Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 856
10 980
113
"Persze hogy van rajta le is lőtték. Gyári felszerelés... kellene hogy legyen. De nem volt.
Azért esett le, mert rakétát indított.
Különben is mindegy, hogy hirtelen milyen videót találtam.
Ne írd át a tegnapi újságot."

Írd már meg, hogy milyen aktív elhárító rendszerrel védekezel a légvédelmi gépágyú lövedékek ellen. Attól, hogy van egy gépen Vityebszk, de nincs rajta EVU, máris csökkenek a túlélési esélyei. Azon a Kamovon nem volt EVU. Ha nincs EVU, akkor semmi sem csökkenti a hajtóműből kiáramló gázok hőmérsékeltét. Kissé az az érzésem, hogy nem tudod mi az az EVU. A Vityebszk-nek az EVU nem a része! Egy teljesen külön berendezés, ami a Vityebszk megjelenése előtt már jóval létezett. Csak ha lent hagyják a földön, a hangárban, úgy kicsit nehezen védi a több 100km távolságban dolgozó helikoptert, aminek igazából a fedélzetén kéne lennie!
"Azért esett le mert rakétát indított"
Ahogyan az repülőgépszerelő ismerősöm szokta mondani hasonló helyzetekben: "édes f@szom"...
Nem láttuk, hogy leesett volna a gép. Főleg azért nem mert rakétát indított volna. Ha függésből indít és a hajtóművei beszívják a rakéta égésgázait, abból akár ilyesmi is lehetett volna, teljesítmény csökkenés miatt. De nem ez történt, mert a gép nagy sebességgel repülve indított, és leesni nem láttuk, még akkor sem, ha te ezt minden áron görcsösen oda akarod képzelni.
Javaslom a következőt: VKontakte regisztráció, és feliratkozni a FighterBomber oldalára. Egyrészt baromi sok információt elmond, időnként kritizálja is elég komolyan a légierő tevékenységét. És olvasói videókat oszt meg. Az olvasói közt pedig rengeteg, az SZVO-ban repülő pilóta van. Volt már ott fent olyan olvasói videó is, hogy az autópályán szlalomozik a kamionok közt a Mi-8AMTS-el. Akik ilyeneket megcsinálnak, azok nem félnek fakorona magasság alá nyomni a helikoptert, egy valószínűleg tök üres szántóföld felett.
Igazából rólad most eszembe jutott az a japán házaspár, akik kihívták a mentőket légikatasztrófa miatt, mert Nógrád megyében autózva azt látták, hogy egy mezőgazadasági helikopter eltűnt a fák mögött, és utána nem emelkedett ki onnan, sőt később abból az irányból még füst is jött. Csak annyi a különbség, hogy itt még füst sem volt.
"Különben is mindegy, hogy hirtelen milyen videót találtam" Tulajdonképpen igen. Ha egy Tony Hawk's Pro Skater in-game videót találtál volna, annak kb. ugyanennyi relevanciája lett volna a témát illetően.
"Ne írd át a tegnapi újságot."
Miért tenném? Megteszed te azt helyettem. Én nem tagadom, hogy lőttek le Kamovokat, nem is egyet.
Te állítod bőszen a valótlant, nevezetesen, hogy a Kamovokon nem volt Vityebszk gyárilag, pedig ha megnézel bármilyen átadási videót 2008-tól kezdve, látható, hogy bizony az összesen volt. Ami nem volt alapból rajta, de nyilván kaptak hozzá, az megint az EVU volt. Továbbá megint te kötöd az ebet a karóhoz, hogy az általad linkelt videóban látható helikopter azért zuhant le, mert rakétát indított. Miközben a lezuhanása nem látható.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 856
10 980
113
Úgy tudom, az EVU eszi a lapátok üzemidejét is.
Az lehet. Én csak azt hallottam, hogy bonyolultabb kiszolgálni úgy a gépet, főleg a hajtóművet nyilván, ha az EVU fel van szerelve a gépre. Persze mivel a 24-es, 35M és a 17-es család esetében felfelé irányítja a kiáramló forró gázt, így ez is igaz lehet. A Kamov esetében nem biztos, mert ott nem felfelé irányítja csak a kiáramló gázokat, hanem máshogy, eloszlatva teríti szét. Ha megnézed, eléggé más az EVU a Kamovokon és a Mil-eken. A Mi-28N-t most ne vegyük ide, az megint külön történet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 061
85 878
113
Az lehet. Én csak azt hallottam, hogy bonyolultabb kiszolgálni úgy a gépet, főleg a hajtóművet nyilván, ha az EVU fel van szerelve a gépre. Persze mivel a 24-es, 35M és a 17-es család esetében felfelé irányítja a kiáramló forró gázt, így ez is igaz lehet. A Kamov esetében nem biztos, mert ott nem felfelé irányítja csak a kiáramló gázokat, hanem máshogy, eloszlatva teríti szét. Ha megnézed, eléggé más az EVU a Kamovokon és a Mil-eken. A Mi-28N-t most ne vegyük ide, az megint külön történet.
Gondolj bele, le kell venni azt nagy "szart" minden alkalommal amikor ellenőrizni akarod a hajtómű fúvócsövét.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 837
67 252
113
Az lehet. Én csak azt hallottam, hogy bonyolultabb kiszolgálni úgy a gépet, főleg a hajtóművet nyilván, ha az EVU fel van szerelve a gépre. Persze mivel a 24-es, 35M és a 17-es család esetében felfelé irányítja a kiáramló forró gázt, így ez is igaz lehet. A Kamov esetében nem biztos, mert ott nem felfelé irányítja csak a kiáramló gázokat, hanem máshogy, eloszlatva teríti szét. Ha megnézed, eléggé más az EVU a Kamovokon és a Mil-eken. A Mi-28N-t most ne vegyük ide, az megint külön történet.
Érdekes, hogy az AH-64-eseken évtizedekig az IR árnyékoló boxok hátra-szétfele terítették az égésgázokat, majd pár éve megjelent és elteredésnek indult a Minyó és a Mihu EVU-jához hasonlóan a forró gázokat a lapátok felé terelő kiömlő.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 856
10 980
113
Gondolj bele, le kell venni azt nagy "szart" minden alkalommal amikor ellenőrizni akarod a hajtómű fúvócsövét.

Ez világos. Viszont ha nem szereled fel, és úgy küldöd harcolni a gépet, akkor megnövekszik az esélyed arra, hogy az egyik felszállás után többé már semmit nem kell ellenőrizned. Vagy az ellenség szakemberei ellenőrzik helyetted a továbbiakban. Lásd EVU nélküli, Gosztomelben kényszerleszállt, majd az USA-ba szállított Ka-52 esete.
Teljesen világos, hogy nem szeretik a bonyolultabb kiszolgálás miatt, de egy háborúban a gép és a hajózóik élete is múlhat rajta.
A vegyivédelmi ruha is kényelmetlen, meleg, de mégsem bölcs dolog anélkül bemenni egy szennyezett területre. Háborúban, különleges katonai műveletben az EVU-t a földön hagyni szintén nem jó ötlet, pedig kényelmesebb anélkül üzemeltetni a gépet.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 856
10 980
113
Érdekes, hogy az AH-64-eseken évtizedekig az IR árnyékoló boxok hátra-szétfele terítették az égésgázokat, majd pár éve megjelent és elteredésnek indult a Minyó és a Mihu EVU-jához hasonlóan a forró gázokat a lapátok felé terelő kiömlő.

Nem lehet esetleg az, hogy az afgánoknak vásárolt Mi-17 variánsoknál, amiből "otthonra" (USA-ba) is vettek pár darabot kiképzési célokra az Obama-időszakban, azt láttták, mérték, hogy hatékony a rendszer és így azok alapján elkészítették a sajátjukat?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 061
85 878
113
Ez világos. Viszont ha nem szereled fel, és úgy küldöd harcolni a gépet, akkor megnövekszik az esélyed arra, hogy az egyik felszállás után többé már semmit nem kell ellenőrizned. Vagy az ellenség szakemberei ellenőrzik helyetted a továbbiakban. Lásd EVU nélküli, Gosztomelben kényszerleszállt, majd az USA-ba szállított Ka-52 esete.
Teljesen világos, hogy nem szeretik a bonyolultabb kiszolgálás miatt, de egy háborúban a gép és a hajózóik élete is múlhat rajta.
A vegyivédelmi ruha is kényelmetlen, meleg, de mégsem bölcs dolog anélkül bemenni egy szennyezett területre. Háborúban, különleges katonai műveletben az EVU-t a földön hagyni szintén nem jó ötlet, pedig kényelmesebb anélkül üzemeltetni a gépet.
Igen, az EVU-t nem azért találták ki, hogy a karbantartók életét könnyítse meg, henm azért, hogy a pilótákét.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 856
10 980
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Zseniális! Láthattuk a DCS-ből ismert MAWS kijelzőt, de támadást nem jelzett. A pilóták előtt le a kalappal, kis magasságban így manőverezni a fák között, csak több ezer órás mezőgazdasági pilótákat láttam, kisebb sebességgel. Nekik persze az egész képzésük erről szólt a "lehozó" képzéstől kezdve.
A végén a HUD felirat alapján azt is látni lehetett, hogy nem bízták a véletlenre a dolgot, nem kívánták a belorusz hadgyakorlaton évekkel ezelőtt történteket megismételni.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 341
113
Igen ezt gondoltam én is. Aztán megjelentek az új cuccok. Ha utána nézel a Kamov kamerajának teljesítményére azt fovod találni, hogy 3-4km felismerési távolság.
Én láttam videókat youtube-on, ahol 5+ km-ről engedték rá a Vikhrt a tankra, és bőven felismerhető volt, hogy mire ment. És láttam olyat is, ahol ugyanilyen távolságról semmit nem lehetett kivenni a célpontból (nekem legalábbis) - de itt jön képbe az, hogy milyen infókkal mentek oda a pilóták, mire számítottak, milyen irányból, azt esetleg megfigyelték-e mozgás közben pozitív beazonosítás végett, stb.
Négy hónapja még váltig állítottad, hogy a Kamovok fedélzeti videói lebutítottak, ma meg azt írtad, hogy "Nem, nem butítottak, ti magyaráztok ezzel mindent.". Szerintem engedd el a dolgot.

Tényszerűen a következő állítások valószínűleg helyesek:
  • a Ka-52-esek fedélzeti videói az esetek többségében rosszabb felbontásban kerülnek nyilvánosságra, mint ahogy rögzítik őket ("butítják"); továbbá ki is takarnak mindenféle adatokat
  • a pilóták tapasztalatán és az adott küldetéshez kapott hírszerzési információkon rengeteg múlik
  • az esetek jó részében 5+km-ről lövik a Vikhr-eket (már ahol nem takarták ki)
  • az ukrán fronton valószínűleg nincs annyira nehéz dolguk, a front "egyszerűsége" miatt ugyanis pontosan tudják, hogy mely ponttól számíthatnak ukrán gépekre és hol vannak a sajátjaik
  • jó eséllyel nem state-of-the-art a kamerarendszer, ami ma a Kamovokban van - viszont ettől függetlenül sikeresen használják
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
a Ka-52-esek fedélzeti videói az esetek többségében rosszabb felbontásban kerülnek nyilvánosságra, mint ahogy rögzítik őket ("butítják"); továbbá ki is takarnak mindenféle adatokat
De ezt miért teszik ? Csak úgy kíváncsiságból kérdem

Leo-2 kilőve ? :oops:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 341
113
De ezt miért teszik ? Csak úgy kíváncsiságból kérdem
Szerintem azért, hogy minél kevesebb következtetést lehessen levonni az adott szituációban történt fegyver bevetéséről.
Úgy általában azért, hogy a rendszer valós képességei minél inkább rejtve maradjanak.
Leo-2 kilőve ? :oops:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Valószínűleg nem, állítólag régi videó ez és nem Leo2 van rajta.
De előbb-utóbb lesz az is.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 773
85 959
113
Az orosz Ka-52 Alligator támadóhelikopter az SVO során rekordszámú légvédelmi rakétát vert vissza - 18 egységet a Vitebsk komplexum segítségével egy bevetésben.

A RIA Novosti egyik forrása arról számolt be, hogy a helikopter sérülés nélkül tért vissza a bázisra.

Szerinte a helikopterpilóták pontosan ezért nevezik a vitebszki komplexumot "az élet tojásának". Kifejtette, hogy a helikopter testéből kiálló komplexum külső berendezése madártojásra emlékeztet. A komplexum, amint azt a forrás megjegyezte, rendszeresen megmenti a hadsereg pilótáinak életét, amikor az ellenség MANPADS-ből lövöldözik.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 061
85 878
113
Az orosz Ka-52 Alligator támadóhelikopter az SVO során rekordszámú légvédelmi rakétát vert vissza - 18 egységet a Vitebsk komplexum segítségével egy bevetésben.

A RIA Novosti egyik forrása arról számolt be, hogy a helikopter sérülés nélkül tért vissza a bázisra.

Szerinte a helikopterpilóták pontosan ezért nevezik a vitebszki komplexumot "az élet tojásának". Kifejtette, hogy a helikopter testéből kiálló komplexum külső berendezése madártojásra emlékeztet. A komplexum, amint azt a forrás megjegyezte, rendszeresen megmenti a hadsereg pilótáinak életét, amikor az ellenség MANPADS-ből lövöldözik.
Aztán csodálkozunk, hogy folyton szapulom és szapultam a MI-28-at (az MN-en talán van DIRCM, csak abból meg nem nagyon van tendszerben négány darabon kívül)...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Aztán csodálkozunk, hogy folyton szapulom és szapultam a MI-28-at (az MN-en talán van DIRCM, csak abból meg nem nagyon van tendszerben négány darabon kívül)...
Nem is nagyon szerepelnek ! Az úk ka-52 optikájára kiváncsi lennék milyen a régihez képest
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 341
113
Még az is lehet, hogy ezek már Leok voltak:

@Roni szerintem az optikájával nincs gond a Kamovnak, a képalkotó chip, meg ami mögötte van, az tűnig gyengébbnek a kelleténél
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 907
29 949
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Jelenleg így repülnek
RIA_8405909-pic4_zoom-1500x1500-66536.jpg

1876240146_0:305:3098:2048_1920x0_80_0_0_f0737b7df9a54d3b2038d63643245ad3.jpg

LMykBF1efTlRj0KryFF9.webp

ka-52.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 837
67 252
113
Ennél a Ka-52-esnél a hatalmas vibrációra kéne valami megoldást találni.
Amióta mennek az éles bevetések és a gépek szemmel láthatóan rendesen meg is vannak pakolva, ami miatt sejthetően magasabb rezsimen dolgozik az egész hajtáslánc, olyan rezonanciákat lehet látni, hogy az embernek leesik az álla.
Az, hogy még a HUD kép is remeg, eleve nem semmi, de ez az egész már így is csúnyán eszi az élettartamot és még a gépágyú és a NIR pontosságát is rontja.
De ami itt látszik, az már csúnya:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Jó, erre lehet mondani, hogy lehet, valami találattól van. Talán valamelyik lapát sérült.

De itt is?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De már békeidőben is a 450 literes tartályokhoz külön kitámasztó rudazat kellett.
Gondolom, hogy a forráshiányos 90-es években a Ka-50-esből kényszerből kifejlesztett szélesebb törzsön lefutó forgószárny áramlás megváltozása sem volt kellően bekalkulálva.
Bár ki tudja? Az amerikaiaknál, ahol pénz dögivel, van idő és igen komoly számítási kapacitás, mégse sikerült rendesen megcsinálni az Advanced Chinook Rotor Blade-et, pedig az csak a lapát lett volna, nem az egész gép.

Vissza a Ka-52-eshez, így néz ki ez belülről:

https://youtu.be/F_i649Msn-M
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 341
113
Ennél a Ka-52-esnél a hatalmas vibrációra kéne valami megoldást találni.
Amióta mennek az éles bevetések és a gépek szemmel láthatóan rendesen meg is vannak pakolva, ami miatt sejthetően magasabb rezsimen dolgozik az egész hajtáslánc, olyan rezonanciákat lehet látni, hogy az embernek leesik az álla.
Az, hogy még a HUD kép is remeg, eleve nem semmi, de ez az egész már így is csúnyán eszi az élettartamot és még a gépágyú és a NIR pontosságát is rontja.
De ami itt látszik, az már csúnya:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Jó, erre lehet mondani, hogy lehet, valami találattól van. Talán valamelyik lapát sérült.

De itt is?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De már békeidőben is a 450 literes tartályokhoz külön kitámasztó rudazat kellett.
Gondolom, hogy a forráshiányos 90-es években a Ka-50-esből kényszerből kifejlesztett szélesebb törzsön lefutó forgószárny áramlás megváltozása sem volt kellően bekalkulálva.
Bár ki tudja? Az amerikaiaknál, ahol pénz dögivel, van idő és igen komoly számítási kapacitás, mégse sikerült rendesen megcsinálni az Advanced Chinook Rotor Blade-et, pedig az csak a lapát lett volna, nem az egész gép.

Vissza a Ka-52-eshez, így néz ki ez belülről:

https://youtu.be/F_i649Msn-M
Pár pont ehhez:
  • én azt vettem észre, hogy a háború elejéhez képest a mostani videókon már egyáltalán nem látni ezt a brutális szárnycsonk-vibrációt
  • ha a vibráció annyira fos lenne, szerinted az orr alatti szenzortorony képét nem befolyásolná? csak mert abból a vibrálásból a fedélzeti videókon (pl a Vikhr rávezetéseken) semmi nem látszik