A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 203
11 013
113
Hagyjátok már a hülyeséget a rábának teljesen jó terepjáró képessége van, csak más vezetési stílust igényel mint egy ural.
Erről mesélhetnél még. :)

Az milyen vezetési stílus? Mert szemelyautonal van a szaguldozos, a se lát se hall nagypapa, a női, stb, de egy platós teherautóval terepen milyen stílusok vannak?
Pont ilyenek, amiket leírtál. :D

Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés. Eddig úgy tűnt, hogy az az irány hogy nincs is szükség rájuk, a PC-9/PC-21/ Texan II/ Super Tucano gépek veszik át a helyüket és a szimulátorok. Utána kétüléses harci gép, majd együléses. Így a nyugati országokból lassan eltűnik az Alpha Jet, a C101, Saab60 és több helyen ilyen gépek kerülnek rendszeresítésre helyettük. Vagy a németek, hollandok, dánok, norvégok, portugálok hogyan képzik most a vadászpilótáikat? Mindenki Kanadába jár? Vagy máshová?

Európában "új" sugárhajtású kiképző gép az olaszoknál az M345 és M346, az angoloknál valamelyik Hawk változat. Más nem fejleszt már ilyen gépet. De az M345 nem nagyon akar terjedni, az M346 meg sokaknak túl drága és túl bonyolult. (A svédeknél van még a Boeing-Saab T-X, de ha nem nyerik el az amerikai megrendelést, akkor szerintem prototípus állapotban marad.) És vannak a csehek az L39NG/L159 párossal, de ők inkább kelet felé nyomulnak, a régi L-39 felhasználók felé. Ott meg a KAI T-50 az ellenfél és a kínai gépek.

Nálunk Zlin-ről egyből Gripenre ülni túl nagy lépés a pilótának, kell valami köztes típus. A Gripen évi kb 2000 óra/ 14 gép = 143 órája átlagosan az hány pilótának is elég? Ha az NFTC-n végző évi 2 pilótának nem tudtak a Gripenen elég időt biztosítani, akkor az itthon évente végző 10 fővel mi lesz? Persze kell majd pilóta a helikopterekre és a szállítógépekre is, de a helikopter- és szállítógép pilóták kiképzéséhez nem kell sugárhajtású kiképzőgép. Évente végez majd kb. 2 vadászpilóta, akik addig repülnek L-39NG-n, amíg hely nem lesz a Gripenen. Így tulajdonképpen parkolópályának kell a sugárhajtású kiképzőgép. Persze hogy nem akar senki légcsavaros gépen repülni évekig, amíg Gripenre vár.

Az NTFC-n 100 órát repülnek sugárhajtású kiképzőgépen és utána egyből mehettek Gripen típusképzésre. Vagy mentek is egyből és utána repültek itthon évente keveset Gripenen vagy nem mentek svédbe, csak vártak a lehetőségre, mert addig nem volt min repülni. Olyan is volt, hogy valaki többször is volt Kanadában, csak hogy repülhessen. Saját gépekkel ezt biztosítani egyszerűbb lesz.

A Gripen pilótáink meddig repülhetnek? Nincs már korkedvezményes nyugdíj, így addig amíg egészségügyileg alkalmasak?
Kb meddig bírja az emberi szervezet a nagy terheléseket?

Kérlek, meséld el, hogy mennyivel olcsóbb megvenni és fenntartani egy új típust mondjuk 4 példányban, mint venni még mondjuk évi +100 órát Gripenre?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 203
11 013
113
Pál mi nem a reguláris orosz és egyéb hadsereg ellen készülünk hanem inkább egy aszimetrikus háborúra. Számunkra nem az orosz stb jelenti a veszélyt. (ki az hülye magyar aki nagy szájal majd kiállna egy ezrednyi/dandár orosz ellen. mert kb ez lenne az arány mert miért is? Csak azért mert pár agyhalott odakint ezt mondta) Sokkal inkább egy destabilizált európa. Ahol a dzsihadisták/elvakultak jelentik majd a legnagyobb veszélyt ránk és a normális megmaradt államokra nézve.

Igen? De miért?
Ott vannak a TEK-es birodalmi rohamosztagosok, oldják meg. Vannak annyian, mint a nyű.
 

RomperStomper

Well-Known Member
2016. december 4.
1 046
5 502
113
Az addig "rendben van", hogy egy ballibsi újságíró mindent próbál lehúzni, amit a neki nem tetsző kormány csinál, és abban igaza is van, hogy a magyar honvédség siralmas állapotban van, de azért vehette volna a fáradtságot és utánanézhetett volna pár dolognak, ahelyett, hogy kiírta a wikipédiában fellelhető, sokszor valótlan, vagy idejétmúlt adatokat, mint a több mint 30 gépes légierő, néhány tucatnyi rakéta sorozatvető stb...

http://nepszava.hu/cikk/1159987-orban-kigyurja-a-torpet
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
940
2 332
93
Az addig "rendben van", hogy egy ballibsi újságíró mindent próbál lehúzni, amit a neki nem tetsző kormány csinál, és abban igaza is van, hogy a magyar honvédség siralmas állapotban van, de azért vehette volna a fáradtságot és utánanézhetett volna pár dolognak, ahelyett, hogy kiírta a wikipédiában fellelhető, sokszor valótlan, vagy idejétmúlt adatokat, mint a több mint 30 gépes légierő, néhány tucatnyi rakéta sorozatvető stb...

http://nepszava.hu/cikk/1159987-orban-kigyurja-a-torpet

Minőségi újságírás, legjobb mondat: "De legalább páncélozott járműből akad elegendő, több mint 1100 gurul, igaz, ebben a csapatszállítók és a „jobb teherautók” is benne vannak." Duplán értelmetlen :D

azért megnézném azt a 900 román tankot, meg az 50 működő szerb gépet :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 538
74 503
113
Kérlek, meséld el, hogy mennyivel olcsóbb megvenni és fenntartani egy új típust mondjuk 4 példányban, mint venni még mondjuk évi +100 órát Gripenre?

Kérlek, mutasd meg hogy hol írtam azt hogy ez olcsóbb vagy hogy megéri.

Nem írtam ilyet. Azt írtam hogy szerintem parkolópályának kell a sugárhajtású kiképzőgép, épp a kevés Gripen óra miatt.

Egyébként meg mindegy hogy megéri-e vagy nem, mert el lett döntve hogy lesz.

2018 őszén indul a hazai pilótaképzés.
2023-ban végeznek az első pilótajelöltek.
2023-ban vége az NFTC részvételnek.
2026-ig van Gripen szerződés, amiben benne van a képzés is, bár nem tudjuk hogy még hány főre és milyen képzés.

Azaz van 3 év amíg még svédországi Gripen típusátképzésre tudják majd küldeni az állami pilótaképzőben végzett embereket.
Utána mi lesz, hogy lesz? Ahogy a MiG-29-L39 párosnál volt?
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Komolyan, az albánok napon érlelt Mig15-öseit nem akarja valaki kivinni orosz felújításra, hátha jó lesz még valamire?!?!
Kiválóan megfelelnének hordóbombás CAS-ra a felújított T-55 ékeknek. :D

Egyébként, az olasz politikai fordulat következtében, a szemünk olasz haditechnikán is lehet. Persze csak ötlet részemről.
Dehát azok csak ócskavasat gyártanak! :) :hadonaszos::hadonaszos:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 538
74 503
113
Egyébként, az olasz politikai fordulat következtében, a szemünk olasz haditechnikán is lehet. Persze csak ötlet részemről.

Majdnem pontosan 6 évvel ezelőtt már majdnem vettek az olaszoktól államközi szerződéssel AW-139-eseket. Csak idő előtt kitudódott, mert valaki valahol megírta hogy mire készül a kormány, és persze egyből kapcsolatba is hozták a beszerzést a cég egy másik korrupciós ügyével, így a kormány inkább elállt a beszerzéstől. Ha tényleg így lesz, akkor pontosan 6 évet vesztegettek el. Át lehet gondolni az elmúlt 6 évet és hogy melyik verzió lett volna jobb, ha akkor érkeznek új helikopterek vagy ahogy ténylegesen történt...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 392
7 918
113
Úgy fel lehetne újítani őket mint a 3as metrókocsikat, de akkor Te repülsz velük és nem a lakott területek fölött! :p
Komolyan, az albánok napon érlelt Mig15-öseit nem akarja valaki kivinni orosz felújításra, hátha jó lesz még valamire?!?! o_O
Hát pl nem lennék meglepődve hogy a megmaradt type-59 es kohószökevényeik nem e éppen egy jó akaró által (szaúd arábia/törökök) ép felújításon vannak. Mert azok a jó akarok fegyverzet terén is meglehet hogy nyomják őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal and sirdavegd
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés.
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez is egy érdekes hír lehet mert jelenleg a honvédség felderítő képessége (mind stratégiai, mind taktikai) szigorúan tart a nullához.
Két Gulfstream G550 átalakítva full extrás, elektronikai felderítő, hírszerző, (ISR) és elektronikai harci (EW) géppé 1,3 milliárd USD. Hupsz…:eek:
http://www.janes.com/article/81274/dod-contracts-two-g550s-for-fms-customer-likely-australia
p1097225_main.jpg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 388
34 229
113
Es elvileg benne is van a programban a felderitogep /a legiero fejlesztese egyik resze elvileg./ es a zlineknel is elvileg ezert mem lett eroltetve a felderito kepesseg.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 704
3 974
113
Gondolom a többes szám már nem kizárólag az Ancsákra vonatkozik!
Ja mi van, ha úgy döntenek, hogy teszem azt a 407-est, és a 603-ast is nagyjavítják? Azt hol végeznék el? Gondolom nem Ruszlánnal vinnék!
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.
Na nem mintha jónak tartanám ezek felújítását!
Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and tonyo

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 016
66 457
113
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
 

Sivatagiróka

Well-Known Member
2017. február 7.
276
603
93
Az addig "rendben van", hogy egy ballibsi újságíró mindent próbál lehúzni, amit a neki nem tetsző kormány csinál, és abban igaza is van, hogy a magyar honvédség siralmas állapotban van, de azért vehette volna a fáradtságot és utánanézhetett volna pár dolognak, ahelyett, hogy kiírta a wikipédiában fellelhető, sokszor valótlan, vagy idejétmúlt adatokat, mint a több mint 30 gépes légierő, néhány tucatnyi rakéta sorozatvető stb...

http://nepszava.hu/cikk/1159987-orban-kigyurja-a-torpet
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 661
5 440
113
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.

A kétüléses is azért tört össze, mert szar volt. Jah, nem is. Hogyan adhatvilyen szart ki valaki is a kezéből? o_O :hadonaszos:
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 023
1 521
113
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.

Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
Kijevben? Hat... amikor Mo mar nyiltan tamogat szeparatizmust Karpataljan? (Persze jogosan es en imadkozom, hogy Karpatalja visszaterjen, es ujra Europai korulmenyek kozott elhessenek az emberek ott, meg szivesen be is vonulnek szicsgardara vadaszni, de akkor is szeparatizmust tamogat Mo, ezt be kell ismerni...) Szoval igy nagyon nem valoszinu.