A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Kérlek, meséld el, hogy mennyivel olcsóbb megvenni és fenntartani egy új típust mondjuk 4 példányban, mint venni még mondjuk évi +100 órát Gripenre?

Kérlek, mutasd meg hogy hol írtam azt hogy ez olcsóbb vagy hogy megéri.

Nem írtam ilyet. Azt írtam hogy szerintem parkolópályának kell a sugárhajtású kiképzőgép, épp a kevés Gripen óra miatt.

Egyébként meg mindegy hogy megéri-e vagy nem, mert el lett döntve hogy lesz.

2018 őszén indul a hazai pilótaképzés.
2023-ban végeznek az első pilótajelöltek.
2023-ban vége az NFTC részvételnek.
2026-ig van Gripen szerződés, amiben benne van a képzés is, bár nem tudjuk hogy még hány főre és milyen képzés.

Azaz van 3 év amíg még svédországi Gripen típusátképzésre tudják majd küldeni az állami pilótaképzőben végzett embereket.
Utána mi lesz, hogy lesz? Ahogy a MiG-29-L39 párosnál volt?
 
Komolyan, az albánok napon érlelt Mig15-öseit nem akarja valaki kivinni orosz felújításra, hátha jó lesz még valamire?!?!
Kiválóan megfelelnének hordóbombás CAS-ra a felújított T-55 ékeknek. :D

Egyébként, az olasz politikai fordulat következtében, a szemünk olasz haditechnikán is lehet. Persze csak ötlet részemről.
Dehát azok csak ócskavasat gyártanak! :) :hadonaszos::hadonaszos:
 
Egyébként, az olasz politikai fordulat következtében, a szemünk olasz haditechnikán is lehet. Persze csak ötlet részemről.

Majdnem pontosan 6 évvel ezelőtt már majdnem vettek az olaszoktól államközi szerződéssel AW-139-eseket. Csak idő előtt kitudódott, mert valaki valahol megírta hogy mire készül a kormány, és persze egyből kapcsolatba is hozták a beszerzést a cég egy másik korrupciós ügyével, így a kormány inkább elállt a beszerzéstől. Ha tényleg így lesz, akkor pontosan 6 évet vesztegettek el. Át lehet gondolni az elmúlt 6 évet és hogy melyik verzió lett volna jobb, ha akkor érkeznek új helikopterek vagy ahogy ténylegesen történt...
 
Úgy fel lehetne újítani őket mint a 3as metrókocsikat, de akkor Te repülsz velük és nem a lakott területek fölött! :p
Komolyan, az albánok napon érlelt Mig15-öseit nem akarja valaki kivinni orosz felújításra, hátha jó lesz még valamire?!?! o_O
Hát pl nem lennék meglepődve hogy a megmaradt type-59 es kohószökevényeik nem e éppen egy jó akaró által (szaúd arábia/törökök) ép felújításon vannak. Mert azok a jó akarok fegyverzet terén is meglehet hogy nyomják őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal and sirdavegd
Érdekes ez a sugárhajtású kiképzőgép kérdés.
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
 
Ez is egy érdekes hír lehet mert jelenleg a honvédség felderítő képessége (mind stratégiai, mind taktikai) szigorúan tart a nullához.
Két Gulfstream G550 átalakítva full extrás, elektronikai felderítő, hírszerző, (ISR) és elektronikai harci (EW) géppé 1,3 milliárd USD. Hupsz…:eek:
http://www.janes.com/article/81274/dod-contracts-two-g550s-for-fms-customer-likely-australia
p1097225_main.jpg
 
Es elvileg benne is van a programban a felderitogep /a legiero fejlesztese egyik resze elvileg./ es a zlineknel is elvileg ezert mem lett eroltetve a felderito kepesseg.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and Pal
Gondolom a többes szám már nem kizárólag az Ancsákra vonatkozik!
Ja mi van, ha úgy döntenek, hogy teszem azt a 407-est, és a 603-ast is nagyjavítják? Azt hol végeznék el? Gondolom nem Ruszlánnal vinnék!
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.
Na nem mintha jónak tartanám ezek felújítását!
Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and tonyo
Az....mert,
- egyrészt valóban alkalmasnak kell lennie arra hogy köztes lépcsőfok legyen egy légcsavaros kiképzőgép és egy sugárhajtású vadászgép között,
- másrészt a legtöbb ország potenciális CAS gépgént is kacsingat ezekre a gépekre.

Ez a könnyű jet CAS gépként való alkalmazás szerintem egyáltalán nem buta ötlet.
Az tuti hogy a hagyományos CAS taktika (nehéz gépek, kis magasságban, rácsapásokkal a célra) egy MANPAD veszélyes környezetben egyre kevésbé alkalmazható. Maradnak a PGM-ek közepes magasságból hajigálva. Erre a célra teljesen felesleges egy szuperszónikus, 100 millió USD-os gép. CAS bevetések úgyis csak akkor jöhetnek szóba ha a légifölény már megvan, tehát a CAS gépeknek komoly légiharcokra nem kell felkészülnie.
Elég ha van egy TGP-je, PGM fegyverzet (LGB, SDB, Brimstone, vagy majd ha elkészül akkor az Eu.i SmartGlider).
Jó ha van egy kisebb radarja hogy rossz időjárási körülmények között is be lehessen vetni, fel tudja deríteni és célra tudja vezetni a radar irányítású fegyvereket (SDB II, Brimstone).
Szintén hasznos lehet ha a legkorszerűbb rakéta védelmi rendszerekkel van felszerelve mert az is lehet hogy nem csak MANPAD-ot küldenek utána…

Ebben a kategóriában a belépő szint az ALCA és a csúcs - szerintem - a Hawk.
A Tucanot és a többi légcsavaros gépet én nem ebbe a kategóriába sorolnám mert ezeknek se a sebessége, se a repülési magassága, se a teherbírása nem üti meg a szükséges szintet. Ezek leginkább csak COIN gépek ami megint egy más kategória.
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
 
Az addig "rendben van", hogy egy ballibsi újságíró mindent próbál lehúzni, amit a neki nem tetsző kormány csinál, és abban igaza is van, hogy a magyar honvédség siralmas állapotban van, de azért vehette volna a fáradtságot és utánanézhetett volna pár dolognak, ahelyett, hogy kiírta a wikipédiában fellelhető, sokszor valótlan, vagy idejétmúlt adatokat, mint a több mint 30 gépes légierő, néhány tucatnyi rakéta sorozatvető stb...

http://nepszava.hu/cikk/1159987-orban-kigyurja-a-torpet
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.
 
Szerinted utána akar nézni ? Megy a paraszt vakítás !

Kedvenc részem" Pedig már a 2015-ös két baleset is azt jelezte, a repülők nincsenek túl jó állapotban" gripen balestről beszél. Jó nagy szarban van az Amerikai légierő nekik is minden évben van jó pár baleset.

A kétüléses is azért tört össze, mert szar volt. Jah, nem is. Hogyan adhatvilyen szart ki valaki is a kezéből? o_O :hadonaszos:
 
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.

Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.
Kijevben? Hat... amikor Mo mar nyiltan tamogat szeparatizmust Karpataljan? (Persze jogosan es en imadkozom, hogy Karpatalja visszaterjen, es ujra Europai korulmenyek kozott elhessenek az emberek ott, meg szivesen be is vonulnek szicsgardara vadaszni, de akkor is szeparatizmust tamogat Mo, ezt be kell ismerni...) Szoval igy nagyon nem valoszinu.
 
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
Ez a "légi fölény" meg "rendelkezésre álló pénzkeret" elég komplex kérdés…
a.) erről beszélni csak akkor van értelme ha legmagasabb döntéshozói szinteken úgy ítélik meg hogy légirendészeti feladatok ellátására alkalmas légierőnél sokkal potensebb erőre van szükség. Ha ilyen döntés születik (számtalan fajsúlyos érvet lehetne egy ilyen döntés mellett felhozni) akkor nincs mese, allokálni kell hozzá a megfelelő forrásokat.
b.) tételezzük fel hogy van döntés és a pénzt is biztosítják hozzá. Mi kell ahhoz hogy egy esetleges velünk összemérhető ellenféllel vívott konfliktusban biztosíthassuk a saját légteret és átvehessük az irányítást az ellenség légtere fölött?
- kell felderítés (stratégiai, taktikai, ember vezette és UAV eszközök, kiértékelő központ, stb...)
- kellenek bevetés támogató eszközök (AWACS, EW, tanker)
- kellenek korszerű (precíziós) fegyverek (AA, AG)
- és végül de nem utolsó sorban kellenek korszerűen felszerelt repülőgépek. Az hogy hány darab vadász és támadó gépre van szükség sokkban függ attól hogy az ezt megelőző pontok megvannak e, és ha igen milyen színvonalúak.
Egy dolog nyilvánvaló. Egy tucat Gripen nem elég akár milyen jól építik is ki a rendszer többi elemét. Gépszámot kell bővíteni. Milyen gépet lenne érdemes venni?
Egy légi hadjáratban elég sokkféle bevetést kell repülni. Milyen gépek lennének erre alkalmasak?
- Saját légtér és földi infrastruktúra védelem (BARCAP és DCA, ) - Gripen
- Saját nagy értékű repülőeszközök védelme pl. AWACS, EW és tanker gépek (HAVCAP) - Gripen
- Saját támadó repülőgépek védelme (TARCAP, ESCORT) - Gripen
- Ellenséges támadó gépek elfogása (Intercept) - Gripen
- Ellenséges radarok elleni harc (SEAD) - Gripen
- Csapásmérés (Strike) - Gripen, Light attack
- Felderítés (RECON) - Gripen, Light attack
- CAS - Light Attack

Igazándiból látszik hogy a munka oroszlánrészét a Gripeneknek kéne elvégezniük.
Az esetleges Light attack gépek feladata békeidőben elsősorban az lenne hogy megfelelő repült óraszámot biztosítsanak a jelenleginél jóval több pilótának.
Háborúban pedig elvégezhetnék a feladatok azon részét amire alkalmasak, ezzel részben tehermentesítve a Gripen flottát.

DE még egyszer. Mindez teljesen elméleti dolog amíg nem születik egy komoly döntés arról hogy a fenti képességű légierőre szükség van. Teljesen nyilvánvaló hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne!
 
hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne
Sajnos ép ez az Achilles sarka az egésznek. További századnyi Gripen ért szépen ki kellesz nyitni a pénztárcát. az meg viszont a várható bizonytalan gazdasági környezetben kérdéses lesz. Vagy marad olyan gépek beszerzése amik a kedvező áruk mellet képesek kiváltani (kisebb faladatokat) inkább pár feladatkörben tehermentesíteni a meglévő Gripeneket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
C-27 spartan jöhet.


Nekem főleg úgy 10-20 darab AW101-es kellene onnan. Naa, légysziiiiii! :D

Majdnem pontosan 6 évvel ezelőtt már majdnem vettek az olaszoktól államközi szerződéssel AW-139-eseket. Csak idő előtt kitudódott, mert valaki valahol megírta hogy mire készül a kormány, és persze egyből kapcsolatba is hozták a beszerzést a cég egy másik korrupciós ügyével, így a kormány inkább elállt a beszerzéstől. Ha tényleg így lesz, akkor pontosan 6 évet vesztegettek el. Át lehet gondolni az elmúlt 6 évet és hogy melyik verzió lett volna jobb, ha akkor érkeznek új helikopterek vagy ahogy ténylegesen történt...


Igazából, szerintem általában minél később szerzel be valamilyen eszközt, annál nagyobb az esélyed, hogy jobbat/komolyabb képességekkel rendelkezőt, modernebbet, kiforrottabbat kapsz, szóval észszerű keretek között megéri halogatni (kivétel, ha épp van valami nagy és várhatóan a közeljövőben vissza nem térő akció, mint pl. a Leo 2 felajánlás a németektől anno, vagy pedig nagy valószínűséggel hamarosan élesben is konkrétan szükséged lesz az adott eszközre/képességre). Akkor van cumi, ha időközben kitör valami előre nem látott csetepaté és neked kéne az adott cucc, de még nincs, mert nem szerezted be.

Konkrétan az AW139-ekeből én kicsit sem bánom, hogy nem vettünk. Szerintem az a típus még a BlackHawk-nál is jobban "két szék között.." jellegű. Mindenesnek már meglehetősen nagy és drága (legalábbis nekünk), még eléggé kiforratlan is volt 6 évvel ezelőtt, valódi szállítónak (a Mi-8-asaink feladatainak átvételére) meg túl kicsi és gyengusz.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Pal