A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Szerintetek a Tucanonak lenne reális esélye nálunk vagy a szomszédoknál?
https://honvedelem.hu/110819_europai_vevo_a_tucanonak
Nem. Nekunk nem kell, mivel kikepzonek tul sok, harci gepnek tul keves. Ez pici orszagoknak idealis mint pl. Szlovenia aki nem tud Zlin-Alca-Gripen 3-ast fenntartani, de nekik meg azert nem mert Brazil es Brazilia semmivel sem tud Europaban tobbet ajanlani politikailag mint USA vagy Oroszo. Esetleg valami nagyon szimbolikusan es gyakorlatilag is szupersemleges allamnak lenne jo mint Svajc vagy Finnorszag, de ok meg tul gazdagok hozza. Szoval ha megis eladjak Europaban akkor azt csak jokora korrupcioval lehet, szoval valszeg megiscsak lesz aki megveszi :)
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Aki szerint nem tud a(most már csak virtuális) vasfüggöny másik oldala terepjárót csinálni az látott már Unimogot? Volvo C303? Pinzgauer? Haflinger?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem. Nekunk nem kell, mivel kikepzonek tul sok, harci gepnek tul keves. Ez pici orszagoknak idealis mint pl. Szlovenia aki nem tud Zlin-Alca-Gripen 3-ast fenntartani, de nekik meg azert nem mert Brazil es Brazilia semmivel sem tud Europaban tobbet ajanlani politikailag mint USA vagy Oroszo. Esetleg valami nagyon szimbolikusan es gyakorlatilag is szupersemleges allamnak lenne jo mint Svajc vagy Finnorszag, de ok meg tul gazdagok hozza. Szoval ha megis eladjak Europaban akkor azt csak jokora korrupcioval lehet, szoval valszeg megiscsak lesz aki megveszi :)
Azért a Tucano-t nem kellene annyira lenézni, megvették a franciák is, az angolok meg licencben legyártottak maguknak jóval több mint 100 darabot, meg exportra is valamennyit. Ez nem is mostanában történt hanem évtizedekkel ezelőtt, a RAF már el is indította a leváltására a programot, de azért ha valaki a francúzoknak meg az ángliusnak repülőgépet el tud adni, az azért jelent valami pozitívumot és hozzáértést a repülőgépgyártásban.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Azért a Tucano-t nem kellene annyira lenézni, megvették a franciák is, az angolok meg licencben legyártottak maguknak jóval több mint 100 darabot, meg exportra is valamennyit. Ez nem is mostanában történt hanem évtizedekkel ezelőtt, a RAF már el is indította a leváltására a programot, de azért ha valaki a francúzoknak meg az ángliusnak repülőgépet el tud adni, az azért jelent valami pozitívumot és hozzáértést a repülőgépgyártásban.
Ja, de ok nagyhatalom, ok megvehetik, a cikk szerint viszont olcson akarnak adni, gondolom kisebb orszagoknak. Azok viszont nem vehetik meg a jelenlegi helyzetben, hisz ez geopol kerdes, nem repulestechnikai. De mivel a korrupcio jelen van mindne orszagban, gondolom azert csak el tudjak majd adni. Amugy nem nezem le, epp azt irtam, hogy kikepzonek tul eros, de azt te sem gondolhatod, hogy Gripen szint lenne.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ja, de ok nagyhatalom, ok megvehetik, a cikk szerint viszont olcson akarnak adni, gondolom kisebb orszagoknak. Azok viszont nem vehetik meg a jelenlegi helyzetben, hisz ez geopol kerdes, nem repulestechnikai. De mivel a korrupcio jelen van mindne orszagban, gondolom azert csak el tudjak majd adni. Amugy nem nezem le, epp azt irtam, hogy kikepzonek tul eros, de azt te sem gondolhatod, hogy Gripen szint lenne.
Az hogy "kiképzőnek túl erős" csak két dologtól függ:
- mi a megrendelő saját követelménye egy kiképzőgéppel szemben (ha behúzható futóműveket, képernyős műszerfalakat meg katapultüléseket kér, akkor ez a gép jó neki)
- ki tudja-e fizetni ennek az árát
Ha angolnak-franciának-Kuvaitnak jó mint kiképzőgép, akkor nem a műszaki kvalitásokkal és képességekkel van baj, hanem azokkal, akiknek nem telik rá (többek közt nekünk is ideális lenne kiképzésre is, meg lassú, kis gépek elfogására is, de mint a vevők listája is jelzi, az ára az nem a mi zsebünkhöz van méretezve :(). A minőségnek ára van, akkor is ha azt Brazíliában gyártották a füstösképű Pedróék.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Az hogy "kiképzőnek túl erős" csak két dologtól függ:
- mi a megrendelő saját követelménye egy kiképzőgéppel szemben (ha behúzható futóműveket, képernyős műszerfalakat meg katapultüléseket kér, akkor ez a gép jó neki)
- ki tudja-e fizetni ennek az árát
Ha angolnak-franciának-Kuvaitnak jó mint kiképzőgép, akkor nem a műszaki kvalitásokkal és képességekkel van baj, hanem azokkal, akiknek nem telik rá (többek közt nekünk is ideális lenne kiképzésre is, meg lassú, kis gépek elfogására is, de mint a vevők listája is jelzi, az ára az nem a mi zsebünkhöz van méretezve :(). A minőségnek ára van, akkor is ha azt Brazíliában gyártották a füstösképű Pedróék.
Akkor ugyanazt mondjuk, nekunk tul jo kikepzonek. Mindegy, hogy az eros vagy a jo, vagy a tul sok szavakat hasznaljuk. Vadaszbombazonak meg keves mindenkinek, kiveve annak akinek csak erre van penze vadaszbombazo szerepre, ahhoz mi meg tul vastagok vagyunk. Tehat arra nincs penzunk, hogy ez legyen a kikepzo, de ahhoz tul sok van, hogy ez legyen a vadaszgep.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 350
113
A Tucano mint többcélú gép (kiképzés,könnyű támadó stb) ide a térségbe tökéletes lenne. Mihez képest drága? A tudásához ahhoz szerintem nem. Ha nálunk kevésbé gazdag országok ki tudták fizetni mi miért pont ne? Ja és jóval gazdagabb országoknak is megfelelt az ő igényeiket is ki tudta elégíteni. Akkor meg miről beszélünk. A gyár nem hiába promotálja a kisebb költségvetésű országok felé is. És ahogy látom itt a térségben piac szagot éreznek. Ami számunkra és a többi térségi országnak a lehetséges kedvezőbb árcédúlábban mutatkozhat majd meg.Én személy szerint örülnék neki annak hogy ide a térségbe is bejöjjenek. Mert egy alacsony költségekkel fenntartható könnyű több célú gépet kapnánk. Ami valljuk be ebbe a térségbe igencsak el kéne.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 870
14 542
113
Ha már propelleres, akkor OV-10X Super Bronco.
Drágább, mint a sertéstokány, de két hajtóműves, és nagyon sokoldalú gép.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 057
80 830
113
Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés. Eddig úgy tűnt, hogy az az irány hogy nincs is szükség rájuk, a PC-9/PC-21/ Texan II/ Super Tucano gépek veszik át a helyüket és a szimulátorok. Utána kétüléses harci gép, majd együléses. Így a nyugati országokból lassan eltűnik az Alpha Jet, a C101, Saab60 és több helyen ilyen gépek kerülnek rendszeresítésre helyettük. Vagy a németek, hollandok, dánok, norvégok, portugálok hogyan képzik most a vadászpilótáikat? Mindenki Kanadába jár? Vagy máshová?

Európában "új" sugárhajtású kiképző gép az olaszoknál az M345 és M346, az angoloknál valamelyik Hawk változat. Más nem fejleszt már ilyen gépet. De az M345 nem nagyon akar terjedni, az M346 meg sokaknak túl drága és túl bonyolult. (A svédeknél van még a Boeing-Saab T-X, de ha nem nyerik el az amerikai megrendelést, akkor szerintem prototípus állapotban marad.) És vannak a csehek az L39NG/L159 párossal, de ők inkább kelet felé nyomulnak, a régi L-39 felhasználók felé. Ott meg a KAI T-50 az ellenfél és a kínai gépek.

Nálunk Zlin-ről egyből Gripenre ülni túl nagy lépés a pilótának, kell valami köztes típus. A Gripen évi kb 2000 óra/ 14 gép = 143 órája átlagosan az hány pilótának is elég? Ha az NFTC-n végző évi 2 pilótának nem tudtak a Gripenen elég időt biztosítani, akkor az itthon évente végző 10 fővel mi lesz? Persze kell majd pilóta a helikopterekre és a szállítógépekre is, de a helikopter- és szállítógép pilóták kiképzéséhez nem kell sugárhajtású kiképzőgép. Évente végez majd kb. 2 vadászpilóta, akik addig repülnek L-39NG-n, amíg hely nem lesz a Gripenen. Így tulajdonképpen parkolópályának kell a sugárhajtású kiképzőgép. Persze hogy nem akar senki légcsavaros gépen repülni évekig, amíg Gripenre vár.

Az NTFC-n 100 órát repülnek sugárhajtású kiképzőgépen és utána egyből mehettek Gripen típusképzésre. Vagy mentek is egyből és utána repültek itthon évente keveset Gripenen vagy nem mentek svédbe, csak vártak a lehetőségre, mert addig nem volt min repülni. Olyan is volt, hogy valaki többször is volt Kanadában, csak hogy repülhessen. Saját gépekkel ezt biztosítani egyszerűbb lesz.

A Gripen pilótáink meddig repülhetnek? Nincs már korkedvezményes nyugdíj, így addig amíg egészségügyileg alkalmasak?
Kb meddig bírja az emberi szervezet a nagy terheléseket?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 851
72 654
113
Aki szerint nem tud a(most már csak virtuális) vasfüggöny másik oldala terepjárót csinálni az látott már Unimogot? Volvo C303? Pinzgauer? Haflinger?
Ezek közül melyik teherautó? Mármint rendes méretű teherautó? Mert még az Unimog se egy kategória az Urallal, Zillel, pláne a Krazzal. Ráadásul nem is gyártják már őket csak az Unimog, meg a Pinzgauert de azt is az Usaban már kis tételben. Az Iveconak, vagy Renault nak van még egy Unimog meratu terepes járműve, legalábbis az EON -osok szokták vele jarkalni, náluk láttam. Szóval akkor nem is tudom mit akart/akar keresni a NATO az orosz/szovjet sárban...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 862
6 039
113
Ezek közül melyik teherautó? Mármint rendes méretű teherautó? Mert még az Unimog se egy kategória az Urallal, Zillel, pláne a Krazzal. Ráadásul nem is gyártják már őket csak az Unimog, meg a Pinzgauert de azt is az Usaban már kis tételben. Az Iveconak, vagy Renault nak van még egy Unimog meratu terepes járműve, legalábbis az EON -osok szokták vele jarkalni, náluk láttam. Szóval akkor nem is tudom mit akart/akar keresni a NATO az orosz/szovjet sárban...

Azért az a legendâs orosz sár az Ural-on is kifogna, ne legyünk már álszentek :)
 
  • Tetszik
Reactions: rejsz felügyelő

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
A Tucano mint többcélú gép (kiképzés,könnyű támadó stb) ide a térségbe tökéletes lenne. Mihez képest drága? A tudásához ahhoz szerintem nem. Ha nálunk kevésbé gazdag országok ki tudták fizetni mi miért pont ne? Ja és jóval gazdagabb országoknak is megfelelt az ő igényeiket is ki tudta elégíteni. Akkor meg miről beszélünk. A gyár nem hiába promotálja a kisebb költségvetésű országok felé is. És ahogy látom itt a térségben piac szagot éreznek. Ami számunkra és a többi térségi országnak a lehetséges kedvezőbb árcédúlábban mutatkozhat majd meg.Én személy szerint örülnék neki annak hogy ide a térségbe is bejöjjenek. Mert egy alacsony költségekkel fenntartható könnyű több célú gépet kapnánk. Ami valljuk be ebbe a térségbe igencsak el kéne.
Minden magyar pilota elete tobbet er mint hogy tucanobol bombazzon. Arra Gripen kell a segge ala. Tucano kikepzesre volna jo, de ahhoz nekunk meg draga meg ugye sugarhajtomuves kell. Ertem en, hogy aranyos, cuki a Tucano, szeretem en is a brazilokat, meg a fenykepek alapjan is tetszik a tucano, csak NEM VALO IDE. Szlovenianak jo, mert ok nem engedhetik meg maguknak a valodi vadaszbombazokat, egyreszt a gazdasaguk pici, masreszt nincs eleg legteruk a sugarhajtasuakhoz. Na nekik jo a tucano dzsihadistakat bombazni, ha meg regularis sereggel kell szembenezniuk akkor meg a NATO majd kuld vadaszgepeket... vagy nem.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 851
72 654
113
Inkább meg +4-6 Gripen mint valami mindenből pár darabos légierő. A több Gripennek több haszna van harcban mint egy század Alcanak. Az Alba azért jó mert nincs elég Gripen? Akkor venni kell még Gripent, vagy kevesebb pilóta kell. Ha még annyira kell a hely a kiöregedett nagykutyaknak hogy csinálnak alájuk egy akadémiát ahol oktathatnak jó pénzért, (gondolom lapatolni nem mennének el, ezért kell egy himbilimbi elfoglaltság) hogy még fontosnak érezzék magukat, akkor oda untig elég 2-4 Albatrosz, de csak szigorúan kiképzési céllal, és mindenki más nem repülhet vele. De ezt már többször átbeszéltük itt.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 643
5 636
113
Inkább meg +4-6 Gripen mint valami mindenből pár darabos légierő. A több Gripennek több haszna van harcban mint egy század Alcanak. Az Alba azért jó mert nincs elég Gripen? Akkor venni kell még Gripent, vagy kevesebb pilóta kell. Ha még annyira kell a hely a kiöregedett nagykutyaknak hogy csinálnak alájuk egy akadémiát ahol oktathatnak jó pénzért, (gondolom lapatolni nem mennének el, ezért kell egy himbilimbi elfoglaltság) hogy még fontosnak érezzék magukat, akkor oda untig elég 2-4 Albatrosz, de csak szigorúan kiképzési céllal, és mindenki más nem repülhet vele. De ezt már többször átbeszéltük itt.

Át kellene venni néhányat DAfrikától a pihentetettek közül! Úgy sem tudnak Velük repülni...