[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

Igen. Sajnos beteg vagyok jelenleg 10-15 percet tudok sétálni a lakásom körül, így nem tudtam menni ide sem (és még egy ideig máshova se). Lesz a közeljövőben egy műtétem is, amely a további életemről, sorsomról is dönthet..
Szerintem Bobo azért nincs ott, mert akkor jönnek a kellemetlen kérdések esetleg RSzR-ről. Az ünnepségre nem csak a kormánynak tetsző minimális médium lett meghívva, hanem bloggerek, ujságírók stb. (nagyon helyesen egyébként)
Jobbulást!
 
AERO Vodochody AEROSPACE and LOM PRAHA Join Forces for Advanced Pilot Training – Letter of Intent Signed at IDET Fair
 
See how Aero Vodochody is moving from development to fully operational serial production of the new L-39NG trainer and light combat aircraft.

The video highlights the main milestones of the industrialization project - from the digitalization of production processes to the optimization of assembly and the setting up of logistics flows.

The L-39NG is proof of modern Czech aviation engineering and technological progress, which finds application among customers around the world.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Production of the L39 Skyfox aircraft
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Kis fantáziával, politika-akarattal, sőt --valódi-- Előrelátással már faragnák a SkyFox-nak a
"Drónraj-szállitó és bevetési képességet"! ;) + :hadonaszos:

...jaaa, hogy ezekből egyik sincs valójában, nyomokban sem! :( + :mad:


U.I.: Ez a jelenlegi helyzet az elmaradt társadalmi motiváció --számonkérés, +félre-nézés"-- eredménye!


.
 
Lelkes M.I(stván). munkatársam este-éjszaka tech-LEGO munkával összehozta az elsődlegesen hazai anyag- és gyártás-technológiai gyártással jó eséllyel megvalósítható hajtóművet és annak főbb paramétereit:


Egyszerűsített táblázat: FJ44-4A/M, JeCs-4G21 és JeCs-5G21 Összehasonlító táblázat

Paraméter
Williams FJ44-4A(/M)
JeCs-4G21
(Költséghatékony,
vállalható kompromisszumok)
JeCs-5G21
(Fejlettebb, Termékcsaládon Belüli)
Megjegyzés
(a JeCs-sorozat változásai)
Típus​
Turbofan​
00-Turbofan​
00-Turbofan​
A JeCs modellek 00--Fan megoldást alkalmaznak.​
Gyártó​
Williams International​
JeCs Motors​
JeCs Motors​
Gyártó: JeCs Motors.​
Teljesítmény (kN) (Tolóerő)
17 kN (3800 lbf)
~20.2 kN
~21.2 kN
A JeCs-4G21 direkt tolóerő növelése, a JeCs-5G21-nél az LP-turbina fejlesztéséből származó potenciál 20%-a tolóerő növelésre fordítva.​
FADEC Rendszer​
Van​
Saját fejlesztésű, ktsg.hatékony​
Saját fejlesztésű, ktsg.hatékony​
Saját fejlesztésű, egyetemi pályázatokra és open-source megoldásokra épülő FADEC, licencköltségek nélkül.​
Konfiguráció​
Két forgórészes​
Két forgórészes
(00-Fan-nel)​
Két forgórészes
(00-Fan-nel)​
Alapkonfiguráció azonos.​
Nyomásviszony (OPR)
21:1
16:1
16.5:1
A JeCs-4G21 OPR-je 16:1, a xxxxxxx-xxxx axiális fokozat-xxxx és a "nem feszített üzemmód" reálisabb értéke. A JeCs-5G21-nél az LP-turbina hatékonyabb működése révén a kompresszorrendszer képes enyhe OPR növelésre.​
Bypass arány (BPR)
X:1
X*1,1:1
X*1,1:1
Az 1-es típus BPR-jének 10%-os növelése a JeCs modelleknél.​
Fajlagos üzemanyag fogyasztás (TSFC) (kg/kN/h)
0.47
0.522
0.495
JeCs-4G21: OPR változás, LP-turbina utólagos optimalizálás És: Endwall Contouring és 3D Aerodynamics optimalizálás (80%-a TSFC javításra). JeCs-5G21: OPR változás, LP-turbina utólagos optimalizálás És: Endwall Contouring és 3D Aerodynamics optimalizálás (80%-a TSFC javításra) és xxxxxxxx LP turbina fokozat.​
Átmérő (m)
0.57 m (beömlő)
0.57 m
0.57 m
Azonos átmérő a JeCs modelleknél.​
Hosszúság (m)
1.10 m (43.3 in)
1.10 m (becsült)
1.12 m (becsült)
A JeCs-4G21-nél a kompresszor fokozatszám csökkentése és az optimalizált felépítés miatt a hosszúság marad az eredeti. A JeCs-5G21-nél az LP-turbina xxxxxxx miatti minimális növekedés.​
Száraz tömeg (kg)
305 kg (672 lb)
350 kg (becsült)
375 kg (becsült)
JeCs-4G21: A költség-optimalizált anyagok és egyszerűsített gyártás, valamint a +5kg technológiai tartalék miatt a súly nő.

JeCs-5G21: Az LP-turbina xxxxxx, xxxxx xxx xxxxxxx és minimális strukturális erősítés, valamint a +10kg technológiai tartalék miatti súly-növekedés.​
Gyártási költség (becsült)
~1.200.000 USD
~438.000 USD
~450.000 USD
A gyártási költség számításánál a Williams-t vettük referenciának. Ez az az összeg, ami a gyártási folyamat nettó költsége.​
Becsült eladási ár (2025)
~2.000.000 USD (100%)
(2017-es biz-jet,
-A-modell -ár: 2,3m$)
~750.000 USD (~37.5%,
sok tartalék,
jelentősen jobb ár lehetséges)
~800.000 USD (~40%,
sok tartalék,
jelentősen jobb ár lehetséges)
Az eladási ár tartalmazza a profitrátát, R&D költségeket, marketinget, szervizt, stb. A JeCs modelleknél az alacsonyabb engedélyeztetési szint és a non-prémium árazási stratégia érvényesül.​
Élőmunka aránya a gyártási költségben
~50%
~65%
~65%
Az élőmunka-intenzívebb gyártási filozófia miatt a JeCs-modellek esetében az élőmunka aránya a teljes gyártási költségen belül magasabb.​



A lényeg 4G21:
  • bő +15%-os teljesítmény,
  • fele-harmad áron a jelenlegi hajtómáhöz képest !!!
  • ~+15%/+45kg súlytöbbletből,
  • +12-15% fajlagos fogyasztás árán,

A lényeg 5G21:

  • +25%-os teljesítmény,
  • fele-harmad áron !!!
  • ~+25%/+70kg súlytöbbletből,
  • +5% fajlagos fogyasztás árán,

Bónusz: NEM-EMBARGÓZHATÓ, nem-letiltható, "nem-dróton-rángatható", hanem szabadon forgalmazható --lásd "francúzok" ;) -- lenne ettől kezdve L-39NG/SkyFox, a megszokottan mondva-csinált USA "Nemzetbiztonsági érdek"-es korlátozások lehetősége nélkül, ami korlátozások hátterében az esetek döntő többségében a gyártói gazdasági érdek állnak, az amerikai technológián -- a hajtóművön-- keresztül, a bevállt-szokásos kongresszusi lobby-csoportokat felhasználva.


.
 
Tekintve hogy rajzon se létezik még a rák tudja :D
De "harcimarci" verzióhoz megerősített bekötési pontok, satöbbi kell majd az tuti.
mi a különbség a kiképző és a felderítő képességgel rendelkező könnyű támadó fegyverzete közt ?
Csak az utóbbi tud irányított fegyverzetet kezelni és légiharc rakétát, míg a kiképző csak buta bombát/rakétát és gépágyú konténert tud hasznosítani?
Meg valszeg lenne valami önvédelmi rendszere is. Ilyesmikre utalgatnak tavaly kiadott prosiban...



Ha minden jól megy jövőre, akkor meg valszeg visszamondják a fenébe azt a 4 gépet.

Inkább legyen abból a pénzből MALE-drón felderítéshez...
 
Meg valszeg lenne valami önvédelmi rendszere is. Ilyesmikre utalgatnak tavaly kiadott prosiban...



Ha minden jól megy jövőre, akkor meg valszeg visszamondják a fenébe azt a 4 gépet.

Inkább legyen abból a pénzből MALE-drón felderítéshez...

...ami drágább, mintha ebből faragnánk --esetleg egy kb. több-feladatos ;) -- drón-verziót!

+ a szinte biztos külföldi-gyártós "bónusz": "hátsó-kap" és/vagy "Ki-kapcs Gomb" a'la F-35 ! :oops:


.
 
...ami drágább, mintha ebből faragnánk --esetleg egy kb. több-feladatos ;) -- drón-verziót!

+ a szinte biztos külföldi-gyártós "bónusz": "hátsó-kap" és/vagy "Ki-kapcs Gomb" a'la F-35 ! :oops:


.
Nem drón, hanem "drónlovag"! Azt kell megoldani, hogy irányítani tudjon 10-15 "hűséges csatlóst" drónt...innentől kezdve nem kell frontközelihelyeken feltűnnie,. csak a vitézeit irányítania, akár különböző típusokat...egyszerre.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
Nem drón, hanem "drónlovag"! Azt kell megoldani, hogy irányítani tudjon 10-15 "hűséges csatlóst" drónt...innentől kezdve nem kell frontközelihelyeken feltűnnie,. csak a vitézeit irányítania, akár különböző típusokat...egyszerre.
A megfelelő teljesítményű rádiós rendszereket nemigen bírja el a gép, úgy hogy még üzemanyag is maradjon benne hogy értelmezhető hatótávja legyen.

Ez egy olcsó kiképző gép. Erre jó.

Az L-159-ből esetleg lehetne komolyabbat faragni, de ebből erre futja.
 
Még egy felhasználási lehetőség: pl. 3-5 géppel lehetne air show team-et csinálni.
Amolyan magyar "Frecce Tricolori" félét lehetne létre hozni. Nem tudom mennyire dinamikus ez a gép a műrepüléshez...
Tudom hogy semmire nincs lé, de középtávon talán lehetne ilyen...
 
Még egy felhasználási lehetőség: pl. 3-5 géppel lehetne air show team-et csinálni.
Amolyan magyar "Frecce Tricolori" félét lehetne létre hozni. Nem tudom mennyire dinamikus ez a gép a műrepüléshez...
Tudom hogy semmire nincs lé, de középtávon talán lehetne ilyen...

Ezekbe nincs annyi kakao, lehet a 159-esbol lehetne ilyet is csinalni de meg abba se vagyok biztos.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Aladeen

Ezekbe nincs annyi kakao, lehet a 159-esbol lehetne ilyet is csinalni de meg abba se vagyok biztos.
Az imént emlegetett olasz formáció által most repül MB-339 is hasonló szubszonikus kiképző gép.

MB399L-39 Skyfox
Üres tömeg3075 kg3280 kg
Tolóerő1x 17.8 kN (RR Viper)1x 16,87 kN (Williams FJ44–4M)
Tolóerő tömeg arány (kN/kg)0,0057 kN/kg0,0051 kN/kg

Ez nem olyan nagy különbség sztem. Egy pilótával kevés üzemanyaggal közel olyan jól lehet sztem műrepülni, mint a méltán híres olasz formáció gépeit...

8 gép nekünk tök felesleges, akkor 3-at lehetne PR-ra használni és air-showkra járni vele...
 
Semmi gond.
A MH-t már úgyis fullosan felszerelték és még mindig maradt elbaszni való pénzünk. Hja, a repülőrajt…
Megvettük ezt a 4 “felderítőt” bohóckodni, ez már csak játék.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and J.G.
Elvileg idén teljes lesz a flotta.

A Magyar Honvédséghez 2025. május 30-án érkezett meg az első három kiképző gép, majd ezt követően még ebben az évben további öt gép követi őket. A négy felderítő változatú repülőgép a tervek szerint 2028-ban érkezik.

Édes f*szom. Aztán mihez fognak kezdeni ezzel a felesleges képességgel? Valami azt súgja, hogy sokat fognak a betonon állni. A 4 "felderítő" meg remélhetőleg soha nem épül meg.