Zsebben elférő műholdaktól -- minden tiszteletem a társaságnak, mert több előadást láttam tőlük a MASZAT-al kezdve. No ez házi sufnituning, tudományos háttérrel nem pedig űripar.
Ők külföldi rakétákkal a gyártók által meghatározott feltételekkel mikró műholdakat hoztak létre, minimális pénzeszközökkel kiváló szakmai tudással, sok-sok munkával és agyalással, hogy a meghatározott méretű és tömeg kis Cube-kba be tudjanak a építeni műszereket. Ez egyetemi projekt volt, és más hasonló de sokkal nagyobb költségvetésű társaságok mikró műholdjaival versengve értek el kiváló eredményt.
Ennek a katonai repüléshez kurvára semmi köze nincs. (Azaz annyi, hogy évente a Szolnoki repülő konferencián előadták mit is dolgoztak, mi a produktum és ezt mindig élvezettel hallgattuk, mert kiváló koponyák és társaság. Nos ettől még nem fog az Aero high tech repülőgépet gyártani, és nem lesz sem innovatívabb, sem a gyártástechnológiája jobb. (lásd az elcseszett pilonokat a L-39NG_hez, ami miatt nem lehet annyira terhelni a szárnyat, amennyire lehetséges lenne.)
Az ALCA egyáltalán nem rossz konstrukció, sőt merem állítani, hogy felvette volna a versenyt a Hawk 100-200 típussal is, amelyből többet is eladtak. A probléma az amerikai műszerezettséggel és turbina alkalmazásával volt, mégpedig politikai, mert sok exportpiarcra nem szállíthattak. Helyette pld. francia avionkia és ukrán Motorszics valamelyik turbinájának használatával (utóbbi licencgyártásával) sokkal többet tudtak volna kihozni a mennyiségből. (egyébként koszönöm midlife modernizációs cikket, szerintem a blogomra ebből és más forrásokból posztolni fogok egyet. Ja a légi utántöltés már a jelen változatnál is tervezve volt, száraz repülésekre is került sor, tudtommal, Én Le-Bourgeten láttam töltőcsonkos ALCA-t, aztán végül olcsósítás miatt nem került bele, akárcsak a célzókonténer integrálása.
Az ALCA és az NG egyetlen nagyobb közös hibája, hogy képtelenek a csehek egy XXI századi airframet- összehozni. Ezt nem is értem, miért, mert van szélcsatornájuk, és mert például gépkocsi gyártás terén eszméletlen innovatív karosszériákat is létre tudtak hozni. (Skoda). Az Aero viszont nem nyúlt lényegesen hozzá az L-39 alap terveihez.
Ami a drónterveket illeti. A fene tudja. Eddig nem csináltak hasonlót, a Szojkát igaz csehek fejlesztették tovább sőt Ők rendszerbe is állították anno, mi meg nem. Én még láttam működő Szojkát és irányítópultját is. Manapság viszont nem látszanak komolyabb drónok, bár tavaly Brno-ban vagy egy tucat klf. prototípust mutattak be különféle cégek, nos ezek mint olyan mini UAV katerória volt