
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve.
De nem az, mondom. Az nem az RM tulajdona, nem hasznalhatja csak ugy fel, azt meg kerek-perec kizarom, hogy inkabb fizetne meg a Artecben levo partnereknek...

Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR.
Semmikeppen sem, persze, annal sokkal-sokkal jobban vedett lesz.

A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció.
Ezen kb 10x vegigmentunk, ne kezdj el neganosodni - 2023 korul mar varhato valami proto, annak lesznek tesztjei, modositasok itt-ott, ujabb tesztek, majd sorozatgyartas, monjuk 2024-25 korul.

Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
De nem, mert a RM egy tucatnyi kerekes jarmuvet es harcjarmuvet tervezett es gyart, mondjuk minimum 50 eve.
Az egyetlen igazan uj benne a hibrid hajtas, de azt meg az egesz nemet autoipar dolgozta ki az elmult 5-10 evben, mar 1-2 eve futnak az utakon a tesztkamionok, tgk stb. A komplett hajtast szinte biztosan siman hozzak a nemetek.

Ezzel az erovel te attol is felnel, hogy a VW csoport tervezzen neked nehez SUVt, mert vegul is csak ~90 eve terveznek es gyartanak autokat...

Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
Ez azert eleg gaz, hogy ennyit tudsz errol... pont a fenti 8x8 kenyelmes tempoja miatt a Gidranokat mar korabban el lehet kezdeni gyartani Kaposvaron, ebben semmifele kihivast nem latok, plane, hogy abban is a RM viszi a tervezesi primet - mire beindulna a 8x8 gyartasa, siman kitolhatnak 200-250 darabot, amivel pont meglenne az eredetileg is emlegetett 300 koruli mennyiseg.
 
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
A btr-ek szar járművek.
Úgyhogy nem vagyunk kényelmes helyzetben velük.