Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 431
113
Mi is ez a figyelemre méltó Vityebszk?

Ez rajta volt az amcsiba szállított Kamov-on???

Ha ennyire jó, miért nem függeszthető a Mi-kre.
... a válasz felé vezető utamon: Talán a heliben is kell hozzá komoly szintű rendszerintegráció?

.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 855
10 964
113
Mi is ez a figyelemre méltó Vityebszk?

Ez rajta volt az amcsiba szállított Kamov-on???

Ha ennyire jó, miért nem függeszthető a Mi-kre.
... a válasz felé vezető utamon: Talán a heliben is kell hozzá komoly szintű rendszerintegráció?

.

A Mil szállítóhelikoptereken és a Mi-35M szállító-harci helikoptereken fent van, felszerelhető rájuk. A Mi-28N- en nincsen. Hogy miért, azt passzolnám. Több videó is volt a Vityebszkről, ott látszik, hogy pontosan hova, pontosan milyen elemeket kell beépíteni a gépbe. Az egyik videóban pont egy Mil szállítóhelikopteren mutatják be.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 855
10 964
113
Angol nyelvű videó a Vityebszkről. Rengeteg érdekeset látni benne, például a Ka-52-es MFI-jeinek különböző üzemmód váltásait is megmutatják. Láthatjuk a térképet, amit a hajózóknak mutat. Láthatunk fegyverzet kiválasztást is. Mindezt angol nyelvű műszerfallal és angol nyelvű vezérlőszoftverrel ellátott Ka-52-esben. A gép szerintem biztos, hogy az egyiptomiak számára készült.Mert nagyon kicsi annak a valószínűsége, hogy az oroszok a saját gépüket a saját légierejükben angol műszerfal feliratokkal, angol nyelvű szoftverváltozattal és angol nyelvű biztonsági figyelmeztetésekkel ellátva üzemeltessék.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 431
113
Angol nyelvű videó a Vityebszkről. Rengeteg érdekeset látni benne, például a Ka-52-es MFI-jeinek különböző üzemmód váltásait is megmutatják. Láthatjuk a térképet, amit a hajózóknak mutat. Láthatunk fegyverzet kiválasztást is. Mindezt angol nyelvű műszerfallal és angol nyelvű vezérlőszoftverrel ellátott Ka-52-esben. A gép szerintem biztos, hogy az egyiptomiak számára készült.Mert nagyon kicsi annak a valószínűsége, hogy az oroszok a saját gépüket a saját légierejükben angol műszerfal feliratokkal, angol nyelvű szoftverváltozattal és angol nyelvű biztonsági figyelmeztetésekkel ellátva üzemeltessék.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ebből és még Yt-on hozzácsapott anyagokból összegezve:
(nem) meglepő módon ugyanúgy magas szintű szenzor-fúzónak és rész-automtizált döntéshozataloknak köszönheti a sikeres működését, mint az F-35-nél!!!

Az tűnt fel, hogy --szerintem -- a svédek is ezt a szenzor(adat) fúziót, +összegzést/elő-válogatást csinálták a korabelinél jóval komolyabb szinten --+ a hálózatos hadviselést hozzáadva, 1-2 évtizeddel megelőzve másokat-- is a vadászgépeiknél! Ezzel sikeresen/bőven ellensúlyozva az egyébként sem jelentős technológiai lemaradásukat az amerikai gépek mögött! Így lettek sorozatosan meglepve az amcsik a teszteken(Red Flag "hadgyakorlatok"-nak nevezett technológiai lopogatás a saját szövijeiktől), és hasonló módon letarolva/meglepve az Eu-s hadgyakorlat-próbákon is a többi NATO-tagot a fölényes gyözelmeikkel!


Tévedhetek is...

.

Tévedhetek is az előző LMzésekben, de nem valószínű, mert nem vesztem a(z egyébként fontos) technikai részletekben, hanem a folyamatok és összefüggéseket összegeztem, amikben kijönnek a valós sikerek okai!

...még mindig: Szerintem!

.


.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 894
34 821
113
Ebből és még Yt-on hozzácsapott anyagokból összegezve:
(nem) meglepő módon ugyanúgy magas szintű szenzor-fúzónak és rész-automtizált döntéshozataloknak köszönheti a sikeres működését, mint az F-35-nél!!!

Az tűnt fel, hogy --szerintem -- a svédek is ezt a szenzor(adat) fúziót, +összegzést/elő-válogatást csinálták a korabelinél jóval komolyabb szinten --+ a hálózatos hadviselést hozzáadva, 1-2 évtizeddel megelőzve másokat-- is a vadászgépeiknél! Ezzel sikeresen/bőven ellensúlyozva az egyébként sem jelentős technológiai lemaradásukat az amerikai gépek mögött! Így lettek sorozatosan meglepve az amcsik a teszteken(Red Flag "hadgyakorlatok"-nak nevezett technológiai lopogatás a saját szövijeiktől), és hasonló módon letarolva/meglepve az Eu-s hadgyakorlat-próbákon is a többi NATO-tagot a fölényes gyözelmeikkel!


Tévedhetek is...

.

Tévedhetek is az előző LMzésekben, de nem valószínű, mert nem vesztem a(z egyébként fontos) technikai részletekben, hanem a folyamatok és összefüggéseket összegeztem, amikben kijönnek a valós sikerek okai!

...még mindig: Szerintem!

.


.
És tévedsz is.Nincs semmiféle svéd előny elektronikai téren,és a Gripen nem szenzorfúziós.
Ami azt illeti,a Mirage 2000-5 magyar (és nemzetközi) értékelés szerint sokkal jobb EW rendszerrel rendelkezett,mint a Gripen,a 90es években.M2000-9 változat meg a Gripen C-t verte kenterbe,ami kb az M2000-5 szintjén lehetett,10 évvel az után.
Svéd marketing igen egyszerűen jár el.kiválasztja az összehasonlitási alapot,gondosan azt,és olyan konfigurációban,aminél ebben az összehasonlitási metódusban tényleg jobb a svéd gép-csak éppen azt már nem teszi hozzá,hogy csak ilyen összehasonlitási kritériumok mellet.klasszikusan az F16 olyan változatait,amiknek nincs zavaró adója-és a függesztett,Gripen beépitett rendszereinél sokkal potensebb EW rendszereket,amik nélkül azok harcban nem is indulnak,meg elegánsan figyelmen kivűl hagyja.
Valójában már az F16A modelnek is van olyan változata,aminek van fedélzeti zavarója,és a rendszerei képesek ugyan úgy az együtműködésre (mert integráltak),mint a Gripené.Skandináv gépek az F18bol kölcsönzött rendszert kapták,IAF gépek meg saját izraeli EW rendszereket kaptak,szintén integrált kivitelbe.
Egyébként szerintem nem a Vityebsk rendszer táltosodott meg hirtelen (bár egy év alatt alighanem azon is fejlesztettek),hanem a harcészati helyzet más.Most a Kamovok a rakétáik engedte mélyégből,saját védelmi vonalaik mélységéből támadják az ukrán célokat.Vagyis nincsenek az ukran MANPADok hatotávolságán belül.Illetve azok hatótávjának szélén már a Vityebsk rendszernek is van ideje kifejteni zavarását,vakitását,mig korábban a támadó műveletek alatt kis távolságbol kapott MANPAD támadásoknál erre nem volt elég idejük.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 842
9 765
113
Ka-50 wiki oldala:

"A new self-protection system will also be fitted to the Ka-52M, replacing the current L370-5 Vitebsk."
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 684
13 127
113
RC Ka-50... százszor ez mint valami retek drón :D

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha nagyobb lenne a tehetetlensége a hajtómű fordulatszám változásának, meg a jármű mozgásának, akkor viszonyítás nélkül meg nem mondanám időnként, hogy ez csak egy modell.
Még a rotorok hangja is adja az igazit.
Elképesztő!
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 855
10 964
113
Vityebszk/Prezident Sz védelmi rendszer munka közben. A Wagneresek egy MANPADS segítségével próbáltak meg Voronyezs felett lelőni egy Ka-52-est. Sok videó készült róla, de egyedül ezt találtam, amiben vannak lassítások is: így még jobban látni, hogy pontosan mi is történt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

maxim

Active Member
2011. március 8.
147
245
43
Ez még érdekesebb így. Ez nem fáradásos törés? Az oldalkormány a helyén, a vezérsík egyben lenyekkent, de szép szabályosnak látszik a lemezek szétválása. Lehet, hogy ez az elem leszerelhető, ezért a rögzítése oldható több ponton is, amelyből egy-két elem megadta magát, a többi meg tartotta, ahogy bírta.

Szerintem igazad van. Itt van egy friss kep Fighterbomber csatornajarol. A vezersik lathatoan egy masik geprol van rateve, talan erositve is lett.

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Szerintem igazad van. Itt van egy friss kep Fighterbomber csatornajarol. A vezersik lathatoan egy masik geprol van rateve, talan erositve is lett.


Olyan az a vezérsík, mintha a cápa festésű fekete gép kifakult része lenne.

Szerintem is.

Ennél jobb képet nem találtam most:
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 903
29 912
113
1047853063_0:320:3072:2048_1920x0_80_0_0_32f50423474b70f6a153372170c3aad7.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 855
10 964
113
"Ка-52-es pilóták. Babona, védelem és fegyverzet" Dmitrij Zemkin riportja

"Medve" (repülőmérnök): "Az a jó ezekben a gépekben, hogy sokféle különböző fegyverzet függeszthető rá. A 30mm-es gépágyútól kezdve a B8V20-as blokkokat, amik 80mm-es nem irányított rakétákat tartalmaznak, az irányított rakétákig. Függeszthetők 130mm-es nem irányított rakéták is. Minden fegyverzetet különböző feladatokhoz használunk. A gépágyút mostanában elég ritkán használjuk, mert a jelenlegi feladatokhoz nem szükséges. Viszont a 80mm-es NIR-t minden nap többször is. Ezeket nagy tömegben használjuk, területcélok lefedésére. Ilyenkor nem egyetlen konkrét célpont van. Hanem a pilóták megkapják egy adott terület koordinátáit,hogy fedjék le. Ilyenkor a nagy mennyiségű NIR alkalmazásával lefedett területen az ellenséges élőerő eredményesen zárható és elpusztítható.
D.Zemkin: Amit ott látok az ugye a védelmi rendszer?
"Medve": Igen, az a fedélzeti önvédelmi rendszer. Felforrósodik és infravörös sugárzást bocsát ki, amivel egy nagy infravörös felhőt hoz létre a megfelelő irányban és így megzavarja, elvakítja az ellenséges légvédelmi rakétákat. A rakétát pedig vagy el sem indítják, vagy nem talál célba, és a helikopter életben marad.
Félelem az nincs egyáltalán. A mi pilótáinkkal, a csapatrepülő erőktől időnként vannak vitáink, de alapvetően baráti a légkör. Mindannyian segítjük egymást. Ha bármi van, ami problémás, ami nincs rendben, azt együtt megoldjuk közösen, és gyorsan.
Itt bármely ember megmutathatja a felkészültségét a legnehezebb helyzetekben. Azt, hogy mire készült fel, mit tanult. Ez az igazság pillanata, a legvalódibb teszt. Itt nincs idő nagyon hosszan gondolkodni, hanem hamar operatívan kell reagálni, hogy ne szard el az egész repülést.
D.Zemkin: Ha a srácok például feladatra szállnak fel akkor nincs bennük aggodalom, vagy ez a feladat jellegétől függ?
"Medve": Nem szabad engedni, hogy aggódva, félve menjenek feladatra. Oda magabiztosan, és jó hangulatban kell menniük.
D.Zemkin: Benned, mint mérnökben, repülőműszakiban, meg azokban még akik szintén a földön maradnak, ugyanúgy nincs félelem?
"Medve": Persze, hogy aggódom értük. Ezekkel a srácokkal minden nap látjuk egymást, viccelődünk egymással, jóban vagyunk. Sajnos volt olyan helyzet, hogy nem tért vissza a személyzetem. Az nagyon nehéz volt.
D.Zemkin: Mi történt?
"Medve": Lelőtték a gépet.
D.Zemkin: Látom a kis templomot is. Oda is járnak a srácok, például imádkozni?
"Medve": Természetesen. Akár közvetlenül a felszállás előtt is. A pilóták nagy többsége hívő, és akad sok ehhez kapcsolódó "babona" is a felszállás előtt. Van például olyan is, hogy a felszállás előtt adományt adsz a perselybe, majd miután visszatértél a feladatról, újra adományozol. Ez egy nagyon jó babonának számít.
D.Z: Mi a döntő a feladat sikerénél, a sikeres visszatéréshez mi kell? Szerencse, vagy tudás?
"Medve": Mindkettő kell hozzá.
D.Z: Nagyon aggasztó, őrülten nehéz helyzet lehet ez.
D.Z: Íme az orosz hadsereg egyik előnye. A csapatrepülő erők. Nagyon jelentős a szerepük a fronton, a jelenlegi ukrán támadás megállításában. Az ukránoknak tömegesen vannak nagyon "forró" technikai eszközeik, többek közt nyugatiak.
D.Z.: Mi a pilóta életének a különlegessége, miben más, mire figyeltek?
"Ka-52 navigátor-operátor": Úgy gondolom, hogy az apróságok. Szerintem minden élet az apróságokra, apró részletekre való odafigyeléssel kezdődik. Ahogyan a repülésben, úgy az életben is fontos minden apróság. Szerintem a civilek alacsonyabb szinten vannak az apró részletek megfigyelésében.
D.Z: Mik azok a nüanszok, amire például repülés közben figyelsz?
"Ka-52 navigátor-operátor": Először is a légteret, hogy nem közelít e felénk péládul rakéta. Ez ugye főleg a harci útvonalhoz kapcsolódik. Nézem az esetleges földfelszíni robbanásokat. Légvédelmük nekik már nem nagyon van. De a tüzérségük megpróbálhat ránk dolgozni, azt pedig jobb előbb észlelni, mert kaphatunk belőle repeszeket. Meg persze a kapcsolók özönét, és a fegyverzeti képernyőket is. Szóval van bőven mire odafigyelnem.
Az Izvesztija újság operatőre: Ez a horpadás itt a gép orrán, mi? Ez rendben van?
"Ka-52 navigátor-operátor": Persze, teljesen rendben van. Az egy belövés a páncéllemezre. Jól mutatja, hogy klasszul sikerült a gyári öntése.
D.Z: Ez az egész akkor itt egy páncéllemez? Mitől véd, mit véd?
"Ka-52 navigáror-operátor": Igen, az ott egy páncéllemez. A kabin és a hajózószemélyzet védelmére van.
D.Z: Az ellenség lőfegyvereitől, ugye?
"Ka-52 navigátor-operátor": Igen, az ellenséges tűzfegyverektől.
D.Z: Mondj valamit az infacsapdákról! Miért kellenek, hogyan segítik a munkátokat, mennyit kell belőlük használni?
"Zöld" (Ka-52 pilóta): A rendszer nagyon egyszerű, hosszú évek során bizonyított. Egyetlen fegyveres konfliktusban sem csapott be minket. A hőkereső fejes rakéták indításakor besugárzás történik. Ekkor a pilóta előtti képernyőn megjelenik a figyelmeztetés, hogy rakétát indítottak, támadás történt. Elmondja milyen irányból, milyen távolságból. Ezzel együtt többek között automatikusan elkezdi kilőni az infracsapdákat. Ezeknek mindegyike jóval nagyobb hőt sugároz ki magából, mint a helikopter hajtóművei. A rakéta pedig a forróbb cél felé fog menni. Tömegesen indítjuk, nem egyesével, a rakáta pedig azt fogja gondolni, hogy ott jóval nagyobb a meleg, oda kell repülni. Ez mehet bal oldalról, jobb oldalról, mindkét oldalról. Az egész helyzetfüggő. Ha például jobbról közelít a rakéta, akkor jobb oldalon kerülnek kilövésre az infracsapdák. Ha valahonnan elülső féllégtérből, vagy hátsó féllégtérből jön a rakéta,akkor mindkét oldalról indulnak az infracsapdák. A technika okos, megoldja saját maga az egészet. Azonban különleges esetekre lehetősége van a hajózóknak kézi indításra is, ha úgy érzik, hogy eltalálhatják a gépüket. Ekkor annyit és úgy, arról az oldalról indíthatnak, amennyit és ahogy akarnak.
D.Z: Vannak már automatizmusok, amik minden alkalommal ugyanúgy mennek?
"Zöld": Itt nem beszélhetünk semmiféle rutinról. Minden felszállás más, mindegyiknek megvannak a maga sajátosságai. Nagy fokúkomoly felkészülést követel minden alkalom. Minden felszállást komolyan kell venni. Még egy sima átrepülést is. Itt ezen a területen semmi sem egyszerű.
D.Z: Elő szokott fordulni, hogy a lakosok, főleg a gyerekek a földről valahogy köszöntenek titeket?
"Zöld": Talált, elő szokott fordulni. Nem messze van egy strand. Integetni, ugrálni szoktak nagyon sokan. Mi pedig visszaintegetünk nekik kézzel, és a szárnyainkkal is (szárny billegtetés). Ha jövünk vissza a harci feladatról, mindig átrepülünk a strand felett. Rengetegen integetnek nekünk. Nem messze van egy ház, ahol egy férfi lakik. Ő mindig, amikor meghallja a helikoptereink hangját kijön, és egy szovjet zászlóval integet nekünk. Szinte minden alkalommal átrepülünk a háza felett, és így köszönt minket, mi pedig természetesen visszaköszönünk. A többi személyzet is jár a háza felé, megbeszéltük velük."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.