[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 508
41 785
113

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 340
36 215
113
Uruguay légi erejének mindössze 7 darab ősrégi A-37-es repülőgépe van. (Helikoptereket és légcsavaros típusokat nem számítva)
Vélhetően ezeket akarják lecserélni valami olcsóra. Az A-37 fegyverterhelésben hasonló mint a L-39NG, bár a helyükben inkább ALCA-t vennék, ha már ez lesz az egyetlen harci gépük...

Gyártják még azt?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 340
36 215
113
nem, de letárolva van még bőven a cseheknek. Annó 72 darabot gyártottak belőle, 24 van cseh légierő használatában és Irak vett 15-öt, meg talán néhány ment máshova is...

Valószínűleg okkal nem kapkod senki értük. Ukrajna sem kéri őket?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 508
41 785
113
Valószínűleg okkal nem kapkod senki értük. Ukrajna sem kéri őket?
Őszintén szólva nem lenne hülye ötlet...ha mi állnák háborúba, akkor azt mondanám, hogy gyorsan ide mindet! :D
Nekem annó mikor kijött tetszett ez a típus, harci körülmények között mennyire lenne túlélőképes azt nem tudom...
Mondjuk Uruguayban legfeljebb csak drogcsempész Cessnákat kellene hajkurászni vele - arra tökéletes lenne, hiszen még radarja is van.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 340
36 215
113
Őszintén szólva nem lenne hülye ötlet...ha mi állnák háborúba, akkor azt mondanám, hogy gyorsan ide mindet! :D
Nekem annó mikor kijött tetszett ez a típus, harci körülmények között mennyire lenne túlélőképes azt nem tudom...
Mondjuk Uruguayban legfeljebb csak drogcsempész Cessnákat kellene hajkurászni vele - arra tökéletes lenne, hiszen még radarja is van.

Az USA-ban privát kézben van 24 db, szóval sok gép nem maradt raktáron, azokat is kannibalizálhatták.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 322
96 635
113
nem, de letárolva van még bőven a cseheknek. Annó 72 darabot gyártottak belőle, 24 van cseh légierő használatában és Irak vett 15-öt, meg talán néhány ment máshova is...
21+3 van amerikai cégeknél, akik kiképzési szolgaltatasokat adnak el az USAnak meg a britteknek is.
Akkor már csak 9 letárolt gép maradt.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Lehet, hogy érthetetlen? :oops:

Csak azt nem értem, hogy mi az, ami nem érthető abban, hogy a címben ott van, hogy 80% magyar cég, 20% cseh részarány? Vagy azzal volt-e gond, hogy ez eredetileg 49:51% volt?
Mert ha a kettőt összeolvasod, akkor lehet neked is leesik pár következtetés. Nem tudom, hogy ezek a következtetések okoznak-e gondot? De nem szeretnék szájba rágni senkinek semmit. Viszont ha ez a három megvan, akkor hamar rájön mindenki, hogy ami rettegés itt elhangzik, annak a 80%-ának nincs értelme.
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
889
1 811
93
Nekem annó mikor kijött tetszett ez a típus, harci körülmények között mennyire lenne túlélőképes azt nem tudom...
Mondjuk Uruguayban legfeljebb csak drogcsempész Cessnákat kellene hajkurászni vele - arra tökéletes lenne, hiszen még radarja is van.
- Ha már Dél-Amerikában érdeklődnek, szerinted milyen lehetőség volna Afrikában eladni ezeket az L-159 ALCA-t.
- Ugyanakkor milyen lehetőség volna a sebességét hangsebesség fölé emelni. Mivel gondolom eladáskor ez is egy jó szempont volna.

Mivel sajnos Itt azt írja hogy Hs alatti. Akkor két típust lehetne kínálni, egy kiképzőt az LN-39-NG (Oktatógépet) valamint a -( hangsebesség feletti )- ALCA-t. Az ALCA Pilótafülkét kicsit kicsicsásítva. :oops: ;)

p1130629.jpg


img_0021.jpg




p1050379.jpg


p1050412.jpg


- Szerintem ez a pilótafülke sem a legújabb stílus, lehetne mit fejleszteni.



scan.jpg


Szerintem van benne hely még, ugye csak egy újabb hajtómű volna jó bele. Keresni vagy.

- Ez egy gondolat csak ha már megvettük a gyárat. :oops: S ha a hajtómű gyárat is sikerülne megcsípni amit említettél akkor lehetne kreálni dolgokat. Legalább lépkednénk előre!
Na majd látjuk. :rolleyes: :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
- Ha már Dél-Amerikában érdeklődnek, szerinted milyen lehetőség volna Afrikában eladni ezeket az L-159 ALCA-t.
- Ugyanakkor milyen lehetőség volna a sebességét hangsebesség fölé emelni. Mivel gondolom eladáskor ez is egy jó szempont volna.

Mivel sajnos Itt azt írja hogy Hs alatti. Akkor két típust lehetne kínálni, egy kiképzőt az LN-39-NG (Oktatógépet) valamint a -( hangsebesség feletti )- ALCA-t. Az ALCA Pilótafülkét kicsit kicsicsásítva. :oops: ;)

p1130629.jpg


img_0021.jpg




p1050379.jpg


p1050412.jpg


- Szerintem ez a pilótafülke sem a legújabb stílus, lehetne mit fejleszteni.



scan.jpg


Szerintem van benne hely még, ugye csak egy újabb hajtómű volna jó bele. Keresni vagy.

- Ez egy gondolat csak ha már megvettük a gyárat. :oops: S ha a hajtómű gyárat is sikerülne megcsípni amit említettél akkor lehetne kreálni dolgokat. Legalább lépkednénk előre!
Na majd látjuk. :rolleyes: :cool:

És most fejtsd ki nekem, hogy szerinted mely országoknál van jó esély arra, hogy egy AlbatroszNG mellé az ALCA-t fogja rendszeresíteni másik típusnak? Vagy arra gondoltál, hogy ezek külön országok, vagy az egyiket vásárolja vagy a másikat?

Még mindig nem világos, hogy mi a piaci perspektíva abban, hogy költsünk ALCA-ra. Mi lenne az üzleti terv, ha egy fejlesztés mellett dönt valaki és pénzt rak bele?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
889
1 811
93
Még mindig nem világos, hogy mi a piaci perspektíva abban, hogy költsünk ALCA-ra. Mi lenne az üzleti terv, ha egy fejlesztés mellett dönt valaki és pénzt rak bele?
- Igen értem a kérdésedet.
Ha arra gondolsz hogy miért toljunk az ALCA-ba plusz pénzt, ha így hadjuk ahogyan van, semmi értelme. Pénzpocsékolás csak s természetesen igazad is lenne.

Én arra gondoltam, ha az ALCA teljesítményét növeled, felgyorsítjuk, (ütősebb) gépet hozunk létre. Talán megérné - természetesen ha ezt meg lehet valósítani műszaki szempontból.-
Annak semmi értelme nem volna hogy két hangsebesség alatti gépet ajánlanánk esetleg megvételre! A piacon vagy boltban sem egy tételből választhatsz. Alternatívákat kell létrehozni hogy tudjon a delikvens választani. Ha egy portékát mutatsz a vevőnek ránéz s azonnal megy is tovább!

Az ALCA-t felkellene vinni hangsebesség fölé. Így azon lehetne több harci felszerelés, több feladatot tudna ellátni. Még azon is tudnának a pilóták gyakorólni, képezni magukat. Mivel alapból is több berendezés, felszerelés van rajta. Ne érts félre, nem azt mondom hogy azonnal, rögtön, máris fogjunk ebbe bele. Hanem majd az üzemünk fejlesztése során, hogy előre tudjunk lépni a folyamatokkal, tudással, szerelésekkel. ( Fejlődjünk). Mindig előre kell gondolkozni, utólag már cseszhetjük. S örülnék ha az országban lenne egy komoly repülőgépgyár, s a magyar pilótáink komoly MAGYAR repülőgépeken repülnének. Sok víz lefolyik még addig a Dunán.
Más országok is így kezdték s lassan fejlődtek.

- Persze hogy tudom hogy jelen pillanatban mindenkinek sok pénz kell, s azonnal. Olvasom a sok kívánságot, ám előre gondolkodni, beszélgetni, megvitatni a gondolatokat, lehetőségeket talán meglehet hogy nem harapjuk el egymás nyakát sem.
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
- Igen értem a kérdésedet.
Ha arra gondolsz hogy miért toljunk az ALCA-ba plusz pénzt, ha így hadjuk ahogyan van, semmi értelme. Pénzpocsékolás csak s természetesen igazad is lenne.

Én arra gondoltam, ha az ALCA teljesítményét növeled, felgyorsítjuk, (ütősebb) gépet hozunk létre. Talán megérné - természetesen ha ezt meg lehet valósítani műszaki szempontból.-
Annak semmi értelme nem volna hogy két hangsebesség alatti gépet ajánlanánk esetleg megvételre! A piacon vagy boltban sem egy tételből választhatsz. Alternatívákat kell létrehozni hogy tudjon a delikvens választani. Ha egy portékát mutatsz a vevőnek ránéz s azonnal megy is tovább!

Az ALCA-t felkellene vinni hangsebesség fölé. Így azon lehetne több harci felszerelés, több feladatot tudna ellátni. Még azon is tudnának a pilóták gyakorólni, képezni magukat. Mivel alapból is több berendezés, felszerelés van rajta. Ne érts félre, nem azt mondom hogy azonnal, rögtön, máris fogjunk ebbe bele. Hanem majd az üzemünk fejlesztése során, hogy előre tudjunk lépni a folyamatokkal, tudással, szerelésekkel. ( Fejlődjünk). Mindig előre kell gondolkozni, utólag már cseszhetjük. S örülnék ha az országban lenne egy komoly repülőgépgyár, s a magyar pilótáink komoly MAGYAR repülőgépeken repülnének. Sok víz lefolyik még addig a Dunán.
Más országok is így kezdték s lassan fejlődtek.

- Persze hogy tudom hogy jelen pillanatban mindenkinek sok pénz kell, s azonnal. Olvasom a sok kívánságot, ám előre gondolkodni, beszélgetni, megvitatni a gondolatokat, lehetőségeket talán meglehet hogy nem harapjuk el egymás nyakát sem.

Sajnos egy repülőgép esetében legtöbbször nem elég az, hogy "rakjunk bele egy erősebb hajtóművet". A gép aerodinamikáját egy adott sebességtartományba optimalizálják. Egy téglát is fel lehet gyorsítani hangsebességre, kellő tolóerővel, de szerencsésebb, ha áramvonalasabb...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
- Igen értem a kérdésedet.
Ha arra gondolsz hogy miért toljunk az ALCA-ba plusz pénzt, ha így hadjuk ahogyan van, semmi értelme. Pénzpocsékolás csak s természetesen igazad is lenne.

Én arra gondoltam, ha az ALCA teljesítményét növeled, felgyorsítjuk, (ütősebb) gépet hozunk létre. Talán megérné - természetesen ha ezt meg lehet valósítani műszaki szempontból.-
Annak semmi értelme nem volna hogy két hangsebesség alatti gépet ajánlanánk esetleg megvételre! A piacon vagy boltban sem egy tételből választhatsz. Alternatívákat kell létrehozni hogy tudjon a delikvens választani. Ha egy portékát mutatsz a vevőnek ránéz s azonnal megy is tovább!

Az ALCA-t felkellene vinni hangsebesség fölé. Így azon lehetne több harci felszerelés, több feladatot tudna ellátni. Még azon is tudnának a pilóták gyakorólni, képezni magukat. Mivel alapból is több berendezés, felszerelés van rajta. Ne érts félre, nem azt mondom hogy azonnal, rögtön, máris fogjunk ebbe bele. Hanem majd az üzemünk fejlesztése során, hogy előre tudjunk lépni a folyamatokkal, tudással, szerelésekkel. ( Fejlődjünk). Mindig előre kell gondolkozni, utólag már cseszhetjük. S örülnék ha az országban lenne egy komoly repülőgépgyár, s a magyar pilótáink komoly MAGYAR repülőgépeken repülnének. Sok víz lefolyik még addig a Dunán.
Más országok is így kezdték s lassan fejlődtek.

- Persze hogy tudom hogy jelen pillanatban mindenkinek sok pénz kell, s azonnal. Olvasom a sok kívánságot, ám előre gondolkodni, beszélgetni, megvitatni a gondolatokat, lehetőségeket talán meglehet hogy nem harapjuk el egymás nyakát sem.

Igen, értelek. És itt tényleg az időhorizonton van a hangsúly. Én az elkövetkező 5 évben nem látom sürgős szükségét annak, hogy hozzá nyúljanak az ALCA NG projekthez. Hogy érthető és szájba rágós legyek, ha én azt mondom, hogy 5 évig nem kell hozzá nyúlni, nem azt jelenti, hogy 5 év múlva sürgősen vásárolnunk kell és legyen kész, de most azonnal. Pont ellenkezőleg! Ez azt jelenti, hogy 10-15 évig nem kell az AV-nak az Advence Jet Trainer kategóriában eladással foglalkoznia.

Viszont addig meg bőségesen el lesznek látva K+F feladatokkal az emberek cégen belül.

Szóval nem azt mondom, hogy ebben az évszázadban ne csináljuk meg. @Phoenix említett egy dolgot, hogy ha hajtóműhöz hozzá nyúlunk, akkor a sárkányhoz is. Én csak megemlíteném, hogy az avionika szintén olyan dolog, amihez majd hozzá kell nyúlni. És ebben a kérdésben meg például sem a magyar, sem a cseh igények nincsenek letisztázva, mint az AV tekintetében a két homeland piac, hogy egyáltalán hova akarunk eljutni.
Úgy meg felesleges fejleszteni, hogy max majd újra kezdjük.
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
889
1 811
93
"Úgy meg felesleges fejleszteni, hogy max majd újra kezdjük."
- Ebben teljesen igazad van - Ha nem tudjuk mit akarunk csinálni, teljesen felesleges hozzáfogni.

- Ám az embraer cég fejlesztő mérnöki csoportot hoz kishazánkba! Ugye az embraer s a saab mérnöki szinten kapcsolatot hozott létre. Valahogyan ezt a fejlesztési szintet ki kellene használni, talán.
- Itt az a kérdés hogy mit szeretnénk elérni, a jövő milyen gépeket fog igényelni. S ki mit tud felhasználni ebből a közös tudásból, tervezésből. A világ fel van gyorsulva, mire kitotyogjunk magunkat ismét elhúznak mellettünk. Ha nem szállsz fel a hajóra a kikötőben elúszik.
- Szóval én nem dobnám el olyan messzire azt a labdát. Egy példa csak a következő képen.

0120496.jpg


Tárolási hely kihasználhatósága, ám rengeteg olyan fejlesztés lehet amit mi nem is gondolunk s nem is láthatunk. Ez a mérnökök feladata. Ám ötletben, gondolatban tudnánk segíteni nekik, vagyunk itt elegen s mindenkinek lenne ötlete, fantáziája! :D

Én csak megemlíteném, hogy az avionika szintén olyan dolog, amihez majd hozzá kell nyúlni. És ebben a kérdésben meg például sem a magyar, sem a cseh igények nincsenek letisztázva.

- Ez is igaz, ám alapvető dolgokat tisztázni lehet. Vagyis a modern gépekbe már modern kijelzőket kell elhelyezni s akkor azt úgy konfigurálod fel a gépet ahogyan akarod. Az érzékelők bekötése lesz majd a lényeg.
Egy téglát is fel lehet gyorsítani hangsebességre, kellő tolóerővel, de szerencsésebb, ha áramvonalasabb...
- :D Igen tetszett! Na látod ez a mérnökök feladata. Ezt észre vettem én is hogy nagyon oktatógépesre sikeredet a forma. Végül is arra tervezték. Körbe kell járni vagy kétszer hogy mit lehetne kihozni belőle.
020925-F-9999S-0033.JPG

210707-Z-KZ880-9259.JPG
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby