Hibrid hajtás alkalmazása harcjárművekben

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 439
113
Milyen megfontolásból erőltetik a harcjárművek esetében az elektromos hibrid hajtást? Támogatom a környezetvédelmi szempontokat a lakosság, a tömegközlekedés és a civil szállítmányozás területén (bár én a tengerjáró hajóknál kezdeném). A harcászati felhasználását viszont nem értem. A harcjármű flottának bármely országban elenyésző a karbon lábnyoma más területekhez képest, tehát nem ettől lesz zöld vagy nem zöld egy ország. A harctéren viszont rengeteg hátránya van a hibrid hajtásnak: sokkal nehézkesebb és időigényesebb tölteni, kétféle módon kell ráadásul, extrém módon növeli a súlyt, rövid a hatótávolsága, kihívásos az úszóképesség és a hibrid rendszer szerintem bonyolultabb is, mint a sima robbanómotoros hajtás. Mi értelme van ennek hadászati szempontból? Vagy az az elmélet mögötte, hogy ha kell villannyal is megy, meg ha kell, akkor benzinnel is?
Először szerintem ülj le egy kicsit, és mélyedj el a hibrid rendszerek mibenlétében.
Ebből a hozzászólásodból tökéletesen nyilvánvaló, hogy fingod sincs ezekről.
Csak egy egyszerű kérdést teszek fel, csak hogy megszabjam az irányt: Milyen hibrid?
Mert egy Prius is hibrid hajtású, és azt mondani róla, hogy (idézem):
sokkal nehézkesebb és időigényesebb tölteni, kétféle módon kell ráadásul,
:eek:
o_O :oops: :D
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and kamm

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Milyen megfontolásból erőltetik a harcjárművek esetében az elektromos hibrid hajtást? Támogatom a környezetvédelmi szempontokat a lakosság, a tömegközlekedés és a civil szállítmányozás területén (bár én a tengerjáró hajóknál kezdeném). A harcászati felhasználását viszont nem értem. A harcjármű flottának bármely országban elenyésző a karbon lábnyoma más területekhez képest, tehát nem ettől lesz zöld vagy nem zöld egy ország. A harctéren viszont rengeteg hátránya van a hibrid hajtásnak: sokkal nehézkesebb és időigényesebb tölteni, kétféle módon kell ráadásul, extrém módon növeli a súlyt, rövid a hatótávolsága, kihívásos az úszóképesség és a hibrid rendszer szerintem bonyolultabb is, mint a sima robbanómotoros hajtás. Mi értelme van ennek hadászati szempontból? Vagy az az elmélet mögötte, hogy ha kell villannyal is megy, meg ha kell, akkor benzinnel is?
Nem tudjuk milyen lessz.

Pár előny.
Elektromotor.
Nyomaték rögtön.
Kicsi karbantartásigèny.
Hangtalan.
Szinte nincs hőkibocsajtas.
Ez mind hadaszatilag is előnyös.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 202
113
Nem tudjuk milyen lessz.

Pár előny.
Elektromotor.
Nyomaték rögtön.
Kicsi karbantartásigèny.
Hangtalan.
Szinte nincs hőkibocsajtas.
Ez mind hadaszatilag is előnyös.
kivéve hogy hibrid hajtású és egy dízel motor termeli az áramot a menethez - meg a hőt és a hangot.
Max annyi képzelhető el, hogy pár tíz km-et tud lopakodni akksiról, motornélkül. Ez is hasznos lehet mondjuk...
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
kivéve hogy hibrid hajtású és egy dízel motor termeli az áramot a menethez - meg a hőt és a hangot.
Max annyi képzelhető el, hogy pár tíz km-et tud lopakodni akksiról, motornélkül. Ez is hasznos lehet mondjuk...
Nem talált. :rolleyes:
Nem a motor termel.(max 1-2 elbaszott próbálkozás volt)
Fékezésnèl termel vissza minimálisan. Ilyenkor nem a fèktárcsát használja.

Hosszú.
Googlizd meg.

Ha tud 50k-t az egy támadás elején, vagy egy kisebb távolságú átcsoportosításnál hasznos lehet.

De erre írtam nem tudjuk milyen lessz.
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: kamm and Pogány

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Akkor mi? Hidrogén hajtás?
Röviden.

A civil gyártók nem jokedvükből csinálnak hybrid járműveket.
Hanem mert az únio öntudatra èbredt pár ève.
Ès azt hiszik a károsanyag kibocsátást a személyautókon kell csökkenteni.

Egyes országok pl norvègia emlékeim szerint 2026tól belsőégésű motorral rendelkező autót, nem is állít forgalomba(meglátjuk).

Az unió pár ève kivetett egy adót.
Minden gyártónak,minden kocsi után ami 95g/km szèndioxidnál többet bocsájt ki,grammonkent 95 euró büntit kell fizetni.

Ez pl az èn kocsimnal ami 127g/km majd 3000 euró.
Ez nekem 1/6 ára a kocsinak.
Ez még nyugaton is sok.

A 95g mai technikával nem nagyon reális belsőégésű motorokal.

Pár dologgal pl gazreakcio csökkentés lehet mérsékelni.
De ezek nem teljes megoldások.

A legelterjedtebb hybridek a
Mild hybrid. Pici aku. Pici elektromotor rasegit a hajtasra.
Így picit csökkentve a Co2 kibocsátást.

Plag ín hybrid.(szerintem te erre gondoltál)
Ez nagyobb akupakk. Akár 50k tisztán elektromos hatótáv.
De ez is besegített a belsőégésű motornak.

Haver apja, kia Niro. Kb csak városban, oda be, vissza használattal 1.3l benzin/100km!

De ehhez az kell, hogy az aksit feltölti otthon, feltölti a cégnél. Radugja a hálózatra.

Ha lemerül, cipeli a plussz súlyt, meg többet is fogyaszt.

Általában legtöbb modell autópályán is többet eszik, mert sokszor bizonyos sebesség fölött lekapcsol.

Ès a tankjuk is kisebb, ezzel is csökkentve a súlyuk.

De a névleges kibocsátása jobb ezeknek.

Az EU átlagot számol. Elektromos autó 0g/100km.
Különböző hybridek is kevesebb mint egy belsőégésű.
Így a végén nem akkora a bünti.


Szóval ezért írtam, azt a pár példát ami egy katonai járműnek fontos lehet.
De hogy pontosan milyen előnyeit akarják kihasználni a hybrid hajtásban az más kérdés.

Ezek a legelterjedtebbek. De ott a hidrogèn ès meg jópár fajta.

Az autó,motor elektromos topicban biztos van erről bőven szó.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 202
113
Röviden.

A civil gyártók nem jokedvükből csinálnak hybrid járműveket.
Hanem mert az únio öntudatra èbredt pár ève.
Ès azt hiszik a károsanyag kibocsátást a személyautókon kell csökkenteni.

Egyes országok pl norvègia emlékeim szerint 2026tól belsőégésű motorral rendelkező autót, nem is állít forgalomba(meglátjuk).

Az unió pár ève kivetett egy adót.
Minden gyártónak,minden kocsi után ami 95g/km szèndioxidnál többet bocsájt ki,grammonkent 95 euró büntit kell fizetni.

Ez pl az èn kocsimnal ami 127g/km majd 3000 euró.
Ez nekem 1/6 ára a kocsinak.
Ez még nyugaton is sok.

A 95g mai technikával nem nagyon reális belsőégésű motorokal.

Pár dologgal pl gazreakcio csökkentés lehet mérsékelni.
De ezek nem teljes megoldások.

A legelterjedtebb hybridek a
Mild hybrid. Pici aku. Pici elektromotor rasegit a hajtasra.
Így picit csökkentve a Co2 kibocsátást.

Plag ín hybrid.(szerintem te erre gondoltál)
Ez nagyobb akupakk. Akár 50k tisztán elektromos hatótáv.
De ez is besegített a belsőégésű motornak.

Haver apja, kia Niro. Kb csak városban, oda be, vissza használattal 1.3l benzin/100km!

De ehhez az kell, hogy az aksit feltölti otthon, feltölti a cégnél. Radugja a hálózatra.

Ha lemerül, cipeli a plussz súlyt, meg többet is fogyaszt.

Általában legtöbb modell autópályán is többet eszik, mert sokszor bizonyos sebesség fölött lekapcsol.

Ès a tankjuk is kisebb, ezzel is csökkentve a súlyuk.

De a névleges kibocsátása jobb ezeknek.

Az EU átlagot számol. Elektromos autó 0g/100km.
Különböző hybridek is kevesebb mint egy belsőégésű.
Így a végén nem akkora a bünti.


Szóval ezért írtam, azt a pár példát ami egy katonai járműnek fontos lehet.
De hogy pontosan milyen előnyeit akarják kihasználni a hybrid hajtásban az más kérdés.

Ezek a legelterjedtebbek. De ott a hidrogèn ès meg jópár fajta.

Az autó,motor elektromos topicban biztos van erről bőven szó.
Hadi járművekre nem hiszem hogy vonatkoznak az EU civil normái - minden harcjármű egy dízelfaló és még pér évtizedig így is marad. Most veszünk dízelzabáló Leopárdokat és Lynxeket - nem fogjuk kukázni őket, mert nem hozzák az EURO valahányas szabványt.
Nem tudni milyen meghajtása lesz ennek a 8x8-nak, de minél közelebb áll már egy évek óta létező, bevált megoldásnak (pl. dízel-elektromos hibrid) annál jobb!
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Hadi járművekre nem hiszem hogy vonatkoznak az EU civil normái - minden harcjármű egy dízelfaló és még pér évtizedig így is marad. Most veszünk dízelzabáló Leopárdokat és Lynxeket - nem fogjuk kukázni őket, mert nem hozzák az EURO valahányas szabványt.
Nem tudni milyen meghajtása lesz ennek a 8x8-nak, de minél közelebb áll már egy évek óta létező, bevált megoldásnak (pl. dízel-elektromos hibrid) annál jobb!
Hadinál nem számít.
Mint ahogy eddig sem számított.


Nekem ez kicsit divat, de ezért írtam le azt a pár dolgot ami hadi használatban is hasznos, ès látnám èrtelmèt.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 790
113
Hadi járművekre nem hiszem hogy vonatkoznak az EU civil normái - minden harcjármű egy dízelfaló és még pér évtizedig így is marad. Most veszünk dízelzabáló Leopárdokat és Lynxeket - nem fogjuk kukázni őket, mert nem hozzák az EURO valahányas szabványt.
Nem tudni milyen meghajtása lesz ennek a 8x8-nak, de minél közelebb áll már egy évek óta létező, bevált megoldásnak (pl. dízel-elektromos hibrid) annál jobb!
Ilyen szinten nem számít, DE!!

Amikor 1 cég Nyugaton banki kölcsönt kap, megvizsgálják a projektet fenntarthatósági szempontból is. És ez igencsak hangsúlyos, hogy mit finanszíroznak a bankok. Sőt a vankokat is minősítik, hogy milyen fenntarthatósági projekteket finanszíroznak.

Erről már nyüsszögött Papperger hosszan.
 

alter ego

Well-Known Member
2022. március 22.
512
1 430
93
Először szerintem ülj le egy kicsit, és mélyedj el a hibrid rendszerek mibenlétében.
Ebből a hozzászólásodból tökéletesen nyilvánvaló, hogy fingod sincs ezekről.
Csak egy egyszerű kérdést teszek fel, csak hogy megszabjam az irányt: Milyen hibrid?
Mert egy Prius is hibrid hajtású, és azt mondani róla, hogy (idézem):

:eek:
o_O :oops: :D
Van elképzelésem róluk. A töltésükről egész sok. Alapvetően plug-in ben gondolkodtam, amikor a kérdést írtam, nem öntöltőben. Bár az öntöltő meg nem hozza azokat az előnyöket. Tudom, olvassak vissza - bocs, nem fogok. Marha sok időt elvinne kikeresni.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
Röviden.

A civil gyártók nem jokedvükből csinálnak hybrid járműveket.
Hanem mert az únio öntudatra èbredt pár ève.
Ès azt hiszik a károsanyag kibocsátást a személyautókon kell csökkenteni.

Egyes országok pl norvègia emlékeim szerint 2026tól belsőégésű motorral rendelkező autót, nem is állít forgalomba(meglátjuk).

Az unió pár ève kivetett egy adót.
Minden gyártónak,minden kocsi után ami 95g/km szèndioxidnál többet bocsájt ki,grammonkent 95 euró büntit kell fizetni.

Ez pl az èn kocsimnal ami 127g/km majd 3000 euró.
Ez nekem 1/6 ára a kocsinak.
Ez még nyugaton is sok.

A 95g mai technikával nem nagyon reális belsőégésű motorokal.

Pár dologgal pl gazreakcio csökkentés lehet mérsékelni.
De ezek nem teljes megoldások.

A legelterjedtebb hybridek a
Mild hybrid. Pici aku. Pici elektromotor rasegit a hajtasra.
Így picit csökkentve a Co2 kibocsátást.

Plag ín hybrid.(szerintem te erre gondoltál)
Ez nagyobb akupakk. Akár 50k tisztán elektromos hatótáv.
De ez is besegített a belsőégésű motornak.

Haver apja, kia Niro. Kb csak városban, oda be, vissza használattal 1.3l benzin/100km!

De ehhez az kell, hogy az aksit feltölti otthon, feltölti a cégnél. Radugja a hálózatra.

Ha lemerül, cipeli a plussz súlyt, meg többet is fogyaszt.

Általában legtöbb modell autópályán is többet eszik, mert sokszor bizonyos sebesség fölött lekapcsol.

Ès a tankjuk is kisebb, ezzel is csökkentve a súlyuk.

De a névleges kibocsátása jobb ezeknek.

Az EU átlagot számol. Elektromos autó 0g/100km.
Különböző hybridek is kevesebb mint egy belsőégésű.
Így a végén nem akkora a bünti.


Szóval ezért írtam, azt a pár példát ami egy katonai járműnek fontos lehet.
De hogy pontosan milyen előnyeit akarják kihasználni a hybrid hajtásban az más kérdés.

Ezek a legelterjedtebbek. De ott a hidrogèn ès meg jópár fajta.

Az autó,motor elektromos topicban biztos van erről bőven szó.
Az elektromos áramot vajon hogyan állítják elő, hogy ne legyen környezet szennyezés?
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
7 745
26 199
113
Hibrid = tobb komponensből, esetunkben rendszerbol álló hajtás.
Szó nincs olyasmiről, hogy visszataplal, meg belsőégésű stb - az csak az altalad szamba vettek kozos jegyei.
Itt FC-diesel lesz, de nem tiszta, milyen felallasban, csak annak alapjan okoskodhatunkamiket mar a nemet autóipari cegek, koztuk a Mercedes stb mar tesztelnek kamionokban (a RM is beszallitojuk.)
A regenerativ visszataplalashoz (ami vagy lesz, vagy nem lesz irreleváns) nincs koze.
A FC hajtás pressurized hidrogenbol csinal bika elektromos hajtást; hogy hogyan lesz két hajtás integrálva, az egyelőre 'hadititok'...

"A 2024-ben piacra kerülő haszongépjármű különleges műszaki jellemzője, hogy alkalmas lesz megawatt nagyságrendű töltésre. Ahhoz, hogy a MAN 2024-ben piacra kerülő elektromos kamionja képes legyen megtenni napi 6–800 kilométert, már most ki vannak építve benne a jövőbeli megatöltő rendszerek használatának műszaki előfeltétele"
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
K

kamm

Guest

"A 2024-ben piacra kerülő haszongépjármű különleges műszaki jellemzője, hogy alkalmas lesz megawatt nagyságrendű töltésre. Ahhoz, hogy a MAN 2024-ben piacra kerülő elektromos kamionja képes legyen megtenni napi 6–800 kilométert, már most ki vannak építve benne a jövőbeli megatöltő rendszerek használatának műszaki előfeltétele"
Hát ebből semmi nem derül ki. :) Én nem hiszek a soktíztonnas tisztan plugin EV kamionokban, mert egyszerűen embertelen aksik kellenenek meg, nem tart itt az akkkutech.

Ez azért jóval részletesebb, idén februari cikk:


"To this end, Mercedes-Benz Trucks are developing a completely new generation of trucks with a drive system based on fuel cells and hydrogen and this is the basis of their GenH2 Truck. The performance characteristic of a hydrogen fuel cell truck is comparable to that of a conventional diesel truck thanks to the use of liquid hydrogen, which has a far greater energy density than hydrogen in gaseous form. This potentially allows operators to use alternative fuelled trucks on demanding trips of up to 1000 kilometres and more, without the need to stop and refill."

Majd jon a meglepetés, hogy kicsit megváltozott a Merci GenH2 hatása:

"Starting with the electric motors (eMotors), indeed there are two powerful motors on-board rated at 230kW of continuous power and up to 330kW at their peak power. The torque developed is rated at 1577Nm of continuous torque and upto 2071nm of torque at its maximum., these are powered by a 800V voltage system, unlike many vans and cars which use 315-415V systems.

The motors are powered by two underlying systems, one the fuel cell and the other the battery. The 300kW fuel cell system is made up of two 150kW cells and the high voltage batteries is rated at 70kW with a peak of 400kW.

When Mercedes-Benz were looking for the type of hydrogen they would use there were four potential ‘candidates’ :

Liquid Hydrogen ( LH2)
Compressed Hydrogen Gas ( CHG) at 35MPa
Cyro-Compressed Hydrogen ( CcH2)
Compressed Hydrogen Gas at 70Mpa
In the end the research and development team chose the Liquid Hydrogen solution, which has specific advantages which include :

  • High Storage Capacity upto 80kg of H2 without the need for additional packaging space. For instance the Compressed Hydrogen Gas alternative would only supply 55kg of hydrogen at 70MPa, around 30% less usable fuel.
  • Energy Efficient as fuelling significantly lower power required than CHG.
  • Cost Efficient as no carbon fibre tanks are required.
  • The system is a lot lighter compared to all the other alternatives
  • Scalable as the infrastructure is relatively low cost.

One of the major challenges facing the research and development teams is the balance between the size of the fuel cell versus the size of the Lithium-ion battery."

Namaost az egyértelműen duma, hogy a liquid H olcsóbb meg kornyezetbaratabb lenne, mar a csepfolyositas sem egyszerű, de igazából ami tényleg nem érv egy katonai célú hajtasnal, az a sporolas, meg a suly stb szempontok, mert ugye itt masok a prioritasok, mint egy commercial trucking fleet esetén... mindenesetre érdekes lesz, mit kapunk a végén. :)
 
  • Tetszik
Reactions: vata
K

kamm

Guest
Pont az előbb szaladtam én is bele, megelőztél. :)

Ez pontosan az az utolsó lépcső a bevezetés előtt, amit tavaly evben a témában már idéztem a német gyártóktól (long-haul road testing.)

Nem véletlenül választották a FC-diesel hibridet a RMnal a 8x8hoz sem, tisztán FC lesz majd a végső cél, kb 10-15 éven belül, amikor elég tapasztalat gyűlt össze a civil meg hibrid üzemből.

Aki még mindig nem látja, mi jön, az vagy vak, vagy reménytelenül fogalmatlan a témához. :p