T-14 Armata

Vojennaja Prijomka ma reggeli adása:

Mi lehet bonyolultabb egy repülőgép-hajtóműnél? Sokan azt válaszolnak - rakéta. Valójában ez a T-80 harckocsi gázturbinás motorja. Egyedülálló fejlesztés a szovjet tervezőktől, amelyet még mindig nem lehet felülmúlni a világ egyetlen országában sem. A Zvezda TV-csatorna „Vojennaja Prijomka” sorozatának új filmjét kifejezetten erről szól. A program forgatócsoportja ellátogat a" Kaluga hajtómü" üzembe, ahol ennek a legösszetettebb egységnek a gyártását mutatják be. A nézők megtudhatják, miért készítenek viaszos alkatrészeket a gyárban, és hogyan válnak k acéllá, miért működik a T-80 hűtés nélkül, és miért az amerikai Abrams tank, a T-80 egyetlen versenytársa és a bolygó második gázturbinás hajtómü tulajdonosa.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Gyors megoldások egyike --szerintem-- a 3-4-ből, hogy a "polcon lévő", 1.200LE körüli tizenévvel ezelőtti, erősebb gázturbina-változatot előveszik, és az időközben bekövetkezett anyag-/gyártás-technológiai/... fejlődéseket beépítve eldöntik, hogy a legkevesebb 10%-os javulásokat a fogyasztás/teljesítmény/tömeg jellemzőkből hogyan súlyozva legyen megépítve gyorsan újabb változatuk.
Az ilyen adott szakterület fejlődési görbék alapján a döntéshozó vezetők számára a sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lenne az reálisan elérhető eredmény: gázturbina 1.500 LE-vel, bőven a súlyhatár alatt, a diesel+25% fogyasztással, ami náluk nem költség --inkább logisztikai-- probléma "csak"!

U.I. ide: "...Az ilyen adott szakterület fejlődési görbéi alapján a vezetők számára sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lehetőségek alapján..."
NA a hazai döntéshozataloknál ennek döntés-előkészítésnek nyomait sem látom. Sajnos!!!
A "Zrínyi"-ben sem!

A másik gyors megoldás elemei bőven évtizedek óta meg vannak "oroszéknál", a diesel-elektromos megoldás formájában!
Ez esetben az elektromotor sokkal jobb indító-nyomatéka miatt egy kb. 1.200-1.300 LE-s elektromos teljesítmény elég lenne.
Ez kb. 900-1.000kW, és jelenleg a megfizethető polgári kategória is 1kg/kW körüli mutatóval rendelkezik, tehát generátor+e-motor összesen 2.000 kW körüli teljesítménye bőven beleférne az ismert adatok alapján hasonló súly körüli jelenlegi nyomatékváltó+erőátvitel keretbe.

Én még azt is megtenném, hogy a (sokkal) nagyobb megbízhatóság érdekében nem egy 1.200(+) LE-s V12-est raknék az egy generátor meghajtására, hanem két egyforma --a V12-esből visszavágott-- V8-asra tenném az egy-egy generátort.
... + természetesen egy "puffer" akksit, ééés :hadonaszos: !

U.I.: Papíron, Mo-ról, a fotelből! Mindehhez Oo-ban a nyilvános források alapján is mindenük is megvan, "csak" egy (szak-)politikai döntés hiányzik.

.
 
Gyors megoldások egyike --szerintem-- a 3-4-ből, hogy a "polcon lévő", 1.200LE körüli tizenévvel ezelőtti, erősebb gázturbina-változatot előveszik, és az időközben bekövetkezett anyag-/gyártás-technológiai/... fejlődéseket beépítve eldöntik, hogy a legkevesebb 10%-os javulásokat a fogyasztás/teljesítmény/tömeg jellemzőkből hogyan súlyozva legyen megépítve gyorsan újabb változatuk.
Az ilyen adott szakterület fejlődési görbék alapján a döntéshozó vezetők számára a sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lenne az reálisan elérhető eredmény: gázturbina 1.500 LE-vel, bőven a súlyhatár alatt, a diesel+25% fogyasztással, ami náluk nem költség --inkább logisztikai-- probléma "csak"!

U.I. ide: "...Az ilyen adott szakterület fejlődési görbéi alapján a vezetők számára sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lehetőségek alapján..."
NA a hazai döntéshozataloknál ennek döntés-előkészítésnek nyomait sem látom. Sajnos!!!
A "Zrínyi"-ben sem!

A másik gyors megoldás elemei bőven évtizedek óta meg vannak "oroszéknál", a diesel-elektromos megoldás formájában!
Ez esetben az elektromotor sokkal jobb indító-nyomatéka miatt egy kb. 1.200-1.300 LE-s elektromos teljesítmény elég lenne.
Ez kb. 900-1.000kW, és jelenleg a megfizethető polgári kategória is 1kg/kW körüli mutatóval rendelkezik, tehát generátor+e-motor összesen 2.000 kW körüli teljesítménye bőven beleférne az ismert adatok alapján hasonló súly körüli jelenlegi nyomatékváltó+erőátvitel keretbe.

Én még azt is megtenném, hogy a (sokkal) nagyobb megbízhatóság érdekében nem egy 1.200(+) LE-s V12-est raknék az egy generátor meghajtására, hanem két egyforma --a V12-esből visszavágott-- V8-asra tenném az egy-egy generátort.
... + természetesen egy "puffer" akksit, ééés :hadonaszos: !

U.I.: Papíron, Mo-ról, a fotelből! Mindehhez Oo-ban a nyilvános források alapján is mindenük is megvan, "csak" egy (szak-)politikai döntés hiányzik.

.



Mi van?
 
Gyors megoldások egyike --szerintem-- a 3-4-ből, hogy a "polcon lévő", 1.200LE körüli tizenévvel ezelőtti, erősebb gázturbina-változatot előveszik, és az időközben bekövetkezett anyag-/gyártás-technológiai/... fejlődéseket beépítve eldöntik, hogy a legkevesebb 10%-os javulásokat a fogyasztás/teljesítmény/tömeg jellemzőkből hogyan súlyozva legyen megépítve gyorsan újabb változatuk.
Az ilyen adott szakterület fejlődési görbék alapján a döntéshozó vezetők számára a sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lenne az reálisan elérhető eredmény: gázturbina 1.500 LE-vel, bőven a súlyhatár alatt, a diesel+25% fogyasztással, ami náluk nem költség --inkább logisztikai-- probléma "csak"!
Ha minden igaz van 1500 lovas gàzturbinájuk. De ezt csak youtube videóban hallottam szóval bármi lehet.
 
Gyors megoldások egyike --szerintem-- a 3-4-ből, hogy a "polcon lévő", 1.200LE körüli tizenévvel ezelőtti, erősebb gázturbina-változatot előveszik, és az időközben bekövetkezett anyag-/gyártás-technológiai/... fejlődéseket beépítve eldöntik, hogy a legkevesebb 10%-os javulásokat a fogyasztás/teljesítmény/tömeg jellemzőkből hogyan súlyozva legyen megépítve gyorsan újabb változatuk.
Az ilyen adott szakterület fejlődési görbék alapján a döntéshozó vezetők számára a sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lenne az reálisan elérhető eredmény: gázturbina 1.500 LE-vel, bőven a súlyhatár alatt, a diesel+25% fogyasztással, ami náluk nem költség --inkább logisztikai-- probléma "csak"!

U.I. ide: "...Az ilyen adott szakterület fejlődési görbéi alapján a vezetők számára sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lehetőségek alapján..."
NA a hazai döntéshozataloknál ennek döntés-előkészítésnek nyomait sem látom. Sajnos!!!
A "Zrínyi"-ben sem!

A másik gyors megoldás elemei bőven évtizedek óta meg vannak "oroszéknál", a diesel-elektromos megoldás formájában!
Ez esetben az elektromotor sokkal jobb indító-nyomatéka miatt egy kb. 1.200-1.300 LE-s elektromos teljesítmény elég lenne.
Ez kb. 900-1.000kW, és jelenleg a megfizethető polgári kategória is 1kg/kW körüli mutatóval rendelkezik, tehát generátor+e-motor összesen 2.000 kW körüli teljesítménye bőven beleférne az ismert adatok alapján hasonló súly körüli jelenlegi nyomatékváltó+erőátvitel keretbe.

Én még azt is megtenném, hogy a (sokkal) nagyobb megbízhatóság érdekében nem egy 1.200(+) LE-s V12-est raknék az egy generátor meghajtására, hanem két egyforma --a V12-esből visszavágott-- V8-asra tenném az egy-egy generátort.
... + természetesen egy "puffer" akksit, ééés :hadonaszos: !

U.I.: Papíron, Mo-ról, a fotelből! Mindehhez Oo-ban a nyilvános források alapján is mindenük is megvan, "csak" egy (szak-)politikai döntés hiányzik.

.
Komolyra fordítva: HA akar(na) azorosz' gyors megoldást, akkor előveszi a korábban már gyártott V10-vagy-V8 hengeresre "vágott" V-12-es (T-72 vagy T-55) motor-verzióját a kb. 750 kg-jával, és meg-pimpeli 650LE-sre a 85%-os hatásfokkal áramot adó generátor meghajtáshoz.
Két ilyen egyforma "modulhoz" ad még 100-150 kg akksit, és megvan az 1.350LE-s Diesel-elektromos meghajtása!
Elektromosból elég lesz ez az 1350LE is az Diesel-nyomaték-görbés 1.500LE helyett, a sokkal jobb --nulláról induló de-cserébe brutális-- nyomatékgörbe miatt.

Az itt érdekes elektromotor/generátor fődarabok már egy 10 évvel ezelőtti érdeklődésemkor is tudták az "1kg tömeggel=>1kW körüli teljesítmény" átlagot civil és megfizethető kategóriában.
10 évvel később az elektromos meghajtás technológiájának robbanásszerű fejlődése után/alatt ez még inkább így van!

"Csendesen" feltéve a kérdést: nem értem, hogy mi f@xnak kellenek nekünk a "németek" egy saját fejlesztéshez! :oops:
... a politikai mellébeszélés közben a háttérben számukra --feleslegesen-- kifizetett sok-milliárd €-inkon kívül! :mad:

...vagy kérdezz rá --akár privátban--, hogy mit fogalmaztam "bolonyolultassan"? ;)

.


.
 
Gyors megoldások egyike --szerintem-- a 3-4-ből, hogy a "polcon lévő", 1.200LE körüli tizenévvel ezelőtti, erősebb gázturbina-változatot előveszik, és az időközben bekövetkezett anyag-/gyártás-technológiai/... fejlődéseket beépítve eldöntik, hogy a legkevesebb 10%-os javulásokat a fogyasztás/teljesítmény/tömeg jellemzőkből hogyan súlyozva legyen megépítve gyorsan újabb változatuk.
Az ilyen adott szakterület fejlődési görbék alapján a döntéshozó vezetők számára a sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lenne az reálisan elérhető eredmény: gázturbina 1.500 LE-vel, bőven a súlyhatár alatt, a diesel+25% fogyasztással, ami náluk nem költség --inkább logisztikai-- probléma "csak"!

U.I. ide: "...Az ilyen adott szakterület fejlődési görbéi alapján a vezetők számára sokéves szakmai tanulmányok nélkül is becsülhető lehetőségek alapján..."
NA a hazai döntéshozataloknál ennek döntés-előkészítésnek nyomait sem látom. Sajnos!!!
A "Zrínyi"-ben sem!

A másik gyors megoldás elemei bőven évtizedek óta meg vannak "oroszéknál", a diesel-elektromos megoldás formájában!
Ez esetben az elektromotor sokkal jobb indító-nyomatéka miatt egy kb. 1.200-1.300 LE-s elektromos teljesítmény elég lenne.
Ez kb. 900-1.000kW, és jelenleg a megfizethető polgári kategória is 1kg/kW körüli mutatóval rendelkezik, tehát generátor+e-motor összesen 2.000 kW körüli teljesítménye bőven beleférne az ismert adatok alapján hasonló súly körüli jelenlegi nyomatékváltó+erőátvitel keretbe.

Én még azt is megtenném, hogy a (sokkal) nagyobb megbízhatóság érdekében nem egy 1.200(+) LE-s V12-est raknék az egy generátor meghajtására, hanem két egyforma --a V12-esből visszavágott-- V8-asra tenném az egy-egy generátort.
... + természetesen egy "puffer" akksit, ééés :hadonaszos: !

U.I.: Papíron, Mo-ról, a fotelből! Mindehhez Oo-ban a nyilvános források alapján is mindenük is megvan, "csak" egy (szak-)politikai döntés hiányzik.

.
Ez egy kicsinykét túl bonyolultnak tűnik nekem, meg ez a két motor meg a generátor meg a két villanymotor elég nagy helyet foglal meg a tömege sem kicsiny.
Volt illen tank mán, a germánok csináták:
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and dudi
Ha minden igaz van 1500 lovas gàzturbinájuk. De ezt csak youtube videóban hallottam szóval bármi lehet.

Én 1400 LE-re emlékszem a GTD-1200-as továbbfejlesztéseként, de ki tudja. (sajnos a gyár weblapján már nem érem el ezeket az infókat)

Ez egy kicsinykét túl bonyolultnak tűnik nekem, meg ez a két motor meg a generátor meg a két villanymotor elég nagy helyet foglal meg a tömege sem kicsiny.
Volt illen tank mán, a germánok csináták:

Nem kell két motor meg két generátor.
Simán egy a GTD-vel megpörgetnek egy generátort, az meg kiadja a két villanymotoros hajtásnak az áramot.
Így működik a sokszor linkelt E-X drive is. Vasútnál 60 éve legalább alkalmaznak ilyen D+E hajtásokat.
A harckocsi esetén a gázturbina szerintem hatékonyabb választás.
 
Én 1400 LE-re emlékszem a GTD-1200-as továbbfejlesztéseként, de ki tudja. (sajnos a gyár weblapján már nem érem el ezeket az infókat)



Nem kell két motor meg két generátor.
Simán egy a GTD-vel megpörgetnek egy generátort, az meg kiadja a két villanymotoros hajtásnak az áramot.
Így működik a sokszor linkelt E-X drive is. Vasútnál 60 éve legalább alkalmaznak ilyen D+E hajtásokat.
A harckocsi esetén a gázturbina szerintem hatékonyabb választás.
Egy APU mindenképp kell a gázturbinához, mert az alapon is sokat fogyaszt és sok hőt termel.
 
Én 1400 LE-re emlékszem a GTD-1200-as továbbfejlesztéseként, de ki tudja. (sajnos a gyár weblapján már nem érem el ezeket az infókat)



Nem kell két motor meg két generátor.
Simán egy a GTD-vel megpörgetnek egy generátort, az meg kiadja a két villanymotoros hajtásnak az áramot.
Így működik a sokszor linkelt E-X drive is. Vasútnál 60 éve legalább alkalmaznak ilyen D+E hajtásokat.
A harckocsi esetén a gázturbina szerintem hatékonyabb választás.
A mozdonyban kényelmesen elfér ez a hajtás, de a tank mérete nagyon megnőne, nem véletlenül nem csináltak a 2. Világégés óta sem hasonlót.
 
Ez egy kicsinykét túl bonyolultnak tűnik nekem, meg ez a két motor meg a generátor meg a két villanymotor elég nagy helyet foglal meg a tömege sem kicsiny.
Volt illen tank mán, a germánok csináták:

Az Armata eredeti X-Diesel-es tervben asszem' 1.500 kg a motor és 2.000 kg az erőátvitel.

A kettőzőtt motort+generátor elvet csak a saját kútfőből merített üzembiztonsági/redundancia követelményem miatt tettem meg.
A két V8-asra vágott turbós motor súlyát becsültem 2x750 kg-ra az eredeti 1.000(+)LE-es V12-es 1.000 kg körüli tömegéből=1.500kg.
A 2x650LE-s generátor az 1kg=>1kW --10 évvel korábban már érvényes-- ökölszabály alapján bőven tartható=1.300kg
Ugyanezen ökölszabály miatt az 1.300LE-s elektromotor(ok) = 1.300kg.
+150 kg akksi.
Ez összesen 3.250kg!
"Papiron", 10 évvel ezelőtti megfizethető, civil/polgári technológia alapján becsülve, emiatt bőven a "türésen" belüli, inkább kevesebb, mint több.

Mindez csak elméleti LEGO-zás, de valós számok, elemek, fődarabok alapján felvázolt fotel-mérnöki ötlet.
"Csak" ennyi és nem több!

.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Az Armata eredeti X-Diesel-es tervben asszem' 1.500 kg a motor és 2.000 kg az erőátvitel.

A kettőzőtt motort+generátor elvet csak a saját kútfőből merített üzembiztonsági/redundancia követelményem miatt tettem meg.
A két V8-asra vágott turbós motor súlyát becsültem 2x750 kg-ra az eredeti 1.000(+)LE-es V12-es 1.000 kg körüli tömegéből=1.500kg.
A 2x650LE-s generátor az 1kg=>1kW --10 évvel korábban már érvényes-- ökölszabály alapján bőven tartható=1.300kg
Ugyanezen ökölszabály miatt az 1.300LE-s elektromotor(ok) = 1.300kg.
+150 kg akksi.
Ez összesen 3.250kg!
"Papiron", 10 évvel ezelőtti megfizethető, civil/polgári technológia alapján becsülve, emiatt bőven a "türésen" belüli, inkább kevesebb, mint több.

Mindez csak elméleti LEGO-zás, de valós számok, elemek, fődarabok alapján felvázolt fotel-mérnöki ötlet.
"Csak" ennyi és nem több!

.



Minek kezdenék el szétfaragni a meglévő V12-t?
1 motor kell,1 hajtás,meg 1 apu.
Doszta.
 
A mozdonyban kényelmesen elfér ez a hajtás, de a tank mérete nagyon megnőne, nem véletlenül nem csináltak a 2. Világégés óta sem hasonlót.

Annyira azért nem. A két villanymotor minden tartozékkal akkora, mint az orosz tankok keresztbe épített váltó+osztómű párosa.
Lásd. EX-drive.
A gázturbina meg ugyan ekkora helyet foglal. Itt a generátor az ami plusz helyet ígényel, meg talán némi kondenzátor a túlfeszek ellen.
Értelem szerűen egy T-80-as teknőbe ezt nem tudod berakni. De a T-14-es az sokkal nagyobb teknővel bír, mint egy T-80-as.
 
Minek kezdenék el szétfaragni a meglévő V12-t?
1 motor kell,1 hajtás,meg 1 apu.
Doszta.

  1. Ez nekem egyszerű!
  2. A kettő modulra osztott, párhuzamosított(redundáns) rendszer dupla üzembiztonság!
  3. Motor-találat esetén is jó eséllyel mozgásképes marad vmilyen szinten!
  4. ...SŐT: Egy dupla motortalálat esetén is tud az akkuval tud fedezékbe kúszni/ködösíteni/egyebek => esély túlélni, egy hibás/kilőtt motorral (szinte) NULLA-esély.
  5. Ezek a "Nünükéim"!

Az utolsó érv a döntő! ;)



U.I.: ... + bónus: ha van két ilyen önálló motor-henerátor rendszer + akku(k) hozzá, akkor minek a 100(+) kg-s APU.
Lehet is akár, DE nem kell, nincs APU beépítési "kényszer", mint a klasszikus konstrukcóknál!

U.I: 2.0 : Érdekesség, a MiG-21-nek volt vmi nagyon jó teljesítményű/kapacitású/megbízhatóságú aksija beépítve!
Ezüst volt az egyik anód vagy katód anyaga az emlékeim szerint 100(+) kilós aksinak. :oops:
Lopták/adták/vették is őket a rendszer-összeomlás-váltás alatt/után "rendesen"!


.