Találtam egy cikket a "30 gyártmány"-ról. Kíváncsi vagyok AO véleményére, hogy van-e benne valami újdonság.
https://naukatehnika.com/izdelie-30-dvigatel-dlya-su-57-pervoe-kachestvennoe-foto.html
Részlet a cikkből.
"Az ismert műszaki szerint a "30 gyártmány" egy bypass turbó sugárhajtómű, utánégetővel. Néhány alapötlet szintjén hasonlóságokat mutat az AL-31 és AL-41 család régebbi tagjaival, de minden egysége a nulláról, modern fejlesztések felhasználásával készült. Ennek eredménye az összes fő jellemző észrevehető növekedése volt, ami lehetővé teszi, hogy a "30gyártmány" a turbóventilátoros hajtóművek következő generációjának tulajdonítsák. A hajtómű, kategóriájában hagyományos felépítésű, magas és alacsony nyomású többfokozatú kompresszorokkal, égéstérrel és többfokozatú turbinákkal. A turbinák mögött egy utánégető és egy UVT-vel ellátott fúvóka található. Az egyik vagy másik célra szükséges egységek a hajtómű külső felületén vannak elhelyezve. A "30 gyártmány" fejlesztői nem sietnek felfedni a tervezés minden részletét, de az új projekt néhány jellemzője már ismert. A kompresszor a bejövő levegő 6,7-es sűrítését biztosítja, akár 20-23 kg / s légáramlási sebességet biztosítva. Az égéstér közvetlenül az injektorokra szerelt plazmagyújtó rendszerrel van felszerelve. Az ilyen eszközök biztosítják az üzemanyag begyulladását közvetlenül azután, hogy belép az égéstérbe. Ennek köszönhetően megmarad az optimális égési mód és az ún. fáklya. A gáz hőmérséklete a turbina előtt 1950 - 2100°K között van. Összehasonlításképpen a soros AL-31F hajtóműnél ez a paraméter nem haladja meg az 1700°K-t. A "30 gyártmány" új fúvókával van felszerelve, tolóerővektor-vezérlési funkciókkal. Ez az egység észrevehetően kisebb, mint a korábban használt és más kontúrokkal rendelkezik. Különösen a fúvóka hátsó éle, amelyet az egyes szárnyak alkotnak, egyenetlen alakú. A kialakítás fontos, új lehetőségeket biztosító sajátossága az áthidalás mértékének változása. A projekt azt is figyelembe vette, hogy csökkenteni kell a hajtómű és a repülőgép egészének láthatóságát a lokátor-, és infravörös megfigyelőrendszerek esetében. Az ilyen problémákat a légbeömlő és a fúvóka optimális kialakításával oldották meg. Az új hajtóműhöz új elektronikus-digitális vezérlőrendszer készült. Számos különböző érzékelőtől kap adatokat és felügyeli a hajtómű összes alkatrészének működését. A pilótától kapott parancsokat a vezérlőrendszer az aktuális paraméterek és különböző tényezők figyelembevételével hajtja végre. Az automatikus hajtóművezérlés leegyszerűsíti a pilóta munkáját és megkönnyíti az hajtómű bizonyos körülmények közötti üzembe helyezését is. Nyílt adatok szerint a "30 gyártmány" maximális tolóereje eléri a 11 000 kg-t, az utánégető üzemmódban pedig 18 000 kg. Összehasonlításképpen az AL-41F1 első fokozatú hajtóműnek a tolóereje 9500, illetve 15000 kg. Így a Szu-57-es repülőgépek tolóerő-tömeg aránya még a 35 tonnát meghaladó maximális felszálló tömeg esetén is egynél nagyobb lesz. Normál felszálló tömeggel ez a paraméter eléri az 1,15-1,2 értéket. A fő paraméterek optimalizálása, a repülőgép teljesítményének növekedéséhez vezet. Különféle becslések szerint a Szu-57 szuperszonikus cirkáló sebessége utóégető használata nélkül, amelyet két, 11 000 kg tolóerővel rendelkező hajtómű biztosít, elérheti az 1,5 Mach értéket. Az UVT-vel ellátott fúvóka jelenléte jelentősen javítja a manőverezhetőséget minden üzemmódban."