A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 554
8 370
113
Úgy fel lehetne újítani őket mint a 3as metrókocsikat, de akkor Te repülsz velük és nem a lakott területek fölött! :p
Komolyan, az albánok napon érlelt Mig15-öseit nem akarja valaki kivinni orosz felújításra, hátha jó lesz még valamire?!?! o_O
Hát pl nem lennék meglepődve hogy a megmaradt type-59 es kohószökevényeik nem e éppen egy jó akaró által (szaúd arábia/törökök) ép felújításon vannak. Mert azok a jó akarok fegyverzet terén is meglehet hogy nyomják őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal and sirdavegd
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés.
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez is egy érdekes hír lehet mert jelenleg a honvédség felderítő képessége (mind stratégiai, mind taktikai) szigorúan tart a nullához.
Két Gulfstream G550 átalakítva full extrás, elektronikai felderítő, hírszerző, (ISR) és elektronikai harci (EW) géppé 1,3 milliárd USD. Hupsz…:eek:
http://www.janes.com/article/81274/dod-contracts-two-g550s-for-fms-customer-likely-australia
p1097225_main.jpg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Es elvileg benne is van a programban a felderitogep /a legiero fejlesztese egyik resze elvileg./ es a zlineknel is elvileg ezert mem lett eroltetve a felderito kepesseg.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Gondolom a többes szám már nem kizárólag az Ancsákra vonatkozik!
Ja mi van, ha úgy döntenek, hogy teszem azt a 407-est, és a 603-ast is nagyjavítják? Azt hol végeznék el? Gondolom nem Ruszlánnal vinnék!
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.
Na nem mintha jónak tartanám ezek felújítását!
Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and tonyo

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 933
73 176
113
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
 

Sivatagiróka

Well-Known Member
2017. február 7.
276
603
93
Az addig "rendben van", hogy egy ballibsi újságíró mindent próbál lehúzni, amit a neki nem tetsző kormány csinál, és abban igaza is van, hogy a magyar honvédség siralmas állapotban van, de azért vehette volna a fáradtságot és utánanézhetett volna pár dolognak, ahelyett, hogy kiírta a wikipédiában fellelhető, sokszor valótlan, vagy idejétmúlt adatokat, mint a több mint 30 gépes légierő, néhány tucatnyi rakéta sorozatvető stb...

http://nepszava.hu/cikk/1159987-orban-kigyurja-a-torpet
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 063
113
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.

A kétüléses is azért tört össze, mert szar volt. Jah, nem is. Hogyan adhatvilyen szart ki valaki is a kezéből? o_O :hadonaszos:
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.

Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
Kijevben? Hat... amikor Mo mar nyiltan tamogat szeparatizmust Karpataljan? (Persze jogosan es en imadkozom, hogy Karpatalja visszaterjen, es ujra Europai korulmenyek kozott elhessenek az emberek ott, meg szivesen be is vonulnek szicsgardara vadaszni, de akkor is szeparatizmust tamogat Mo, ezt be kell ismerni...) Szoval igy nagyon nem valoszinu.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
Ez a "légi fölény" meg "rendelkezésre álló pénzkeret" elég komplex kérdés…
a.) erről beszélni csak akkor van értelme ha legmagasabb döntéshozói szinteken úgy ítélik meg hogy légirendészeti feladatok ellátására alkalmas légierőnél sokkal potensebb erőre van szükség. Ha ilyen döntés születik (számtalan fajsúlyos érvet lehetne egy ilyen döntés mellett felhozni) akkor nincs mese, allokálni kell hozzá a megfelelő forrásokat.
b.) tételezzük fel hogy van döntés és a pénzt is biztosítják hozzá. Mi kell ahhoz hogy egy esetleges velünk összemérhető ellenféllel vívott konfliktusban biztosíthassuk a saját légteret és átvehessük az irányítást az ellenség légtere fölött?
- kell felderítés (stratégiai, taktikai, ember vezette és UAV eszközök, kiértékelő központ, stb...)
- kellenek bevetés támogató eszközök (AWACS, EW, tanker)
- kellenek korszerű (precíziós) fegyverek (AA, AG)
- és végül de nem utolsó sorban kellenek korszerűen felszerelt repülőgépek. Az hogy hány darab vadász és támadó gépre van szükség sokkban függ attól hogy az ezt megelőző pontok megvannak e, és ha igen milyen színvonalúak.
Egy dolog nyilvánvaló. Egy tucat Gripen nem elég akár milyen jól építik is ki a rendszer többi elemét. Gépszámot kell bővíteni. Milyen gépet lenne érdemes venni?
Egy légi hadjáratban elég sokkféle bevetést kell repülni. Milyen gépek lennének erre alkalmasak?
- Saját légtér és földi infrastruktúra védelem (BARCAP és DCA, ) - Gripen
- Saját nagy értékű repülőeszközök védelme pl. AWACS, EW és tanker gépek (HAVCAP) - Gripen
- Saját támadó repülőgépek védelme (TARCAP, ESCORT) - Gripen
- Ellenséges támadó gépek elfogása (Intercept) - Gripen
- Ellenséges radarok elleni harc (SEAD) - Gripen
- Csapásmérés (Strike) - Gripen, Light attack
- Felderítés (RECON) - Gripen, Light attack
- CAS - Light Attack

Igazándiból látszik hogy a munka oroszlánrészét a Gripeneknek kéne elvégezniük.
Az esetleges Light attack gépek feladata békeidőben elsősorban az lenne hogy megfelelő repült óraszámot biztosítsanak a jelenleginél jóval több pilótának.
Háborúban pedig elvégezhetnék a feladatok azon részét amire alkalmasak, ezzel részben tehermentesítve a Gripen flottát.

DE még egyszer. Mindez teljesen elméleti dolog amíg nem születik egy komoly döntés arról hogy a fenti képességű légierőre szükség van. Teljesen nyilvánvaló hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne!
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 554
8 370
113
hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne
Sajnos ép ez az Achilles sarka az egésznek. További századnyi Gripen ért szépen ki kellesz nyitni a pénztárcát. az meg viszont a várható bizonytalan gazdasági környezetben kérdéses lesz. Vagy marad olyan gépek beszerzése amik a kedvező áruk mellet képesek kiváltani (kisebb faladatokat) inkább pár feladatkörben tehermentesíteni a meglévő Gripeneket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 133
113
C-27 spartan jöhet.


Nekem főleg úgy 10-20 darab AW101-es kellene onnan. Naa, légysziiiiii! :D

Majdnem pontosan 6 évvel ezelőtt már majdnem vettek az olaszoktól államközi szerződéssel AW-139-eseket. Csak idő előtt kitudódott, mert valaki valahol megírta hogy mire készül a kormány, és persze egyből kapcsolatba is hozták a beszerzést a cég egy másik korrupciós ügyével, így a kormány inkább elállt a beszerzéstől. Ha tényleg így lesz, akkor pontosan 6 évet vesztegettek el. Át lehet gondolni az elmúlt 6 évet és hogy melyik verzió lett volna jobb, ha akkor érkeznek új helikopterek vagy ahogy ténylegesen történt...


Igazából, szerintem általában minél később szerzel be valamilyen eszközt, annál nagyobb az esélyed, hogy jobbat/komolyabb képességekkel rendelkezőt, modernebbet, kiforrottabbat kapsz, szóval észszerű keretek között megéri halogatni (kivétel, ha épp van valami nagy és várhatóan a közeljövőben vissza nem térő akció, mint pl. a Leo 2 felajánlás a németektől anno, vagy pedig nagy valószínűséggel hamarosan élesben is konkrétan szükséged lesz az adott eszközre/képességre). Akkor van cumi, ha időközben kitör valami előre nem látott csetepaté és neked kéne az adott cucc, de még nincs, mert nem szerezted be.

Konkrétan az AW139-ekeből én kicsit sem bánom, hogy nem vettünk. Szerintem az a típus még a BlackHawk-nál is jobban "két szék között.." jellegű. Mindenesnek már meglehetősen nagy és drága (legalábbis nekünk), még eléggé kiforratlan is volt 6 évvel ezelőtt, valódi szállítónak (a Mi-8-asaink feladatainak átvételére) meg túl kicsi és gyengusz.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Pal

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 133
113
Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.


Ööö, most azokról az ukránokról beszélünk, akik állítólag minket is valamelyik korábbi An-26 javítással, de a horvátokat a MiG-21-esekkel biztosan keményen átbaszták? Háát, én ezek után nem nagyon bíznék rájuk semmi komolyabbat az elkövetkezendő pár évben, évtizedben...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Kijevben? Hat... amikor Mo mar nyiltan tamogat szeparatizmust Karpataljan? (Persze jogosan es en imadkozom, hogy Karpatalja visszaterjen, es ujra Europai korulmenyek kozott elhessenek az emberek ott, meg szivesen be is vonulnek szicsgardara vadaszni, de akkor is szeparatizmust tamogat Mo, ezt be kell ismerni...) Szoval igy nagyon nem valoszinu.
Miről beszélsz? A szeparatizmus támogatása nem ilyen.
Annak persze örülök, hogy van olyan, akinek nincs az életben abszolút semmi dolga és ráér elméleteket gyártani :)
Ööö, most azokról az ukránokról beszélünk, akik állítólag minket is valamelyik korábbi An-26 javítással, de a horvátokat a MiG-21-esekkel biztosan keményen átbaszták? Háát, én ezek után nem nagyon bíznék rájuk semmi komolyabbat az elkövetkezendő pár évben, évtizedben...
Jah, állítólag... meg megbízható forrásból tudjuk, stb...
Meg ne zavarjon az a tény, hogy az általuk elszabott An-26-os messze a legaktívabb légijármű a hungarian erforszban... (nnna jó. talán a mókusokat jobban hajtották, amíg volt bennük szusz)
Az a tény se zavarjon, hogy a horvát bizniszt úgy vállalta el egy hakni cég, hogy a zukriknál már úgy 20 éve nincs élő, aktív tapasztalat a típussal, a 410-es üzem meg a tervező iroda saját repülőgépgyára , ahova sűrűn hordják többek közt az An-26 család leszármazottait is.
A képlet egyébként egyszerű: Amikor átveszed tőlük a gépet, akkor nem kell sajnálni az időt mindent átnézni rajta és összevetni a dokumentációval...ha valami nincs rendben, akkor sikítasz, ők meg kötelesek kijavítani az ott észlelt hibákat is.
„az iparban a bizalom alapja az ellenőrzés”
Az, hogy a horvátok csak úgy puszira átvették a gépeket és otthon vették észre, hogy egy-két berendezés gyári száma, meg a passzportok meg a formulárok nincsenek összhangban... nos hát az rájuk nézve is szégyen...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 133
113
Miről beszélsz? A szeparatizmus támogatása nem ilyen.
Annak persze örülök, hogy van olyan, akinek nincs az életben abszolút semmi dolga és ráér elméleteket gyártani :)

Jah, állítólag... meg megbízható forrásból tudjuk, stb...
Meg ne zavarjon az a tény, hogy az általuk elszabott An-26-os messze a legaktívabb légijármű a hungarian erforszban... (nnna jó. talán a mókusokat jobban hajtották, amíg volt bennük szusz)
Az a tény se zavarjon, hogy a horvát bizniszt úgy vállalta el egy hakni cég, hogy a zukriknál már úgy 20 éve nincs élő, aktív tapasztalat a típussal, a 410-es üzem meg a tervező iroda saját repülőgépgyára , ahova sűrűn hordják többek közt az An-26 család leszármazottait is.
A képlet egyébként egyszerű: Amikor átveszed tőlük a gépet, akkor nem kell sajnálni az időt mindent átnézni rajta és összevetni a dokumentációval...ha valami nincs rendben, akkor sikítasz, ők meg kötelesek kijavítani az ott észlelt hibákat is.
„az iparban a bizalom alapja az ellenőrzés”
Az, hogy a horvátok csak úgy puszira átvették a gépeket és otthon vették észre, hogy egy-két berendezés gyári száma, meg a passzportok meg a formulárok nincsenek összhangban... nos hát az rájuk nézve is szégyen...


Az "állítólag" az pont azt jelenti, amit írtam. Állítólag. Tehát nem biztos. De talán te jobban tudhatod nálam. Ha igen, akkor ne is tarts minket homályban ez ügyben. ;)
Na várj, ha próbálnak átadni/visszaküldeni egy kupac szart, azzal mit is kezdünk? Nem vesszük át? Jól bepereljük őket? Egy olyan országot, aminek jelenleg már maga a léte is vitatott a jelenlegi formájában? És akkor egyből lesz működő és üzembiztos szállítógépünk? Vagy csak kibasztunk némi pénzt és jó sok időt a semmire?
 
  • Tetszik
Reactions: Pal