Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés. Eddig úgy tűnt, hogy az az irány hogy nincs is szükség rájuk, a PC-9/PC-21/ Texan II/ Super Tucano gépek veszik át a helyüket és a szimulátorok. Utána kétüléses harci gép, majd együléses. Így a nyugati országokból lassan eltűnik az Alpha Jet, a C101, Saab60 és több helyen ilyen gépek kerülnek rendszeresítésre helyettük. Vagy a németek, hollandok, dánok, norvégok, portugálok hogyan képzik most a vadászpilótáikat? Mindenki Kanadába jár? Vagy máshová?
Európában "új" sugárhajtású kiképző gép az olaszoknál az M345 és M346, az angoloknál valamelyik Hawk változat. Más nem fejleszt már ilyen gépet. De az M345 nem nagyon akar terjedni, az M346 meg sokaknak túl drága és túl bonyolult. (A svédeknél van még a Boeing-Saab T-X, de ha nem nyerik el az amerikai megrendelést, akkor szerintem prototípus állapotban marad.) És vannak a csehek az L39NG/L159 párossal, de ők inkább kelet felé nyomulnak, a régi L-39 felhasználók felé. Ott meg a KAI T-50 az ellenfél és a kínai gépek.
Nálunk Zlin-ről egyből Gripenre ülni túl nagy lépés a pilótának, kell valami köztes típus. A Gripen évi kb 2000 óra/ 14 gép = 143 órája átlagosan az hány pilótának is elég? Ha az NFTC-n végző évi 2 pilótának nem tudtak a Gripenen elég időt biztosítani, akkor az itthon évente végző 10 fővel mi lesz? Persze kell majd pilóta a helikopterekre és a szállítógépekre is, de a helikopter- és szállítógép pilóták kiképzéséhez nem kell sugárhajtású kiképzőgép. Évente végez majd kb. 2 vadászpilóta, akik addig repülnek L-39NG-n, amíg hely nem lesz a Gripenen. Így tulajdonképpen parkolópályának kell a sugárhajtású kiképzőgép. Persze hogy nem akar senki légcsavaros gépen repülni évekig, amíg Gripenre vár.
Az NTFC-n 100 órát repülnek sugárhajtású kiképzőgépen és utána egyből mehettek Gripen típusképzésre. Vagy mentek is egyből és utána repültek itthon évente keveset Gripenen vagy nem mentek svédbe, csak vártak a lehetőségre, mert addig nem volt min repülni. Olyan is volt, hogy valaki többször is volt Kanadában, csak hogy repülhessen. Saját gépekkel ezt biztosítani egyszerűbb lesz.
A Gripen pilótáink meddig repülhetnek? Nincs már korkedvezményes nyugdíj, így addig amíg egészségügyileg alkalmasak?
Kb meddig bírja az emberi szervezet a nagy terheléseket?