[HUN] BTR-80 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 585
46 662
113
Te Szittya, minden tisztelettel, de ez hogy a tökömbe jön ahhoz amiről írtam? fuchs vs btr / van e rajta fegyver vagy nincs, mit hogy kéne használna meg persze lmzek megint a felhők felett és onnan néz le ránk dologról van szó, ha arra gondolsz hogy a btr-en a 30-as tornyot adjuk el, az oké, azt megértem, remélem erre gondoltál (?)
sehogy, csak szerintem szimplán benne hagyta az idézésedet. :rolleyes:
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 399
10 168
113
Alapvetően különben nem hülyeség ez az irány sem.
Egy soros hibrid rendszerre való átalakítás gyakorlatilag hónapok alatt megvalósítható lenne.
Már meglévő alkatrészeket kellene belepakolni. Nem kellene messzire sem menni. A buszokban használt rendszerek minimális felskálázással teljesen alkalmasak lehetnének. A Merci Citaro G buszai 19t önsúllyal, és 28t maximális tömeggel rendelkeznek. A rendszerek modulárisak. Ha kell a modulokkal bővíthetők is. A rendszer összteljesítménye folyamatos üzemben 240kW, korlátozott ideig 320kW, pillanatokra elérheti a 480kW-ot is.
Pl. 6 modulból rak össze egy 340kg-os akkupackot. Ennek összesen 26kWh a kapacitása. Ha megduplázod ezt, akkor is csak a Kamaz motor felénél jársz tömegben.
Az egészet egy 160kW-os dízelmotor/generátor kombó tölti. Nyilván ezeknek is van egy tömege, de cserébe nincs sebváltó, osztómű, kardánozás.
A Citaroban alkalmazott 4,8l-es motor helyett akár lehet nagyobbat alkalmazni, vagy két kisebbet, ha úgy célszerűbb a motortérben történő rendezkedésnél. Ha éppen valakinek baja van a városi körülményekre tervezett 160kW-os erőforrással, akkor egyszerűen a polcról le lehet emelni egy 170kW-os OM 934 LA motort, ami szerintem elég jól teljesít a szarabb körülményeken is az Unimogban. Nyilván ehhez egy 170kW-os generátor dukál.
Az a vicces, hogy ebben az esetben a fos fékek is maradhatnának a helyükön a futóművel egészen a difikig, hiszen a fékezés jelentős részét átveszi a visszatápláló módba kapcsolt elektromotor. A kardán bekötési pontokra kell feltenni a méretezett elektromos motorokat.
Ez az egyszerűbb átalakítási rendszer. Lehetne a Citaro-k inwheel meghajtását is átvenni, de akkor komolyabban bele kellene nyúlni a futóműbe.
Ugye küzdőtér alatt mennek előre a kardánok az első 2 tengelyhez. Namost abba a térbe felszabadulna egy csomó hely, mivel a motorokat közvetlenül lehetne illeszteni a differenciálművekre.
Ebben az esetben is ki lehetne dobni a waterjet meghajtást, de cserébe meg elektromos propelleresre (2 a test két hátsó végében) lehet váltani.
A vicces, hogy a MAN-nak is van "kész" hibrid rendszere akár katonai felhasználásokra is.

Mit nyersz az egésszel?
Nagyobb, és jobban variálható gépészeti rész - és persze küzdőtér. Egészen biztosan jelentős tömegnyereség, amit az úszóképesség megtartása mellett is a páncélzat erősítésére lehet használni. Nagyobb nyomaték a tengelyeken. Jobb terepjáró képesség. Jobb fékhatás. Igen jelentős üzemanyag megtakarítás. A szükséges hatótáv (vagy még nagyobb) biztosítása jóval kevesebb üzemanyaggal megvalósítható (további tömegnyereség). A komolyabb elektromos igényt a rendszer nyilván kapásból támogatja. A nagy méretű akkuknak a hatására akár több kilométeren keresztül is tisztán elektromos meghajtásra képes - ennek minden harcászati előnyével. A rendszer modularitásából adódóan kisebb a valószínűsége, hogy mozgásképtelenné válik a jármű meghibásodás esetén.
A Citarós infók ebből a preziből vannak.
Érdemes megnézni, hogy a buszon hol és mekkora a helyigény:
slide_3.jpg
Ez egy nagyon jó megoldás lenne, csak:

-készletgazdálkodás: a páncéltestek élettartama miatt kifutó BTR-ek után miben használod? A Cummins motoroknak azonnal lenne helye.
-ár: biztos nem annyi, mint a Cummins. Cserébe később nem vált ki pótalkatrészt a készletekben (fentebbi pont), elvonja az anyagi forrást a többi alrendszertől.
-védettség: biztosan egy papírvékony gépbe akarunk komoly akkupakkokat tenni? (Lehet azokat külön védelemmel is ellátni, csak plusz hely, plusz tömeg, stb.-de működhet)
-kompromisszumok: a BTR alváz egy sz@r ami ránk maradt. Ehhez a meghajtáshoz akkor már gyártatnék modern V testeket ami nem limitálja. De ezzel offtopikba (és további költségekbe, hosszú lead time-okba, stb.) is lépnénk, maradjunk a BTR-ek átalakításánál.


van rajta fegyver vagy nincs? minek rá nagyobb? az egy apc, fegyveréhez viszonyítva kell használni és pont
Ebben mondjuk pont igaza van. A mozgékonyság-védettség-tűzerő hármasból a védettség kapásból kiesik, nem javítható érdemben. Marad a tűzerő és a mozgékonyság növelése.
Az meg közel sem biztos, hogy ha a németek szerint az APC feladatkör a gyakorlatban is értelmezhető, és nekik elég a kis kaliber a tetejére, akkor igazuk is van.
A háborúk jellemzően nem arról szólnak, hogy minden papírforma szerint történik, és mindent úgy tudsz használni, ahogy azt előre kigondoltad.


a 30 mm es torony ha eladásra kerülne és nem vasárba akkor az jelentős bevételt jelentene ami hogyha a harcjármű "modernozálásaba" kerülne visszaforgatásra akkor nagyfokú költségmegtakarítási tényező. ugyan ez igaz a KPVT re is. meg ugye a lőszer a javítóanyagok és a többi.
Nem tudsz ennyi fegyvert beszerezni rövid idő alatt, jó helyen van az itthon.
Más platformon (ami mondjuk a kiszerelt Kamaz motorokkal megy) elférne ;)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 956
66 000
113
Egyfajta alkatrész kéne hozzà egyfajta tárolással raktározással,egyfajta szerviz stb. És nem kell embargó miatt aggódni hogy baszkurálnak minket miatta.

A szerbek minden modernizált cuccukba cumminst vagy deutzot tesznek
A Deutzot lehet hogy gyártják.
90 előtt Deutz és Massey Ferguson traktorokat gyártottak Jugoszláviában licensz alapján. Persze az már rég volt.
A Deutznak léghűtéses dízel motorjai vannak. Jó hangos, de nem folyik el a hutoviz. :rolleyes: :)
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 723
6 543
113
Ebben mondjuk pont igaza van. A mozgékonyság-védettség-tűzerő hármasból a védettség kapásból kiesik, nem javítható érdemben. Marad a tűzerő és a mozgékonyság növelése.
Az meg közel sem biztos, hogy ha a németek szerint az APC feladatkör a gyakorlatban is értelmezhető, és nekik elég a kis kaliber a tetejére, akkor igazuk is van.
A háborúk jellemzően nem arról szólnak, hogy minden papírforma szerint történik, és mindent úgy tudsz használni, ahogy azt előre kigondoltad.
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 987
113
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
ha meg már fuchsot vennénk annak az árából törököt kapni komolyabb fegyverzettel.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 399
10 168
113
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
Nekünk BTR-ünk van, teljesen irreleváns, hogy egy megkérdőjelezhető koncepció alapján konfigurált német járművön 7,62 van-e. Főleg, hogy a nagyobb védettség miatt az APC feladatkör esetükben könnyebben értelmezhető.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 585
46 662
113
Ez egy nagyon jó megoldás lenne, csak:

-készletgazdálkodás: a páncéltestek élettartama miatt kifutó BTR-ek után miben használod? A Cummins motoroknak azonnal lenne helye.
Ha egy az egyben buszból sikerülne átemelni a rendszert, akkor ugyan oda fel is tudod használni. Ha a 170kW-os motort az Unimogból, akkor meg abba mehet vissza. Nem is a komplett motor hasznosításáról kell gondoskodni, hanem arról, hogy a hozzá tartozó fogyóeszközöket, tartalék alkatrészeket hogyan készletezed. A civil felhasználásból való átvétel ezen segíthet.
-ár: biztos nem annyi, mint a Cummins. Cserébe később nem vált ki pótalkatrészt a készletekben (fentebbi pont), elvonja az anyagi forrást a többi alrendszertől.
Viszont pl. nem kellene hozzányúlni a futóműhöz. És később az üzemanyagon azért lehetne spórolni.
10 év gyaktéri használat után a Cummins motor sem mutatna olyan nagyon jól, hogy azonnal át lehessen tenni egy Gidránba.
10 évvel ezelőtt egy ilyen hibrid busz 563e euró volt. A komplett busz. Szerintem ezen már finomítottak. Ráadásul itt csak a hibrid rendszert kellene felhasználni.
-védettség: biztosan egy papírvékony gépbe akarunk komoly akkupakkokat tenni? (Lehet azokat külön védelemmel is ellátni, csak plusz hely, plusz tömeg, stb.-de működhet)
Ha az elhelyezésnél figyelsz erre, akkor nem hiszem, hogy külön védelem kellene neki.
Gondolj bele: ha a küzdőtér alatti részbe bele lehetne pakolni pár akku modult, akkor ott azért eléggé védve lehetne. Nem csak a páncéltest, de a síkban előtte lévő 1-2 tengely is védi a szemből érkező találattól. Alapvetően a gép alját mindenképpen erősíteni kellene az akna elleni védelem miatt.
A másik opció a mostani motortér aljába való elhelyezés. Az akku különben ég, de nem robban. Azaz ha találatot kap, akkor intenzív égést produkál, de jobban lehet ellene védekezni, mint mondjuk egy lőszertároló berobbanása ellen.
Ha az akkupakkok kerülnek a mostani motortérbe, az inverterek, motorok, vezérlők a küzdőtér alá, akkor egy esetleges találat esetén az akkuk el lennének szeparálva a küzdőtértől. Nyilván ilyenkor kuka a gép, de a túlélési arány javul.
Jelzem, az új német Wisel utód is viszi magával az akkupakkot. De pl. a UGV-kben is azt alkalmazzák, még akkor is, ha sebesültszállításra tervezik őket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 643
77 613
113
Inkább tuning akkor vagy erősebb Kamaz motorra csere.
Alibaban 100 dollár körül van hozzá turbó, 20-ert vizpumpa, de mivel Alibaba és hihetetlen, néztem hirtelen oroszt is, pl dugó, hüvely, csapszeg, gyűrű, 16500 rubel, a rubel 4 Ft, 1500 dollárból a 8 hengerhez megvan az alkatrész.
A műhelyekben ismerik a seregben is, semmi urtechnika.
Magyarán olcsó a fenntartása.
Nem akartam magyar árakba belemelyedni itt sem lehet drága ha máshol sem az a világban.

437000 rubelert komplett új, garanciális motor van hozzá igaz ugyanaz a 740.30-as.
A cél a modernizálás, nem pedig az, hogy a mostaninál egy kicsivel kevésbé szar, de mai mércével ugyanolyan tökéletesen elavult orosz motor kerüljön bele csak azért, orosz és szerinted az oroszok képesek modern motorokat gyártani.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 470
55 555
113
Illetve ezekbe a gépekbe nem lehet még 30 évet beleimádkozni maga a páncéltestek állapota miatt (hegesztések, mikrorepedések a pàncéltesten) azért írtam hogy a következő évtized végéig kell őket max megtartani

Az egész BTR alapvető gyengéje a túl vékony lemezelés. Ezért is van benne merevítő segédkeret is.
A kevlár belső, ha kellő vastagságban és megfelelő minőségben elkészülne, akkor az nem csak a ballisztikus védelmet fokozná hanem a jármű merevségét is.
Ahogyan az általam említett aknavédelmi megoldás is. Így nem kellene félni alváztöréstől, már ha nem növekszik jelentősen a súly.

Mint a gázolaj...

Írtunk már róla. Ma már (olyan 30 éve) habbal töltött öntömítő üzemanyag tartályokat használnak.
Nem igazán égnek. Ahogyan a halonnal oltó is simán elfolyt egy ilyen tüzet.
Ha kigyullad egy lítium aksi ott azonnal mindenki szarrá ég, és a halonnal oltó sem tudja elfojtani.

A BTR modernizációnál a cél az, hogy egy nem túl nagy összegből csináljunk egy ipari nagyjavítást és enyhébb modenizációt.
A költségek csökkentése miatt, olcsó megoldásokra támaszkodva.
Most, hogy erősebb Kamaz motor legyen benne, vagy a Gidránnal közös Cummis azt ki kellene kísérletezni. Mi éri meg?
Az öntömítő üzemanyag tartály, a halonnal oltó és a kevlár belső viszont alap követelmények. Jelentősen növelik a túlélés esélyét.
Az új gumik, esetleg futómű elemek és az új stabilizált fegyver torony szintén fontosak.



Ez meg a BTR-82-es képesség növekedése. Mi is hasonlót szeretnénk elérni:

A torony kialakítása egy egységes modul, amely kétsíkú fegyverstabilizáló rendszerrel, valamint elektromos hajtásokkal van felszerelve. A fegyverzetet egy 14, 5 mm-es KPVT géppuska (a BTR-82 esetében) vagy egy gyorstüzelő 30 mm-es 2A72 ágyú (a BTR-82A esetében) képviseli, koaxiális egy 7, 62 mm-es PKTM géppuskával a toronyágyú és a géppuska tartó (BPPU) modulban. Az ikerfegyverzet elektromos hajtással és digitális kétsíkú stabilizátorral, kombinált TKN-4GA gunner egész napos látványával nappali és éjszakai csatornákkal, stabilizált látómezővel és távoli robbanásvezérlő csatornával van felszerelve. A TKN-4GA-03 látvány módosításakor az éjszakai csatornát hőkamerával helyettesítették.
A túlélés, a sífutási képesség, a megbízhatóság és az élettartam nőtt a BTR-80-hoz képest. A test belső felületén speciális párnák és töredezettség elleni védelem van. A páncélozott személyszállító Aqueduct digitális rádiókat kapott jeltitkosítással és kombinált megfigyelő eszközökkel. Az aknák ellenállása javult.
A fegyverstabilizáló rendszer jelenlétével lehetővé vált a mozgás és az éjszaka hatékony tüzelése. A töredezettség elleni védelem a váz belső felületére van felszerelve. A BTR-82A névleges kezelőülése a toronyból a személyzeti térbe költözött. Az aknák hatásának enyhítése érdekében minden ülést lengéscsillapító tartókra szerelnek fel. A jármű új, továbbfejlesztett tűzoltó rendszerrel van felszerelve
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 643
77 613
113
Picivel többet is írtunk ennél, lásd régebbi hozzászólásomat, vagy akár a tiédet.
De a BTR-82 azért egy élő példa rá, hogy meg lehet csinálni.
Ráadásul az általunk fölvetett követelmények egy részét tartalmazza.
El kell engedni a 30-as gépágyút. Az egész BTR-80+30mm-es gépágyú egy tudathasadásos dolog. Van egy nagyon nagy tűzerejű fegyvered, egy papír APC-n. Ez a kettő valahogy nem illik össze, nem tudod a papír gép miatt kihasználni a 30mm-es gépágyút.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 585
46 662
113
El kell engedni a 30-as gépágyút. Az egész BTR-80+30mm-es gépágyú egy tudathasadásos dolog. Van egy nagyon nagy tűzerejű fegyvered, egy papír APC-n. Ez a kettő valahogy nem illik össze, nem tudod a papír gép miatt kihasználni a 30mm-es gépágyút.
Szerintem is csak tegyük hozzá, hogy a 30x173-as lőszerrel.
A gyengébbik egy snájdig kis RC toronyban azért elkerepelhet a tetején. Maximum!