Az ALCA és az NG egyetlen nagyobb közös hibája, hogy képtelenek a csehek egy XXI századi airframet- összehozni. Ezt nem is értem, miért, mert van szélcsatornájuk, és mert például gépkocsi gyártás terén eszméletlen innovatív karosszériákat is létre tudtak hozni. (Skoda). Az Aero viszont nem nyúlt lényegesen hozzá az L-39 alap terveihez.
Ami a drónterveket illeti. A fene tudja. Eddig nem csináltak hasonlót, a Szojkát igaz csehek fejlesztették tovább sőt Ők rendszerbe is állították anno, mi meg nem. Én még láttam működő Szojkát és irányítópultját is. Manapság viszont nem látszanak komolyabb drónok, bár tavaly Brno-ban vagy egy tucat klf. prototípust mutattak be különféle cégek, nos ezek mint olyan mini UAV katerória volt
.
.
Az, hogy nem tudnak a gephez igazan hozzanyulni, az a csehek tehetetlensege, penzhianya, illetve miutan 20 eve a program lenyegeben megallt, igy mar az is kerdes, hogy van-e ott meg olyan repulögeptervezesben rutinos mernökgarda, aki erdemben hozza tud nyulni. A gyarnak mennyire vannak modern gepei, hogy az L-39-en kivul masra is gyartosort tudjanak felallitani. Amit irsz, hogy a szarny/pilon tervezese nem sikerult, szoval amihez hozzanyultak öneröböl, az meg nem lett igazan jo, erösiti a kerdest, hogy az Aero mernökgardaja mennyire alkalmas nagyivu fejlesztesekre. Jelenleg eladhato termekuk nincs, amiböl komolyabban felfejlödhetnenek, a dolog ördögi kör, nincs penz, akkor nincs fejlödes, fejlödes nelkul meg nincs penz. Az utobbi idöben lemezek hajlitgatasan kivul sokat nem tudtak maguk csinalni, a vilagpiacrol keszen vasarolt reszegysegeket (pl kommersz cockpit elektronika) probaljak a 60 eves vasra racsavarozni (integralni) uj termekkent, keves önallo hozzaadott ertekkel.
Az Aero jelenleg a Trabant szintjen van, szep mult a KGST idökben, amikor fejlesztesek nelkul, evtizedekig lehetett sorozatgyartani valtozatlanul valamit, de KGST nelkul hasraestek, közben a vilag reg elment mellettuk, es mar nincs szukseg rajuk. Utolso erejukkel kiköhögtek az NG-t, mint a 4 utemu Trabantot, es most nezik, hogy valojaban eladhatatlan.
.
Az meg hogy az L-39-et dronna kene alakitani, az egy rossz vicc, ha dront akarnak epiteni, kezdjek tiszta lappal, es a feladathoz tervezzenek gepeket, ne egy ösöreg gepet probaljanak uj feladatra raeröltetni. Es kezdjek a dronozast kicsiben, a Bayraktar lepeseit követve jussanak el lassan ujra a jet kategoriaig. Az L-39 maximum annyira jo dronnak, mint az öreg F-4 vagy ujabban F-16 tavvezerelt celgeppe alakitasa löveszetekhez. A jo dron lenyege amugy sem annyira a lemezmunka, hanem, az elektronika, es a software mesterseges intelligencia kepessegekkel.