Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 269
70 630
113
Egy olyan horderejű program jövőjét, mint a PAK-FA, az olajár pillanatnyi beszakadása alapján nem lehet azonnal megjósolni. Sőt másét se. Ahogy azt se, hogy az olaj ára pillanatnyilag szakad-e be. vagy tartós lesz a változás. Ennyire ne akarjunk már utólag okoskodni.
Egy védelmi fejlesztés továbbá nem piaci alapon megy, tehát ott az elnöki nyilatkozatoknak is az aktuálpolitikához kell igazodniuk és természetesen az erőt kell sugározniuk. Egy orosz elnök soha nem fogja a PAK-FA programot lesajnáló jelzőkkel illetni, ahogy soha, senki se állította, hogy az F-35-ös gép fejlesztésénél el fog szaladni a költségvetés és ráadásul komoly csúszások lesznek a programban, Ezek mindig utólag derülnek ki. Semmi se lett volna az JSF-ből, ha előre tudták volna azt a költségtúllépést, ami végül realizálódott.

Amúgy egyetlen tizedmásodpercig se higyje senki, hogy az USA védelmi szektorában nagyobb nyiltság és őszinteség van, mint az oroszoknál.
Csak sok USAfan (legyen már egy ilyen jelző is) megeszi a bőséges semmit. Felesleges.
Kíváncsi vagyok, hányan dolgoznak közületek 20-30 millió dolláros darabárú csúcstechnológiát gyártó amerikai tulajdonú cégnél és hányan dolgoztok ebből a gyártásban úgy, hogy napi szinten kell együtt dolgoznotok amerikai kollégákkal, amerikai dizájnnal és dokumentációval... sokatoknak tátva maradna a szája, hogy mi is a valóság.
Az, hogy tényszerűen az F-35-ös szemmel láthatóan előrrébb tart, mint a pár prototípus stádiumban vegetáló PAK-FA, az annak tudható be, hogy a JSF program költségvetése közel annyi, mint a teljes orosz védemi büdzsé.

De maradjunk a költségvetésénél. A nagyzoló Putyin nagyzoló bejelentése 2010-ben volt, a szankciók 2014 utántól jöttek. Szép kis baleset lett volna, ha 2010-ben még nem nagyzol a Putyin.
Emlékszünk még a Szu-27M-re? 1983-ban indult a program T-10M néven, 1988-ban repült először a gép, 1991-ben szétesett a Szovjetúnió, 1995-ben kezdték meg az alacsony ütemű sorozatgyártást ami a fantasztikus 3(három!) darab után le is állt 1998-ban. Igen, abban az évben, mikor jött az orosz államcsőd. A T-10M program végül hivatalosan 2003-ban múlt ki, abban az évben, mikor elindult a Szu-35BM program. Ami 2008-ban, öt évvel később már működő repülőgépet eredményezett.
Amit meg most már rendesen sorozatban gyártanak és képességeit tekintve magasan felülmúlja az egykori Szu-35-öst.
Most, a Szu-57-es programot ugyanaz a pénzügyi mélyrepülés súlytja, mint anno a Szu-35-öst 1998-ban az államcsőd idején, csak annyival enyhébb a helyzet, hogy most nincs államcsőd. Nem is arról van szó, hogy elkaszálták volna a Szu-57-est, csak mostanra látszik, hogy molnibalage által kifogásol józan értékítéelt végül beért. Most már nincs eufória, most már látni, hogy ebből a pénzből egyelőre alacsony ütemű fejlesztés hozható ki.

De senki se mondta meg előre 2003-ban, hogy mekkora fellendülés lesz az orosz gazdaságban. Az egypilléres orosz gazdaságban.
Most córesz van, most kicsit józanabbnak kell lenni, de annyit már minden HTKA olvasó tudhat, hogy "soha ne mond, hogy soha".
Simán elképzelhető, hogy 5-6 év múlva egy Szu-57M, vagy SzM, netán BM, M2, illetve simán csak Sz majd magasan felülmúlja azt, amit ma Szu-57-esként ismerünk és azt majd az akkor aktuális gazdaságpolitikai időjárás nagy számban gyárthatóvá is fogja tenni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Köszönjük meg az oroszoknak, hogy nem csináltak 250 $os olajat. Nem lenne nehéz. Valami iráni gyártású jemeni rakéta egyszer tényleg eltalálna valamit Riádban...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Hát persze,hogy nem akarnak. Ezért volt például Oroszország 2013-ban az USA után a második számú bevándorló célpont a világon.Mert senki nem akar oda bevándorolni... Persze általában nem nyugat európából mennek, de attól a tény még tény marad. Nem baj megint sikerült egy jó nagyot mondanod.
https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/russia-the-worlds-second-largest-immigration-haven-11053
https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Russia#cite_note-5
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 975
20 323
113
Simán elképzelhető, hogy 5-6 év múlva egy Szu-57M, vagy SzM, netán BM, M2, illetve simán csak Sz majd magasan felülmúlja azt, amit ma Szu-57-esként ismerünk és azt majd az akkor aktuális gazdaságpolitikai időjárás nagy számban gyárthatóvá is fogja tenni.

Elég nehéz. róluk elképzelni hogy egy F-35 Avionikát létrehozzanak ;)
Meg hogy aztán az EOTS így nézzen ki rajta.
Vagy éppen az orra alá mint az f-35-nek

e8b450e455ee3f2424d62cc6252c5719.png

Meg a 30 hajtómű burkolatot is kapjon mint az f-22.
maxresdefault.jpg


Das rendszer? vontatott csali ?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
Többnyire a volt szovjet utódállamokból jönnek, ahol még nagyobb a xar.
Hát az Usaba honnét mennek??? Mexikó + egyéb del-amerika. EU-ba? Közel Kelet, Afrika. Mondjuk én az orosz távol keleten szívesen lehuznek pár hónapot kíváncsiságból, valahogy vonzóbb mint valami hotel itthon vagy Dubaiban, pláne hogy a fél környék oda jár.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 975
20 323
113
Sokan írják hogy lenézem őket Kínához képest.
Nekem nem is azzal van bajom hogy nem tudnak nagy mennyiségben gyártani hanem még csúcsgépet sem tudnak kis mennyiségben.
Azt hittem hogy legalább ők lesznek az ászok technológiailag Kína előtt de sajna ez elveszett .
Írták már itten hogy az oroszok "generáció ugrást akarnak " pl lézeres fotonikus radar"

http://ujvilagtudat.blogspot.com/2016/01/az-orosz-pak-fa-futurisztikus-fotonikus.html

Nem megy egy apg-77 vagy egy apg-81 szintű radar megalkotása akkor nem lehet generáció ugrást végre hajtani
Amúgy meg emlékszem hogy 2011-ben beharangozták hogy 2020-ig 60 pakfa gépet kap as légerő
A legfurább az volt hogy azt a mennyiséget páran kevésnek tartották :D

Ezt is megkajáltam mondván hogy na erre varrjon Kína gombot !
https://thediplomat.com/2013/12/new-russian-air-to-air-missiles-will-field-almost-perfect-accuracy/
Aztán hamarabb jött a kínai pl-15 az oroszok meg gyorsan modernizálták az r-77-et 1-es jelzővel gratula nekik ;)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 047
33 557
113
Meg hogy aztán az EOTS így nézzen ki rajta.
Vagy éppen az orra alá mint az f-35-nek
Mitől ne nézhetne úgy ki vagy ne tehetnék az aljára, ha azt látnák jónak? Szerinted nem tudják ugyanolyan formájúra reszelni a házát vagy az aljára vágni a lyukat és vinni arra a kábelt?
 
T

torsen

Guest
OFF

De nagy kedvencem volt a DC-10-es és a Lockheed Tristar. Gyerekkoromban nagy ritkán leszállt egy-egy Ferihegyen. Sajnos mára kikoptak. Talán a Lufthansa Cargo használja még az MD-11-et.

ON

OFF OFF
Én egyszer repültem egy Northwestes MD-11-el (1999-ben) illetve ugyanezen cég B-747-vel. Zongorázni lehet a különbséget a 747 javára (utas szempontból).
ON ON
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 649
18 739
113
Na, látjátok mire gondolok, mikor a vallásos áhitatról, a HIT-ről beszélek :D
OFF

De nagy kedvencem volt a DC-10-es és a Lockheed Tristar. Gyerekkoromban nagy ritkán leszállt egy-egy Ferihegyen. Sajnos mára kikoptak. Talán a Lufthansa Cargo használja még az MD-11-et.

ON

OFF

A FEDEX MD-11-esein dolgoztam UKban, félelmetes az a műszaki kútúra, ami ahhoz a géphez tartozik - egy generációs szakadék a 777-eshez képest. Munkaigényes egy darab, na :D

ON
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Ez még így sem bukta, max erős lemaradás a tervezetthez képest. Még ha te érzelmi alapon meg is próbálod belemagyarázni.
Az, hogy India kiszállt a fejlesztésből, nem feltétlenül hátrány. Egy "kis marék" pénzen kívül semmit nem dobtak bele a kalapba.
Az, hogy nincs rá vevő, valószínűleg a legkevésbé érdekli az oroszokat. A gép elsősorban maguknak készül.
Az ugye megvan, hogy a késés miatt a leváltandó típusok továbbszolgálnak alsó hangon 10 évvel? Szerinted a gépek sárkánya rendelkezik az iddqd* csalással...?

* örök élet

A jenkiknél az F-35 csúszásának eredménye lett (?) - ha végre pont került rá - hogy 300 db F-16 kap új radart és sárkány élettartam kitolást. Vagy az orosz megvonja a vállát és csak úgy mindenféle plusz munka nélkül beletekernek még 10 évet a gépekbe és még úgy 1000-1200 repórát? [fejvakarás]
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Azért aki most "oroszfanozik", meg ilyenek most már sok-sok oldal óta totálisan a másik véglet... :)
Többen is jönnek ugye az ígérgetésekkel, de azt pl. mindenki elfelejti, hogy nem olyan rég lettek meghosszabítva megint a szankciók... Meg pl. folyamatos a lobbi is.

Meg itt sokan reménykednek, hogy az oroszok úgy egészében véve totál retardáltak és "a mikroproci nem fér ki a kapun"... Nem tudom, hogy ez mire jó, de sajna nem igaz... Le vannak maradva, hála a cocializmusnak, meg még 1-2 tényezőnek (azon most lehet vitatkozni -sajnos- hogy Jelcin vagy Putin korszakában jöttek-e fel jobban), de a fő gond még mindig a pénz, akárhogy csűrjük-csavarjuk. Meg ilyenek, hogy ne tudnának felállítani egy gyártósort? ^^
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 269
70 630
113
Az ugye megvan, hogy a késés miatt a leváltandó típusok továbbszolgálnak alsó hangon 10 évvel? Szerinted a gépek sárkánya rendelkezik az iddqd* csalással...?

* örök élet

A jenkiknél az F-35 csúszásának eredménye lett (?) - ha végre pont került rá - hogy 300 db F-16 kap új radart és sárkány élettartam kitolást. Vagy az orosz megvonja a vállát és csak úgy mindenféle plusz munka nélkül beletekernek még 10 évet a gépekbe és még úgy 1000-1200 repórát? [fejvakarás]
Melyik gépekbe?
A vadonat új Szu-35Sz vagy a Szu-30SzM élettartama eleve nem azonos a korábbi, kihalófélben levő, Szu-27Sz és P gépekével. Bár ezekből is nagyjavítottak még párat.
De vehetjük a vadonat új Szu-27SzM3-asokat is. Ezekben a sárkányokban még alsó hangon van vagy 20 év. Ugyanez áll a Szu-34-esekre is.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 649
18 739
113
Egy olyan horderejű program jövőjét, mint a PAK-FA, az olajár pillanatnyi beszakadása alapján nem lehet azonnal megjósolni. Sőt másét se. Ahogy azt se, hogy az olaj ára pillanatnyilag szakad-e be. vagy tartós lesz a változás. Ennyire ne akarjunk már utólag okoskodni.
Egy védelmi fejlesztés továbbá nem piaci alapon megy, tehát ott az elnöki nyilatkozatoknak is az aktuálpolitikához kell igazodniuk és természetesen az erőt kell sugározniuk. Egy orosz elnök soha nem fogja a PAK-FA programot lesajnáló jelzőkkel illetni, ahogy soha, senki se állította, hogy az F-35-ös gép fejlesztésénél el fog szaladni a költségvetés és ráadásul komoly csúszások lesznek a programban, Ezek mindig utólag derülnek ki. Semmi se lett volna az JSF-ből, ha előre tudták volna azt a költségtúllépést, ami végül realizálódott.

Amúgy egyetlen tizedmásodpercig se higyje senki, hogy az USA védelmi szektorában nagyobb nyiltság és őszinteség van, mint az oroszoknál.
Csak sok USAfan (legyen már egy ilyen jelző is) megeszi a bőséges semmit. Felesleges.
Kíváncsi vagyok, hányan dolgoznak közületek 20-30 millió dolláros darabárú csúcstechnológiát gyártó amerikai tulajdonú cégnél és hányan dolgoztok ebből a gyártásban úgy, hogy napi szinten kell együtt dolgoznotok amerikai kollégákkal, amerikai dizájnnal és dokumentációval... sokatoknak tátva maradna a szája, hogy mi is a valóság.
Az, hogy tényszerűen az F-35-ös szemmel láthatóan előrrébb tart, mint a pár prototípus stádiumban vegetáló PAK-FA, az annak tudható be, hogy a JSF program költségvetése közel annyi, mint a teljes orosz védemi büdzsé.

De maradjunk a költségvetésénél. A nagyzoló Putyin nagyzoló bejelentése 2010-ben volt, a szankciók 2014 utántól jöttek. Szép kis baleset lett volna, ha 2010-ben még nem nagyzol a Putyin.
Emlékszünk még a Szu-27M-re? 1983-ban indult a program T-10M néven, 1988-ban repült először a gép, 1991-ben szétesett a Szovjetúnió, 1995-ben kezdték meg az alacsony ütemű sorozatgyártást ami a fantasztikus 3(három!) darab után le is állt 1998-ban. Igen, abban az évben, mikor jött az orosz államcsőd. A T-10M program végül hivatalosan 2003-ban múlt ki, abban az évben, mikor elindult a Szu-35BM program. Ami 2008-ban, öt évvel később már működő repülőgépet eredményezett.
Amit meg most már rendesen sorozatban gyártanak és képességeit tekintve magasan felülmúlja az egykori Szu-35-öst.
Most, a Szu-57-es programot ugyanaz a pénzügyi mélyrepülés súlytja, mint anno a Szu-35-öst 1998-ban az államcsőd idején, csak annyival enyhébb a helyzet, hogy most nincs államcsőd. Nem is arról van szó, hogy elkaszálták volna a Szu-57-est, csak mostanra látszik, hogy molnibalage által kifogásol józan értékítéelt végül beért. Most már nincs eufória, most már látni, hogy ebből a pénzből egyelőre alacsony ütemű fejlesztés hozható ki.

De senki se mondta meg előre 2003-ban, hogy mekkora fellendülés lesz az orosz gazdaságban. Az egypilléres orosz gazdaságban.
Most córesz van, most kicsit józanabbnak kell lenni, de annyit már minden HTKA olvasó tudhat, hogy "soha ne mond, hogy soha".
Simán elképzelhető, hogy 5-6 év múlva egy Szu-57M, vagy SzM, netán BM, M2, illetve simán csak Sz majd magasan felülmúlja azt, amit ma Szu-57-esként ismerünk és azt majd az akkor aktuális gazdaságpolitikai időjárás nagy számban gyárthatóvá is fogja tenni.

Vagyis az oroszok kb. Venezuela szintű szerencsejátéka beszakadt (energiahordozókra tettek fel mindent), és nekik annyi volt csak a mázlijuk az utóbbiakkal szemben, hogy nekik földgázuk is volt. De ettől ez még csak egy hazárdír volt, amivel belevágtak egy ekkora programba - egy gyenge lábakon álló gazdasági megtámasztással (fixnek vett olajár).
Az F-35-el pedig kár összevetni, vagy csak akkor, ha elosztjuk hárommal: van egy USAF gép, van egy flottagép, és van egy USMC VTOL gép. Ez három, nem látom a Szu-57 anyahajóra használható és VTOL/STOL verzióját (más kérdés utóbbi baromság). Vagyis az F-35 HÁROM gép egyben (+exportigények), három program - ezt sokan kifelejtik, vagy ki akarják felejteni. Az a gép jórészt lefedi az igénypalettát.

Az pedig, hogy meddig húzzák el, megint egy mókás kérdés, mert ok, hogy lehet, csak éppen mire a Szu-35 megjött, volt egy szolgálatban álló Raptor, így valóban startvonalra állt - csak éppen első vonalban valami olyannal kellett volna felvennie a versenyt, ami ellen már nem veheti fel. Ugyan ez lesz a Szu-57 esetében. mire az szolgálatban lesz elegendő pilótával, fegyverzettel, stb... addigra az NGAD is ott lesz (DARPA sem hülye, eszerint meg a J-20 szerint időzítik). Vagyis beesik egy generációval a cél alá.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 866
15 482
113
Lássuk mi hiányzik:
1. Hajtómű, ha jól értettem
2. Avionika, főleg AESA radar
3. Új generációs légiharc rakéták
4. Gyártókapacitás amivel 5. gen gépeket lehet gyártani
Nos, fogjuk látni az elkövetkező években, ha ezek mind meglesznek akkor valszeg a Szu-57 sem fog veszni.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Lássuk mi hiányzik:
1. Hajtómű, ha jól értettem
2. Avionika, főleg AESA radar
3. Új generációs légiharc rakéták
4. Gyártókapacitás amivel 5. gen gépeket lehet gyártani
Nos, fogjuk látni az elkövetkező években, ha ezek mind meglesznek akkor valszeg a Szu-57 sem fog veszni.

Ennél nyílván jóval több dolog hiányzik, illetve nem is biztos, hogy minden kelleni fog... Viszont azt nem értem, hogy mit értünk azalatt, hogy "el fog veszni"?
Egyelőre nagyon lassú tempójú lesz a sorozatgyártás, megsaccolhatatlan legyártott mennyiséggel...
Export teljességgel bizonytalan, hogy lesz-e egyáltalán, de összességében ilyen szempontból valszeg elveszett a projekt akkor, amikor India visszakozott. De ha mondjuk legyártanak 100-at csak maguknak, akkor elveszett vagy sem? Vagy hol lesz a limit.

A "6. generáció" még nagyon messze van, pláne nekik... Azt, hogy "akkor kihagyjuk az 5.-et", nyílván nem játszik, még ha sokminden tesztelhető/fejleszthető a Su-35-ön.
Több évtizedik ez a gép jelen lesz ilyen-olyan formában, még ha nem is több 100-at fognak belőle készíteni, de arra most inkább nem vállalkoznék, hogy tippelgetek.