Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Miért Molni, a repülőgépek elleni támadások honnan szoktak jönni?
És kereső módban miért is kellene neki szűk FOV-al működni, amikor 140 fokos a teljes FOV? Másrészről a scanning sebessége az IRST szenzornak gyorsabb, mint egy AESA radaré. De "nyilván" azért emelik ki külön a leírásában, hogy képes passzív rakéta indítás jelzőként funkcionálni, mert valójában használhatatlan arra a célra.
Sok vs sok harcban bármelyik irányból jöhet rakéta. A NASAMS féle SAM-ek korában meg főleg. Az all asect MANPAD meg jellemzően a gép oldal irányából jön. Ekkor van idő felismerni a cél és reagálni, tehát az indítóhoz képest paraméterrel repül el a célpont.

Melyi IRST scan rate-je van AESA radar felett..? Az másodpercenként százas nagyságrendű tűnyalábbal dolgozik a tér tetszőleges pontjába. Az IRST meg mechanikus legyezésű...
 
M

molnibalage

Guest
De "nyilván" azért emelik ki külön a leírásában, hogy képes passzív rakéta indítás jelzőként funkcionálni, mert valójában használhatatlan arra a célra.
Nem használhatatlan. Hol íram ezt...? Kérlek ne adj már te is a számba olyat, amit kurvára nem írtam le sehol... Arra világítottam rá, hogy MAWS-ként a PIRATE igen gyange, nem ad körkörös lefedést és célkeresésnél a FOV még a teljes előrefelé FOV-nál is lényegesen kisebb.

A DAS + AESA pároshoz képest sehol nincs még data link néljül sem, nemhogy azzal.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
A gépágyú podok, és a beépített tűzfegyver közti pontosságról én nem láttam ugyan ábrát még, de szerintem a gépágyú konténer légiharcban nem kielégítő pontosságú. nem véletlen, hogy ezek szükségmegoldások voltak, pld. brit F-4-eseknél, vagy a korai F-4eseknél vietnam egén. Földi célpont ellen, meg a csöves tűzfegyver helyett inkább raknak pld. SDB bombát asszimetrikus konfliktus esetén a gépre, Ugyanakkor ha van beépített tűzegyvered, akkor egy toyotát nem fogsz drága SDB-vel hajigálni, mikor simán kilőheted a belső tűzfegyverrel. Nem véletlenül indított az US.NAVY ha jól emlékszem vizsgálatot mostanában, hogy mikre milyen költségű bombákat dobnak, mert egye inkább látszik a gazdaságtalanság. Sokszor elég lenne nem irányított rakéta, vagy gépágyú. Előbbit bár néha még az amcsik is gyakorolják, de é
 
M

molnibalage

Guest
A gépágyú podok, és a beépített tűzfegyver közti pontosságról én nem láttam ugyan ábrát még, de szerintem a gépágyú konténer légiharcban nem kielégítő pontosságú. nem véletlen, hogy ezek szükségmegoldások voltak,
Kele, te ezt most direkt csinálod...?

  • Gépágyú a modern légiharcban felesleges. Air polcicy és COIN-t CAS-t leszámíva haszontalan.
  • Tehát nem kell a gépbe.
  • POD-ban meg megfelel földi célok ellen.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Egy mondatot kiragadtál, a többiben meg egyetérzesz?
Air-to -ground esetén inkább felrakok 4 kis bombát, mint egy gépágyúkonténert. Előbbivel pontosabban tudok csapást mérni, és négy célt valószínűleg megsemmisíteni, a podban, meg kb annyi lőszer van, hogy 3-4 támadásra elég, csak nincs megfelelő pontosságom..
 
M

molnibalage

Guest
Egy mondatot kiragadtál, a többiben meg egyetérzesz?
Air-to -ground esetén inkább felrakok 4 kis bombát, mint egy gépágyúkonténert. Előbbivel pontosabban tudok csapást mérni, és négy célt valószínűleg megsemmisíteni, a podban, meg kb annyi lőszer van, hogy 3-4 támadásra elég, csak nincs megfelelő pontosságom..
Nem kiragadtam.

  • Folyamatosan arról beszélek, hogy csak a légiharcért teljesen felesleges vadászgépekbe integálni gépágyút, azzal csökkentve az értékes belső helyet.
  • Minden más helyzetben bőven megfelel a gépágyú pod. Igen, COIN helyzetben is alig kell, de ha kell, akkor felrakhatod.
  • Nekem magyarázod, aki ötvenszer írta le, hogy az A-10C-t azért akarják kukzáni, mert pont ugyanazokat a bombákat hajigálja, mint az F-15E/F-16 és az F-35A fogja...? A GAU-8-nál meg lásd fent. Gépágyú pod és jó reggelt. Mert COIN CAS suppporhoz meg nem kell 30 mm. A 25 mm-s pod is AP lőszerrel szarrás szed minden nem harckocsi célpontot.
Így már érted?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A DIRCM-nek csak irnányt kell tudnia, távolságot nem. Ha valami komoly IR forrást észlel - az csak közeli MANPAD lehet - akkor arra lézerezik...
Remélem csak én értelek félre és nem arra gondolsz hogy a DIRCM a rakéta indítás helyére lézerezik és nem a közeledő rakétára?
(a valóság az hogy a DIRCM rendszer kifejezett feladata hogy érzékelje és folyamatosan kövesse a gép felé tartó rakétákat és lézerrel vakítsa az érzékelőjét)

Egy szóló gép a felé indított rakétára csak DAS-ból nem tud számolni semmit. Arra szúr oda az AESA-val. A MAWS szenzorok viszont nem ilyenek és a MAWS-os gépek nem mindegyikén van ESA radar...
- Minden korszerű infra rendszer (DAS, MAWS és különösen a PIRAT szerű IRST rendszerek) tud távolságot is kalkulálni.
- Hogy szúr oda AESA-val ha a oldalról vagy hátulról jön a rakéta? (sehogy...marad a körkörösen elhelyezett 6 DAS szenzor közül az amelyik épp a veszélyforrás felé néz)
 
M

molnibalage

Guest
Remélem csak én értelek félre és nem arra gondolsz hogy a DIRCM a rakéta indítás helyére lézerezik és nem a közeledő rakétára?
(a valóság az hogy a DIRCM rendszer kifejezett feladata hogy érzékelje és folyamatosan kövesse a gép felé tartó rakétákat és lézerrel vakítsa az érzékelőjét)
Természetesen nem a helyére lézerezik a rakétát követi. De ehhez nem kell távolságot ismerni és lövésed sincs arról, hogy a cél milyen messzire van tőled.

- Minden korszerű infra rendszer (DAS, MAWS és különösen a PIRAT szerű IRST rendszerek) tud távolságot is kalkulálni.
Nem, nem tud. Erről volt már szó. Legfeljebb becsülni tud, ha felteszi a célpont sebességét egy tartományban és az irányát. Hányszor kell még elmondani...? Próbál már felírni az egyenleteket és mindig sok lesz az ismeretlen...

Dem hanem akarsz matekozni, akkor egyszerűen elmagyarázva. Soha nem tudod megállapítani azt, hogy a cél relatív elmozdulása miért akkora, amekkora, mert az alábbi tényezők közül bármelyik okozhatja, amit nem tudsz mérni.

  • A célpont és a te haladási irányod közötti difi
  • A célpont és a te sebességed közötti difi
  • A célpont és közötted levő távolság, ameddig nem tudod lézerrel mérni, ami az OLSZ-35-nél is 30 km papíron a max.

- Hogy szúr oda AESA-val ha a oldalról vagy hátulról jön a rakéta? (sehogy...marad a körkörösen elhelyezett 6 DAS szenzor közül az amelyik épp a veszélyforrás felé néz)
Data link. Nem egy F-35 repül. Az egész F-35 lényege az, hogy az F-35-ön levő számítógépek egymás adatait használják fel sőt, adott esetben még az sem kizárt, hogy az egyik F-35 lazán fogja a másik radarját használni. Ha a DAS alapján irány van, akkor teljesen logikus az, hogy hol az egyik hol a másik F-35 szúrjon oda radarral, aholva kell. A NASAMS is ezt csinálja a szárazföldi radarral és IRST + lézeres távmérővel. Na, akkor az F-35 vajon mit csinál...?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Legfeljebb becsülni tud, ha felteszi a célpont sebességét egy tartományban és az irányát...
Nagyszerű...ugyanarról beszélünk. :) Nem méréséről beszélek én sem, hanem több fajta becslő módszerről. Korábban már volt ezekről szó...

Data link. Nem egy F-35 repül.
Állj..!
Eddig szóló gépről beszéltünk. (Te magad írtad hogy "...Egy szóló gép a felé indított rakétára csak DAS-ból nem tud számolni semmit..")
Amúgy ilyen szintű szenzorfúzióra (MAWS/IRST adatok megosztása) a EF is képes ez nem az F-35 sajátja. Lapozz vissza ide: [URL="https://forum.htka.hu/threads/lockheed-martin-f-35-lightning-ii.119/page-84#post-286089"]Lockheed Martin F-35 Lightning II[/URL] Az F-35-től ennél komolyabb dolgokat várunk...:)
 
M

molnibalage

Guest
Nagyszerű...ugyanarról beszélünk. :) Nem méréséről beszélek én sem, hanem több fajta becslő módszerről. Korábban már volt ezekről szó...
Ezek olyan pontatlanok, hogy tűvezetésre alkalmatlanok. Ha a cél irányát sem tudod meghatározni és a sebességét sem, akor ezzel te a büdös életben nem adsz MCG-t még AMRAAM-nak sem, nemhogy Meteornak. Ha bármelyik felvetésed helytelen, akkor kb. hulladék az egész. Ha a cél ráadásul erősen változtatja mozgásparamétereit és legalább egyszer te is, akkor meg aztán tényleg tippelgetés az egész. Harcászatilag ez az én véleményem szerint értelmezhetetlen.

PIRATE + data link, ezzel már lehet távolságot mérni, csak nem körkörösen.

Állj..!
Eddig szóló gépről beszéltünk. (Te magad írtad hogy "...Egy szóló gép a felé indított rakétára csak DAS-ból nem tud számolni semmit..")
Igen, csak a DAS egy szóló gépen nem mér távolságot. Csak AESA radar van az F-35-ön. Amit talál a DAS arra tized fok pontosan tudja a rendszer, hogy hova kell AESA-val odaszúrni. EF-en nincs AESA...

Az F-35 azért durva, mert a DAS miatt nem kell minden gépnek a kontaktusok felé repülnie, mert nincs szögkorlátja a DAS-nak és az AESA rámérés is elég durva dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: therob

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 301
76 877
113
Nem kiragadtam.

  • Folyamatosan arról beszélek, hogy csak a légiharcért teljesen felesleges vadászgépekbe integálni gépágyút, azzal csökkentve az értékes belső helyet.
  • Minden más helyzetben bőven megfelel a gépágyú pod. Igen, COIN helyzetben is alig kell, de ha kell, akkor felrakhatod.
  • Nekem magyarázod, aki ötvenszer írta le, hogy az A-10C-t azért akarják kukzáni, mert pont ugyanazokat a bombákat hajigálja, mint az F-15E/F-16 és az F-35A fogja...? A GAU-8-nál meg lásd fent. Gépágyú pod és jó reggelt. Mert COIN CAS suppporhoz meg nem kell 30 mm. A 25 mm-s pod is AP lőszerrel szarrás szed minden nem harckocsi célpontot.
Így már érted?

Mi van azokkal a légierőkkel akiknek nem lesz pénzük csak az F-35-re és ott sem lesz ioyan darabszám,hogy A-A és A-G feladatra külön gépet reptessen?Nekik kelleni fog a beépített tűzfegyver hisz egyszerre fog A-A és A-G feladatot ellátni(teszem azt visz 4db SDS-t meg 3 AMRAAM-ot de nem kell mindenre a bomba hisz az pocséklás).
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Hozzáteszem, hogy COIN-ra, ha nincs külön gépem (pld. Gripenem van csak), akkor viszek magammal 8-16 SBD-t amivel jó esetben 16 célpontot megsemmísitek, és akkor is ott van még a maradéknak a gépágyúm. Toyota ellen nem hajigálok SBD-t, oda elég egy sorozat, viszont komolyabb cél esetén, meg van így bombám..
 
M

molnibalage

Guest
Mi van azokkal a légierőkkel akiknek nem lesz pénzük csak az F-35-re és ott sem lesz ioyan darabszám,hogy A-A és A-G feladatra külön gépet reptessen?Nekik kelleni fog a beépített tűzfegyver hisz egyszerre fog A-A és A-G feladatot ellátni(teszem azt visz 4db SDS-t meg 3 AMRAAM-ot de nem kell mindenre a bomba hisz az pocséklás).
Dudi, te wrie only módban vagy...? Gépégyúpod...! Tudod azon a híresen jól sikerült európai harci helin sincs beépített gépágyú csak pod... Még a '80-as évek szovjet légvédelménél sem gépágyúzgatsz nemhogy a mai IADS ellen. Ott SDB. Csakis COIN környezetben merül fel gá. Oda meg elég a pod is.
 
M

molnibalage

Guest
COIN-ra és bozótharcra a kiképzőgépek is bőven elegendőek.
Ha azon nincs MAWS és infracsapda, akkor azok sem. Azért valami minimális védelem legyen már... Egy példa országot nézve, Hollandiának van ilyen gépe? Hát nem nagyon. A COIN gép, amit trainer alapon hoztak létre az nem egyenlő a trainerrel... Ezen felül kevés is van nekik a Pilatusból.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 272
13 656
113
Ha azon nincs MAWS és infracsapda, akkor azok sem. Azért valami minimális védelem legyen már... Egy példa országot nézve, Hollandiának van ilyen gépe? Hát nem nagyon. A COIN gép, amit trainer alapon hoztak létre az nem egyenlő a trainerrel... Ezen felül kevés is van nekik a Pilatusból.

Minánmári (Burma) Légierő K-8 géppel bombázza a felkelőket.
A Tucanokat meg elég komolyan használják a drog elleni háborúban.
A lényeg, amit modnani akarok, hogy ha valaki gépágyúzi akar mindenáron, meg rakétázni és bombázni az egy kiképzőgépből fog barkácsolni magának valamit, nem egy olyan méregdrága gépből mint egy 5 gen vadász.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 301
76 877
113
Dudi, te wrie only módban vagy...? Gépégyúpod...! Tudod azon a híresen jól sikerült európai harci helin sincs beépített gépágyú csak pod... Még a '80-as évek szovjet légvédelménél sem gépágyúzgatsz nemhogy a mai IADS ellen. Ott SDB. Csakis COIN környezetben merül fel gá. Oda meg elég a pod is.
Csak a németen nincs gépágyú mert hülyék minden más változaton van természetesen.
Az DAS miről ódákat zengsz az EOTS-el együtt A-G felat közben talán használhatatlan?Vagy a beépített aktív zavaró rendszer+vontatott csali nem elég?Mert egy vadász sebességű célt elég nehéz MANPADS-el leszedni ha az megfelelő harceljárásokat alkalmaz.
 
S

speziale

Guest
Az DAS miről ódákat zengsz az EOTS-el együtt A-G felat közben talán használhatatlan?

Ó dehogyisnem. Olyannyira, hogy az EOTS-ot alapvetően AG szerepkörre szánták (stealth gép esetében nem túl szerencsés, ha targeting pod-okat kell hordozgatnia). Ebből kifolyólag pl. az EOTS más frekvencia tartományban is működik, mint pl. a PIRATE, amit kifejezetten long range AA felderítési feladatkörre optimalizáltak.
 
S

speziale

Guest
PIRATE + data link, ezzel már lehet távolságot mérni, csak nem körkörösen.

Azért lassan csak eljutunk oda, hogy a PIRATE rendszer nemcsak egy ballaszt az EF-en.

Egyébként az EF radarja ugyanúgy együtt tud működni a PIRATE-el, ahogy az f35 radarja a DAS-al. A pirate 200 célt tud egyidejűleg érzékelni, de ahhoz, hogy az AIS priorizálni tudja őket ahhoz szüksége van vagy data linkes vagy radaros adatokra. Ha nincs infó data linken, akkor az EF radarja is rávilágít a célokra.
Egyébként a pirate FOV-ja 160 fok, amit viszont az EF jelenlegi radarja és a tranche3-sok AESA radarja is le tud majd fedni. Viszont mivel az f35-nél rögzítetten építették be a radart ezért csak 120 fok a látószög, szóval hiába ad a DAS 360 fokos lefedettséget.
Egyébként meg nem tudom, hogy miért olyan nagy hátrány, hogy nem 360 fokos a rendszer. Te szoktad mondani, hogy ha az ellenség mögéd kerül, akkor ott valami nagyon el lett b*szva.
lérakok esetében még értem, hogy mi lehet az értelme, bár alapesetben a lérakokat is az elülső légtérből kapod, nem hátulról, kivéve ha MANPADS, vagy esetleg Nasams típusú légvédelmi rendszerrel szembe mész. De lérakok ellen meg szerintem bőven elég a MAWS, ami az EF esetében is 360 fokos lefedést biztosít.
 
M

molnibalage

Guest
Azért lassan csak eljutunk oda, hogy a PIRATE rendszer nemcsak egy ballaszt az EF-en.
Soha nem mondam, hogy ballaszt. Le kellene már szokni arró, hogy egyesek folyamatosan olyan dolgokat hoznak fel, amiket soha nem mondtam. Kurvára irritáló...

Egyébként az EF radarja ugyanúgy együtt tud működni a PIRATE-el, ahogy az f35 radarja a DAS-al.
Nem tud, mert a mechanikus radarok folyamtosan pásztáznak kötött pályán (üzmmódtól függ az azimut és bar) és csak STT módban állnak rá egy célre amit már megtaláltak radarral. Ezért kelle ESA radar a DAS mellé, hogy tetszőlegesen odamérhess bárminek.

A pirate 200 célt tud egyidejűleg érzékelni, de ahhoz, hogy az AIS priorizálni tudja őket ahhoz szüksége van vagy data linkes vagy radaros adatokra. Ha nincs infó data linken, akkor az EF radarja is rávilágít a célokra.
Igen, végigpásztázva az egész légteret ami, ha a célok lefedik a teljes aspektust akkor ez laza 12 másodperc is lehet... Az ESA meg 1 másodperc alatt rámér az összesre tetszőlegs azimuttal.

Egyébként a pirate FOV-ja 160 fok, amit viszont az EF jelenlegi radarja és a tranche3-sok AESA radarja is le tud majd fedni.
Itt is össze tetszik téveszteni a teljes mechanikus legyezést azzal, amit egy pillanatban lát a rendszer. A DAS nem legyezéssel tudja a 360 fokot. Mindig 360 fokba egyszerre lát.

Viszont mivel az f35-nél rögzítetten építették be a radart ezért csak 120 fok a látószög, szóval hiába ad a DAS 360 fokos lefedettséget.
Az EF radar pásztázási zónája sem nagyobb, tehát fentiek fényében ez a sor kb. értelmetlen. A PIRATE data linkkel is sokkal, de sokkal kevsebbet tud, mint az F-35 + DAS + ESA.

Egyébként meg nem tudom, hogy miért olyan nagy hátrány, hogy nem 360 fokos a rendszer. Te szoktad mondani, hogy ha az ellenség mögéd kerül, akkor ott valami nagyon el lett b*szva.
Ebből látszik, hogy nem érted szinte egészet. Ha 2-3 F-35 van csak, akkor egynek elég a radarjával a célok felé nézni és valamennyire feléjük repülni. A DAS akkor is adja az infót a háromszögeléshez, mikor a többi gép szépen nekiáll más útvonalkon repüli. Tehát, ha azok 5-15 km-re odébb tetszőleges irányba repülnek, akkor is folyamatos a DAS háromszögetlés. Ezt a PIRAT-talnem tudod megcsinálni. Össze kevertet a szezont a fazonnal.

lérakok esetében még értem, hogy mi lehet az értelme, bár alapesetben a lérakokat is az elülső légtérből kapod, nem hátulról, kivéve ha MANPADS, vagy esetleg Nasams típusú légvédelmi rendszerrel szembe mész.
A légvédelmi alakulatok nem egyesével települnek és mikor átcsúszni próbál mondjuk két Buk vagy Sz-300V között, akkor előbb utóbb az aspektusfüggő RCS szépen eltünteti a stealthet. Ismét nem érted az egészet. Az összes stealth gép esteén a legnagyobb valószínűséggel oldalról fog BVR rakétát kapni. Ezért is jó, hogy körköresen figyel a DAS.

De lérakok ellen meg szerintem bőven elég a MAWS, ami az EF esetében is 360 fokos lefedést biztosít.
Ez is tévesz. Egy NASAMS szerű rendszer esetén az EF-ed, ha NEZ-el belül van akkor halott és halálűnak semmi értelme, mert nem fogja felfedni a NASAMS indító helyét. Az F-35-ök meg az indítás pillanta után, ha többen rálának a NASAMS helyére, akkor azonnal kiháromszögelik és, ha van radar abba az irányban, akkor azonnal rá is mér és csinál SAR képet és auto célbefogás is mehet.

Még mindig nem esik le a többségnek, hogy az F-35 fő csúszása az, hogy az ehhez szükséges szoftver megírni iszonyatosan nehéz és nincs kész? Az E-3-nál is szopnak az adatok összefésülésével, ahol az F-35-nél tették.

Tessék sorban a gondolatmenet.
http://legiero.blog.hu/2017/02/04/airpowernews_47_2017_feb/full_commentlist/1#c32562165
http://legiero.blog.hu/2017/02/04/airpowernews_47_2017_feb/full_commentlist/1#c32562357
http://legiero.blog.hu/2017/02/04/airpowernews_47_2017_feb/full_commentlist/1#c32562411

Ezért van az, hogy a másik álom, hogy a Nebo meg más csak úgy összefésül egy légi helyzetképet az olyan fúde egyszerű lenne. A jenkik fényévekkel előbb járnak ezen a területen és ők is szívnak velem, mint a torkosborz. Ehhez képest a WIP F-35 a gyakorlatokon azt, amit imitált Sz-xxx célnak megkajál az összes mai gép simán, erőlködés nélkül kiszűrte. Navajon hogyan? Hát a fentiekkel.

Az F-35 olyan, mintha a pilóta mögött több WSO dolgozna fáradhatatlanul és embertelen pontosságal, hogy összerakja a helyzetképes és szűrje az adatokat. A közelében nincs ennek senki más. Ez van... Viszont emiatt készül már 10+ éve és emiatt is kerül még mindig 100 milla + hajómű tájába a gép. Ez már alig drágább, mint egy Rafale vagy EF. Csak már most többet tud a gép egyes területeken és ha majd az összes hardvert tudja használni a gép, akkor kb. úgy teszi zárójelbe a 4++ gépeket, ahogy megjelenésekor tette azt az F-22...