A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Harcászatilag miért hátrányos, ha a harckocsi raj mellett megy egy lövészpáncélos v. nehéz páncélozott szállító harcjármű?
Egy harckocsinak megfelelő páncélzattal rendelkező harcjárműbe nem tudtál már az 1960-as években se belenyomni 6 nyuszit úgy, hogy a fő fegyverzete is teljes értékű maradjon.
Ez a lövészpáncélos koncepciója, csak hát eddig kb. az izraelieken kívül senki sem csinált valódi, hadrendbe állt nehéz lövészpáncélost (sem a Marder, sem a CV90 nem felel meg ennek a kitételnek, talán a PUMA képes lesz rá, de ott is vannak kétségeim).
Igazábol az izraeliek sem az összfegyvernemi nyilt satákhoz,hanem városi müveletekre,megszálló hadmüveletekre csinálták a nehéz lövészszállitikat.
 
Drágák,és drága a fentartásuk.Továbbra is a dél-afrikai vonalat pártolom.Mozgékony,tűzerős gépesitett egységek,amiket a messzehordó tüzérség/légierő fedez.Komoly,nehézpáncélos haderő kiépitésére/fentartására nincs pénzünk.Inkább költenék jóféle tüzérségi rendszerekre nehéz IFVk helyet.




"... a harcban -majd- az ellenség adja életét a hazájárt, ne a magyar katona...!"
:hadonaszos:
 
A kozmunkasoknak kell a gatra menni /a vizugyes kozmumkasoknak 24\12be(24 melo 12 pihi) vagy 12\12 be a noknek. az erintett telepulesen levoknek nem vizugy 12\12 be (12 melo 12 piheno)
 
Namibia nagyrésze homoksivatag,laza talaj.Angola középpső részén fél évig szakad az eső,Északi része esőerdő.Odáig a burok nem mentek el,de a középső részig igen.A folyóárterek Mo.-nyi területeket árasztanak el,szerinted mennyire száraz és kemény a talaj?A tüzérség meg jobb helyeken eloszlik egy kisérő tüzérségre,és támogató tüzérségre.Gumikerekesseket utóbbi szerere szánják

Nem érdekes Dél Afrika itt. Közép Európában vagyunk és itt bizony nem harcolsz minden évszakban, vagy sok helyen gumikerekesekkel. Mivel volt szerencsém látni gumikerekest és BMP-1-et együtt. Nagyjából ez elég is hogy ne tudjál meggyőzni. Nincs esélye a gumikerekesnek laza talajon a láncos ellenében. Mondhatnák persze egy romos lakott terepet is. A gumikerekes elakadhat a romokban, de nagyobb az esélye, hogy átmegy. Stb.
 
Es csak mondom hogy az onkenteseknek is jar fizetes /es a vizugy alkalmazasaba kerulnek adott odoszakba/ szoktam mennei onkent a gatra arvizkor es a vizugynel is voltam alkalmazott
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Nem érdekes Dél Afrika itt. Közép Európában vagyunk és itt bizony nem harcolsz minden évszakban, vagy sok helyen gumikerekesekkel. Mivel volt szerencsém látni gumikerekest és BMP-1-et együtt. Nagyjából ez elég is hogy ne tudjál meggyőzni. Nincs esélye a gumikerekesnek laza talajon a láncos ellenében. Mondhatnák persze egy romos lakott terepet is. A gumikerekes elakadhat a romokban, de nagyobb az esélye, hogy átmegy. Stb.

Mármint, a láncos átmegy.
 
Nekünk nem lesz pénzünk komplex modern összaderőnemi harcra és ennek az eszköztárára szóval olyan technika kell ami elég autonóm az pedig a nehéz páncélzatú nagy tűzerejű IFV.
Drágák,drága a fentartásuk,és önmagukban tehetetlenek is.Nem elég mozgékonnyak,hogy kitérjenek a csapás elöl.Önmagukban gyengék a csapáshoz.Ugyanúgy igénylik a támogatást.Ergo,ugynúgy csak rendszerbe illesztve használhatók.Vagyis egy olyan áncéloshadsereg részeként,amire nincs pénzünk
 
Drágák,drága a fentartásuk,és önmagukban tehetetlenek is.Nem elég mozgékonnyak,hogy kitérjenek a csapás elöl.Önmagukban gyengék a csapáshoz.Ugyanúgy igénylik a támogatást.Ergo,ugynúgy csak rendszerbe illesztve használhatók.Vagyis egy olyan áncéloshadsereg részeként,amire nincs pénzünk

Áruld már el nekem,hogy egy Puma miért nem elég mozgékony?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Na ez nem igaz! Esőáztatta decemberi terepen gyakorlatoztunk általános lövész kiképzésen a gépesítettekkel, akik még BMP-vel voltak. Az erejük nagy részét az kötötte le, hogy bennünket (BTR) vontattak ki a nagyobb sárkupacokból. Ilyen terepen még a szabályos szétbontakozás sem működött rendesen. Nagyon fasza, hogy jól megy az úton, de harcolni nagyobb eséllyel nem ott fog. Harckocsi akasztót meg nem tudsz annyit lerakni, ami azért a kerekest is megállítja.

És ezért sem számolnak a kerekessel a nehéz dandárok (korlátozott mozgás nehéz terepen).
Egy település
Kerekesnek jobb a hadműveleti mozgékonysága,láncosnak a harcászati mozgékonysága.Európában jó az uthálozat,és veszonylag kis haderőknek kell méretükhöz képest nagy területen.Megintcsak a dél-afrikaiakkal példálozom.Ugyanezzel a roblémával áltak szemben,csak sokkal nagyobb léptékben.És kerekes járműcsaláddal oldották meg a kérdést.A kzhiedelemmel ellentétben,nem csak gerillákkal kerültek szembe,hanem a kubai hadsereg java is ott volt.Komoly összfegyyvernemi hadmúveletek is folytak.Afrikai terepet meg nem mondanám könnyűnek

Egy települést nem a fő úton foglalsz el liba sorban hanem szétbontakozva a kertek alatt.
 
A Merkava alaphelyzetben nem visz gyalogságot. Ha a küzdőtér hátuljából eltávolítják a tartalék lőszerek tárolására szolgáló dobozokat, akkor lehetséges 4-6 gyalogos elhelyezése. Ezt alapvetően vészhelyzetre találták ki, ha körbezárt vagy sarokba szorított gyalogságot kell kimenekíteni. Cserébe az (fél)automata töltőben lévő lőszerkészlet marad, ami a fő fegyverhez rendelkezésre áll.

Merkava Mk.3 küzdőtér, gyalogsággal - lehet látni, hogy nincs tartalék lőszer:
hWDT64i.png


Ez ugyanaz, ha harckocsiként működik:

MerkavaInteriorWithCanistersAtDoor1.jpg


Szóval engedjük már el ezt a "Merkava tud gyalogságot is vinni, miközben harckocsi" téveszmét...

Vagy teljes értékű harckocsi, vagy rövid távon tud gyalogságot szállítani, a lőszerkészletének feláldozásával.
Azért ezek a 4-es rakaszok alig tűnnek biztonságosabbnak mint a T-72 töltője.
 
Nekünk nem lesz pénzünk komplex modern összaderőnemi harcra és ennek az eszköztárára szóval olyan technika kell ami elég autonóm az pedig a nehéz páncélzatú nagy tűzerejű IFV.
Hát ha hinni lehet az eddigi infoknak itt?????
- 2 zászlóalj láncossal számolnak????
- ? zászlóaljnyi 8x8 al. Biztos lesz könnyített is a folyok miatt
- ? db számú gumis 155 ös önjárokal
- 2 zászlóaljnyi harckocsival terveznének
- 4x4 es Mrap al is terveznek elvileg. Majd meglátjuk mi lesz belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
Drágák,drága a fentartásuk,és önmagukban tehetetlenek is.Nem elég mozgékonnyak,hogy kitérjenek a csapás elöl.Önmagukban gyengék a csapáshoz.Ugyanúgy igénylik a támogatást.Ergo,ugynúgy csak rendszerbe illesztve használhatók.Vagyis egy olyan áncéloshadsereg részeként,amire nincs pénzünk

Neked fogalmad nincs erről az egészről. Láttál már csak egy BMP-1-est, vagy bármi más IFV-t, ahogy hasít hatvannal a prérin ? Melyik gumikerekesed megy ennyivel ott ? Egyik se. Fenntartás, nem tudom, őszintén bevallom. Azt viszont itt írták, lehet többen is, hogy egy BTR kerékre a gumi, 1 millió körül van. 8 kerékre, 8 millió ? Mennyi egy pár lánc egy közepes IFV-re ? Valaki megírhatná. Másfél éves katonai pályafutásom alatt, nem emlékszem hogy bármelyik BMP-1 új láncot kapott volna, pedig nyúzva voltak rendesen akkor. Nem ment tönkre.
 
Idézek Vartman György munkájából.

"Most már az is látható, hogy egységnyi járműtömegre több motor teljesítmény jut a BMP-1-es harcjárműnél, így kimondható, hogy mozgékonyság szempontjából kedvezőbb jellemzőkkel bír, mint a BTR-80-as harcjármű. Nem beszélve arról, hogy terepen a lánctalpas harcjárművek egyébként is jobb menet tulajdonságokkal rendelkeznek, mint kerekes társaik. Minket, katonákat inkább ez a jellemző érdekel, mert számunkra inkább az a fontos, hogy a harcjármű egy adott terepszakaszon, milyen gyorsan képes fedezéket elfoglalni, így biztosítva a bent lévő személyzetnek nagyobb túlélési lehetőséget."

Nem ilyen eszközeink lesznek, logikus, de kis tájékozódásnak nem utolsó, a témában.

http://portal.zmne.hu/download/bjkmk/bsz/bszemle/techn110107.html
 
Hát ha hinni lehet az eddigi infoknak itt?????
- 2 zászlóalj láncossal számolnak????
- ? zászlóaljnyi 8x8 al. Biztos lesz könnyített is a folyok miatt
- ? db számú gumis 155 ös önjárokal
- 2 zászlóaljnyi harckocsival terveznének
- 4x4 es Mrap al is terveznek elvileg. Majd meglátjuk mi lesz belőle.
A 8x8-nál követelmény lenne az úszóképesség, legkevesebb 3 zlj.
 
Neked fogalmad nincs erről az egészről. Láttál már csak egy BMP-1-est, vagy bármi más IFV-t, ahogy hasít hatvannal a prérin ? Melyik gumikerekesed megy ennyivel ott ? Egyik se. Fenntartás, nem tudom, őszintén bevallom. Azt viszont itt írták, lehet többen is, hogy egy BTR kerékre a gumi, 1 millió körül van. 8 kerékre, 8 millió ? Mennyi egy pár lánc egy közepes IFV-re ? Valaki megírhatná. Másfél éves katonai pályafutásom alatt, nem emlékszem hogy bármelyik BMP-1 új láncot kapott volna, pedig nyúzva voltak rendesen akkor. Nem ment tönkre.
Egy lánctalp néhány ezer kilométert bír ki, jellemzően 5000-t, igénybevételtől függően e medián körül szóródnak az értékek.