[HUN] Vadászgépek beszerzése

Hozzáteszem, hogy sokan írták, hogy majd azokat a C5-ös rakétákat amelyekben már kevés a repülési idő, berakjuk a konténerbe, mert lehetséges ott még akár X évig is léraknak használni. Nos ez egyrészt nem tudom megoldható-e a NASAMS ezt a változatot is képes-e használni, másrészt az oda beszerzett rakéták olvasmányaim szerint közül az AMRAAM-ER eleve nem repülőgép fedélzeti fegyver és AMRAAM "B" viszont kisebb hatótávolságú és gyengébb zavarvédettségű rakéta, gyakorlatilag a C5 egy évtizedes, a B már ennél jóval régebbi 1994-ben szolgálatba állt változat, tehát ez nem igazán nagy segítség a Gripenek fegyverzetébe. A B-vel közel egyenértékű a R-77-1 orosz rakéta.
Mi AMRAAM C7 vagy C8-at vettünk a NASAMS-hoz. Szinte kizárt, hogy a C5-öt ne tudná kezelni. A Gripen-nél lehet kérdéses a C7/C8 használhatósága, de ha esetleg nem tudná, akkor valószínűleg egy egyszerűbb software fejlesztéssel megoldható.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
Mi AMRAAM C7 vagy C8-at vettünk a NASAMS-hoz. Szinte kizárt, hogy a C5-öt ne tudná kezelni. A Gripen-nél lehet kérdéses a C7/C8 használhatósága, de ha esetleg nem tudná, akkor valószínűleg egy egyszerűbb software fejlesztéssel megoldható.
Elnézést, egy régi NASAMS konfigurációt néztem amelyen Még"B" változat szerepelt... Mea culpa. hamut szórtam a fejemre. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A svéd védelmi minisztérium 2022-es tevékenységét bemutató dokumentumban csak ennyit írnak a külföldi Gripenekről:
"Negotiations have also been carried out with Hungary and Thailand regarding the extension of existing intergovernmental agreements on support for the Gripen C/D. Bulgaria announced in the middle of the year a potential interest in buying the Gripen C/D as a complement to the system they selected in their procurement in 2018. FMV has started dialogue with Bulgaria about this."
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Nos , itt mindent pénzben mérnek , ha idén , - mint ahogy a tavalyi podcast-ban beharangozták a 2.1. upgrade-t , a gripenek ebben az évben megkapják , - ez az frissítés nem lesz meg , ilyen-olyan okokra hivatkozva akkor az eléggé lehangoló lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
90es évek eleje,riport Für Lajossal
_A Légierő az F16t vállasztotta ki a tipusváltásra.De Kupa Mihály kollegám azt monta,hogy nincs rá pénz,ezért egyenlőre maradnak a MiGek..........
Halványan emlékszem. És arra is, hogy 200 (!) darab F-16 beszerzéséről volt szó. Legalábbis ezt a számot emlegették a légierő igényeinek teljeskörű lefedéséhez. Ha lettek volna annyira bátrak, hogy legalább egy ezrednyi gépet beszereznek egész máshogy alakult volna a történet. Mondom ezt abban a naiv reményben, hogy nem kannibalizálták volna szét legalább az F-16-osokat és hamarabb meghonosodott volna a nyugati karbantartási szemlélet.
 
Halványan emlékszem. És arra is, hogy 200 (!) darab F-16 beszerzéséről volt szó. Legalábbis ezt a számot emlegették a légierő igényeinek teljeskörű lefedéséhez. Ha lettek volna annyira bátrak, hogy legalább egy ezrednyi gépet beszereznek egész máshogy alakult volna a történet. Mondom ezt abban a naiv reményben, hogy nem kannibalizálták volna szét legalább az F-16-osokat és hamarabb meghonosodott volna a nyugati karbantartási szemlélet.
Két ezredről volt a vágyakozás.Az akkori szervezetrendszerben az 90 gép lett volna.Csak aztán hamar jött a fartájék,és a hideg fal találkozása
 
Halványan emlékszem. És arra is, hogy 200 (!) darab F-16 beszerzéséről volt szó. Legalábbis ezt a számot emlegették a légierő igényeinek teljeskörű lefedéséhez. Ha lettek volna annyira bátrak, hogy legalább egy ezrednyi gépet beszereznek egész máshogy alakult volna a történet. Mondom ezt abban a naiv reményben, hogy nem kannibalizálták volna szét legalább az F-16-osokat és hamarabb meghonosodott volna a nyugati karbantartási szemlélet.
A hülyeség az volt, hogy egyből a nagyvadra mentek, ami rengeteg pénz lett volna.
Ha szerényebben álltak volna a beszerzéshez, és egy F-5 E/F vettek volna, azt talán a jenki ingyen is átadták volna egy segélyprogram keretében, teljes körű légi-szárazföldi csapásmérő képességgel rendelkeztünk volna és azzal átállhattunk volna már korán a NATO szenderdekre.
 

Ez a Kis-Benedek József is mekkora szakértő már, hogy nem érti meg, hogy semmilyen szó nincs arról, hogy a Gripenek bérletet meghosszabbitjuk vagy sem. A gépek a mostani utolsó ciklus végén mindenképpen a mi tulajdonunkba kerülnek, már ezerszer be lett mutatva a dokumentum.
 
A hülyeség az volt, hogy egyből a nagyvadra mentek, ami rengeteg pénz lett volna.
Ha szerényebben álltak volna a beszerzéshez, és egy F-5 E/F vettek volna, azt talán a jenki ingyen is átadták volna egy segélyprogram keretében, teljes körű légi-szárazföldi csapásmérő képességgel rendelkeztünk volna és azzal átállhattunk volna már korán a NATO szenderdekre.
Jenkiknek nem voltak F5eik,csak amik az ellenerőt játszották.F5 ekkor már nem volt gyártásban se.
Olyan ötlet volt,hogy az F20 (leánykori nevén F5G) cseh-lengyel-magyar kooperációban legyen liszenszgyártva.De ez sose volt tényleges,hivatalos szándék.
Egyébként kivont belga F16MLU gépeket akartak venni,miután kiderült hogy nincs pénz új F16ra (meg az USA nem is nagyon akart szállitani új gépeket akkoriban).
Inkább a MiG21-2000 korszerűsités lett volna a reálisabb dolog.Ez a másik zsidó 21 korszerűsitési program lett volna,jobb,mint az oláh (Derby rakétát is igérték hozzá).Kihuztuk volna vele mostanáig,és F35el válthastnánk.PG is megmaradt volna talán.
Dehát utólag könnyű okosnak lenni.
 
A hülyeség az volt, hogy egyből a nagyvadra mentek, ami rengeteg pénz lett volna.
Ha szerényebben álltak volna a beszerzéshez, és egy F-5 E/F vettek volna, azt talán a jenki ingyen is átadták volna egy segélyprogram keretében, teljes körű légi-szárazföldi csapásmérő képességgel rendelkeztünk volna és azzal átállhattunk volna már korán a NATO szenderdekre.
Ez a fajta "fontolva haladás" szerintem rossz út lett volna, pláne ismerve az azóta történteket. Az F-5 már 2000-ben sem állta volna meg a helyét.
Ellenben ha akkor F-16-ost szerzünk be, akár csak egy ezrednyit, ha használt példányok lettek volna akkor már nemigen lennének bevethetők, új példányok esetében is mára már 30 évesek lennének. A segítséget az erőforrások jobb kihasználása jelenthette volna, ami a gépeket illeti. Mert a pilóták vonala mentén kérdéses lett volna, ha nagy mennyiségű vasat vonunk ki hirtelen. Így is megszenvedte a légierő azt az időszakot. Számoljátok össze, hány gépünk volt 1994 körül, akár a MIG-29-esek nélkül! Kecsóra szerintem nem mehettek volna a 16-osok a hangár hiánya miatt. De Pápán és akkor még Taszáron el lettek volna. Érkezésükkel viszont a 23-ast ki lehetett volna vonni és a 21-esek egy részét is fokozatosan. Kb 2000-re maradt volna 24 F-16-os és a Szu-22-esek. Utóbbiakat meg is lehetett volna tartani 1997 után is amikor kivonták.
Előrébb lettünk volna? Igen, előrébb. Többek között az üzemeltetési kultúra átalakulása miatt.
Viszont azóta újra elodázhatatlan lenne a típusváltás, vagy a flotta modernizációja, bővítése. Tehát a kritikus 1996-2016 közti időszak lett volna jobb és talán az említett bővítés, esetleg csere könnyebben ment volna. Hasonlóan mint most a Gripen bővítés, ha gördülékenyen lezajlódik.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and endre
SzvSz sem svéd, sem amerikai repülőgép nem kellett volna. A légtérrendszeti szolgálatot a 29-esek a mai napig ellátták volna, illetve az ukrán háboruig mindenképpen. A repülőezred infrastruktúráját kellett volna megoldani akár ezekkel a nyavajás lefedésekkel, és az oroszoktól normális szupporttal. Nos ez nem történt meg, minden párt akkor a NATO, a gyártó nyugati országok, és a saját zsebük miatt azonnal nyugati repülőgépeket akart. Ezzel a nemzeti vagyon elég értékes részét herdálták el a 29-esek teljes története hazánkban gyakorlatilag büntetőjogi kategória lenne az állam vagyon károsítása, és még sok egyéb vádpont figyelembevételével.

Most viszont Griff van és ezt nem kéne elbaszani, sem a modernizációt, sem a repülőgépes szerződéseeket azért mert a kormánypárt éppen a szokásos 1,2 milliós hülye szavazójának szabadságharcot játszik és blokkolja a svéd és finn csatlakozást, ezzel is gyengítva európa védemét és a NATO egységet. Hozzátéve hogy kurvára fáj a kormányzatnak, hogy miért svéd gépek vannak nálunk rendszerben, mert nem szeretik a svéd kormányzatot, mivel nincsenek elájulva az itten hibrid diktatúrától.. Ezért járt pld Maróth a Dassaultnál is anno (mert hát az amerikai gépeket sem szeretik, mert Ők is beszoltak a békegalambnak..)
 
SzvSz sem svéd, sem amerikai repülőgép nem kellett volna. A légtérrendszeti szolgálatot a 29-esek a mai napig ellátták volna, illetve az ukrán háboruig mindenképpen. A repülőezred infrastruktúráját kellett volna megoldani akár ezekkel a nyavajás lefedésekkel, és az oroszoktól normális szupporttal. Nos ez nem történt meg, minden párt akkor a NATO, a gyártó nyugati országok, és a saját zsebük miatt azonnal nyugati repülőgépeket akart. Ezzel a nemzeti vagyon elég értékes részét herdálták el a 29-esek teljes története hazánkban gyakorlatilag büntetőjogi kategória lenne az állam vagyon károsítása, és még sok egyéb vádpont figyelembevételével.

Most viszont Griff van és ezt nem kéne elbaszani, sem a modernizációt, sem a repülőgépes szerződéseeket azért mert a kormánypárt éppen a szokásos 1,2 milliós hülye szavazójának szabadságharcot játszik és blokkolja a svéd és finn csatlakozást, ezzel is gyengítva európa védemét és a NATO egységet. Hozzátéve hogy kurvára fáj a kormányzatnak, hogy miért svéd gépek vannak nálunk rendszerben, mert nem szeretik a svéd kormányzatot, mivel nincsenek elájulva az itten hibrid diktatúrától.. Ezért járt pld Maróth a Dassaultnál is anno (mert hát az amerikai gépeket sem szeretik, mert Ők is beszoltak a békegalambnak..)
Ezt azért több ponton vitatnám.
A 29-es akkor sem tudta hosszútávon megoldani a problémákat amikor nem mi üzemeltettük, lásd szlovákok.
A normális orosz szupport már 2014 óta befuccsolt, miután az embargók kinyírták a katonai együttműködéseket, lásd: Mi-24 esete.
Viszont a 29-esek üzemeltetése és tönkretétele, elherdálása tényleg büntetőjogi kategória.

A kormányzatnak biztos nem fáj a svéd gép, hiszen anno Matolcsy György erősködött a beszerzésük mellett a gazdasági okok miatt aki akkor pénzügyminiszter volt az első Orbán kormányban.
Másrészt nemrég elmondták, hogy fejlett nyugati társadalmakban - amire nagyon büszkék nyugaton - a pénzügyi-gazdasági vonal és a politikai döntéshozatal külön téma. Ha a svéd vállalattal jó a kapcsolatunk, akkor azt elvileg nem kellene befolyásolnia a politikai csatározásoknak. Elvileg... Nos, itt jön a képbe, hogy valójában álszent a nyugati demokrácia.

Ha blokkolja hazánk a svéd és finn NATO csatlakozást, azzal nem gyengíti a szövetséget, hanem szinten tartja. Nem erősödik a szövetség, ez tény, de ettől még gyengébb sem lesz. A gyengítés például az, amikor a NATO tagállamok a saját haditechnikájukat átadják az ukránoknak és nem pótolják semmivel a kieső tételeket.
 
Ezt azért több ponton vitatnám.
A 29-es akkor sem tudta hosszútávon megoldani a problémákat amikor nem mi üzemeltettük, lásd szlovákok.
A normális orosz szupport már 2014 óta befuccsolt, miután az embargók kinyírták a katonai együttműködéseket, lásd: Mi-24 esete.
Viszont a 29-esek üzemeltetése és tönkretétele, elherdálása tényleg büntetőjogi kategória.

A kormányzatnak biztos nem fáj a svéd gép, hiszen anno Matolcsy György erősködött a beszerzésük mellett a gazdasági okok miatt aki akkor pénzügyminiszter volt az első Orbán kormányban.
Másrészt nemrég elmondták, hogy fejlett nyugati társadalmakban - amire nagyon büszkék nyugaton - a pénzügyi-gazdasági vonal és a politikai döntéshozatal külön téma. Ha a svéd vállalattal jó a kapcsolatunk, akkor azt elvileg nem kellene befolyásolnia a politikai csatározásoknak. Elvileg... Nos, itt jön a képbe, hogy valójában álszent a nyugati demokrácia.

Ha blokkolja hazánk a svéd és finn NATO csatlakozást, azzal nem gyengíti a szövetséget, hanem szinten tartja. Nem erősödik a szövetség, ez tény, de ettől még gyengébb sem lesz. A gyengítés például az, amikor a NATO tagállamok a saját haditechnikájukat átadják az ukránoknak és nem pótolják semmivel a kieső tételeket.
Nem fut annyira a szekér a Saabnál hogy bármi veszélyeztetné a svédek hajlandóságát az együttműködésre ha van lóvé.Erröl ennyit.Nem lehetne már Kele urat elküldeni egy kis pihenésre?Ráférne.
 
SzvSz sem svéd, sem amerikai repülőgép nem kellett volna. A légtérrendszeti szolgálatot a 29-esek a mai napig ellátták volna, illetve az ukrán háboruig mindenképpen.

Én sem értek egyet. Játszunk el a gondolattal, hogy gondos gazda módjára bántunk a kapott 24 db Mig-29A és 4 db kétüléses géppel (tehát annyira gondosak voltunk, hogy nem zuhant le 3 db, nem jégtelenítettük seprűnyéllel az egyik borítását és nem csuktuk be a futóit az egyiknek álló helyzetben).

Ha az orosz-ukrán háborúig húztuk volna a cserét (amit nyilván nem lehetett megmondani, hogy mikor lesz, de a Mig-29-eseink 2032-ig elméletben még akár repülhettek is volna), akkor most ott állnák, mint a szlovákok és bolgárok, hogy nincs bevethető gépünk, valaki segítsen már, sőt az USA naponta győzködne minket, hogy ingyen adjuk át a gépeinket az ukránoknak.

Ha 2014-ben, a Krim után kezdünk el gondolkozni, akkor kicsit jobb a helyzet, de milyen opciók közül választhattunk?
  • Giga dárga és akkor még sok betegséggel küszködő F-35?
  • Elég drága Rafale?
  • Szintén elég drága EF?
  • Jas-39? (akkor ugyanott vagyunk mint most, csak pár évvel később).
  • Használt F-16? (Akkor azt korábban is lehetett volna)
  • Új F-16? - Talán az egyetlen értelmes opció
  • Mig-29 upgrade? 2019-ben Izrael ajánlott az ukránoknak Mig-29 upgrade-et: 40 millió dollár / gép:
Ez csak elektronikai upgrade, hogy a mai szintre hozzák ezeket az öreg vasakat, tehát nekünk a 24 db A upgrade-je (mert a kétüléses Mig-29-es nálam nem harci gép) lett volna 960 millió dollár!
Majdnem egy milliárd úgy, hogy a 2500 órás sárkányt még meg sem erősítették 4000 órára és a gép egyik leggyengébb részéhez, az RD33-as hajtóműhöz nem nyúltak, ami papíron a gyár szerint tud 500 órát, a valóság meg az volt, hogy jó ha 250 órát tudott és persze kettő kellett belőle (a bolgárok baja most is az, hogy nincs hajtóművük).

És akkor még csak van majdnem 1 milliárd dollárért 24 db öszvérünk, nyugati elektronikával, keleti minden mással, amihez még újabb 1-2 milliárdért vehettünk volna fegyverzetet, felfüggesztőket, ...

Én nem nagyon kedvelem a Gripent (szerintem az F16 egy zseniális gép, tökéletes a kategóriájába, kihozták belőle a maximumot), de 14 db Jas-39 C/D a 40 db AMRAAM C5-tel bármikor legyőz 24 db Mig-29A-t a vacak R27-es és (kevésbé vacak, de kis hatótávolságú) R73-as rakétákkal. (És még kevesebb kerozint is eszik).
 
MiG korszerűsitési ajnlatot mi is kaptunk már anno a 29re is.MiG29 Sniper.
Szerintem anno nékünk vagy F16ost kellet volna beszereznünk,vagy meglépni a Biszek IAI korszerűsitését.A PG-nél lett volna az upgrade csinálva.A PG képes volt a 21esek nagyjavitására,a gépek kivonásakor is magas volt a rendelkezési arány-hazai ipari bázison.Olcsó volt az üzemeltetésük.Arra,amire mi reálisan használni tudjuk a légierőt,bőven megfelelt volna.
Tudomásul kéne venni,hogy jelenleg ténylegesen releváns hadműveleti harcértéket csak az F35 ad.Minden más tipussal ugyan úgy járnánk egy esetleges honi háborúban (vagyis nem bozótnégerkergető missziós helyzetben),mint most a muszka légierő Ukrajnában.Az erős légvédelm miatt lényegi befolyást nem tudna az F35ön kivűl más adni a harcok folyására.
Vagyis szerintem két lehetőségünk van.Vagy veszünk egy mély levegőt,és F35 beszerzésével ténylegesen releváns légierőt épitünk ki-Vagy igyekszünk a lehető legolcsóbban még a célnak megfelelő légierőt fentartani.
Kérdés,hogy mi az a feladatkör,mit képesnek kell lenni ellátni a "célnak még megfelel" meghatározáshoz?Szerintem békebeli légirendészeten túl ez elsősorban a SAM függönyön áttörő támadóeszközök elleni honi légvédelem.És kb ennyi,mert minden mást a honi védelmi helyzetben szóba jöhető ellenek erős légvédelme megakadályoz.Teljesen mindegy,hogy orosz/ukrán S300,oláh Patriot,vagy szerb HQ22,mindegyik biztositja azt a területvédelmi képességet,hogy a kisded légierőnk érdemben lopakodó képesség nélkül ne tudjon beleszólni a harcok menetébe.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and fishbed