...Munkatársam szeretett volna a vadászatra kiváló 1994-től 2001-ig gyártott (konkrétan nem tudom hány éves) Hyundai Galloperjéhez alkatrészt venni.
(Használautó.hu-n öt darab van eladó...)
Eddig nem járt eredménnyel, így vett egy nagy levegőt, s értékrendjét megerőszakolva felhívott telefonon egy márkaszervizt.
Közölték vele, hogy a márka 15 év után felszámolja a megmaradt alkatrész készleteket (Azt nem kérdezte meg, hogy hova értékesítik).
Még azt is mondhatnánk, hogy korrekt, hiszen tudtommal a törvény 10 év alkatrészellátást követel meg a gyáraktól.
Még mindig reménykedve megjegyezte a munkatársam, hogy a Galloper eredetileg egy Mitsubishi licensz.(Ha már annak a márkának is a márkaszervize...)
Erre közölték, hogy a Mitsubishi meg komolyan veszi a 10 évet.
Tehát ha nem egy egykor kifejezetten elterjedt típusú autód van, amire ráállt az után gyártó ipar is, akkor csak a szerencsédben bízhatsz, hogy szerzel alkatrészt.
Ez érthető és logikus.
A probléma az a tendencia, ahogy egyre összetettebbek, specifikusabbak, a magánfelhasználók által egyre kevésbé szerelhetők az autók.
Pláne, ahogy korosodnak. Márpedig a magyarországi használt autó kereskedelem valami 36%-a 20 éven felüli kocsik adás-vételéből áll...(Ahogy valamelyik nap olvastam).
Nem gond ez addig, amíg egy - teszem azt - szög egyszerű "analóg" Kadettről van szó, no meg amíg átmegy egy engedékenyebb műszaki vizsgán.
De ahogy egyre távolodunk az isztán hatóság kompatibilis rugalmasságtól, úgy egyre kisebb az esélye, hogy forgalomban tarthass majd egy idős, elektronikával telezsúfolt mai autót.
Na ha ezt nem volt elég elolvasni, akkor bemásoltam egy fórumba beírt hozzászólásomat.
Jó szórakozást a linkekhez!
"...Ahogy megyünk vissza az időben, mondhatni paradox módon úgy lehet egyre nagyobb eséllyel megjavítani, üzemeltetni egy autót.
Nyilván ennek számos oka van:
Kevés fajtájú, "hétköznapi" elérhető anyagok, anyagminőségek, hétköznapi ember számára is értelmezhető illesztések, tűrések, egyszerű, akár házilag is megismételhető előállítások, megmunkálások, s persze semmi elektronika, maximum elektromosság, s pláne semmi szoftver...
Oké, látunk tuningcégektől, tehetős mérnökcsapatoktól komplex projekteket, ahol egyedi hengerfejeket, vagy motorblokkokat is megvalósítanak.
De talán még mindig egyszerűbb út ez, ahol tiszta lappal indulnak, mint egy öreg motorhoz újra egyedileg gyártani egy hengerfejet, ahol nem tudjuk, hogy milyen ötvözetből van az öreg blokk, milyen hengerfej tömítés, csavar kéne hozzá. El lehet formailag készíteni, össze lehet szerelni, be lehet üzemelni, de nem biztos, hogy neki lehet vele veselkedni a Dolomitoknak, anélkül, hogy valami ne adná meg magát; ne válna a leggyengébb láncszemmé, holott az eredeti olyan-amilyen, de gyári minőségű eredeti motorral ez ment üzembiztosan annak idején.
Tehát egy hétköznapi ember számára, aki szeretne életet lehelni nagypapa pajtalelet, hengerfejes Talbot Turbojába, ez már nem biztos, hogy menni fog.
De mondok egy jobb példát.
Volt szerencsém részt venni 2007-ben a Renault nyílt napján a Hungaroringen.
Elhozták az összes akkor aktív Formula bajnokság autójukat, futamokat tartottak velük.
Az élő legenda Jean Ragnotti személyesen forgolódott helyben az R5 maxi Turbójával - még 2014-ben is ugyanígy nyomta:
S elhoztak egy halom Forma-1-es autót is még a nyolcvanas évekből is.
Azokat mind beindították, és futtatták a pályán - függetlenül az évjárattól!
Ott álltam a kordon mellett, amikor imbuszkulcsot bedugva a motorburkolat nyílásába túráztatva melegítették a nyolcvanas évekbeli szörnyetegeket és járatták mai szemmel teljesen elavult számítógépekre csatlakoztatva a 90-es évekbelieket is.
Alzheimer úrral való találkozásomig nem fogom ezt elfelejteni.
Egy gyár lehetőségei na!
Van képgaléria is!
https://www.origo.hu/auto/2007/07/hungaroring-world-series-by-renault-szombat?page=1
Erre mit olvastam - csak - 12 évvel később ugyanerről a gyűjteményről!?
"...Valójában már az is csoda, hogy ez az autó itt van, ugyanis 1980-ban letámasztották, aztán hozzá sem nyúltak egészen 14 hónappal ezelőttig. Ennyi idő alatt hozta rendbe a Renault Classic részlege, és bár volt vele meló, mégsem akkor szívás, mintha egy modernebb autónak állnának neki. A frissebb, számítógéppel vezérelt Formula-1-es motorokhoz egyszerűen nincs meg a számítástechnikai infrastruktúra, nem férnek hozzá elég öreg gépekhez, amikkel kezelni tudják az autók rendszerét..."
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2019/08/09/renault_turbo_modellek/
...s akkor majd te szeretnéd a 20 éves, elektronikailag megkotlott érintőképernyős, sávtartós, táblafelismerős, radaros, adaptív tempomatos, részecskeszűrős, amúgy milliós példányszámban legyártott tucatautódat megjavítani, de úgy, hogy átmenjen a műszaki vizsgán is.
Úgyhogy lemondóan inkább ki fogsz ballagni nagyapa 1980-as Talbot Turbójához a franciakulccsal és némi szerelgetés után beindítod, megjáratod a motort...
https://www.youtube.com/watch?v=E0yu0PGefG8