[HUN] Vadászgépek beszerzése

Én azt olvastam, hogy a datalink, sensor fusion, meg egyéb aspektusokból volt sokkal jobb a Gripen:
Az Aviatika cikk pedig pont, hogy az F-35 klasszisokkal jobb szenzorfúziós képességét húzatja.
Miközben semmit nem tud a rendszerről.
Mondom, az AESA EW rendszer olyan ugrás (inkább kicsit nagyobb), mint a radaroknál a PESA-AESA volt.
A kunszt itt az, hogy olyan "visszavert" jelet kell generálni, ami egyrészt kioltja a kibocsátó forrás saját jelét, másrészt egy fake visszavert jelet generál, ami úgy mutatja, hogy pár 10/50/100m-rel arrébb jelzi a Gripent az ellenség radarján.

Ha nem Gripent rendelnek, akkor:
  • soha senki más se fog (így se nagyon)
  • ha bármi miatt úgy döntenének, hogy nem akarnak ilyet csinálni, akkor kismillió kapcsolódó (és máshol eladható) fejlesztésük is veszélybe kerül. A haditechnikában a vadászbombázók képviselik az egyik legbonyolultabban kivitelezhető (fejleszthető/gyártható) eszközt. Nagy az eszköztípus “gravitációja” a hadiiparban, szerintem a svédeknél különösen.
Elvileg a brazilok hamarabb rendelték meg az E-t, mint a svédek...
És nincs veszélyben a Saab repülő üzletága. Tekintsünk csak a T-7 programra, vagy a Tempest programba való svéd belépésre.
Minden további nélkül elhiszem, hogy a svéd rendszer jobb az amerikainál, de ez nem bizonyítja, hogy a Gripen E varázslatos dolgai úgy működnek, ahogy az ilyen buzi katalógusképeken mutatják.
Az, hogy van egy teljesen eltérő módon működő rendszer, amit demonstrálnak, majd meg is rendelik, az szerintem egyértelműen jelzi, hogy pontosan azt tudja, amit a PR képről feltételezünk.

Az F-35 se nagyon repült még near-peer és rendes légvédelemmel ellátott környezetben.
Hogyne repült volna. Az izraeliek aktívan alkalmazzák a gépet a szír légierő ellen. De különben az EW egy elég jól (gyakorlatilag 100%) szimulálható terület a gyakorlatokon.
Csakhogy a svéd gépek még semmilyen éles harci helyzetben nem lettek alkalmazva (még a papucsosok birodalmában sem). Se a Gripen, se az elődei.
Líbiában be lettek vetve. Az ott tapasztalható problémájuknak semmi köze nincs a gépek valós képességeihez, mivel ott egy a gép képességeinek határán túlra feszített helyzetben kellett volna helyt állni. Ráadásul borzalmas logisztikai támogatás mellett.
Ezek közül egyedül a Kindzsalt láttuk működni, az pedig az Iszkander rendszer továbbfejlesztése, aminek pedig van track recordja (meg az összes elődjének is).
Elmondanám, hogy a Kindzsal a legegyszerűbb karakterisztikával rendelkező hiperszonikus fegyver. De a Molni félék meg azt mondták, hogy a Patriot mindent is leszed. Aztán a Kindzsalt sem sikerült jó százalékkal.
 
A kunszt itt az, hogy olyan "visszavert" jelet kell generálni, ami egyrészt kioltja a kibocsátó forrás saját jelét, másrészt egy fake visszavert jelet generál, ami úgy mutatja, hogy pár 10/50/100m-rel arrébb jelzi a Gripent az ellenség radarján.
Tudjuk, hogy feltűnt-e már akár csak egy “ellenség radarján” az a csali Gripen?
Elvileg a brazilok hamarabb rendelték meg az E-t, mint a svédek...
És nincs veszélyben a Saab repülő üzletága. Tekintsünk csak a T-7 programra, vagy a Tempest programba való svéd belépésre.
Nyilván nem egy lábon áll a dolog. A brazil tender szerintem nem jó példa, mert egyrészt annyira nem nagy darabszámokról van szó, másrészt meg mi mást kínált volna a Saab?
A Tempestet hagyjuk, abból soha semmi nem lesz (lévén angolok irányítják a programot).
Az, hogy van egy teljesen eltérő módon működő rendszer, amit demonstrálnak, majd meg is rendelik, az szerintem egyértelműen jelzi, hogy pontosan azt tudja, amit a PR képről feltételezünk.
Várjá’…
Betetted a képet a Gripen EW képességeit demonstrálandó, de erre hogyan bizonyíték, hogy az USA az Aegis helyett svéd radart vett?
Hogyne repült volna. Az izraeliek aktívan alkalmazzák a gépet a szír légierő ellen. De különben az EW egy elég jól (gyakorlatilag 100%) szimulálható terület a gyakorlatokon.
Szíria melyik dimenzióban near-peer Izraelnek?
Pontosan hogyan szimulálsz egy kurrens orosz radart, meg a mögötte levő komplett jelfeldolgozási láncot? Semennyire se evidens feladat ez, még úgy se, hogy rendelkezel a szimulálandó rendszer teljes leírásával.
Líbiában be lettek vetve.
Líbia nem near-peer.
Elmondanám, hogy a Kindzsal a legegyszerűbb karakterisztikával rendelkező hiperszonikus fegyver. De a Molni félék meg azt mondták, hogy a Patriot mindent is leszed. Aztán a Kindzsalt sem sikerült jó százalékkal.
Ebben nincs vita, csak arra világítottam rá, hogy a Kindzsal teljesítményére lehetett következtetni az azt megelőző (harctéren bizonyított) rendszerekéből.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Csak megjegyzem,hogy 2012ben a Kfir C10 is kiválóra vizsgázott légi a Red Flagon,kivéve a közeli légiharcot (minden dog gyakorlatát elvesztette-mily meglepő....).2018ban már a C10P változat kb ugyanigy járt-de amit a résztvevő pilóták kiemeltek-
F15/16 gépekkel bvr harcban minden további nélkül fel tudták venni a versenyt,a Derby-ER rakéta felülmulja az AMRAAM-Ct.Elta 2052 radart ezek a gépek nem tudták zavarni (2012ben még 2032 radarjuk volt,azt tudták,de nem tudták megakadályozni a tevékenységét),sokszor még érzékelni sem (LPI üzemmód).De.....F35 minden esetben lelőtte öket saját detektálási távolágukon kivülről (F15/16 pilóták ugyan igy jártak).C10P EW rendszere képes volt jelezni az F35 radarját,zavarni azonban csak nagyon korlátozottan (F16C APG68V radarját tudták zavarni).
Gripen E sem ellenfél egy F35nek.
 
A cikkben szereplő közvéleménykutatás eredménye - tudom, ez a gépek tekintetében igazából semmit sem jelent, de a 6000+ olvasói szavazat fényében azért érdekes:
a6717bd6dc1f97f1e007a94224b7280a.png
 
Kínanak is csak addig vagyunk "érdekesek" amíg Eu-n belül vagyunk.Akkumátor gyáraik amiket itt építenek is Eu piacra termelelnek.Ha innen kikerülünk az itteni termékekre ráraknak egy jó vastag "büntetővámot" viszik is innen máshova a befektetéseiket.Semlegesség esetén meg ha nem hajtunk végre egy hasonló mértékű haderő fejlesztést mint pl a Lengyelek jelenlegi formájában az Ukrán haderő pillanatok alatt bedarálná a jelenlegi magyar haderőt.
Azért ez így, ebben a formában nem igaz. Norvégia, svájc, stb. sem Eu tag, és jól elvannak (ahogy az ott működő tőke is). Ráadásul európa szempontjából uralgó helyen vagyunk; gyakorlatilag a 4 égtáj felé kapocs a terület. Büntetővámnak tuti tapsikolna a már így is döglődő autógyártás. Érdekek vannak. Az, h politikailag rühellik kínát vagy minket, nem jelenti (autómatikusan azt), h magukkal is ki akarnak tolni... bár a szankciókkal pont ezt tették.
 
Azért ez így, ebben a formában nem igaz. Norvégia, svájc, stb. sem Eu tag, és jól elvannak (ahogy az ott működő tőke is). Ráadásul európa szempontjából uralgó helyen vagyunk; gyakorlatilag a 4 égtáj felé kapocs a terület. Büntetővámnak tuti tapsikolna a már így is döglődő autógyártás. Érdekek vannak. Az, h politikailag rühellik kínát vagy minket, nem jelenti (autómatikusan azt), h magukkal is ki akarnak tolni... bár a szankciókkal pont ezt tették.
Ha némi kerülővel is ki tudnak váltani minket mint tranzit útvonalat.Norvégia,Svájc évtizedek óta "integrálódva" van a nyugat európai gazdasagi övezetbe ráadásul gazdasági potenciáljuk is megvan hogy függetlenek legyenek.Svájcnak katonailag is egyszerübb függetlennek lenni.Eleve rendezett a "viszony" a szomszédokkal,Földrajzilag is "védettek" és méretéhez képest erős haderőt tart fent.Tény ha kilépnénk és cserébe "büntetnének"minket magukkal is kitolnának de mi könnyen lehet ha "elszigetelnek"gazdaságilag akár Észak Korea szintjére is süllyedhetnénk.Ha meg valahogy kikerülnénk a Nato-ból a magyar haderő mennyire lenne elrettentő a velünk jelenleg nem túl baráti viszonyban levő Ukránokkal szemben?
 
  • Szomorú
Reactions: Nagy Csaba and bel
Ha némi kerülővel is ki tudnak váltani minket mint tranzit útvonalat.Norvégia,Svájc évtizedek óta "integrálódva" van a nyugat európai gazdasagi övezetbe ráadásul gazdasági potenciáljuk is megvan hogy függetlenek legyenek.Svájcnak katonailag is egyszerübb függetlennek lenni.Eleve rendezett a "viszony" a szomszédokkal,Földrajzilag is "védettek" és méretéhez képest erős haderőt tart fent.Tény ha kilépnénk és cserébe "büntetnének"minket magukkal is kitolnának de mi könnyen lehet ha "elszigetelnek"gazdaságilag akár Észak Korea szintjére is süllyedhetnénk.Ha meg valahogy kikerülnénk a Nato-ból a magyar haderő mennyire lenne elrettentő a velünk jelenleg nem túl baráti viszonyban levő Ukránokkal szemben?
Az a helyzet,hogy EU szinten Mo gazdasági jelentősége nagyon csekély.Közlekedésileg csak a délkeleti résznek okoznánk problémát,az EU többi része észre se venné.Nekik kicsit nyűgös,hogy Szerbián és a horvátokon át kerüljenek-de az van,hogy a magas útdij miatt már igy is van ilyen. Szerb CEMT/TIRcarne miatt inkább csak a macedonok,törökök csinálják,de ha helyettünk beléptetik a szerbeket,akkor ez a probléma is megszünik.
Szóval nem vagyunk mi semmiféle kulcspozicióban,és a gazdasági súlyunk meg tollpihényi.
 
Az a helyzet,hogy EU szinten Mo gazdasági jelentősége nagyon csekély.Közlekedésileg csak a délkeleti résznek okoznánk problémát,az EU többi része észre se venné.Nekik kicsit nyűgös,hogy Szerbián és a horvátokon át kerüljenek-de az van,hogy a magas útdij miatt már igy is van ilyen. Szerb CEMT/TIRcarne miatt inkább csak a macedonok,törökök csinálják,de ha helyettünk beléptetik a szerbeket,akkor ez a probléma is megszünik.
Szóval nem vagyunk mi semmiféle kulcspozicióban,és a gazdasági súlyunk meg tollpihényi.
Véleményem szerint addig voltunk viszonylag jó helyzetben Unión belül amíg tartott vagy talán még tart a Lengyel-Magyar szövetség.Amibe "belerondított" az Ukrán háború.Hiába lett jobboldali vezetése az Olaszoknak ők is beálltak az Ukránok mögé.Mielőtt bárki lelibsizni finoman szólva nem kedvelek sokmindent amit a baloldal túlzott liberalizmus képvisel.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az a helyzet,hogy EU szinten Mo gazdasági jelentősége nagyon csekély.Közlekedésileg csak a délkeleti résznek okoznánk problémát,az EU többi része észre se venné.Nekik kicsit nyűgös,hogy Szerbián és a horvátokon át kerüljenek-de az van,hogy a magas útdij miatt már igy is van ilyen. Szerb CEMT/TIRcarne miatt inkább csak a macedonok,törökök csinálják,de ha helyettünk beléptetik a szerbeket,akkor ez a probléma is megszünik.
Szóval nem vagyunk mi semmiféle kulcspozicióban,és a gazdasági súlyunk meg tollpihényi.
Ez valami nagyon eltévedt elképzelés, meg a Fletoek sem mondanak ekkora marhaságot sehol. Mit értettél mrgint félre? Netán GDP részesedési listát nézel tévedésből...?

FYI Magyarország az egyik legnyitottabb gazdaság a világon. A németek, hollandok stb eszement mennyiségű befektetéssel rendelkeznek a magyar gazdaságban, szó nincs arról, hogy ne lenne súlya a magyar gazdaságnak. A súlyát nem az mutatja, mennyit képvisel az EU osszbol, hanem az, mekkora az EU member jelenlét, abban meg kiugróan jó méretéhez képest az ország, miközben sokkal diverzifikaltabb, mint mondjuk az autógyár törpeállam szlovákok.
 
Ha némi kerülővel is ki tudnak váltani minket mint tranzit útvonalat.Norvégia,Svájc évtizedek óta "integrálódva" van a nyugat európai gazdasagi övezetbe ráadásul gazdasági potenciáljuk is megvan hogy függetlenek legyenek.Svájcnak katonailag is egyszerübb függetlennek lenni.Eleve rendezett a "viszony" a szomszédokkal,Földrajzilag is "védettek" és méretéhez képest erős haderőt tart fent.Tény ha kilépnénk és cserébe "büntetnének"minket magukkal is kitolnának de mi könnyen lehet ha "elszigetelnek"gazdaságilag akár Észak Korea szintjére is süllyedhetnénk.Ha meg valahogy kikerülnénk a Nato-ból a magyar haderő mennyire lenne elrettentő a velünk jelenleg nem túl baráti viszonyban levő Ukránokkal szemben?
Kína nyilván "nagyon" szeretné, ha a kereskedelmi vasutat nem az Alföldön, hanem a Horvát hegyek között vagy a Kárpátokon át vigye fel Északnak. Könnyen kiváltani=nem lehetséges (ésszerű keretek között). Ami a Norvég önellátást illeti; olajat és technológiát még senki nem evett, pedig az élelmiszer ellátás az önállóság alapja (ez itt pipa). Észak-Korea erre (földrajzilag is) képtelen. Energetika szempontjából erre nagyon sokan -mi sem- (jelenleg) képtelenek. Gazdasági süllyedés mértéke nagyban függ kelettől...aki jó kapcsolatokat ápol velük, nem biztos, h süllyedni fog. NATO egy illúzió; nem védene meg minket. Izraelnek is "jó" szomszédai vannak és mégis létezik (tudom sántít az analógia).
De, hogy ne legyen teljesen off és a gondolatmenet is zárható legyen; AV, most a RollsRoys szerintem bíztató irány.
 
Az, h politikailag rühellik kínát vagy minket, nem jelenti (autómatikusan azt), h magukkal is ki akarnak tolni... bár a szankciókkal pont ezt tették.
Itt szerintem arról volt szó, hogy valaki kielemezte, hogy az orosz gazdaság kétvállra fog feküdni az első szankciócsomag után, és - miután Hókuszputyin kikerül a képből, navalnij meg a színpadra kerül - vissza is csinálnak kb mindent.
Ez volt a tudományos konszenzus ;)
 
Kína nyilván "nagyon" szeretné, ha a kereskedelmi vasutat nem az Alföldön, hanem a Horvát hegyek között vagy a Kárpátokon át vigye fel Északnak. Könnyen kiváltani=nem lehetséges (ésszerű keretek között). Ami a Norvég önellátást illeti; olajat és technológiát még senki nem evett, pedig az élelmiszer ellátás az önállóság alapja (ez itt pipa). Észak-Korea erre (földrajzilag is) képtelen. Energetika szempontjából erre nagyon sokan -mi sem- (jelenleg) képtelenek. Gazdasági süllyedés mértéke nagyban függ kelettől...aki jó kapcsolatokat ápol velük, nem biztos, h süllyedni fog. NATO egy illúzió; nem védene meg minket. Izraelnek is "jó" szomszédai vannak és mégis létezik (tudom sántít az analógia).
De, hogy ne legyen teljesen off és a gondolatmenet is zárható legyen; AV, most a RollsRoys szerintem bíztató irány.
Izrael esetébeb annyiban sántít hogy megvan a katonai erejük ahoz hogy megvédjék magukat+amerikai katonai "segély".Ha nem lennénk Nato tagok magyar haderő mennyire lenne visszatartó erő Ukránokkal szemben?Ha valhogy "kikerülnénk" az Unióból pont "leszarná" a nyugat az itteni Kínai vasúti és egyébb befektetéseket.Kínából meg menne tovább az export amíg lehet mert nem "hülyék"és a kedvünkért nem fognak lemondani a "zsíros" nyugati export piacokról.
 
Izrael esetébeb annyiban sántít hogy megvan a katonai erejük ahoz hogy megvédjék magukat+amerikai katonai "segély".Ha nem lennénk Nato tagok magyar haderő mennyire lenne visszatartó erő Ukránokkal szemben?Ha valhogy "kikerülnénk" az Unióból pont "leszarná" a nyugat az itteni Kínai vasúti és egyébb befektetéseket.Kínából meg menne tovább az export amíg lehet mert nem "hülyék"és a kedvünkért nem fognak lemondani a "zsíros" nyugati export piacokról.
Twisztelt kollégák! A legutóbbi hozzászólások természetesen a magyar vadászgépek beszerzéséről szóltak és semmi egyéb szarságról, amivel a topikot teleszemeteltétek.
 
3 C 60 mrd HUF, a 12 C upgrade-je, radarrendszer fejlesztés 40 mrd HUF.
Az upgrade csomag csak 11 gépre érvényes, mert 2017-ben elveszítettek egy gépet. De az azt jelenti, hogy gépenként kb.: 10M USD az upgrade.
a 3 új gép meg 57M USD körül jön ki darabja. Ehhez vegyük hozzá, hogy ezen a 3 gépen is már el lesz végezve az upgrade, azaz gépenként ez 47M USD-re fog kijönni az alapár. Nem drága, de nem is olcsó! Tekintve, hogy nálunk a megsemmisült 2 üléses ennél jóval olcsóbb volt, így azt gondolom, hogy itt az új airframe-ek közül lesz átadva a thaiföldi légierőnek.
Ugyanakkor van még ennek a dolognak egy másik vonzata.
Én azon gondolkodtam, hogy mi azért rendelnénk 4+ gépet, mert túl sok a feladat (több ország légtérrendészete), és egyszerűen nincs elég gép a melóhoz.
Namost ez a thai bővítés nagyon hasonló nagyságrendű dolog, és náluk ez a bővülés nem kimondottan ilyen kapacitási gondokra vezethető vissza.
Ha nem ez a megfejtés, akkor csak egy dologra tudok gondolni.
A SAAB jelezhette, hogy mivel a Svéd Légierő elkezd átállni az E-re, így a C/D szériának a karbantartásának a kapacitásai csökkentve lesznek. Ha pedig ritkábban vihetjük Svédországba a 800 órás nagyszervizre a gépeket, akkor egyszerűen valahogy jobban szét kell húzni a szervizperiódusát 1-1 gépnek, ellenkező esetben nem fogjuk tudni az eddigi magas rendelkezésre állást produkálni.
Azaz a +4 gép elsősorban a jelenlegi funkciók, rendelkezésre állás, és bevetésszám fenntartásai miatt szükségesek. Ez nem túl jó hír.
Viszont tényleg úgy tűnik, hogy egy időhúzó, és elkerülhetetlen lépés.
Most viszont már tényleg nem értem, hogy mire várunk. Úgy értem, hogy milyen típusra.
  • Az E azonnal rendelhető lenne, ráadásul a Brazilok révén még gyorsan is ideérhetne.
  • Az F-35 jelenleg nagyon felejtős (anyagi okok, szállítási, és a politika helyzet miatt - no nem tiltásra gondolok)
  • Ha a koreai gépet (KF-21) akarjuk, akkor ott már nem sok kell a megrendeléshez. Bár ott a belső fegyvertárolós variáns lenne a király.
  • Az európai nextgen típusok még intenzív fejlesztés mellet is minimum 2030-ra lesznek elérhetők, de nem mi leszünk a szállítási priorítás
  • Gripenen kívüli 4 gen. gépet (EF2000, F-16, F-15, Rafale) meg már nem éri meg venni drágán.
 
Az upgrade csomag csak 11 gépre érvényes, mert 2017-ben elveszítettek egy gépet. De az azt jelenti, hogy gépenként kb.: 10M USD az upgrade.
a 3 új gép meg 57M USD körül jön ki darabja. Ehhez vegyük hozzá, hogy ezen a 3 gépen is már el lesz végezve az upgrade, azaz gépenként ez 47M USD-re fog kijönni az alapár. Nem drága, de nem is olcsó! Tekintve, hogy nálunk a megsemmisült 2 üléses ennél jóval olcsóbb volt, így azt gondolom, hogy itt az új airframe-ek közül lesz átadva a thaiföldi légierőnek.
Ugyanakkor van még ennek a dolognak egy másik vonzata.
Én azon gondolkodtam, hogy mi azért rendelnénk 4+ gépet, mert túl sok a feladat (több ország légtérrendészete), és egyszerűen nincs elég gép a melóhoz.
Namost ez a thai bővítés nagyon hasonló nagyságrendű dolog, és náluk ez a bővülés nem kimondottan ilyen kapacitási gondokra vezethető vissza.
Ha nem ez a megfejtés, akkor csak egy dologra tudok gondolni.
A SAAB jelezhette, hogy mivel a Svéd Légierő elkezd átállni az E-re, így a C/D szériának a karbantartásának a kapacitásai csökkentve lesznek. Ha pedig ritkábban vihetjük Svédországba a 800 órás nagyszervizre a gépeket, akkor egyszerűen valahogy jobban szét kell húzni a szervizperiódusát 1-1 gépnek, ellenkező esetben nem fogjuk tudni az eddigi magas rendelkezésre állást produkálni.
Azaz a +4 gép elsősorban a jelenlegi funkciók, rendelkezésre állás, és bevetésszám fenntartásai miatt szükségesek. Ez nem túl jó hír.
Viszont tényleg úgy tűnik, hogy egy időhúzó, és elkerülhetetlen lépés.
Most viszont már tényleg nem értem, hogy mire várunk. Úgy értem, hogy milyen típusra.
  • Az E azonnal rendelhető lenne, ráadásul a Brazilok révén még gyorsan is ideérhetne.
  • Az F-35 jelenleg nagyon felejtős (anyagi okok, szállítási, és a politika helyzet miatt - no nem tiltásra gondolok)
  • Ha a koreai gépet (KF-21) akarjuk, akkor ott már nem sok kell a megrendeléshez. Bár ott a belső fegyvertárolós variáns lenne a király.
  • Az európai nextgen típusok még intenzív fejlesztés mellet is minimum 2030-ra lesznek elérhetők, de nem mi leszünk a szállítási priorítás
  • Gripenen kívüli 4 gen. gépet (EF2000, F-16, F-15, Rafale) meg már nem éri meg venni drágán.
Megfejtem neked: nincs penz az E-re. Sot, annyira nincs, hogy mar a +4 gep is paused, mert ezen a ponton mar egyertelmu, hogy minimum egy szazad Gripen E-t (benne esetleg 2-3 F a brazil gyarbol) muszaj lesz surgosen beszerezni.