[HUN] Airbus Helicopters H225M HForce

(Ha valakinek nem jelenne meg, ez a kép van a linken.)
336899229_931914591223042_3583629057313502799_n.jpg
 

"A következő nagy falat a H225M érkezése és hadrendbe állítása lesz. Mennyiben lehet párhuzamot vonni a kistesó és a Nagytestvér között?

Volumenét tekintve a H225-ös háromszor akkora, de nem csak a gép, hanem a program is. Ez háromszor akkora összetettséggel is jár, sokkal nagyobb feladat repülőműszaki szempontból, mint a H145-ös kiszolgálása. Bizonyos szempontból azonban mégis könnyebb történet a hadrendbe állítása, mert ugyanazok a rendszerek vannak benne, mint a H145-ösben, csak eggyel több számítógéppel és kijelzővel.
A rendszeresítés emberi oldala már sokkal összetettebb kérdés, mivel még csak egy évfolyamnyi helikoptervezető végzett. Hozzájuk érkezik tavasszal további négy fiatal pályakezdő, és ha csak a H225-öst nézzük: 16 helikopterben 32 pilótaszék található. Nekünk viszont nincs erre 32 pilótánk, hiszen repülnünk kell az orosz gépeket és a 145-ösöket is. Elérkezünk tehát oda, hogy külön, kimondottan H225-ös pilótánk nem lesz. Olyanok lesznek, akik vagy két típust - a H145-öst és a H225-öst - repülnek, avagy képesek három típuson is, mint például Oláh Gábor őrnagy és Makai Sándor alezredes. Ők részint repülik az orosz gépeket, oktatók a H145-ösön és azok lesznek a H225-ösön is. Addig, amíg nem fejlődik fel a pilóta-utánpótlás a megfelelő szintre, addig több típuson kell így helytállnunk - ezt hozta az élet.

Hol tart most a szakemberek felkészítése az új technikára?

A repülőműszakiak harmadik csoportjának felkészítése folyik odakint, és március 20-án indult ki az első pilótacsoportunk, két pilótaoktató- és két fedélzeti technikus oktatójelölttel.
Jövő év közepéig folynak a pilóta- és műszaki képzések, de másképp fog most felépülni a kiképzés, mint a H145-ösnél, ezúttal Magyarországon történik majd. Előbb az oktatóinkat kiképezik a franciáknál, utána az Airbus szakemberei jönnek Magyarországra, és a mi oktatóinkkal közösen fogják az embereink gyakorlati felkészítését végezni. Franciaországban csak az elméleti tudnivalókat adják át két hét alatt, s utána a gyakorlat már itthon lesz Magyarországon. Ez a terv. Júliusban érkezik az első két helikopter, addig oktatókat „faragnak” a két emberünkből, ők fogják hazarepülni a két gépet. Miként Simon Zsoltiék hozták haza anno a H145-ösöket, most Makai Sándor alezredes és Oláh Gábor őrnagy teszi majd le a szolnoki betonra a két első H225-öst. Azután pedig beindul itthon a gyakorlati képzés, amelyre a H145-ös pilótáinkból válogathatunk. Akik kizárólag orosz típust repülnek, azokhoz nem nyúlunk, azok ott maradnak: nem a típus, hanem a képesség miatt kell őket ott tartani."

Meddig maradhatnak rendszerben?


A mostani lehetőségek azt vetítik előre, hogy 2025-ig a Mi-17-es, 2026-ig pedig a Mi-24-es rendszerben tartható. Mi addig mindenféleképpen szeretnénk is megtartani. Sőt, én személy szerint nagy reményeket fűzök ahhoz, hogy egy nagyjavítás után tovább maradhatnának, mert a H225-ös például nem tudja biztosítani azt a szállítóképességet, amit egy Mi-17-es. Abban ugyanis gyakorlatilag 22 ülés van, de ha azokat felhajtjuk, akár 30-an is beülhetnek. És el is bírja őket, tehát az ereje megvan hozzá, hogy elvigyen annyi embert. Ugyanakkor egy H225-ös 12 főt tud szállítani, ugyanaz a kategória, mint a Black Hawk, nem véletlen, hogy az amerikaiak a komolyabb terhek mozgatásához a Chinook-ot használják.

A nagy helikopterek érkezése kapcsán lesz-e lehetőség a megfelelő infrastruktúra megteremtésére? 16 gépnek ugyancsak kell a hely...

Az egyik régi hangárt felújították, ott és a két fémvázas sátorban állnak most a helikopterek. A nagygépek miatt most fogunk bele a másik régi hangár felújításába, és újabb sátrak is érkeznek majd. A jövő nyilván nem ez, csupán kényszermegoldás lehet. Különböző fázisokban vannak előkészítve tervek a végleges hangárépületek, sőt egy egész komplexum felépítésére is. Addig kell szükségmegoldásokkal biztosítani ezt az átmeneti időszakot."



cikk_230511.jpg
 
Ugyanakkor egy H225-ös 12 főt tud szállítani, ugyanaz a kategória, mint a Black Hawk, nem véletlen, hogy az amerikaiak a komolyabb terhek mozgatásához a Chinook-ot használják.
Csak nem már megint az van mint a 145M-nél?!
Az Airbus által prosiban ígért adatok szerint 28 felfegyverzett katonát vihet magával, miközben a farokrész tövében is marad rakodótér. VIP szállítási feladatok esetén 10 főt tud kényelmes ülésekben szállítani. Ha sebesültek szállítása a feladat, akkor 11 hordágyat és 5 főnyi egészségügyi személyzetet tud magával vinni.

Hogy a fenébe lett ebből csak 12 fő?!? o_O

Valahogy ezek az Airbus helikopterek sosem tudják azt, amit a gyártó ígér...

h2225m.jpg
 
28 ülés max (7,62-es géppuskák nélkül)
vagy
20 "ütközésálló" ülés (ajtóknál ekkor középen vannak rögzítve az ülések)
vagy
14 energiaelnyelő, falhoz rögzített ülés

12 ebből szerintem csak falhoz rögzített ülésekkel és géppuskákkal jöhet ki
 
28 ülés max (7,62-es géppuskák nélkül)
vagy
20 "ütközésálló" ülés (ajtóknál ekkor középen vannak rögzítve az ülések)
vagy
14 energiaelnyelő, falhoz rögzített ülés

12 ebből szerintem csak falhoz rögzített ülésekkel és géppuskákkal jöhet ki
10 főt mond a prosi "bársony székes" VIP szállítás esetén - nehogy már csak 12 katonát tudjon vinni!
HIvatalosan 4 tonna hasznos terhet szállíthat, 150 kilós katonákkal is 26 fő - még ha ennál vélhetően kevesebbet is fér be, akkor is biztos nem csak 12 fő!
Nem áll össze kép...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Csak nem már megint az van mint a 145M-nél?!
Az Airbus által prosiban ígért adatok szerint 28 felfegyverzett katonát vihet magával, miközben a farokrész tövében is marad rakodótér. VIP szállítási feladatok esetén 10 főt tud kényelmes ülésekben szállítani. Ha sebesültek szállítása a feladat, akkor 11 hordágyat és 5 főnyi egészségügyi személyzetet tud magával vinni.

Hogy a fenébe lett ebből csak 12 fő?!? o_O

Valahogy ezek az Airbus helikopterek sosem tudják azt, amit a gyártó ígér...

h2225m.jpg
Mit is írtam tegnap a magabiztosan mondjuk ès akkor úgy van. :confused:

Az ezredes úr vagy nincs tisztában a gèppel.
Vagy kiragadott egy kèpessèget. Amit @Kecske ír.
Vagy az Aranysas rövidített ès baszott le valamit.

Vagy annyira orosz Mi17 bűvöletben van, hogy ott mèg az ülèseket is kiszedetnè, ès akkor minimálisan többet tud vinni.

Amúgy a gyártók mindenhol az ideálissal reklámozzák a termèküket.
Ha beszállsz egy liftbe, ott is csodálkozol mennyi ember van ráírva akit vihet.

A legnagyobb lètszám kb minden gèpnèl hatizsák nèlkül kb a katona a puskájával számolva.

Egy BH sem tud 12 embert vinni ha raksz felszerelèst.
Vagy magashegyi körülmènyek között.

Ráadásul a bh ha akarna sem tudna 28 embert elvinni.
 
Csak nem már megint az van mint a 145M-nél?!
Az Airbus által prosiban ígért adatok szerint 28 felfegyverzett katonát vihet magával, miközben a farokrész tövében is marad rakodótér. VIP szállítási feladatok esetén 10 főt tud kényelmes ülésekben szállítani. Ha sebesültek szállítása a feladat, akkor 11 hordágyat és 5 főnyi egészségügyi személyzetet tud magával vinni.

Hogy a fenébe lett ebből csak 12 fő?!? o_O

Valahogy ezek az Airbus helikopterek sosem tudják azt, amit a gyártó ígér...

h2225m.jpg

Nőből van, fogyózik. Ezek ilyen gépek.
 
  • Imádom
Reactions: honved
Mit is írtam tegnap a magabiztosan mondjuk ès akkor úgy van. :confused:

Az ezredes úr vagy nincs tisztában a gèppel.
Vagy kiragadott egy kèpessèget. Amit @Kecske ír.
Vagy az Aranysas rövidített ès baszott le valamit.

Vagy annyira orosz Mi17 bűvöletben van, hogy ott mèg az ülèseket is kiszedetnè, ès akkor minimálisan többet tud vinni.

Amúgy a gyártók mindenhol az ideálissal reklámozzák a termèküket.
Ha beszállsz egy liftbe, ott is csodálkozol mennyi ember van ráírva akit vihet.

A legnagyobb lètszám kb minden gèpnèl hatizsák nèlkül kb a katona a puskájával számolva.

Egy BH sem tud 12 embert vinni ha raksz felszerelèst.
Vagy magashegyi körülmènyek között.

Ráadásul a bh ha akarna sem tudna 28 embert elvinni.
Több megfelelő megfejtés is lehet erre.

1. Ebben a 12 személyes konfigurációban rendeltük őket.
Azaz 16 gépre rendeltünk 192 energia elnyelő ülést.
Nyilvánvalóan nem ennyi a szállítható maximum, de a mindennapi használatban ez lesz a standard kiépítés.


2. Nem véletlenül említette meg az ezredes a Chinookot. Ha most azt nyilatkozza, hogy mindenben ki tudja váltani a H225M a Mi-17-et, akkor esetleg a politikai vezetés hirtelen úgy gondolja, hogy a különben érthető országérdekből fontos nehéz szállító képességre nincs is szükség - mégha eltolva kicsit, de volt is tervben. Én még mindig reménykedem 4-6-8 Chinook beszerzésében. Remélem ő is! :oops:
 
Ebben a 12 személyes konfigurációban rendeltük őket.
Azaz 16 gépre rendeltünk 192 energia elnyelő ülést.
Nyilvánvalóan nem ennyi a szállítható maximum, de a mindennapi használatban ez lesz a standard kiépítés
Egyrèszt remèlem nem.
De ő nem is ezt mondja
2. Nem véletlenül említette meg az ezredes a Chinookot. Ha most azt nyilatkozza, hogy mindenben ki tudja váltani a H225M a Mi-17-et, akkor esetleg a politikai vezetés hirtelen úgy gondolja, hogy a különben érthető országérdekből fontos nehéz szállító képességre nincs is szükség - mégha eltolva kicsit, de volt is tervben. Én még mindig reménykedem 4-6-8 Chinook beszerzésében. Remélem ő is! :oops:
Eszembe jutott nekem is.

De.
Ezt az igènyt szakmai èrvekkel kellene alátámasztani.


Nem tudom ez az-az ezredes aki nemrèg meg a mi24-est emelte magasabb szintre, mint amin van.
Remèlem.
Csak mert ha nem akkor 2 ilyen(fogalmatlan) ezredes is szolgál Szolnokon. :eek:


Ha a 225 ös ugyanaz a kategória minta bh, legyen.
Mondjuk közepes szallító heli.
De akkor a mi8/17 is az.

Az amit állít az egyszerűen nem igaz.

Ha hazudik?chinok remènyèben az is gáz.

Ha nem tudja a 3 heli közt a különbsèget, az meg katasztrófa.:confused:

Ès nekem az orosz technika felmagasztalása jött át.o_O

Amiben egy lehajtható ponyvaülès van egy derèknák áthúzott biztonságiövvel.
Köze nincs a mai modern helikopterek ülèseihez.
Nem baj, az a kor színvonala, de ne azt gondoljuk már jobbnak..

Az ülès nèlkül való szallítás meg vèszhelyzetre ok.
De már egy kisebb balesetnèl,durvább leszállásnál is jóval könnyebben sèrülnek az emberek,ha a földön ülnek.
Sosem èrtem főleg a különlegesek(minden ország) vagizasát,amikor így viszik őket

Ja.
Szerintem az interjú legszomorúbb rèsze a nem lessz annyi pilóta mint ahány gèp!:eek:

Tudom 100%-os hadrafoghatósag úgysincs, de akkor is.:confused:

Hány ève kezdődött a helibeszerzès?

Persze ha kivonják az orosz technikát, jobban állunk majd.

Megjegyzem,hogy nincs elèg pilótánk minden gèpre, szerintem minősített információ.
Nem kellene leírni egy havi lapban.

Szerintem az egèsz riport, iszonyat gáz.
 
Több megfelelő megfejtés is lehet erre.

1. Ebben a 12 személyes konfigurációban rendeltük őket.
Azaz 16 gépre rendeltünk 192 energia elnyelő ülést.
Nyilvánvalóan nem ennyi a szállítható maximum, de a mindennapi használatban ez lesz a standard kiépítés.


2. Nem véletlenül említette meg az ezredes a Chinookot. Ha most azt nyilatkozza, hogy mindenben ki tudja váltani a H225M a Mi-17-et, akkor esetleg a politikai vezetés hirtelen úgy gondolja, hogy a különben érthető országérdekből fontos nehéz szállító képességre nincs is szükség - mégha eltolva kicsit, de volt is tervben. Én még mindig reménykedem 4-6-8 Chinook beszerzésében. Remélem ő is! :oops:
Annyi pilóta a világon nem lesz....
 
Nem véletlenül említette meg az ezredes a Chinookot. Ha most azt nyilatkozza, hogy mindenben ki tudja váltani a H225M a Mi-17-et, akkor esetleg a politikai vezetés hirtelen úgy gondolja, hogy a különben érthető országérdekből fontos nehéz szállító képességre nincs is szükség - mégha eltolva kicsit, de volt is tervben. Én még mindig reménykedem 4-6-8 Chinook beszerzésében. Remélem ő is!

Nem tudom, hogy ezt jól értelmezem-e. Szerinted azért kell egy új európai gyártó partnerünknek minőségrontással alátenni, és nyíltan hadoválni össze-vissza egy mindenki által olvasható lapban a szakmaiságról, hogy a döntéshozók majd elolvassák és elgondolkodnak azon, hogy hmmm... eddig nem is voltam annyira oda ezért a Chinook beszerzés ötletért, de ha már a szolnokiak tótumfaktuma azt nyilatkozta egy újságírónak, hogy nem a H225M az, ami egy kategória a régi orosz gépekkel, hanem a Chinook, akkor elbasztuk a Zrínyi első beszerzését, de gyorsan vásárlunk 20 amerikai gépet?

És itt hangsúlyoznám, hogy nem az amerikai szóval van a gond az előző bekezdésnél, mert régebben is kifejtettem, hogy szerintem páran a fórumon belegabalyodtak a nem veszünk amerikai cuccot ideologizálásába, mint majom a cérnába; de azt nagyon remélem, hogy a Zrínyi nem ilyen, hogy gyerekek olvastam ma egy cikket és abban volt egy mondat, hát ezek után...

__

Hogy az eredeti kérdéshez is hozzászóljak: Ha minden igaz, a H225M-nek van 1970 lovacskája, ami hajtja a forgószárnyakat. A Mi-8-nak meg 2210. Ez durván egy 10%-os eltérés, ami lófasz esti fénnyel, ha azt is hozzávesszük, hogy majdnem 2 tonnával könnyebb a korszerűbb anyagoknak köszönhetően. Ha a franciák nem tudtak egy kategóriát kihozni ezekből, akkor teljesen mindegy, hogy most mit mutat a gyári prospektus, meg mit hazudtak bele, ha a két gép képessége megközelítőleg nem ugyan az, akkor be kell zárni a repülőgyár helikopter részlegét és egy darab polgári vagy katonait nem szabad nekik gyártaniuk. (Ha meg nem ez a valóság, hanem a szolnokiak beszélnek össze-vissza, akkor meg ott kell rendet tenni. Valamelyik a kettő közül talán igaz.)
Bocsánat, hogy ennyire leegyszerűsítem és sokkal élvezetesebb olvasni az okoskodást a sokkal kifinomultabb érvelésről, de néha érdemes megnézni, hogy mi a bemenet és mi a kimenet. Persze, lehet csodákat várni az emberi elmétől, de az tényleg csoda számba menne, ha ugyan akkora fogyasztással egy emberöltővel később tervezett nyugati gép fele akkora teljesítményű (lényegében csak üzemanyagzabáló zabigyerek) lenne, mint a sok évtizeddel korábban tervezett szovjet konkurens.
 
egy emberöltővel később tervezett nyugati gép fele akkora teljesítményű (lényegében csak üzemanyagzabáló zabigyerek) lenne, mint a sok évtizeddel korábban tervezett szovjet konkurens.
Valójában kb egykorú a két tipus,a Minyó és a H225M alapváltozatát jelentő SA330 Puma is a 60as évek gyermeke.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Ocses
Nem tudom, hogy ezt jól értelmezem-e. Szerinted azért kell egy új európai gyártó partnerünknek minőségrontással alátenni, és nyíltan hadoválni össze-vissza egy mindenki által olvasható lapban a szakmaiságról, hogy a döntéshozók majd elolvassák és elgondolkodnak azon, hogy hmmm... eddig nem is voltam annyira oda ezért a Chinook beszerzés ötletért, de ha már a szolnokiak tótumfaktuma azt nyilatkozta egy újságírónak, hogy nem a H225M az, ami egy kategória a régi orosz gépekkel, hanem a Chinook, akkor elbasztuk a Zrínyi első beszerzését, de gyorsan vásárlunk 20 amerikai gépet?
Hogymi?
Már megint miről beszélsz?
Milyen minőségrontásról képzelődsz? Semmi ilyet nem említett az ezredes.
Milyen 20 amerikai gépről beszélsz? Én mennyit írtam?
Hogy néz ki egy amerikai légimozgékony hadosztály helikopteres dandárja (Combat Aviation Brigade - full spectrum)?
440px-FSCAB.png

A Kiowa kivonása óta meg így néz ki:
  • 1x Headquarters and Headquarters Company (HHC)
  • 1x Air Cavalry Reconnaissance Squadron (ACRS) (24 × AH-64E Apache and 12 × RQ-7 Shadow)
  • 1x Attack Reconnaissance Battalion (ARB) (24 × AH-64E Apache)
  • 1x Assault Helicopter Battalion (AHB) (30 × UH-60 Black Hawk)
  • 1x General Support Aviation Battalion (GSAB) (8 × UH-60 Command Aviation, 12 × CH-47F Chinook, 12 × HH-60M and ATS)
  • 1x UAS Company (12 x MQ-1C)
  • 1x Aviation Support Battalion (ASB)
Ha lefordítod a haza lehetőségekre, akkor látszik, hogy "kis pénz, kis foci" alapon a feladatok ugyan úgy le vannak osztva az egyes altípusokra, még ha csak 2 fő típust is alkalmazunk.
Felderítés, command, tűztámogatás, VIP, light utility, evac - H145M,
Csapatszállítás, utility, SOF, némi tűztámogatás - H225M

A teljes helikopteres spektrum azonban nincs így lefedve. A nehéz szállítói funkciók csak részben lefedettek.
A 20db H145 + 16db H225 egy olyan induló csomag, amivel NAGYJÁBÓL mindent meg lehet csinálni költséghatékony, és nagy hadrafoghatósági mutatókkal. Civil és katonai feladatok figyelembe vételével. Aztán ha kiegészül még a csomag dedikált támadó gépekkel, és nehéz szállítással is, akkor az csak emel az egész helikopter flotta értékén.
Figyelembe kell venni, hogy háborús helyzet esetén KRD helikopteres igénye elviszi a 36 gépes flotta vagy felét. És a teljes Honvédség osztozik a maradékon.
Egyszerűen életbevágó, hogy meglegyen a Honvédség légi mozgékonysága. Kis erőkkel csak nagy mozgékonysággal lehet hatékony az "ember".
 
  • Tetszik
Reactions: alali77