Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 039
113
Mi is ez a figyelemre méltó Vityebszk?

Ez rajta volt az amcsiba szállított Kamov-on???

Ha ennyire jó, miért nem függeszthető a Mi-kre.
... a válasz felé vezető utamon: Talán a heliben is kell hozzá komoly szintű rendszerintegráció?

.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 620
8 917
113
Mi is ez a figyelemre méltó Vityebszk?

Ez rajta volt az amcsiba szállított Kamov-on???

Ha ennyire jó, miért nem függeszthető a Mi-kre.
... a válasz felé vezető utamon: Talán a heliben is kell hozzá komoly szintű rendszerintegráció?

.

A Mil szállítóhelikoptereken és a Mi-35M szállító-harci helikoptereken fent van, felszerelhető rájuk. A Mi-28N- en nincsen. Hogy miért, azt passzolnám. Több videó is volt a Vityebszkről, ott látszik, hogy pontosan hova, pontosan milyen elemeket kell beépíteni a gépbe. Az egyik videóban pont egy Mil szállítóhelikopteren mutatják be.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 620
8 917
113
Angol nyelvű videó a Vityebszkről. Rengeteg érdekeset látni benne, például a Ka-52-es MFI-jeinek különböző üzemmód váltásait is megmutatják. Láthatjuk a térképet, amit a hajózóknak mutat. Láthatunk fegyverzet kiválasztást is. Mindezt angol nyelvű műszerfallal és angol nyelvű vezérlőszoftverrel ellátott Ka-52-esben. A gép szerintem biztos, hogy az egyiptomiak számára készült.Mert nagyon kicsi annak a valószínűsége, hogy az oroszok a saját gépüket a saját légierejükben angol műszerfal feliratokkal, angol nyelvű szoftverváltozattal és angol nyelvű biztonsági figyelmeztetésekkel ellátva üzemeltessék.

 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 039
113
Angol nyelvű videó a Vityebszkről. Rengeteg érdekeset látni benne, például a Ka-52-es MFI-jeinek különböző üzemmód váltásait is megmutatják. Láthatjuk a térképet, amit a hajózóknak mutat. Láthatunk fegyverzet kiválasztást is. Mindezt angol nyelvű műszerfallal és angol nyelvű vezérlőszoftverrel ellátott Ka-52-esben. A gép szerintem biztos, hogy az egyiptomiak számára készült.Mert nagyon kicsi annak a valószínűsége, hogy az oroszok a saját gépüket a saját légierejükben angol műszerfal feliratokkal, angol nyelvű szoftverváltozattal és angol nyelvű biztonsági figyelmeztetésekkel ellátva üzemeltessék.


Ebből és még Yt-on hozzácsapott anyagokból összegezve:
(nem) meglepő módon ugyanúgy magas szintű szenzor-fúzónak és rész-automtizált döntéshozataloknak köszönheti a sikeres működését, mint az F-35-nél!!!

Az tűnt fel, hogy --szerintem -- a svédek is ezt a szenzor(adat) fúziót, +összegzést/elő-válogatást csinálták a korabelinél jóval komolyabb szinten --+ a hálózatos hadviselést hozzáadva, 1-2 évtizeddel megelőzve másokat-- is a vadászgépeiknél! Ezzel sikeresen/bőven ellensúlyozva az egyébként sem jelentős technológiai lemaradásukat az amerikai gépek mögött! Így lettek sorozatosan meglepve az amcsik a teszteken(Red Flag "hadgyakorlatok"-nak nevezett technológiai lopogatás a saját szövijeiktől), és hasonló módon letarolva/meglepve az Eu-s hadgyakorlat-próbákon is a többi NATO-tagot a fölényes gyözelmeikkel!


Tévedhetek is...

.

Tévedhetek is az előző LMzésekben, de nem valószínű, mert nem vesztem a(z egyébként fontos) technikai részletekben, hanem a folyamatok és összefüggéseket összegeztem, amikben kijönnek a valós sikerek okai!

...még mindig: Szerintem!

.


.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 110
31 076
113
Ebből és még Yt-on hozzácsapott anyagokból összegezve:
(nem) meglepő módon ugyanúgy magas szintű szenzor-fúzónak és rész-automtizált döntéshozataloknak köszönheti a sikeres működését, mint az F-35-nél!!!

Az tűnt fel, hogy --szerintem -- a svédek is ezt a szenzor(adat) fúziót, +összegzést/elő-válogatást csinálták a korabelinél jóval komolyabb szinten --+ a hálózatos hadviselést hozzáadva, 1-2 évtizeddel megelőzve másokat-- is a vadászgépeiknél! Ezzel sikeresen/bőven ellensúlyozva az egyébként sem jelentős technológiai lemaradásukat az amerikai gépek mögött! Így lettek sorozatosan meglepve az amcsik a teszteken(Red Flag "hadgyakorlatok"-nak nevezett technológiai lopogatás a saját szövijeiktől), és hasonló módon letarolva/meglepve az Eu-s hadgyakorlat-próbákon is a többi NATO-tagot a fölényes gyözelmeikkel!


Tévedhetek is...

.

Tévedhetek is az előző LMzésekben, de nem valószínű, mert nem vesztem a(z egyébként fontos) technikai részletekben, hanem a folyamatok és összefüggéseket összegeztem, amikben kijönnek a valós sikerek okai!

...még mindig: Szerintem!

.


.
És tévedsz is.Nincs semmiféle svéd előny elektronikai téren,és a Gripen nem szenzorfúziós.
Ami azt illeti,a Mirage 2000-5 magyar (és nemzetközi) értékelés szerint sokkal jobb EW rendszerrel rendelkezett,mint a Gripen,a 90es években.M2000-9 változat meg a Gripen C-t verte kenterbe,ami kb az M2000-5 szintjén lehetett,10 évvel az után.
Svéd marketing igen egyszerűen jár el.kiválasztja az összehasonlitási alapot,gondosan azt,és olyan konfigurációban,aminél ebben az összehasonlitási metódusban tényleg jobb a svéd gép-csak éppen azt már nem teszi hozzá,hogy csak ilyen összehasonlitási kritériumok mellet.klasszikusan az F16 olyan változatait,amiknek nincs zavaró adója-és a függesztett,Gripen beépitett rendszereinél sokkal potensebb EW rendszereket,amik nélkül azok harcban nem is indulnak,meg elegánsan figyelmen kivűl hagyja.
Valójában már az F16A modelnek is van olyan változata,aminek van fedélzeti zavarója,és a rendszerei képesek ugyan úgy az együtműködésre (mert integráltak),mint a Gripené.Skandináv gépek az F18bol kölcsönzött rendszert kapták,IAF gépek meg saját izraeli EW rendszereket kaptak,szintén integrált kivitelbe.
Egyébként szerintem nem a Vityebsk rendszer táltosodott meg hirtelen (bár egy év alatt alighanem azon is fejlesztettek),hanem a harcészati helyzet más.Most a Kamovok a rakétáik engedte mélyégből,saját védelmi vonalaik mélységéből támadják az ukrán célokat.Vagyis nincsenek az ukran MANPADok hatotávolságán belül.Illetve azok hatótávjának szélén már a Vityebsk rendszernek is van ideje kifejteni zavarását,vakitását,mig korábban a támadó műveletek alatt kis távolságbol kapott MANPAD támadásoknál erre nem volt elég idejük.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 395
8 606
113
Ka-50 wiki oldala:

"A new self-protection system will also be fitted to the Ka-52M, replacing the current L370-5 Vitebsk."
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 620
8 917
113
Vityebszk/Prezident Sz védelmi rendszer munka közben. A Wagneresek egy MANPADS segítségével próbáltak meg Voronyezs felett lelőni egy Ka-52-est. Sok videó készült róla, de egyedül ezt találtam, amiben vannak lassítások is: így még jobban látni, hogy pontosan mi is történt.
 

maxim

Active Member
2011. március 8.
138
222
43
Ez még érdekesebb így. Ez nem fáradásos törés? Az oldalkormány a helyén, a vezérsík egyben lenyekkent, de szép szabályosnak látszik a lemezek szétválása. Lehet, hogy ez az elem leszerelhető, ezért a rögzítése oldható több ponton is, amelyből egy-két elem megadta magát, a többi meg tartotta, ahogy bírta.

Szerintem igazad van. Itt van egy friss kep Fighterbomber csatornajarol. A vezersik lathatoan egy masik geprol van rateve, talan erositve is lett.

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
Szerintem igazad van. Itt van egy friss kep Fighterbomber csatornajarol. A vezersik lathatoan egy masik geprol van rateve, talan erositve is lett.


Olyan az a vezérsík, mintha a cápa festésű fekete gép kifakult része lenne.

Szerintem is.

Ennél jobb képet nem találtam most:
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 091
25 053
113
1047853063_0:320:3072:2048_1920x0_80_0_0_32f50423474b70f6a153372170c3aad7.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 620
8 917
113
"Ка-52-es pilóták. Babona, védelem és fegyverzet" Dmitrij Zemkin riportja

"Medve" (repülőmérnök): "Az a jó ezekben a gépekben, hogy sokféle különböző fegyverzet függeszthető rá. A 30mm-es gépágyútól kezdve a B8V20-as blokkokat, amik 80mm-es nem irányított rakétákat tartalmaznak, az irányított rakétákig. Függeszthetők 130mm-es nem irányított rakéták is. Minden fegyverzetet különböző feladatokhoz használunk. A gépágyút mostanában elég ritkán használjuk, mert a jelenlegi feladatokhoz nem szükséges. Viszont a 80mm-es NIR-t minden nap többször is. Ezeket nagy tömegben használjuk, területcélok lefedésére. Ilyenkor nem egyetlen konkrét célpont van. Hanem a pilóták megkapják egy adott terület koordinátáit,hogy fedjék le. Ilyenkor a nagy mennyiségű NIR alkalmazásával lefedett területen az ellenséges élőerő eredményesen zárható és elpusztítható.
D.Zemkin: Amit ott látok az ugye a védelmi rendszer?
"Medve": Igen, az a fedélzeti önvédelmi rendszer. Felforrósodik és infravörös sugárzást bocsát ki, amivel egy nagy infravörös felhőt hoz létre a megfelelő irányban és így megzavarja, elvakítja az ellenséges légvédelmi rakétákat. A rakétát pedig vagy el sem indítják, vagy nem talál célba, és a helikopter életben marad.
Félelem az nincs egyáltalán. A mi pilótáinkkal, a csapatrepülő erőktől időnként vannak vitáink, de alapvetően baráti a légkör. Mindannyian segítjük egymást. Ha bármi van, ami problémás, ami nincs rendben, azt együtt megoldjuk közösen, és gyorsan.
Itt bármely ember megmutathatja a felkészültségét a legnehezebb helyzetekben. Azt, hogy mire készült fel, mit tanult. Ez az igazság pillanata, a legvalódibb teszt. Itt nincs idő nagyon hosszan gondolkodni, hanem hamar operatívan kell reagálni, hogy ne szard el az egész repülést.
D.Zemkin: Ha a srácok például feladatra szállnak fel akkor nincs bennük aggodalom, vagy ez a feladat jellegétől függ?
"Medve": Nem szabad engedni, hogy aggódva, félve menjenek feladatra. Oda magabiztosan, és jó hangulatban kell menniük.
D.Zemkin: Benned, mint mérnökben, repülőműszakiban, meg azokban még akik szintén a földön maradnak, ugyanúgy nincs félelem?
"Medve": Persze, hogy aggódom értük. Ezekkel a srácokkal minden nap látjuk egymást, viccelődünk egymással, jóban vagyunk. Sajnos volt olyan helyzet, hogy nem tért vissza a személyzetem. Az nagyon nehéz volt.
D.Zemkin: Mi történt?
"Medve": Lelőtték a gépet.
D.Zemkin: Látom a kis templomot is. Oda is járnak a srácok, például imádkozni?
"Medve": Természetesen. Akár közvetlenül a felszállás előtt is. A pilóták nagy többsége hívő, és akad sok ehhez kapcsolódó "babona" is a felszállás előtt. Van például olyan is, hogy a felszállás előtt adományt adsz a perselybe, majd miután visszatértél a feladatról, újra adományozol. Ez egy nagyon jó babonának számít.
D.Z: Mi a döntő a feladat sikerénél, a sikeres visszatéréshez mi kell? Szerencse, vagy tudás?
"Medve": Mindkettő kell hozzá.
D.Z: Nagyon aggasztó, őrülten nehéz helyzet lehet ez.
D.Z: Íme az orosz hadsereg egyik előnye. A csapatrepülő erők. Nagyon jelentős a szerepük a fronton, a jelenlegi ukrán támadás megállításában. Az ukránoknak tömegesen vannak nagyon "forró" technikai eszközeik, többek közt nyugatiak.
D.Z.: Mi a pilóta életének a különlegessége, miben más, mire figyeltek?
"Ka-52 navigátor-operátor": Úgy gondolom, hogy az apróságok. Szerintem minden élet az apróságokra, apró részletekre való odafigyeléssel kezdődik. Ahogyan a repülésben, úgy az életben is fontos minden apróság. Szerintem a civilek alacsonyabb szinten vannak az apró részletek megfigyelésében.
D.Z: Mik azok a nüanszok, amire például repülés közben figyelsz?
"Ka-52 navigátor-operátor": Először is a légteret, hogy nem közelít e felénk péládul rakéta. Ez ugye főleg a harci útvonalhoz kapcsolódik. Nézem az esetleges földfelszíni robbanásokat. Légvédelmük nekik már nem nagyon van. De a tüzérségük megpróbálhat ránk dolgozni, azt pedig jobb előbb észlelni, mert kaphatunk belőle repeszeket. Meg persze a kapcsolók özönét, és a fegyverzeti képernyőket is. Szóval van bőven mire odafigyelnem.
Az Izvesztija újság operatőre: Ez a horpadás itt a gép orrán, mi? Ez rendben van?
"Ka-52 navigátor-operátor": Persze, teljesen rendben van. Az egy belövés a páncéllemezre. Jól mutatja, hogy klasszul sikerült a gyári öntése.
D.Z: Ez az egész akkor itt egy páncéllemez? Mitől véd, mit véd?
"Ka-52 navigáror-operátor": Igen, az ott egy páncéllemez. A kabin és a hajózószemélyzet védelmére van.
D.Z: Az ellenség lőfegyvereitől, ugye?
"Ka-52 navigátor-operátor": Igen, az ellenséges tűzfegyverektől.
D.Z: Mondj valamit az infacsapdákról! Miért kellenek, hogyan segítik a munkátokat, mennyit kell belőlük használni?
"Zöld" (Ka-52 pilóta): A rendszer nagyon egyszerű, hosszú évek során bizonyított. Egyetlen fegyveres konfliktusban sem csapott be minket. A hőkereső fejes rakéták indításakor besugárzás történik. Ekkor a pilóta előtti képernyőn megjelenik a figyelmeztetés, hogy rakétát indítottak, támadás történt. Elmondja milyen irányból, milyen távolságból. Ezzel együtt többek között automatikusan elkezdi kilőni az infracsapdákat. Ezeknek mindegyike jóval nagyobb hőt sugároz ki magából, mint a helikopter hajtóművei. A rakéta pedig a forróbb cél felé fog menni. Tömegesen indítjuk, nem egyesével, a rakáta pedig azt fogja gondolni, hogy ott jóval nagyobb a meleg, oda kell repülni. Ez mehet bal oldalról, jobb oldalról, mindkét oldalról. Az egész helyzetfüggő. Ha például jobbról közelít a rakéta, akkor jobb oldalon kerülnek kilövésre az infracsapdák. Ha valahonnan elülső féllégtérből, vagy hátsó féllégtérből jön a rakéta,akkor mindkét oldalról indulnak az infracsapdák. A technika okos, megoldja saját maga az egészet. Azonban különleges esetekre lehetősége van a hajózóknak kézi indításra is, ha úgy érzik, hogy eltalálhatják a gépüket. Ekkor annyit és úgy, arról az oldalról indíthatnak, amennyit és ahogy akarnak.
D.Z: Vannak már automatizmusok, amik minden alkalommal ugyanúgy mennek?
"Zöld": Itt nem beszélhetünk semmiféle rutinról. Minden felszállás más, mindegyiknek megvannak a maga sajátosságai. Nagy fokúkomoly felkészülést követel minden alkalom. Minden felszállást komolyan kell venni. Még egy sima átrepülést is. Itt ezen a területen semmi sem egyszerű.
D.Z: Elő szokott fordulni, hogy a lakosok, főleg a gyerekek a földről valahogy köszöntenek titeket?
"Zöld": Talált, elő szokott fordulni. Nem messze van egy strand. Integetni, ugrálni szoktak nagyon sokan. Mi pedig visszaintegetünk nekik kézzel, és a szárnyainkkal is (szárny billegtetés). Ha jövünk vissza a harci feladatról, mindig átrepülünk a strand felett. Rengetegen integetnek nekünk. Nem messze van egy ház, ahol egy férfi lakik. Ő mindig, amikor meghallja a helikoptereink hangját kijön, és egy szovjet zászlóval integet nekünk. Szinte minden alkalommal átrepülünk a háza felett, és így köszönt minket, mi pedig természetesen visszaköszönünk. A többi személyzet is jár a háza felé, megbeszéltük velük."