A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 315
43 568
113
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 934
72 731
113
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
Huntakszisz.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and Aladeen

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 333
113
A Sticz vezérőrnaggyal készült interjú kapcsán rákerestem a saját fejlesztésű BMS-ünkre és találtam róla egy régebbi riportot.
Talán másnak is érdekes, új lehet még ha bizonyára már szerepelt itt korábban:


HUNTACCIS - hogy kell ezt kiejteni? "huntakisz"?
"Katonáink" közül aki látta már ezt a rendszert az mennyire elégedett vele? Van/lesz olyan jó mint a németeké vagy az amcsiké?
@krisss ? @dudi ?
A grafikai kezelőfelület jó és átlátható, jó funkciókkal. Azt hogy nagyban nagy sávszélesség alatt hogy funkciónál sok adattal passz.
 
K

kamm

Guest
Amit többen írtak, egyetértek hogy Benkő, Maróth páros az eddigi legjobb ami a rendszerváltás óta van. Az is helyes, hogy a beszerzést nem a honvédség végzi.

Érdekes amit a Boxerről írt Silvió, mert ez eddig nem volt nyilvánosságra hozva, ezért nem is írtam.
Mi nem volt nyilvanos? Nem a Boxer uj verzioja keszul Kaposvaron - az eleve nem RM, hanem Artec, egy NTDS-RM holland-nemet joint venture, meglepodnek, ha odaadnak az RMnek, hah -, hanem az uj RM-magyar fejlesztesu 8x8-as, amirol termeszetesen feltetelezzuk, hogy lesz benne a Boxerbol is IP (minimum annyi, amennyi az RM sajatja a Boxerben), de szerintem logikusan a Lynxszel lesz szamtalan alrendszere kozos (ertelemszeruen a leggyorsabb es legolcsobb ut.)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 149
9 299
113
Mi nem volt nyilvanos? Nem a Boxer uj verzioja keszul Kaposvaron - az eleve nem RM, hanem Artec, egy NTDS-RM holland-nemet joint venture, meglepodnek, ha odaadnak az RMnek, hah -, hanem az uj RM-magyar fejlesztesu 8x8-as, amirol termeszetesen feltetelezzuk, hogy lesz benne a Boxerbol is IP (minimum annyi, amennyi az RM sajatja a Boxerben), de szerintem logikusan a Lynxszel lesz szamtalan alrendszere kozos (ertelemszeruen a leggyorsabb es legolcsobb ut.)
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 690
14 988
113
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 333
113
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
Ő nem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 588
97 752
113
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve. Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR. A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció. Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 333
113
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
Az RM 23-ra ígért típusleleplezést, 25-26 ra prototípust szóvan nem eszik olyan forrón.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 375
113
Szerintem az egészre a RM részérol mint egyfajta "Agilis-pótló" projektre kellene tekinteni. Szoval a RM ad bizonyos technológiákat és rendszereket, mikozben a magyar félnek a saját részérol be kell szerezni valami alapot, amibe ezek be lesznek integrálva .... (mondjuk Mbombét ...) ...
Azt kellene megértened, hogy a Rheinmetall gyakorlatilag Magyarországra költözött, nevezhetnénk akár Dunametálnak is innentől annyira itt vannak. A világ legmodernebb harcjárművének a fejlesztése és gyártása került ide, ez lesz az új 8x8-as, a Boxer kvázi utódja, a Boxernél sok szempontból fejlettebb, előremutatóbb jármű, ami természetesen építeni fog a Boxer alapjaira is, ahogy a Lynx-ben is van egy kis Marder valahol.
 
K

kamm

Guest
Már leírva sem egyszerű. Mi is ez a jármű???? Nos elvileg a Boxer "improved", bár tegyük hozzá maga az alapjármű sem régi, sőt napjaink egyik legjobb kerekes harcjárműve.
De nem az, mondom. Az nem az RM tulajdona, nem hasznalhatja csak ugy fel, azt meg kerek-perec kizarom, hogy inkabb fizetne meg a Artecben levo partnereknek...

Nem is írom, hogy PSZH vagy GYHJ mert mindkettőként lehet használni, szóval védettségben sem egy BTR.
Semmikeppen sem, persze, annal sokkal-sokkal jobban vedett lesz.

A Kaposváron készül majd, megint egy olyan szlogen, hogy még gyár sincs, termék sincs, de már úgy veszik, hogy képesség. Egy fenét. Mivel még prototípus sincs, 5 év múlva talán, ha egyáltalán jó lesz a konstrukció.
Ezen kb 10x vegigmentunk, ne kezdj el neganosodni - 2023 korul mar varhato valami proto, annak lesznek tesztjei, modositasok itt-ott, ujabb tesztek, majd sorozatgyartas, monjuk 2024-25 korul.

Mert lássuk be, hogy több olyan harcjármű van a világon amelyek nem váltak be, elhullottak csapatpróbán, prototípusként.. Ergo mivel nem Boxer Licenc készül, hanem egy majdani kerekes harcjármű, ennek a sorsa még kurvára bizonytalan. (már nem az van, hogy kifejlesszük, gyártjuk és kész, ha megfelelő, ha nem..)
De nem, mert a RM egy tucatnyi kerekes jarmuvet es harcjarmuvet tervezett es gyart, mondjuk minimum 50 eve.
Az egyetlen igazan uj benne a hibrid hajtas, de azt meg az egesz nemet autoipar dolgozta ki az elmult 5-10 evben, mar 1-2 eve futnak az utakon a tesztkamionok, tgk stb. A komplett hajtast szinte biztosan siman hozzak a nemetek.

Ezzel az erovel te attol is felnel, hogy a VW csoport tervezzen neked nehez SUVt, mert vegul is csak ~90 eve terveznek es gyartanak autokat...

Kicsit olyan mint a Gidrán gyár.. elvileg, gyakorlatilag pedig Sticz interjú után olvasható:
A páncélozott többcélú moduláris harcjárművek tekintetében tíz darab jármű átvétele megtörtént 2021-ben, 2022-2023-ban további 40 darab 4x4-es konfigurációjú harcjárművel bővül az MH eszközparkja.
No ezek nem itt készülnek, hanem Türkisztánban. Ráadásul kontextusban nézve, összesen csak 50 darab jármű, mire és minek is kell. Hova?
Ez azert eleg gaz, hogy ennyit tudsz errol... pont a fenti 8x8 kenyelmes tempoja miatt a Gidranokat mar korabban el lehet kezdeni gyartani Kaposvaron, ebben semmifele kihivast nem latok, plane, hogy abban is a RM viszi a tervezesi primet - mire beindulna a 8x8 gyartasa, siman kitolhatnak 200-250 darabot, amivel pont meglenne az eredetileg is emlegetett 300 koruli mennyiseg.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
A btr-ek szar járművek.
Úgyhogy nem vagyunk kényelmes helyzetben velük.
 
K

kamm

Guest
A gyárat felhúzni másfél - két év. A zalai is idén kész lesz. Sztem márciusban megindul a kaposvari is, jelentős zsét már odatettek. Itt egy kicsit kényelmesebb helyzetben vagyunk a BTR-ek vannak talán a legjobb allapotban. Valszeg nem is ezzel, hanem a Gidránnal kezdik. 260 körülit terveznek első körben hazai célra legyártani. Tehát nem 50 Gidrán lesz. És még ott az NMS, amit már Kecskeméten bemutattak. 3 típus azért már kellő flexibilatást ad majd a kaposi gyárnak.
Pontosan. Kelloen megengedo is az utemezes, ugyanakkor igy nemigen lehet kulonosebb uresjarat 2028 elott.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 375
113
Ez a kaposvári 8x8 fejlesztés jelenleg a magyar haderőnek rossz, mert nekünk most kellene Boxer és nem a közeljövőben az eleve problémásnak ígérkező hiperszuper gép. Ez kizárólag a hadiipari fejlesztési lobbinak jó, mert igen nagy mértékben hadiiparfejlesztés és nem hadseregfejlesztés zajlik Magyarországon. Hosszú távon persze jó lesz, mert e tekintetben is csúcstechnológiával lesz felszerelve a magyar haderő, csak vannak kétségek, hogy nem e túl korai elhagyni a dízelhajtást ebben az évszázadban, nem lenne e érdemes ezzel még vagy száz évet várni, pláne, hogy mindenféle hidrogénes, meg elektromos blöffökről szólnak a hírek, miközben ép ésszel ebben nincs sok fantázia, mi több: kifejezetten ellenjavalt technológiák, mert súlyos problémáik vannak és komoly hátrányokkal járnak (a hidrogén mint hajtóanyag, belegondolni is rossz, hogy egy brutálisan robbanékony dologgal teli tartályt, kiengedjünk az utcára rendőri biztosítás nélkül (veszélyesanyag szállítmány), miközben már PB gázzal is tilos beállni mondjuk egy mélygarázsba. Hátmég, hogy ezt a tartályt kitegyük ellenséges tűznek! Az elektromos meghajtásnak pedig a civil életben sincs jövője atomerőművek tucatjai nélkül (csak Magyarországon két-három új atomerőmű kellene egy szignifikáns civil átálláshoz, de csak egy épül és az is egy leállítandó helyett), katonailag pedig megoldhatatlan az áram logisztikája.

Szóval lehet -szerintem száz százalék, hogy biztosan- nagyon besülünk az úgynevezett csúcstechnológiával és aztán végül úgyis egy dízeles meghajtás lesz belőle, de akkor már a 2030-as éveket járjuk és még mindig nincs új 8x8-as harcjárművünk.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 333
113
Ez a kaposvári 8x8 fejlesztés jelenleg a magyar haderőnek rossz, mert nekünk most kellene Boxer és nem a közeljövőben az eleve problémásnak ígérkező hiperszuper gép. Ez kizárólag a hadiipari fejlesztési lobbinak jó, mert igen nagy mértékben hadiiparfejlesztés és nem hadseregfejlesztés zajlik Magyarországon. Hosszú távon persze jó lesz, mert e tekintetben is csúcstechnológiával lesz felszerelve a magyar haderő, csak vannak kétségek, hogy nem e túl korai elhagyni a dízelhajtást ebben az évszázadban, nem lenne e érdemes ezzel még vagy száz évet várni, pláne, hogy mindenféle hidrogénes, meg elektromos blöffökről szólnak a hírek, miközben ép ésszel ebben nincs sok fantázia, mi több: kifejezetten ellenjavalt technológiák, mert súlyos problémáik vannak és komoly hátrányokkal járnak (a hidrogén mint hajtóanyag, belegondolni is rossz, hogy egy brutálisan robbanékony dologgal teli tartályt, kiengedjünk az utcára rendőri biztosítás nélkül (veszélyesanyag szállítmány), miközben már PB gázzal is tilos beállni mondjuk egy mélygarázsba. Az elektromos meghajtásnak pedig a civil életben sincs jövője atomerőművek tucatjai nélkül (csak Magyarországon két-három új atomerőmű kellene egy szignifikáns civil átálláshoz, de csak egy épül és az is egy leállítandó helyett), katonailag pedig megoldhatatlan az áram logisztikája.

Szóval lehet nagyon besülünk az úgynevezett csúcstechnológiával és aztán végül úgyis egy dízeles meghajtás lesz belőle, de akkor már a 2030-as éveket járjuk és még mindig nincs új 8x8-as harcjárművünk.
A dízelhajtás elhagyása @kamm-on kívül nemigen tetszik senkinek.