Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 234
61 558
113
Ennél a Ka-52-esnél a hatalmas vibrációra kéne valami megoldást találni.
Amióta mennek az éles bevetések és a gépek szemmel láthatóan rendesen meg is vannak pakolva, ami miatt sejthetően magasabb rezsimen dolgozik az egész hajtáslánc, olyan rezonanciákat lehet látni, hogy az embernek leesik az álla.
Az, hogy még a HUD kép is remeg, eleve nem semmi, de ez az egész már így is csúnyán eszi az élettartamot és még a gépágyú és a NIR pontosságát is rontja.
De ami itt látszik, az már csúnya:


Jó, erre lehet mondani, hogy lehet, valami találattól van. Talán valamelyik lapát sérült.

De itt is?


De már békeidőben is a 450 literes tartályokhoz külön kitámasztó rudazat kellett.
Gondolom, hogy a forráshiányos 90-es években a Ka-50-esből kényszerből kifejlesztett szélesebb törzsön lefutó forgószárny áramlás megváltozása sem volt kellően bekalkulálva.
Bár ki tudja? Az amerikaiaknál, ahol pénz dögivel, van idő és igen komoly számítási kapacitás, mégse sikerült rendesen megcsinálni az Advanced Chinook Rotor Blade-et, pedig az csak a lapát lett volna, nem az egész gép.

Vissza a Ka-52-eshez, így néz ki ez belülről:

https://youtu.be/F_i649Msn-M
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 714
113
Ennél a Ka-52-esnél a hatalmas vibrációra kéne valami megoldást találni.
Amióta mennek az éles bevetések és a gépek szemmel láthatóan rendesen meg is vannak pakolva, ami miatt sejthetően magasabb rezsimen dolgozik az egész hajtáslánc, olyan rezonanciákat lehet látni, hogy az embernek leesik az álla.
Az, hogy még a HUD kép is remeg, eleve nem semmi, de ez az egész már így is csúnyán eszi az élettartamot és még a gépágyú és a NIR pontosságát is rontja.
De ami itt látszik, az már csúnya:


Jó, erre lehet mondani, hogy lehet, valami találattól van. Talán valamelyik lapát sérült.

De itt is?


De már békeidőben is a 450 literes tartályokhoz külön kitámasztó rudazat kellett.
Gondolom, hogy a forráshiányos 90-es években a Ka-50-esből kényszerből kifejlesztett szélesebb törzsön lefutó forgószárny áramlás megváltozása sem volt kellően bekalkulálva.
Bár ki tudja? Az amerikaiaknál, ahol pénz dögivel, van idő és igen komoly számítási kapacitás, mégse sikerült rendesen megcsinálni az Advanced Chinook Rotor Blade-et, pedig az csak a lapát lett volna, nem az egész gép.

Vissza a Ka-52-eshez, így néz ki ez belülről:

https://youtu.be/F_i649Msn-M
Pár pont ehhez:
  • én azt vettem észre, hogy a háború elejéhez képest a mostani videókon már egyáltalán nem látni ezt a brutális szárnycsonk-vibrációt
  • ha a vibráció annyira fos lenne, szerinted az orr alatti szenzortorony képét nem befolyásolná? csak mert abból a vibrálásból a fedélzeti videókon (pl a Vikhr rávezetéseken) semmi nem látszik
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 655
77 640
113
Pár pont ehhez:
  • én azt vettem észre, hogy a háború elejéhez képest a mostani videókon már egyáltalán nem látni ezt a brutális szárnycsonk-vibrációt
  • ha a vibráció annyira fos lenne, szerinted az orr alatti szenzortorony képét nem befolyásolná? csak mert abból a vibrálásból a fedélzeti videókon (pl a Vikhr rávezetéseken) semmi nem látszik
Abban a tökben girostabilizált kamerák vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 714
113
Egy idő után biztos, de akkor elviszik megjavítani.
Úgy értem, egy küldetés alatt szaturálódik a stabilizálórendszer, egyszerűen nem fog tudni ilyen mértékű remegést kompenzálni.
Egyébként én pár videón azt vettem észre, hogy fel/leszálláskor mintha jobban mozogna az a szárnycsonk. Meg egyébként perverzen nagy a szárnyfesztávja a cuccnak, ha valamilyen turbulensebb rotoráramlás megkapja a végét, az produkálhatja ezt a jelenséget.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 655
77 640
113
Úgy értem, egy küldetés alatt szaturálódik a stabilizálórendszer, egyszerűen nem fog tudni ilyen mértékű remegést kompenzálni.
Egyébként én pár videón azt vettem észre, hogy fel/leszálláskor mintha jobban mozogna az a szárnycsonk. Meg egyébként perverzen nagy a szárnyfesztávja a cuccnak, ha valamilyen turbulensebb rotoráramlás megkapja a végét, az produkálhatja ezt a jelenséget.
Dehogy, ott ilyen nem történhet, erre vannak a műszakiak
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 102
25 094
113
Régebbi videókon én is észrevettem ezt a vibráció, akartam is kérdezni, hogy ez normális? Vajon az M változaton tudtak valamit javítani ezen? Ezek is olyan dolgok, amik csak kemény harcok közben jönnek elő. Békében visszafogják a teljesítményeket az élettartam kitolása és a gép épsége miatt, de itt most kemény "háborús helyzet" van, ahol minden + teljesítmény számít.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 655
77 640
113
Erre nincs "műszaki", ez a fajta szaturáció out-of-spec, azaz a rendszer nincs rá felkészítve (és szaturálódik a stabilizátor szabályzóköre).
Te most arról beszélsz, hogy valami ami elromolhat az elromlik? Vagy arról, hogy a stabilizáló rebdszer alul van méretezve?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 102
25 094
113
Szerintem statikailag merevíteni kellene a "szárnyak"végét, mert a bekötési pont akármennyire is megfelelő, önmagában kevés a rezgések csillapításához. Idővel túl hosszú lett a "szárny" és a terhelés is növekedett, főleg a végén. Lehetséges, hogy a harci bevetések esetén alkalmazott fegyverzet tömege szépen lassan amortizálta a merevítést, ami miatt ennyire berezonál.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 940
48 714
113
Te most arról beszélsz, hogy valami ami elromolhat az elromlik? Vagy arról, hogy a stabilizáló rebdszer alul van méretezve?
Arról, hogy valamiért a szenzortorony képén nem látszik a vibráció, pedig annak a rezonanciának, ami ennyire látszik a külső videókon, látszódnia kéne a fedélzeti (pl Vikhr) videókon is, mert egy stabilizálórendszernek ez azért komoly kihívás - szerintem.

Amiből arra következtethetünk, hogy:
  • valami nagyon tápos stabilizálórendszer működik ezekben (szerintem nem)
VAGY
  • A látott vibráció nem az összes példányt érinti és/vagy nem az összes konfigurációt jellemző. Ezt amúgy alátámaszthatja az is, hogy én az utóbbi időkben nem láttam azt a nagy lengedezést, ami még a háború elején jellemző volt.

Ennyi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 234
61 558
113
A PTB (külső üzemanyagtartályok) leoldásakor a Ka-52 megrongálta (pontosabban egyszerűen lebontotta) a farokegységét. SVO zóna.


Furcsa. Először is nekem úgy fest, nem csak két tartály esik le, hanem egy harmadik elem is, miközben ezek szabályosan aláhullva nem ütköznek a farokrésszel. A farokrészről valóban leesik valami, de egyúttal ott is marad egy része, jobbra elhajolva.
A vízszintes vezérsíkok és a rajtuk levő két függőleges pótvezérsík a helyükön vannak, szerintem az oldalkormány esett le és a függőleges vezérsík fix része hajlott el.
Ez valami találat miatt lehet és emiatt dobja le a tartályokat is, de a fegyverzetet hazaviszi.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 871
81 508
113
A videón lévő gép már a bázison való landolás után

eeiRA2LiLnE.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 234
61 558
113
A videón lévő gép már a bázison való landolás után

eeiRA2LiLnE.jpg
Ez még érdekesebb így. Ez nem fáradásos törés? Az oldalkormány a helyén, a vezérsík egyben lenyekkent, de szép szabályosnak látszik a lemezek szétválása. Lehet, hogy ez az elem leszerelhető, ezért a rögzítése oldható több ponton is, amelyből egy-két elem megadta magát, a többi meg tartotta, ahogy bírta.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
A PTB (külső üzemanyagtartályok) leoldásakor a Ka-52 megrongálta (pontosabban egyszerűen lebontotta) a farokegységét. SVO zóna.



Két atlantista cikk erről a történetről.



Mondjuk azt, hogy igazából másfél cikk. Az ukrán csak átvette a nyugati cikket, aki feldolgozta a maga részéről az orosz anyagot. (De legalább nem szó szerint, hanem kiegészíti ez a lap mindig a saját meglátásaival és drukkolásával.)