Nicholas Drummond a Twitteren: "As you can imagine, KMW would have been delighted if the Army had chosen to acquire new-build Leopard 2A7s or the forthcoming Leopard 2A8, which will arrive around the same time as CR3. Despite its age, Leopard 2 has been constantly upgraded throughout its life. But... [17 of 20] https://t.co/doNvhbobIw" / Twitter
The MoD was offered Leopard 2 tanks on lease (ukdefencejournal.org.uk)
"In this context, for example, it is understood that KMW has been working on a tank autoloader for some time, one that can be incorporated into the existing Leopard 2 turret"
"On top of this, even if MGCS comes to fruition, Leopard 2 will remain in service across NATO. It will not be immediately obsolete. Adopting the German tank would allow British expertise in armour to be added to a new version of Leopard (the A8)"
Drummondot szeretjük, tiszteljük, becsüljük, de vannak néha meredek állításai.
A Leopard 2A8 feltehetően jönni fog, de semmi konkrétumot nem láttam még vele kapcsolatban.
Igen, a KMW régóta dolgozik automata töltőberendezésen, de a Rheinmetal is...
Az RM azt állítja, hogy a 130mm-es ágyú torkolati energiája legalább 50%-kal nagyobb lesz mint a jelenlegi Rh120-é....ami ugye kb. 19,5 MJ-t jelentene...ez lényegében annyi, mint amit a 140mm-es ágyútól vártak a '90-es évek elején
A gond az, hogy ezek aligha pontos értékek. Az ilyesmit nem nagyon szokták propagálni.
Az 50%-os értéknél is kérdés, hogy melyik löveget veszik alapul, az L/44-est vagy az L/55-öst? Előbbi ~11MJ-t tud, ez esetén a plusz 50% olyan 16MJ körül lehet. Az L/55-höz mérve jön ki a ~19-20MJ.
A Nexter azt állítja, hogy a 140mm-es lövege nagyjából 70%-al magasabb torkolati energiát tud, mint a 120mm-es lövegek (nem megnevezve azokat), ha a 11 MJ-t vesszük alapul, akkor az ~19MJ.
A Leclercnél használt CN120-26 lövegnél a számolt adat ( OFL F2, 7.78kg * 1740m/s ) olyan 13,5 MJ, ha ezt szorozzuk meg 1,7-el, akkor cirka 23 MJ-t kapunk.
Mit mondhatunk akkor el?
Hogy a két löveg között lehet, hogy jelentős különbség van, de az is lehet, hogy legalábbis torkolati energia terén nagyjából egy kategória a kettő, de értelemszerűen a 130mm-es löveg könnyebb és kisebb.
másrészről véleményem szerint a 130mm az új kialakítású apfsds-ek olyan átütést jelent ami ellen már nem lehet ésszerűen páncélozni...
Hogy ne lehetne, csak a felületet lenne célszerű minimalizálni.
viszont ezt a KMW autoloader-t nem teljesen értem...az ágyút meg az ahhoz tartozó loader-t nem az RM fejleszti hagyományosan?
egyébként itt van egy patent az RM-től, 2019 októberében nyújtották be:
https://sturgeonshouse.ipbhost.com/...ttle-tank-embt/?do=findComment&comment=161609
Ez Drummond megjegyzése volt, akinek a Twitter oldalán is ott van, hogy a KMW-nek tanácsadóként dolgozik a brit tendereknél.
Én élek a gyanúval, hogy Ő keveri ezt a sz@rt, már elnézést.
Amennyire én tudom, az MGCS kapcsán eredetileg a francia-német páros dedikált feladatokat kapott volna, a KMW elsődlegesen az alvázat fejlesztené (ők ennek azért is örülnének, mert az MGCS alvázán több egyéb harcjárművet is ki lehet aztán fejleszteni), a Nexter felel a lövegért és az automata-töltőért, illetve a toronyért.
A KMW amúgy tud és foglalkozik is automata és félautomata töltőkkel, bár nagyobb kalibernél például.
Ebbe rondított bele a Rheinmetal, akinek van egy fejlesztés alatt álló lövege meg fejleszt automata töltőt is hozzá. Ezért tippelem azt, hogy a francia-német ellentét lényege a löveg lehet...
na jó, de szerinted ez a gyakorlatban "end of the day" mit jelentene?
Azt, hogy van információjuk mennyire halad a program és hogy milyen képességekkel bírna.
Adott esetben jelentheti azt, hogy megrendelik a harcjárművet, de nincs beleszólásuk a tervezése, építésbe vagy a tesztelésbe. Az egy következő lépcsőfok...
persze mert egy új mbt szükségét az Armata hívta életre...de itt most nemcsak hk-ról beszéltem, hanem úgy általában arról, ahogy a franciák ezekről az "európai" programokról gondolkodnak
a "francia probléma" alapvetően az, hogy ha megnézed a franciák leginkább csak bilaterális alapon tudnak együttműködni...ebből azért volt sok (HOT, Milan, Roland, Alpha Jet, transall, Jaguar, Aster, Fremm, Storm shadow, stb...)...viszont a szélesebb körű összefogásokból sokszor kitáncolnak (pl. Meteor programban ugyan benne voltak, de abból eddig valami 200-at rendletek a Mica NG-ből meg berendeltek valami 900-at nemrég)
ráadásul a franciák úgy alapból sokkal kevésbé hajlanak arra, hogy valamiben ne francia fegyvert szerezzenek be...azért a németekkel ebből a szempontól a németekkel sokkal egyszerűbb deal-elni
Ennek megvannak az előnyei és hátrányai. A saját rendszert Te fejleszted, a Te igényeid alapján, és a saját képességeidet fejleszted a későbbi fejlesztések alapján. Ha külső partnerre hagyatkozol, akkor Tőle függsz.
A franciák az EU-ban kicsit különpályásak, de ha belegondolunk, akkor az EU maga az USA-hoz lenne mérhető sok szempontból. A szétfarigcsált országok politikája miatt viszont képtelen egységként fellépni, akár katonai rendszerek terén is.
Az MGCS szépsége az lenne, hogy egy közös német-francia harckocsifejlesztés esélyesen piacvezető lehetne a NATO-n belül, mínusz USA, de én megkockáztatom, hogy akár még az sem kizárt, hogy a megvennék maguknak azt (a Constellation-osztály legalábbis az USNavy esetében erre utal). Ha külön utakra mennek, akkor viszont megint párhuzamosan lenne két fejlesztés, az EU-n belül. Ami marhaság lenne.
A németek sem egyszerű esetek. Elég arra gondolni, hogy a TKMS felvásárolta a svéd Kockums-ot csak azért, hogy ne legyen konkurense a nemzetközi tendereken...
A MICA NG esete egy kicsit más - már csak azért is, mert ugyan az a cég gyártja, mint a METEOR-t...