Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Az Egyiptomba(?) települt, szovjet üzemeltetésű Szu-15.ösöket sem merték bekóstolni az izraeliek az F-4-ekkel.
Pedig mekkora trófea/dicsőség lett volna!

(Emlékezetem szerint HT cikkben volt, hogy az egyiptomiak korszerűbb, potensebb gépeket követeltek a szovjetektől, mire valami olyan volt a válasz, hogy először tessék a jelenlegiekkel rendesen harcolni.
Ezután vittek oda egy kontingens Szu-25-öt egy időre a szovjetek...)
Persze, hogy elütöttem:
Szu-15
 
De elindultak volna, miért ne indultak volna? 60-80 elektronikailag 20-30 évvel elmaradott elektonikájú gép miatt?
Ne túlozz. 1999-ben nem volt 20-30 év technológiai differencia és ne becsüld le 24 év távlatából az amerikai politikusok akkori igényeit.
Csak tiszta és biztos győzelemről lehetett szó.
Albániában gyanús körülmények közt leesett két Apache, már vonták is ki a típust a régióból.
Ne az utólagos eredmények alapján ítélj.
A jugoszláv légierő akkori aktivitása (pontosabban annak szerénysége) végül még a NATO-t is meglepte.
És mindez úgy, hogy a NATO az ellen az alig több mint egy századnyi 9.12-es korai export 29-es ellen vonult fel akkora kompániával.
Szerinted mit tettek volna, ha akkor Kis-Jugoszláviának 40-60 Szu-27-ese lett volna, ami ellen még gyakorolni se tudtak itt az ex-VSz országoknál?
Emlékezz vissza, hogy abban az időben a Szu-27 és az Sz-300 micsoda csodafegyvernek számítottak még Nyugaton.
 
Illetve azt azért látni kell, hogy 40-60 darab jugoszláv Szu-27-esnek nem azért lett volna értelme a NATO ellen, mert egy összecsapás során kellő fölénnyel, eredményesen vissza tudtak volna lőni, hanem mert ekkora ellenféllel szemben 1999-ben nem biztos, hogy megindult volna a NATO.
Persze feltételezve, hogy a többi haderőnem is arányosan potens. Buk, Sz-300, miegyéb, hasonló generációs eszköz.

Az amerikai politika kizárólag csak biztos erőfölény esetén indít támadást.
És ez a biztos erőfölény nem a kínkeservesen kiizzadt győzelmet, hanem a látványos győzelmet jelenti.
És ezt szokták időnként benézni, azaz a sétagaloppnak ígérkező aszimmetrikus hadviselésnél pont a gerillaharc az, ami megfekszi a gyomrukat, mert csábítóan gyenge és primitív az ellenfél, így viszont könnyen létrejön a Concord-hatás.
Az amerikai hadviselés nagyon gyakran a könnyű, de végül mégis nehéznek bizonyuló ellenfélhez képest a too big to fail problémáját teremti meg.
Vietnam, Irak, Afganisztán.

A fentebb listázott teoretikus jugoszláv haderővel szemben biztos fölényes győzelmet garantáló támadó haderőt egyrészt nem lett volna hová telepíteni, másrészt nem lett volna biztos politikai akarat harcba küldeni.
Nem ért volna annyit a dolog.
Pár darab MiG-29-es, Nyeva, Kub és Volhov miatt képesek voltak B-2-eseket, B-52-eseket, B-1-eseket, F-117-eseket is megmozgatni.
.
.
Allesmor, nem a vita kedvéért mondom, de ebben a jugoszláv scenarióban nincs igazad. 40-60 darab jugó Szu-27 nem tartotta volna vissza a NATO koaliciót, maximum több gépet visznek oda, és támadás előtt 3x annyi Tomahawk rakétát inditanak a Szu-27-esek támaszpontjai ellen.
.
Amikor Irak ellen készültek, akkor az irakiaknak volt kb 40 darab MiG-29-e, volt papiron egy óriási, jól felszerelt, és végül talán inkább megnyert sokéves háborúban harcedzett hadseregük. Van ugye a fanatikus arab mentalitás is, ha az USA/Izrael az ellenfél. Nem volt biztos erőfölény és minden adott volt, hogy nagy veszteségekkel nézzenek szembe, mégsem tartották vissza az USA-t semmitől.
 
Az Egyiptomba(?) települt, szovjet üzemeltetésű Szu-15.ösöket sem merték bekóstolni az izraeliek az F-4-ekkel.
Pedig mekkora trófea/dicsőség lett volna!

(Emlékezetem szerint HT cikkben volt, hogy az egyiptomiak korszerűbb, potensebb gépeket követeltek a szovjetektől, mire valami olyan volt a válasz, hogy először tessék a jelenlegiekkel rendesen harcolni.
Ezután vittek oda egy kontingens Szu-25-öt egy időre a szovjetek...)
MiG21PFről ekkora bebizonyosodott,hogy szarra se jó,MF meg még nem volt kész,ezért vitték egy rövid időpre oda a Su15öket.
F4E jóval potensebb gép volt nála,és a zsidók nem is a gépek miatt kerülték velük a harcot,hanem mert orosz gépek voltak,orosz pilótákkal.Mellesleg ekkor még az oroszok se pofátlankodtak a frontvonalba,hátországi honi légvédelmet adtak velük (nem valami sikeresen,egyetlen zsidó gépet se tudtak elkapni).
Késöbb az anyagháború idején már MiG21 gépekkel orosz pilóták is berepültek a frontövezetbe.IAF egy ideig kerülte velük a harcot,majd megunták a pofátlanságot,és egy légi csatában lerendezték a muszkákat.
Ez után orosz pilóták csak MiG25R felderitő gépekkel repültek éles bevetést.IAF megpróbálta lelőni őket,de az F4 az akkori AIM7E rakétákkal nem volt sikeres.Később már az F15 az AIM7F rakétákkal már el tudta kapni a szir MiG25ösöket.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Ne túlozz. 1999-ben nem volt 20-30 év technológiai differencia és ne becsüld le 24 év távlatából az amerikai politikusok akkori igényeit.
Csak tiszta és biztos győzelemről lehetett szó.
Albániában gyanús körülmények közt leesett két Apache, már vonták is ki a típust a régióból.
Ne az utólagos eredmények alapján ítélj.
A jugoszláv légierő akkori aktivitása (pontosabban annak szerénysége) végül még a NATO-t is meglepte.
És mindez úgy, hogy a NATO az ellen az alig több mint egy századnyi 9.12-es korai export 29-es ellen vonult fel akkora kompániával.
Szerinted mit tettek volna, ha akkor Kis-Jugoszláviának 40-60 Szu-27-ese lett volna, ami ellen még gyakorolni se tudtak itt az ex-VSz országoknál?
Emlékezz vissza, hogy abban az időben a Szu-27 és az Sz-300 micsoda csodafegyvernek számítottak még Nyugaton.
Vonttott csali, AMRAAM, folytassam még?
 
Ne túlozz. 1999-ben nem volt 20-30 év technológiai differencia és ne becsüld le 24 év távlatából az amerikai politikusok akkori igényeit.
Csak tiszta és biztos győzelemről lehetett szó.
Albániában gyanús körülmények közt leesett két Apache, már vonták is ki a típust a régióból.
Ne az utólagos eredmények alapján ítélj.
A jugoszláv légierő akkori aktivitása (pontosabban annak szerénysége) végül még a NATO-t is meglepte.
És mindez úgy, hogy a NATO az ellen az alig több mint egy századnyi 9.12-es korai export 29-es ellen vonult fel akkora kompániával.
Szerinted mit tettek volna, ha akkor Kis-Jugoszláviának 40-60 Szu-27-ese lett volna, ami ellen még gyakorolni se tudtak itt az ex-VSz országoknál?
Emlékezz vissza, hogy abban az időben a Szu-27 és az Sz-300 micsoda csodafegyvernek számítottak még Nyugaton.
Nem sokra mentek volna a szerbek a Su27ekkel 99ban.A NATO AWACSok teljesen belátták a szerb légteret,a 27 legfőbb előnyét,a nagy hatósugarat/járőrözési időt igy nem tudták volna harcértékre váltani.A nagy légharc fegyverzettel se mentek volna sokra,hisz ARH rakétája nem lett volna a gépnek.Felszáll,rögtön ráirányitják az EW fölényben lévő,ekkor már AMRAAM rakétás F15/16/18 gépeket.Ugyanúgy csak üsd és fuss akciókra használhatták volna őket,mint a 29eseket.Igy viszont semmiféle előnyt nem jelentettek volna a 29hez képest,inkább hátrány a nagy méretük.
Rácok többre mentek volna a végül el nem készült jugó Novi Avionnal.Kis,Gripen méretű,pont ilyen üsd és fuss akciókra való gép lett volna francia hajtóművel,rederrel és ARH Mica rakétákkal.A kis méret miatt könnyebb lett volna széttelepiteni őket,és az ARH Mica rakétákkal nincs célravezetési kötött időszak,egy támadásban több cél is támadható lett volna.
Másrészt meg,azt az egy század 29est is alig tudták kifizetni (ahogy mi is pénzhiány miatt vettünk csak egy század,és csak MF 23ast),mégis miből vették volna meg azt a 60db Su27est?És miből üzemeltették volna őket?
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Nagy Csaba
Az Egyiptomba(?) települt, szovjet üzemeltetésű Szu-15.ösöket sem merték bekóstolni az izraeliek az F-4-ekkel.
Pedig mekkora trófea/dicsőség lett volna!

(Emlékezetem szerint HT cikkben volt, hogy az egyiptomiak korszerűbb, potensebb gépeket követeltek a szovjetektől, mire valami olyan volt a válasz, hogy először tessék a jelenlegiekkel rendesen harcolni.
Ezután vittek oda egy kontingens Szu-25-öt egy időre a szovjetek...)
Mig-25 volt szerintem, nem Szu-15.
 
Nem sokra mentek volna a szerbek a Su27ekkel 99ban.A NATO AWACSok teljesen belátták a szerb légteret,a 27 legfőbb előnyét,a nagy hatósugarat/járőrözési időt igy nem tudták volna harcértékre váltani.A nagy légharc fegyverzettel se mentek volna sokra,hisz ARH rakétája nem lett volna a gépnek.Felszáll,rögtön ráirányitják az EW fölényben lévő,ekkor már AMRAAM rakétás F15/16/18 gépeket.Ugyanúgy csak üsd és fuss akciókra használhatták volna őket,mint a 29eseket.Igy viszont semmiféle előnyt nem jelentettek volna a 29hez képest,inkább hátrány a nagy méretük.
Rácok többre mentek volna a végül el nem készült jugó Novi Avionnal.Kis,Gripen méretű,pont ilyen üsd és fuss akciókra való gép lett volna francia hajtóművel,rederrel és ARH Mica rakétákkal.A kis méret miatt könnyebb lett volna széttelepiteni őket,és az ARH Mica rakétákkal nincs célravezetési kötött időszak,egy támadásban több cél is támadható lett volna.
Másrészt meg,azt az egy század 29est is alig tudták kifizetni (ahogy mi is pénzhiány miatt vettünk csak egy század,és csak MF 23ast),mégis miből vették volna meg azt a 60db Su27est?És miből üzemeltették volna őket?
Tökmindegy, teoretikus volt a felvetés. Hiába soroljuk fe az akkori NATO gépek gyakorlati autóskártyás képességeit, ha a washingtoni politikusok nem hagyták volna jóvá a bevetésüket.
 
Az Egyiptomba(?) települt, szovjet üzemeltetésű Szu-15.ösöket sem merték bekóstolni az izraeliek az F-4-ekkel.
Pedig mekkora trófea/dicsőség lett volna!

(Emlékezetem szerint HT cikkben volt, hogy az egyiptomiak korszerűbb, potensebb gépeket követeltek a szovjetektől, mire valami olyan volt a válasz, hogy először tessék a jelenlegiekkel rendesen harcolni.
Ezután vittek oda egy kontingens Szu-25-öt egy időre a szovjetek...)
MiG-25R-ek végeztek felderítő bevetéseket Egyiptom reptereiről, fegyvertelenül. Már amennyire fegyvertelen egy felderítőgép, mint olyan.
A négy odatelepült R lényegében prototípus volt, vagy nullszéria, de semmiképp sem kései széria harci változat.
Az F-4-esekkel folyamatosan próbálták lelőni őket, csak esélytelen volt. A Sparrow-t képtelenek voltak ráindítani a nagy magasság és sebességfölény miatt.
 
MiG-25R-ek végeztek felderítő bevetéseket Egyiptom reptereiről, fegyvertelenül. Már amennyire fegyvertelen egy felderítőgép, mint olyan.
A négy odatelepült R lényegében prototípus volt, vagy nullszéria, de semmiképp sem kései széria harci változat.
Az F-4-esekkel folyamatosan próbálták lelőni őket, csak esélytelen volt. A Sparrow-t képtelenek voltak ráindítani a nagy magasság és sebességfölény miatt.
Egy időre települtek Su15 gépek is Egyiptomba,de nem volt harci érintkezésük.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and enzo
Nem sokra mentek volna a szerbek a Su27ekkel 99ban.A NATO AWACSok teljesen belátták a szerb légteret,a 27 legfőbb előnyét,a nagy hatósugarat/járőrözési időt igy nem tudták volna harcértékre váltani.A nagy légharc fegyverzettel se mentek volna sokra,hisz ARH rakétája nem lett volna a gépnek.Felszáll,rögtön ráirányitják az EW fölényben lévő,ekkor már AMRAAM rakétás F15/16/18 gépeket.Ugyanúgy csak üsd és fuss akciókra használhatták volna őket,mint a 29eseket.Igy viszont semmiféle előnyt nem jelentettek volna a 29hez képest,inkább hátrány a nagy méretük.
Rácok többre mentek volna a végül el nem készült jugó Novi Avionnal.Kis,Gripen méretű,pont ilyen üsd és fuss akciókra való gép lett volna francia hajtóművel,rederrel és ARH Mica rakétákkal.A kis méret miatt könnyebb lett volna széttelepiteni őket,és az ARH Mica rakétákkal nincs célravezetési kötött időszak,egy támadásban több cél is támadható lett volna.
Másrészt meg,azt az egy század 29est is alig tudták kifizetni (ahogy mi is pénzhiány miatt vettünk csak egy század,és csak MF 23ast),mégis miből vették volna meg azt a 60db Su27est?És miből üzemeltették volna őket?

Szerintem a Szu-27 akkor lehetett volna elrettentő, ha arányosan nagy mennyiségű Sz-300 és Buk rendszer támogatja, valamint a kellően szét vannak telepítve megfelelően védett repterekre.

Azért, a jóval nagyobb radar számít EW szempontból is + az R-27ER hatótávolsága igen jelentős.

Azt láthatjuk az ukrán háborúból, hogy a 80-as évek légvédelme kemény dió a 4. gen gépek számára, erre támaszkodva a Szu-27-esek képesek lehettek volna felvenni a harcot, fedezékként használva a légvédelmet.

Egy Sz-300 üteg felett őrjáratozó Szu-27 kötelék azért szerintem már komplex feladat lett volna akkoriban az USAF-nak is.

Az más kérdés persze, hogy erre mind nem lett volna pénz soha, ha csak nem adták volna az oroszok ingyen, támogatásként.
 
A Rostec átadta az új, többfunkciós Szu-35S vadászgépek következő tételét az orosz légierőnek.

A 4++ generációs harci repülőgépeket az UAC leányvállalata gyártotta. Agépek földi és repülési tesztsorozaton estek át különböző üzemmódokban, és elrepültek a szolgálati helyükre.

A Szu-35-öt úgy tervezték, hogy légi fölényre tegyen szert, és éjjel-nappal földi és felszíni célpontokat semmisítsen meg egyszerű és nehéz időjárási körülmények között, nagy távolságra a hazai repülőtértől.

A repülőgép megkülönböztető jellemzői:

▪ erőforrás új hajtóművekre épülő digitális vezérlőrendszerrel és szabályozott tolóerővektorral, amely jelentősen javíthatja a repülőgép repülési teljesítményét és manőverezési jellemzőit;
▪ nagy hatótávú információs és célzási rendszerek;
▪ korszerű kommunikációs rendszer és nagy sebességű információcsere mind a légijárművek és a földi irányítópontok, mind a repülőgépek között;
▪ nagy hatékonyságú nagy hatótávolságú levegő-levegő és levegő-felszín irányított fegyverek;
▪ rendkívül hatékony elektronikus zavaró és védelmi rendszer.
(Rostec)

Idén ez már a 4. átadás
 
Szerintem a Szu-27 akkor lehetett volna elrettentő, ha arányosan nagy mennyiségű Sz-300 és Buk rendszer támogatja, valamint a kellően szét vannak telepítve megfelelően védett repterekre.

Azért, a jóval nagyobb radar számít EW szempontból is + az R-27ER hatótávolsága igen jelentős.

Azt láthatjuk az ukrán háborúból, hogy a 80-as évek légvédelme kemény dió a 4. gen gépek számára, erre támaszkodva a Szu-27-esek képesek lehettek volna felvenni a harcot, fedezékként használva a légvédelmet.

Egy Sz-300 üteg felett őrjáratozó Szu-27 kötelék azért szerintem már komplex feladat lett volna akkoriban az USAF-nak is.

Az más kérdés persze, hogy erre mind nem lett volna pénz soha, ha csak nem adták volna az oroszok ingyen, támogatásként.
Az S300 és a BUK kemény dió lett volna, de a Szuhoj biztosan nem.
 
Szerintem a Szu-27 akkor lehetett volna elrettentő, ha arányosan nagy mennyiségű Sz-300 és Buk rendszer támogatja, valamint a kellően szét vannak telepítve megfelelően védett repterekre.

Azért, a jóval nagyobb radar számít EW szempontból is + az R-27ER hatótávolsága igen jelentős.

Azt láthatjuk az ukrán háborúból, hogy a 80-as évek légvédelme kemény dió a 4. gen gépek számára, erre támaszkodva a Szu-27-esek képesek lehettek volna felvenni a harcot, fedezékként használva a légvédelmet.

Egy Sz-300 üteg felett őrjáratozó Szu-27 kötelék azért szerintem már komplex feladat lett volna akkoriban az USAF-nak is.

Az más kérdés persze, hogy erre mind nem lett volna pénz soha, ha csak nem adták volna az oroszok ingyen, támogatásként.
NATO teljes EW fölényben volt,egy félaktiv rakétás gép számára nem nagyon termett volna babér.Már volt vontatott csali,aktiv szecska az aktiv zavarók mellett-és teljes AWACS lefedettség.Észlelték volna a gépet,észlelték volna a radar rávezető üzemmódját-hülyére zavarják ó,illetve kifordulással összeomlasztják a Su HMZ-ját.AMRAAMot meg akkor érzékelte volna a Su,mikor már késő (vagy mikor célbaér,korabeli orosz besugárzásjelzők elég gagyik voltak).
S300 és a Buk már keményebb dió lett volna.De a szir és ukrajnai tapasztalatok szerint azok sem áttörhetetlenek.Ukránok is kiszedtek már két S400 üteget,holott nekik nincs is érdemi légierejük.
Az oros SEAD nem valami jó,az az igazság.Egyiptom mellett Irakban is vendégszerepeltek az oroszok,kétszer is.Wild Wesel MiG25 változatokkel,persza Hawk ütegek ellen próbálták ki az akkori legjobb ARM rendszereiket-és csúfosan leszerepeltek.Közben az irakiak Mirage F1EQ gépekkel,franci EW konténerrel és ARMAT ARM rakétákkal sikeresen támadtak Hawk ütegeket......
 
Rendszerben nézd őket ne külön külön.
Szerbia felett? Hogy? Csak az S300 alkalmazása problémássá tette volna a Szuhojok működését, mert alig maradt volna nekik hely. Ugyanazt a légtérrészt nem szokták repülőkkel és légvédelmi rakétákkal is védeni aonos időben, mert annak tuti baráti tűz lenne a vége.
 
Szerbia felett? Hogy? Csak az S300 alkalmazása problémássá tette volna a Szuhojok működését, mert alig maradt volna nekik hely. Ugyanazt a légtérrészt nem szokták repülőkkel és légvédelmi rakétákkal is védeni aonos időben, mert annak tuti baráti tűz lenne a vége.
Ha az Sz-300 leköti a NATO figyelmét, akkor a Szu-27-es is kedvezőbb helyzetben lehet, főleg nagyobb létszámban. Mindenki abból indul ki, ami valóban megtörtént 1999-ben. A Nyeva volt az egyetlen sikeres rendszer, a Kub talán a másik, a MiG-29-esből kevés volt és nulla látás mellett, magányos harcosként operáltak.
A teória nem erre a szcenárióra épül.
 
NATO teljes EW fölényben volt,egy félaktiv rakétás gép számára nem nagyon termett volna babér.Már volt vontatott csali,aktiv szecska az aktiv zavarók mellett-és teljes AWACS lefedettség.Észlelték volna a gépet,észlelték volna a radar rávezető üzemmódját-hülyére zavarják ó,illetve kifordulással összeomlasztják a Su HMZ-ját.AMRAAMot meg akkor érzékelte volna a Su,mikor már késő (vagy mikor célbaér,korabeli orosz besugárzásjelzők elég gagyik voltak).
S300 és a Buk már keményebb dió lett volna.De a szir és ukrajnai tapasztalatok szerint azok sem áttörhetetlenek.Ukránok is kiszedtek már két S400 üteget,holott nekik nincs is érdemi légierejük.
Az oros SEAD nem valami jó,az az igazság.Egyiptom mellett Irakban is vendégszerepeltek az oroszok,kétszer is.Wild Wesel MiG25 változatokkel,persza Hawk ütegek ellen próbálták ki az akkori legjobb ARM rendszereiket-és csúfosan leszerepeltek.Közben az irakiak Mirage F1EQ gépekkel,franci EW konténerrel és ARMAT ARM rakétákkal sikeresen támadtak Hawk ütegeket......

Egyáltalán nem jellemző, hogy az ARH rakétákat TWS módban indítsák, mivel ott lényegesen kevésbé stabil a követés, és a pályakorrekciós jelek minősége is jóval gyengébb lesz egy manőverező cél ellen.
Ezen kívül hibás azt gondolni, hogy majd csak az RWR alapján kezd el reagálni az ellenség, ha van értelmes helyzetkép. (Erre az egyedül partizánkodó 29-esnek nincs esélye)

Természetesen ettől még az ARH hordozó (mondjuk F-15) előnyben lesz, de itt jön be az Sz-300/BUK area denial képessége ami fedezékül szolgálhat a 27-eseknek.

A SEAD gépeknek pedig a 27-esek lesznek az extra fenyegetés, amivel számolniuk kell.

Ezért írom, hogy ez így egy komplex problémát okozhat a támadó félnek, amihez lényegesen komolyabb erő és nagyobb koordináció lehet szükséges.
 
Szerbia felett? Hogy? Csak az S300 alkalmazása problémássá tette volna a Szuhojok működését, mert alig maradt volna nekik hely. Ugyanazt a légtérrészt nem szokták repülőkkel és légvédelmi rakétákkal is védeni aonos időben, mert annak tuti baráti tűz lenne a vége.

Ez azért így erős. Nyilván komoly probléma, lett is volna baráti tűz, ahogy most is van, de azért na...

Egyébként egy ilyen túlerő elleni elkeseredett védekező szituációban azért nem ez az elsődleges szempont. Gondolj bele, gyakorlatilag vakon, süketen, egyedül is nekik mentek a 29-esekkel ami gyakorlatilag öngyilkosság volt. Mégis mentek...