A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1586

Guest
Ez OK, de akkor nem inkább arra kéne kihegyezni a hangsúlyt hogy a légi fölény biztosan meglegyen? A rendelkezésre álló pénzkeretet nem inkább olyan gépekre kellene költeni amik a légi fölényt megteremtik, majd utána meg tudják oldani a bombázást is, vagy felderítenek, vagy stb... Az Alca és társai nem képesek megteremteni a légi fölényt ,még akkor sem ha 10x annyit vesznek belőle, csak célt tudnak repülni az ellenfél gépeinek, vagy már a földön leolvadnak.
Ez a "légi fölény" meg "rendelkezésre álló pénzkeret" elég komplex kérdés…
a.) erről beszélni csak akkor van értelme ha legmagasabb döntéshozói szinteken úgy ítélik meg hogy légirendészeti feladatok ellátására alkalmas légierőnél sokkal potensebb erőre van szükség. Ha ilyen döntés születik (számtalan fajsúlyos érvet lehetne egy ilyen döntés mellett felhozni) akkor nincs mese, allokálni kell hozzá a megfelelő forrásokat.
b.) tételezzük fel hogy van döntés és a pénzt is biztosítják hozzá. Mi kell ahhoz hogy egy esetleges velünk összemérhető ellenféllel vívott konfliktusban biztosíthassuk a saját légteret és átvehessük az irányítást az ellenség légtere fölött?
- kell felderítés (stratégiai, taktikai, ember vezette és UAV eszközök, kiértékelő központ, stb...)
- kellenek bevetés támogató eszközök (AWACS, EW, tanker)
- kellenek korszerű (precíziós) fegyverek (AA, AG)
- és végül de nem utolsó sorban kellenek korszerűen felszerelt repülőgépek. Az hogy hány darab vadász és támadó gépre van szükség sokkban függ attól hogy az ezt megelőző pontok megvannak e, és ha igen milyen színvonalúak.
Egy dolog nyilvánvaló. Egy tucat Gripen nem elég akár milyen jól építik is ki a rendszer többi elemét. Gépszámot kell bővíteni. Milyen gépet lenne érdemes venni?
Egy légi hadjáratban elég sokkféle bevetést kell repülni. Milyen gépek lennének erre alkalmasak?
- Saját légtér és földi infrastruktúra védelem (BARCAP és DCA, ) - Gripen
- Saját nagy értékű repülőeszközök védelme pl. AWACS, EW és tanker gépek (HAVCAP) - Gripen
- Saját támadó repülőgépek védelme (TARCAP, ESCORT) - Gripen
- Ellenséges támadó gépek elfogása (Intercept) - Gripen
- Ellenséges radarok elleni harc (SEAD) - Gripen
- Csapásmérés (Strike) - Gripen, Light attack
- Felderítés (RECON) - Gripen, Light attack
- CAS - Light Attack

Igazándiból látszik hogy a munka oroszlánrészét a Gripeneknek kéne elvégezniük.
Az esetleges Light attack gépek feladata békeidőben elsősorban az lenne hogy megfelelő repült óraszámot biztosítsanak a jelenleginél jóval több pilótának.
Háborúban pedig elvégezhetnék a feladatok azon részét amire alkalmasak, ezzel részben tehermentesítve a Gripen flottát.

DE még egyszer. Mindez teljesen elméleti dolog amíg nem születik egy komoly döntés arról hogy a fenti képességű légierőre szükség van. Teljesen nyilvánvaló hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 195
73 810
113
00611622.jpeg


De rég láttam már ilyen UAZ-t!

Felderítők által használt UAZ? Vagy miért ritka? Hol találtad a képet? Még rendzerben van?
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 381
7 883
113
hogy egy ilyen légierő kiépítése sok milliárd USD lenne
Sajnos ép ez az Achilles sarka az egésznek. További századnyi Gripen ért szépen ki kellesz nyitni a pénztárcát. az meg viszont a várható bizonytalan gazdasági környezetben kérdéses lesz. Vagy marad olyan gépek beszerzése amik a kedvező áruk mellet képesek kiváltani (kisebb faladatokat) inkább pár feladatkörben tehermentesíteni a meglévő Gripeneket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
C-27 spartan jöhet.


Nekem főleg úgy 10-20 darab AW101-es kellene onnan. Naa, légysziiiiii! :D

Majdnem pontosan 6 évvel ezelőtt már majdnem vettek az olaszoktól államközi szerződéssel AW-139-eseket. Csak idő előtt kitudódott, mert valaki valahol megírta hogy mire készül a kormány, és persze egyből kapcsolatba is hozták a beszerzést a cég egy másik korrupciós ügyével, így a kormány inkább elállt a beszerzéstől. Ha tényleg így lesz, akkor pontosan 6 évet vesztegettek el. Át lehet gondolni az elmúlt 6 évet és hogy melyik verzió lett volna jobb, ha akkor érkeznek új helikopterek vagy ahogy ténylegesen történt...


Igazából, szerintem általában minél később szerzel be valamilyen eszközt, annál nagyobb az esélyed, hogy jobbat/komolyabb képességekkel rendelkezőt, modernebbet, kiforrottabbat kapsz, szóval észszerű keretek között megéri halogatni (kivétel, ha épp van valami nagy és várhatóan a közeljövőben vissza nem térő akció, mint pl. a Leo 2 felajánlás a németektől anno, vagy pedig nagy valószínűséggel hamarosan élesben is konkrétan szükséged lesz az adott eszközre/képességre). Akkor van cumi, ha időközben kitör valami előre nem látott csetepaté és neked kéne az adott cucc, de még nincs, mert nem szerezted be.

Konkrétan az AW139-ekeből én kicsit sem bánom, hogy nem vettünk. Szerintem az a típus még a BlackHawk-nál is jobban "két szék között.." jellegű. Mindenesnek már meglehetősen nagy és drága (legalábbis nekünk), még eléggé kiforratlan is volt 6 évvel ezelőtt, valódi szállítónak (a Mi-8-asaink feladatainak átvételére) meg túl kicsi és gyengusz.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Pal

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.


Ööö, most azokról az ukránokról beszélünk, akik állítólag minket is valamelyik korábbi An-26 javítással, de a horvátokat a MiG-21-esekkel biztosan keményen átbaszták? Háát, én ezek után nem nagyon bíznék rájuk semmi komolyabbat az elkövetkezendő pár évben, évtizedben...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 699
3 938
113
Kijevben? Hat... amikor Mo mar nyiltan tamogat szeparatizmust Karpataljan? (Persze jogosan es en imadkozom, hogy Karpatalja visszaterjen, es ujra Europai korulmenyek kozott elhessenek az emberek ott, meg szivesen be is vonulnek szicsgardara vadaszni, de akkor is szeparatizmust tamogat Mo, ezt be kell ismerni...) Szoval igy nagyon nem valoszinu.
Miről beszélsz? A szeparatizmus támogatása nem ilyen.
Annak persze örülök, hogy van olyan, akinek nincs az életben abszolút semmi dolga és ráér elméleteket gyártani :)
Ööö, most azokról az ukránokról beszélünk, akik állítólag minket is valamelyik korábbi An-26 javítással, de a horvátokat a MiG-21-esekkel biztosan keményen átbaszták? Háát, én ezek után nem nagyon bíznék rájuk semmi komolyabbat az elkövetkezendő pár évben, évtizedben...
Jah, állítólag... meg megbízható forrásból tudjuk, stb...
Meg ne zavarjon az a tény, hogy az általuk elszabott An-26-os messze a legaktívabb légijármű a hungarian erforszban... (nnna jó. talán a mókusokat jobban hajtották, amíg volt bennük szusz)
Az a tény se zavarjon, hogy a horvát bizniszt úgy vállalta el egy hakni cég, hogy a zukriknál már úgy 20 éve nincs élő, aktív tapasztalat a típussal, a 410-es üzem meg a tervező iroda saját repülőgépgyára , ahova sűrűn hordják többek közt az An-26 család leszármazottait is.
A képlet egyébként egyszerű: Amikor átveszed tőlük a gépet, akkor nem kell sajnálni az időt mindent átnézni rajta és összevetni a dokumentációval...ha valami nincs rendben, akkor sikítasz, ők meg kötelesek kijavítani az ott észlelt hibákat is.
„az iparban a bizalom alapja az ellenőrzés”
Az, hogy a horvátok csak úgy puszira átvették a gépeket és otthon vették észre, hogy egy-két berendezés gyári száma, meg a passzportok meg a formulárok nincsenek összhangban... nos hát az rájuk nézve is szégyen...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Miről beszélsz? A szeparatizmus támogatása nem ilyen.
Annak persze örülök, hogy van olyan, akinek nincs az életben abszolút semmi dolga és ráér elméleteket gyártani :)

Jah, állítólag... meg megbízható forrásból tudjuk, stb...
Meg ne zavarjon az a tény, hogy az általuk elszabott An-26-os messze a legaktívabb légijármű a hungarian erforszban... (nnna jó. talán a mókusokat jobban hajtották, amíg volt bennük szusz)
Az a tény se zavarjon, hogy a horvát bizniszt úgy vállalta el egy hakni cég, hogy a zukriknál már úgy 20 éve nincs élő, aktív tapasztalat a típussal, a 410-es üzem meg a tervező iroda saját repülőgépgyára , ahova sűrűn hordják többek közt az An-26 család leszármazottait is.
A képlet egyébként egyszerű: Amikor átveszed tőlük a gépet, akkor nem kell sajnálni az időt mindent átnézni rajta és összevetni a dokumentációval...ha valami nincs rendben, akkor sikítasz, ők meg kötelesek kijavítani az ott észlelt hibákat is.
„az iparban a bizalom alapja az ellenőrzés”
Az, hogy a horvátok csak úgy puszira átvették a gépeket és otthon vették észre, hogy egy-két berendezés gyári száma, meg a passzportok meg a formulárok nincsenek összhangban... nos hát az rájuk nézve is szégyen...


Az "állítólag" az pont azt jelenti, amit írtam. Állítólag. Tehát nem biztos. De talán te jobban tudhatod nálam. Ha igen, akkor ne is tarts minket homályban ez ügyben. ;)
Na várj, ha próbálnak átadni/visszaküldeni egy kupac szart, azzal mit is kezdünk? Nem vesszük át? Jól bepereljük őket? Egy olyan országot, aminek jelenleg már maga a léte is vitatott a jelenlegi formájában? És akkor egyből lesz működő és üzembiztos szállítógépünk? Vagy csak kibasztunk némi pénzt és jó sok időt a semmire?
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 699
3 938
113
De talán te jobban tudhatod nálam. Ha igen, akkor ne is tarts minket homályban ez ügyben.
Hát ha bennfentes lennék, akkor valószínűleg jönne az análfűrész, ha kipofáznék ilyesmit...
Én is csak a tényekből tudok kiindulni. Azok meg úgy néznek ki, hogy (mivel itt lakom a kecsó mellett, ezért első kézből tapaszatlom) nem sok olyan nap van, amikor ne dörmögne a környéken az Ancsa.
Na várj, ha próbálnak átadni/visszaküldeni egy kupac szart, azzal mit is kezdünk? Nem vesszük át? Jól bepereljük őket? Egy olyan országot, aminek jelenleg már maga a léte is vitatott a jelenlegi formájában? És akkor egyből lesz működő és üzembiztos szállítógépünk? Vagy csak kibasztunk némi pénzt és jó sok időt a semmire?
Nem bonyolult ez annyira...
Addig nem vesszük át, amíg a feltárt hibákat ki nem javítják.... Szólsz, hogy gubanc van... összeül a konzílium... elismerik.. megcsinálják... „visszaellenőrzöd”... jó lett... átveszed.... hazaviszed... használod...

Úgy képzeled el, hogy a kb. két prosperáló repülős cég egyike majd megkockáztat egy olyan botrányt, mint a 625. repülőgépjavító manufaktúra TSz melléküzemág a horvát repülőkkel kapcsolatban?
Több komolyságot :)
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Hát ha bennfentes lennék, akkor valószínűleg jönne az análfűrész, ha kipofáznék ilyesmit...
Én is csak a tényekből tudok kiindulni. Azok meg úgy néznek ki, hogy (mivel itt lakom a kecsó mellett, ezért első kézből tapaszatlom) nem sok olyan nap van, amikor ne dörmögne a környéken az Ancsa.

Hát ennyiből sajna nem tudhatjuk, mekkora utólagos melóba, utánajárásba, pénzbe (vagy csak sima beleszarásba, aminek meglehet még a böjtje...) került, hogy az a gép repül most...

Nem bonyolult ez annyira...
Addig nem vesszük át, amíg a feltárt hibákat ki nem javítják.... Szólsz, hogy gubanc van... összeül a konzílium... elismerik.. megcsinálják... „visszaellenőrzöd”... jó lett... átveszed.... hazaviszed... használod...

Úgy képzeled el, hogy a kb. két prosperáló repülős cég egyike majd megkockáztat egy olyan botrányt, mint a 625. repülőgépjavító manufaktúra TSz melléküzemág a horvát repülőkkel kapcsolatban?
Több komolyságot :)

Nézd, nekem nincs bajom az Ancsával. Tőlem aztán elrepkedhetnek, amíg csak lehet, nagyjavítással, stb. Persze kell-kéne egy nagyobb típus is, de amellett elfér. Nekem csak az ukrikkal, vagyis a megbízhatóságukkal van bajom.
És igen, az ukrikból jelenleg bármit kinézek. A mostani helyzet ott, amennyire lejön, finoman szólva is kaotikus.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz and Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 699
3 938
113
Hát ennyiből sajna nem tudhatjuk, mekkora utólagos melóba, utánajárásba, pénzbe (vagy csak sima beleszarásba, aminek meglehet még a böjtje...) került, hogy az a gép repül most...



Nézd, nekem nincs bajom az Ancsával. Tőlem aztán elrepkedhetnek, amíg csak lehet, nagyjavítással, stb. Persze kell-kéne egy nagyobb típus is, de amellett elfér. Nekem csak az ukrikkal, vagyis a megbízhatóságukkal van bajom.
És igen, az ukrikból jelenleg bármit kinézek. A mostani helyzet ott, amennyire lejön, finoman szólva is kaotikus.
Akkor gyakorlatilag szinte egyetértünk. :)
Van egy olyan érzésem, hogy a dollárt szeretik arrafelé e nehéz időkben (sőt, úgy kell nekik, mint egy falat kenyér), szóval csak a tökeikre kell lépni és megcsinálják patentra a dolgukat.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Akkor gyakorlatilag szinte egyetértünk. :)
Van egy olyan érzésem, hogy a dollárt szeretik arrafelé e nehéz időkben (sőt, úgy kell nekik, mint egy falat kenyér), szóval csak a tökeikre kell lépni és megcsinálják patentra a dolgukat.


Persze. Én nem vagyok ellensége semmi hasznosnak és a "tékozlást-pazarlást" sem komázom. Csak mindent a megfelelő szerepkörben kell használni és nem olyasmit erőltetni egy adott eszközre, amire az már rég nem alkalmas (pl. a BTR-80, mint első vonalas, vagyis kizárólagos APC/IFV...).
Na igen, csak sajna mi kevesek vagyunk ahhoz, hogy a tökeikre lépjünk, ha helyzet van. Masszív EU és/vagy USA-támogatással persze működne, de annak meg ára van...
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 699
3 938
113
Na igen, csak sajna mi kevesek vagyunk ahhoz, hogy a tökeikre lépjünk, ha helyzet van. Masszív EU és/vagy USA-támogatással persze működne, de annak meg ára van...
Nem olyan bonyolult ez, csak szólni kell hogy nem „всё нормально” és megcsinálják... De most komolyan. Tényleg ezért szokott kimenni egy kis csapat átvenni a gépeket, hogy átnézzék és ha valami nem jó akkor lehet reklamálni.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Nem olyan bonyolult ez, csak szólni kell hogy nem „всё нормально” és megcsinálják... De most komolyan. Tényleg ezért szokott kimenni egy kis csapat átvenni a gépeket, hogy átnézzék és ha valami nem jó akkor lehet reklamálni.


Lehet, hogy túlaggódom. Biztosra nem merem kijelenteni. De nekem akkor is vannak kétségeim velük kapcsolatban...
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 078
4 045
113
Mint eddig is mindig -> Kijevben.
Létezik egyszeri átrepülési engedély. Itt felszáll, ott meg le. Nem kell hozzá Ruszlán.

Kevés okosabb döntést tudnék elképzelni a honvédséggel kapcsolatban. Gyakorlatilag aprópénzért (kb. 1 milliárdért) lenne olyan gép, amivel 4-5 tonnát tudnánk Európában bárhová szállítani még 5-6 évig. Persze nagyon nátó-júesz gyakorlatokon nem lehet vele úgy feszíteni, mint egy 60 milliárdos herkulessel, de logisztikai, raklapos, dobozos áru szállítására kis tételben gazdaságosabb, mintha a herkules teherterében hurcolnánk 2 raklap cuccot 6-700km-re.
Ráadásul szinte teljeskörű üzemeltetési „képesség” van hozzá itthon.

Félreértés ne essék, nincs bajom az Ancsákkal! Csak félő, hogy ha felújítanak belőlük még kettőt, akkor még tovább halogatják új Nato kompatibilis, rámpás gépek beszerzését!
A másik kérdés, hogy egy komoly, megbízható cég vállal bármi nemű, idejű garanciát a munkájára, a beépített alkatrészekre, berendezésekre? Mert ha igen, és a horvátok mégsem egy ilyen céggel végeztették el a MIG-21-esek felújítását, akkor a végeredmény már az ő saruk is!
Véleményem szerint egy ilyen összelegózott, kontár munkát végző céget már régen el kellett volna tiltani az ilyen jellegű munkáktól, vagy az általuk szervizelt gépeket kitiltatnám a nemzetközi légtérből!
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 699
3 938
113
Félreértés ne essék, nincs bajom az Ancsákkal! Csak félő, hogy ha felújítanak belőlük még kettőt, akkor még tovább halogatják új Nato kompatibilis, rámpás gépek beszerzését!
A másik kérdés, hogy egy komoly, megbízható cég vállal bármi nemű, idejű garanciát a munkájára, a beépített alkatrészekre, berendezésekre? Mert ha igen, és a horvátok mégsem egy ilyen céggel végeztették el a MIG-21-esek felújítását, akkor a végeredmény már az ő saruk is!
Véleményem szerint egy ilyen összelegózott, kontár munkát végző céget már régen el kellett volna tiltani az ilyen jellegű munkáktól, vagy az általuk szervizelt gépeket kitiltatnám a nemzetközi légtérből!
Az An-26-os is nátó-kompatibilis. ugyanazt a kerót meg levegőt, olajakat használja, mint egy húszmilliárdos spartan, csak olcsóbban :)
De abban egyet értünk, hogy szükség van új (és lehetőleg minél drágább) tehergépekre, amit a jelenlegi barátaink állítanak elő. Lehetőleg úgy, hogy mi csak júzerek legyünk. A lehető legkisebb hibákat is a gyári szervizcsoportok javítgassák sok jó dollárért, hogy a „szöveccségeseinknek” is megérje. :D

Ha minden igaz, az Одесавіаремсервіс nevű cég csinálta a horvát melót, ráadásul a legvadabb időkben. Csak katonai gépekkel foglalkoznak úgy tűnik. Szóval az ukránok nemigen járnak nemzetközi légtérben az ott javított gépekkel, csak otthon (meg az általuk megszállva tartott területek felett, amíg le nem verik őket az égről).