T-72

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 472
13 272
113
Eleve az obj 167ből indult az obj 172 fejlesztése, aminek a modern páncélelrendezéssel szerelt változata obj 172M lett. De néha nem ártana elkezdeni azon gondolkodni, hogy hogy nézett ki a szovjet ipar felépítése.

In 1967, the Uralvagonzavod formed "Section 520", which was to prepare the serial production of the T-64 for 1970.[22] Because of the time-consuming construction of the 5TDF engines, which took about twice as long as the contemporary V-45, the Malyshev Factory in Kharkiv could not provide a sufficient number of 5TDF engines for all Soviet tank factories.[23] The Military-Industrial Commission (VPK) authorized work on two alternative engines for a wartime T-64, a so-called "mobilization model" that could be produced more quickly and at half the cost.[14] Obj. 219 (which became the T-80, with a GTD-1000T gas-turbine) was designed in Leningrad. Ob. 439 with a diesel V-45 engine was designed by Uralvagon KB at Uralvagonzavod in Nizhny Tagil.[24]

GABTU sent a T-64A prototype with a team to Uralvagonzavod. Kartsev was to lead this team.[25]

Kartsev was unsatisfied with the innovations of the T-64, and began instead a more comprehensive project to redesign the tank. Kartsev melded what he believed were the best aspects of the T-64A, Object 167, and an upgunned T-62.[25]

During development the tank was code-named "Ural" after the Ural mountain region.[14] Uralvagonzavod produced the first prototype with a T-62 turret, D-81 125-mm gun and V-45 engine in January 1968. Ob. 439 differed so greatly from the T-64 that it was redesignated as "Object 172".[24]

Kartsev's defiance angered GABTU, which initially reprimanded him for his insubordination. However, after the tank proved indeed to possess potential as a less costly alternative to the T-64, Kartsev was allowed to continue work on his design. Politically motivated opposition continued to beset the tank throughout its development. Vagonka tank plant manager I.F. Krutyakov sought to subordinate Uralvagonzavod under Josef Kotin. Kartsev skillfully beat back this play for power, embarrassing Krutyakov in the process. Kartsev retired in August 1969, and was succeeded by Venediktov.[25]

The team soon found out that the more powerful V-45 engine put a lot of stress on the T-64 hull, so that after some time cracks started to materialize. A more stable solution was sought.[23]

Finally, an idea from 1960 was used, when a modification of the T-62 had been discussed: In 1961, two prototypes of "Object 167" had been built by Uralvagonzavod to test a stronger hull and running gear combination for that tank. Under influence from Kharkiv, the idea had been turned down by Moscow.[26] But this construction, with its big, rubbercoated roadwheels now formed the basis for the mobilisation model of the T-64.[27]

Additional changes were made to the automatic loading system, which also was taken from an earlier project, originally intended for a T-62 upgrade. The 125 mm ammunition, consisting of a separate projectile and a propellant charge, was now stored horizontally on two levels, not vertically on one level as in the T-64.[28] It was said to be more reliable than the T-64 autoloader.[27] In 1964, two 125-mm guns of the D-81 type had been used to evaluate their installation in to the T-62, so the Ural plant was ready to adopt the 125 mm calibre for the T-64A as well.[29]

Venediktov's team later replaced the T-64-style suspension with the Obj. 167's suspension. The tank was trialed in Kubinka in 1968, and Central Asia in 1969.[14] After intensive comparative testing with the T-64A, Object 172 was re-engineered in 1970 to deal with some minor problems.[30] Further trials took place in Transbaikal in 1971.[14]



Ustyantsev, Sergej Viktorovich; Kolmakov, Dmitrij Gennadevich (2004), Boyeviye mashiny Uralvagonzavoda. Tank T-72 (Combat vehicles of Uralvagonzavod. T-72 tank), ISBN 5-98485-003-6

Suvorov, Sergey (1993), ТАНК Т-72 ВЧЕРА, СЕГОДНЯ, ЗАВТРА (Tank T-72 Yesterday, Today, Tomorrow), ТанкоМастер
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 589
113
Haha.. általánosságan sehol sincs 18 fok.. Ilyen időjárás mellett fütés nélkül a legtöbb helyen 20-23 fok van az irodákban..
Te hol élsz? Erről megkérdezheted a feleségemet, aki az egyik minisztérium hosszú nevű Főosztályán dolgozik. Lehet, olyat mondana neked erről, amit nem tennél zsebre. Nagykabátban ült ma is az irodában (ráadásul az ő irodájuk a legmelegebb), plédeket kaptak, hogy azzal takarják be magukat. Semmilyen elektromos fűtőtestet nem használhatnak, a telefon töltőket is csak rövid ideig dughatják be a dug. aljzatba.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
T-64-es alatt a T-64A-ra asszociálok, a 115 milis alapmodellt nem kedvelem.

Csak mint írták ez ebből a szempontból nem lényeges.
A T-72 már csak azért sem lehet a T-64A másolata, mert egy idősek... ;)
A T-64-es volt a kiindulási pont, pontosabban az , hogy az sz@r.
Azt meg, hogy a T-64A és a T-72 miért hasonlít már leírtam. Ettől még nem egymás másolatai.
Még a T-80-as sem másolata a T-64A-nak, lévén ez lett volna a cél, csak aztán terveztek helyette egy teljesen új alvázat :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 808
113
Fip nagyon jól megfogalmazta. Azért kisértetiesen hasonlít egymásra a T-64/72/80, mert az alapkutatáésokat nem az irodák végezték, hanem egy központi intézet. Ugyanaz mint a MIG-29 és a SZU-27. A CAGI végezte az aerodinamikai alapkutatásokat ezért a két gép aerodinamikaialag egyforma. Ezek nem úgy egymás másolatai, hogy fogta az egyik tervezőiroda és lefénymásolta a másik terveit, hanem úgy, hogy azonos technológiával, azonos ipari háttérrel, azonos követeleménnyel stb készültek. Gyakorlatilag megterveztették ugyanazt a típust 3 harckocsitervező irodával és nem meglepő módon, gyakorlatilag egymás klónjait tervezték meg.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
A T-64A az mikor lett megvalósítva, prototípus szintjén ?
1967.
Az előszéria gyártás 1969.
A véglegesnek tekinthető állapot és a széles körű sorozat gyártás kezdete 1972.
A végleges elfogadása a tanknak 1973-ban volt hivatalosan.
Érdekesség 1975-ös a T-64B, és 1976-tól gyártották. 1985-ös a T-64BV.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Sorban, csak, hogy látszódjon, hogy ezek azért különböznek egymástól:
T-64:
1280px-%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%BA_%D0%9F%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B4%D1%8B_%D0%B2_%D0%A1%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5_39.jpg


T-64A
1024px-T-64A_-_Moscow_Suvorov_Military_School_%283%29.jpg


T-72:
1024px-ParkPatriot2015part2-19.jpg
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 074
13 704
113

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
T-72B3 vs. T-72M1 párbaj. Orosz győzelemmel.
Ami érdekes a számomra, hogy itt jó pár találat volt, a vesztes tankból mégis kiszáll a 3 fős személyzet. (Ezt sok videón direkt levágják...)
Ezt tényleg így érdemes csinálni? Amikor meglátják egymást, megállnak és addig lőnek amig az egyikük el nem találja a másikat. Ezt így is tanítják? Vagy van erre jobb taktika?

Már nem az első ehhez hasonló videó.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Hiába, a sofőr nem akar szembe nézni az ellenséges ágyúval

Helyette inkább oldalról löveti magát ahonnan sokkal nagyobb felület és csak 79 mm acél védi? o_O
Roni, ez nem kívánság műsor, itt a harckocsi PK-nak kellet volna utasítást adni a szembe fordulásra.

Amúgy hány km találhatta el ?

Nehéz megmondani de szerintem kb. 1 km-ről lőttek egymásra.
A nagy külső robbanásokból ítélve kumulatív töltetekkel.

Ezt tényleg így érdemes csinálni? Amikor meglátják egymást, megállnak és addig lőnek amig az egyikük el nem találja a másikat. Ezt így is tanítják? Vagy van erre jobb taktika?

Szerintem valójában itt nem lőnek mellé. Egyszerűen addig lövik a másik tankot amíg az föl nem robban vagy ki nem gyullad.
Itt is ez a helyzet. Ugyanis csak ekkor lehetnek benne biztosak, hogy a másik harcképtelen.
Mozogni meg nem nagyon van értelme, ugyanis a legpontosabb és legstabilabb lövési pozíció ha áll a harckocsi.
Elfutni meg amúgy sem tudsz az ellenséges lövedékek elől :)