Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
...
Azonban, ha onnan nézzük, hoyg ténylegsen mekkora lehet a gépbe épített tolóerő, akkor már a tolóerő/tömeg arányt kell figyelni és ebben a Szu-57-es várható maximális utánégetős teljesítménye lesz érdekes. A szinte indokolatlanul hatalmas tolóerő felesleg a gyakorlati szempontból sokal jobban kihasználható maximális (forzsázs nélkül, max dry - ahogy az angol mondja) tolóerőn felűl igen valószínű, hogy csak a TVC miatt kell, mert az ilyen lórugások segítenek majd gyorsan magához téríteni a repülőt egy-egy alacsony sebességű manőverezelst követően.

A leírtak a pompázsjelenség ideális táptalaját képezik, hogy fogják megoldani, hogy kis sebességnél ha hirtelen utánégetőt kapcsol, akkor az égés megfelelő legyen? Megint lesz egy oxigéntartály a gépen, hogy az oxigénhiányos helyzeteket megoldják?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 281
70 694
113
A leírtak a pompázsjelenség ideális táptalaját képezik, hogy fogják megoldani, hogy kis sebességnél ha hirtelen utánégetőt kapcsol, akkor az égés megfelelő legyen? Megint lesz egy oxigéntartály a gépen, hogy az oxigénhiányos helyzeteket megoldják?

A 117A tolóereje fékpadon 14700 kp, tehát valamivel több, mint a 117Sz-é a Szu-35Sz-ben. Mind a két hajtóműnél közel 70%-al növekszik a tolóerő forszázson.

Elsőre azt mondanám, a Szu-57-esnek, de még a Szu-35Sz-nek sincs nagy gondja akár egy harang tetőpontján full forszázst kapcsolni, pompázs meg sehol. Tehát rávágnám, hogy felvetésed totál alaptalan.
Csakhogy beszédes, hogyha megnézed az ÖSSZES utánégetős startot amit Szu-35Sz, vagy PAK-FA csinált és fenn van a világhálón, azt látod, hogy a gépek valami rejtélyes okból vagy 100-200 métert gurulnak "lábujjhegyen", mielőtt szépen, óvatosan utánegtőt kapcsolnak.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nekem úgy fest, hogy a növelt átmérőjű, kisnyomású kompresszorral szerelt 117Sz (Az AL-31F-hez képest 27mm-el, 932mm-esre növelt) a nagyobb levegőátfutással szépen ki tudja szolgálni a nagyobb erejű (több tüzelőanyaggal dolgozó) utánéegtőjét, de ez a sok levegő a minimál fáklyához túl sok, így a relítive nagy kétáramúsági fokú utánégetős hajtóművekhez hasonlóan csak óvatosan lehet utánégetést kapcsolni az instabilitás elkerülése végett. Azon a gurulási sebességen, ahol a Szu-57-essel utánégetést kapcsolnak, már elvan a levegőben a gép az átesésen túli repüléseknél.

Érdemes megfigyelni, hogy a pompázs elkerülése végett nem alapra húzzák le a gázt, hanem a rndszer lényegében folyamatosan üzemelő minimál forszázson van, tehát az utánégetés már működik és ilyen kis sebességeknél a forszázskapcsolás tempója is "kényelmes".
1:49-nél és 4:24-nél

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szu-35-ösnél 2:42-nél:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A 30-as hajtóműnél valami nagyon pöpec kompresszort és "plazmagyújtásos" utánégetőt ígérnek, de "csak" 64-65% lesz az utánégetés teljesítménynövelése.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 057
33 596
113
Félreértettél. Soha nem a nagy szám valami alakját lemérni. A titok az, hogy hogy a búbánatba gyártsad le, hogy ne csak külsőre hasonlítson, hanem funkciójában is. Kína ezzel szop 20 éve az AL-31esetén...
Külsőre ha legyártod ugyanolyanra, mint egy F-22-23-35 akkor a maga a forma ugyanazt a radarkeresztmetszetet fogja eredményezni. Ez kiindulásnak már jó, és a matematikai modellek az RCS értékeikről is a forma alapján készültek, ez alapján mondják az F-22-re, hogy 0,01, az F-35-re, hogy 0,1 (lehet ha a tizedes eggyel arrább van) m2-es radarkeresztmetszettel bír adott szöből és hullámhosszon. A gép belébe a varázslat itt sincs beleszámolva, mert nincs ahogy, ahoz a Lockheednál kellene dolgozz és ott is kivételes helyeken, hogy ennél többet tudj. A forma másolható és fontos tényező a képletben, és ezen a belső elrendezés és a bevonat paraméterei még alakítanak.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
...
Elsőre azt mondanám, a Szu-57-esnek, de még a Szu-35Sz-nek sincs nagy gondja akár egy harang tetőpontján full forszázst kapcsolni, pompázs meg sehol. Tehát rávágnám, hogy felvetésed totál alaptalan.
Csakhogy beszédes, hogyha megnézed az ÖSSZES utánégetős startot amit Szu-35Sz, vagy PAK-FA csinált és fenn van a világhálón, azt látod, hogy a gépek valami rejtélyes okból vagy 100-200 métert gurulnak "lábujjhegyen", mielőtt szépen, óvatosan utánegtőt kapcsolnak.
...
Érdemes megfigyelni, hogy a pompázs elkerülése végett nem alapra húzzák le a gázt, hanem a rndszer lényegében folyamatosan üzemelő minimál forszázson van,

Ez olybá tűnik, hogy "nincs igazad, de..." válasz. :D

Az először felvázoltak szerint az utánégetőt 'lórugásként' írtad le, az utánégetővel stabilizálva a repülést. Erre most viszont azt mondod, hogy valójában végig minimális utánégetővel repülnek (*igen, értem, hogy ez még nem a 30-as hajtómű). Én az előbbi hsz.-ben adott válasznál úgy értelmeztem, hogy a gép nem utánégetővel manőverezik, hanem csak teljes tolóerőn, és utánégetőt csak akkor kapcsol, ha stabilizálja magát.
 
M

molnibalage

Guest
Külsőre ha legyártod ugyanolyanra, mint egy F-22-23-35 akkor a maga a forma ugyanazt a radarkeresztmetszetet fogja eredményezni. Ez kiindulásnak már jó, és a matematikai modellek az RCS értékeikről is a forma alapján készültek, ez alapján mondják az F-22-re, hogy 0,01, az F-35-re, hogy 0,1 (lehet ha a tizedes eggyel arrább van) m2-es radarkeresztmetszettel bír adott szöből és hullámhosszon. A gép belébe a varázslat itt sincs beleszámolva, mert nincs ahogy, ahoz a Lockheednál kellene dolgozz és ott is kivételes helyeken, hogy ennél többet tudj. A forma másolható és fontos tényező a képletben, és ezen a belső elrendezés és a bevonat paraméterei még alakítanak.
A forma igen. Apró hiba, hogy az RCS eléréséhez ennél jóval több "apróság" kellene, ami nem az alapformán múlik...

  • Szerelőajtók kimunkálása, hogy ne csessze szét az illesztés az RCS-t...
  • A festékről a forma semmi infót nem ad...
  • stb.
Ezen felül ahogy írtam hiába van elvárt és lemért alapformád annak gyártás ÉS összeszerelés után is meg kell mardnia. Egyszerű példával élve, műanyag fröccsöntésnél beszívódás, zsugorodás, stb után is mindennek stimmelni kell. És nem csak alakra, hanem ha elvárt szilárdság van, akkor úgy is.

Ezért röhögök azon, amikor pár hülyegyerek kijelentette, hogy azF-35 doksi egy részének ellopású után a gépet majd lemásolja Kína. Ez nem így megy...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 281
70 694
113
Ez olybá tűnik, hogy "nincs igazad, de..." válasz. :D

Az először felvázoltak szerint az utánégetőt 'lórugásként' írtad le, az utánégetővel stabilizálva a repülést. Erre most viszont azt mondod, hogy valójában végig minimális utánégetővel repülnek (*igen, értem, hogy ez még nem a 30-as hajtómű). Én az előbbi hsz.-ben adott válasznál úgy értelmeztem, hogy a gép nem utánégetővel manőverezik, hanem csak teljes tolóerőn, és utánégetőt csak akkor kapcsol, ha stabilizálja magát.

Amúgy a légibemutatókon sokkal jobban szeretik a pilóták végig minimálfáklyán, mintegy készenlétben tartani a rendszert akkor is, amikor a maximál rezsim is elegendő lenne, mert a szivattyú már dolgozik, a fordulatszámnak se kell változnia, mert az szokott inkább időt igényelni. A forgó tömegek fordulatszám változása valamivel időigényesebb, mint stabilizált fordulaton az utánégetés nagyságát változtatni.
Azt is látni kell, hogy a Szu-57-esben a jelenlegi hajtóművét se maximális utánégetésre kapcsolják, mikor egyes ilyen minimál sebességű manőverből jönnek ki.

Hogy a pompázs lenne-e a valódi ok? Én inkább a lánglevállást tartom az igazi indoknak, amitől persze lehet. hogy a kompresszor is instabil helyzetbe kerülhet, de csak közvetetten. Az ugyanis jobban be van biztosítva, mint az utánégetés.

Én arra vagyok igazán kíváncsi, hogy a 30-as hajtóműnél a beígért tolóerővel vajon mi fog történni? Mert az egy jóval erősebb hajtómű lesz, ahol eleve egy jóval stabilabb kompresszorhoz terveznek egy dedikált utánégetést, nem pedig a korábbi hajtómű forszázskamráját használják fel. És gondolom, hogy az erősen túlméretezett (ha minden igaz, talán a világ legnagyobb, szériában gyártani kívánt) tolóerő/tömeg aránnyal az a céljuk, hogy az ilyen helyben végzett "szupermanőverezésekből" minél előbb tudjon továbbgyorsítani a gép.

Normálisan a legtöbb harcászati repülőgép kb 80-90% környéki fordulatszámon oldja meg a repülési feladatai nagy részét. A Szu-57-esnek az F-22-eshez hasonlóan a 100% fordulatszámhoz tartozó tolóerő szándékosan sok. Ahogy a Typhoonnak is. Ez volt a koncepció. Maximál rezsimen ezek a gépek úgy repülnek, mint más repülőgépek részleges utánégetéssel. A teljes utánégetés a két nyugati gépen 35-40% plusz.
Azonban a Szu-57-es az F-22-es és Typhonnal ellentétben egy jóval erősebb utánégetést kapott, ami arra utal, hogy a harcászati feladatai közül a szupermanőverezés alacsony sebességű zónáiból akarják minden másnál nagyobb energiával kigyorsítani a gépet, mikor arra szükség van.
Erre értettem a "lórugás" jelleget.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 471
90 465
113
Amúgy a légibemutatókon sokkal jobban szeretik a pilóták végig minimálfáklyán, mintegy készenlétben tartani a rendszert akkor is, amikor a maximál rezsim is elegendő lenne, mert a szivattyú már dolgozik, a fordulatszámnak se kell változnia, mert az szokott inkább időt igényelni. A forgó tömegek fordulatszám változása valamivel időigényesebb, mint stabilizált fordulaton az utánégetés nagyságát változtatni.
Azt is látni kell, hogy a Szu-57-esben a jelenlegi hajtóművét se maximális utánégetésre kapcsolják, mikor egyes ilyen minimál sebességű manőverből jönnek ki.

Hogy a pompázs lenne-e a valódi ok? Én inkább a lánglevállást tartom az igazi indoknak, amitől persze lehet. hogy a kompresszor is instabil helyzetbe kerülhet, de csak közvetetten. Az ugyanis jobban be van biztosítva, mint az utánégetés.

Én arra vagyok igazán kíváncsi, hogy a 30-as hajtóműnél a beígért tolóerővel vajon mi fog történni? Mert az egy jóval erősebb hajtómű lesz, ahol eleve egy jóval stabilabb kompresszorhoz terveznek egy dedikált utánégetést, nem pedig a korábbi hajtómű forszázskamráját használják fel. És gondolom, hogy az erősen túlméretezett (ha minden igaz, talán a világ legnagyobb, szériában gyártani kívánt) tolóerő/tömeg aránnyal az a céljuk, hogy az ilyen helyben végzett "szupermanőverezésekből" minél előbb tudjon továbbgyorsítani a gép.

Normálisan a legtöbb harcászati repülőgép kb 80-90% környéki fordulatszámon oldja meg a repülési feladatai nagy részét. A Szu-57-esnek az F-22-eshez hasonlóan a 100% fordulatszámhoz tartozó tolóerő szándékosan sok. Ahogy a Typhoonnak is. Ez volt a koncepció. Maximál rezsimen ezek a gépek úgy repülnek, mint más repülőgépek részleges utánégetéssel. A teljes utánégetés a két nyugati gépen 35-40% plusz.
Azonban a Szu-57-es az F-22-es és Typhonnal ellentétben egy jóval erősebb utánégetést kapott, ami arra utal, hogy a harcászati feladatai közül a szupermanőverezés alacsony sebességű zónáiból akarják minden másnál nagyobb energiával kigyorsítani a gépet, mikor arra szükség van.
Erre értettem a "lórugás" jelleget.

Tehát alacsonyabb sebességgel fog csak szupercirkálni mint a Raptor de sokkal dinamikusabban fog gyorsulni ha utánégetőt kapcsol mint a Raptor?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
2 012
12 154
113
Nem jönnek a hírek a PAK-FA-ról? Na persze, hiszen az FSzB résen van és lekapcsolja a szivárogtatókat. Ez a 26 éves srác ráadsául pénzért csinálta, ha minden igaz:

https://kms.city/accident/treason.html

Nem gyenge. Külföldi ország képviselőjének pénzért adta el a titkokat. Orosz BTK 275. cikkely, kémkedés. 4,5 év szigorított börtön(fegyház) plusz utána még egy év próbaidő.
Az ítélet nem tűnik hosszúnak, de szerintem egy oroszországi szigorítottban nem kevés az.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 713
89 813
113
Kínának adott át titkos dokumentumokat.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem hivatalos hírek szerint azt srácot kapták el, aki a forrássom(sunk) volt , a KNAAZ-ban dolgozott. Tőle voltak az aktuális adatok a gépek repült óráinak számáról, meghibásodásukról, javításukról, protók építésének állásáról....stb.
Azóta tilos telefonokat bevinni, amin fényképező gép van, tilos dohányozni, minden dolgozó csipet kapott amivel nyomon követik a mozgásukat a gyár területén. Ezenkívül bármikor alkohol és drogteszt alá vehetik őket.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 924
55 350
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem hivatalos hírek szerint azt srácot kapták el, aki a forrássom(sunk) volt , a KNAAZ-ban dolgozott. Tőle voltak az aktuális adatok a gépek repült óráinak számáról, meghibásodásukról, javításukról, protók építésének állásáról....stb.
Azóta tilos telefonokat bevinni, amin fényképező gép van, tilos dohányozni, minden dolgozó csipet kapott amivel nyomon követik a mozgásukat a gyár területén. Ezenkívül bármikor alkohol és drogteszt alá vehetik őket.
Csodálkozom hogy eddig ez nem így volt. Ők sem a régiek már a titkolózásban, szigorban!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 281
70 694
113
Csodálkozom hogy eddig ez nem így volt. Ők sem a régiek már a titkolózásban, szigorban!

Azért lásd be, régen nem volt olyan, hogy internet és fórum. Se más közösségi oldalak. Nem, vagy nem úgy áramlott az információ. Most őszintén, te mióta tudod fejből, vagy akárhonnan, hogy hány orosz repülőgépgáyrtó üzem van és ott mi a portfólió?
Azt hiszed, idehaza bárkinek fogalma volt arról, hogy hol készültek a Szuhojaink, vagy a MiG-23-asaink? A szovjeteknél a gyárban...ennyi.
Nem beszéle arról, hogy régen a Nyugaton se számított már releváns információnak, hogy a hetvenedik MiG-21 alváltozatból épp a nyolcszázadik példányt fejezték most be a soron. A gyárak élete már csak nagyvonalakban volt fontos, sokkal fontosabb volt a bázisok élete, a telepített technológiákkal. Magyarán, ha régen a Szovjetúnióban mégis kiállt volna valaki, hogy mi és hogy megy a valahanyadik szovjet repülőgépgyárban, senkit se érdekelt volna, de ő tuti ráfarag.

Az a bizonyos rövid köztes időszak, amikor már újra beindult a repülőgépek szérigyártása, de már volt internet és közösségi információmegosztás, volt a kritikus, mert már újra volt miről információt adni. Hogy csak a jólértesültség érzete miatt, vagy ellenszolgáltatásért, netán jóhiszeműségből, vagy mert távolról se vették komolyan az egykor volt szigor felemlegetését, nem tudom.
Az biztos, hogy a Szu-35Sz és különösen a PAK-FA rávilágított arra, hogyha egy prototípust nagy erőkkel képesek voltak titokban megépíteni, akkor hülyén veszi ki magát, hogy a további gyártással kacsolatos dolgokat már a nagyvilág orra előtt intézik, miközben ez egy kifejezetten kényes stratégiai ágazat, érzékeny technológiákkal. És ha a nyugat tud vigyázni a titkaira (amíg fel nem bukkan ez első államilag irányított kínai hekker), akkor az oroszoknak is így kell tenni és alkalmazni kell azokat az információbiztonsági metódusokat, amit a többiek is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 924
55 350
113
Ettől ez még könnyelműség volt a javából, ami régen nem vallott rájuk. Természetesen változik a világ, egyre nyíltabb a társadalom, az információ áramlás ezer és egy új csatornán történhet, akár valós időben, de ezen ÉN meglepődtem, hogy ennyire nem figyeltek egy nekik top technológia bölcsőjénél hogy lehetőleg ne fényképezze és posztolja már ki a lényeget a világba egy 26 éves munkás. Szerintem ez nagy blama nekik.
 

szegcsab

Well-Known Member
2015. január 25.
7 432
19 685
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem hivatalos hírek szerint azt srácot kapták el, aki a forrássom(sunk) volt , a KNAAZ-ban dolgozott. Tőle voltak az aktuális adatok a gépek repült óráinak számáról, meghibásodásukról, javításukról, protók építésének állásáról....stb.
Azóta tilos telefonokat bevinni, amin fényképező gép van, tilos dohányozni, minden dolgozó csipet kapott amivel nyomon követik a mozgásukat a gyár területén. Ezenkívül bármikor alkohol és drogteszt alá vehetik őket.

Ajjaj... Ő Bokinak, Boki a Htka-ra, innen Mack meg Mao Ce Tungnak... :)