Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Ezek a generációk. Már vagy öt éve megmondtam, de lehet nincs olyan rég, hogy az F-22-es volt az 5. generációs repülőgép, ezzel szemben az F-35-ös az 5.5 vagy 5+ generációs, mivel maga a generációs követelmény evolválódott. Csak egy analógia: A harmadik generációs repülőgépek zöme többet tudott csúcssebesség és csúcsmagasság terén, mint a negyedik generációsok, pedig a harmadik generációig bezárólag ez a két paraméter fejlődött igazán. Ez volt meghatározó fejlődési mutató. Manőverezőképesség szempontjából viszont a második generáció volt jobb, mint a harmadik és a negyedik is inkább a másodikhoz volt közelebb, mint közvetlen elődjéhez.
Mit tud az ötödik generáció? Alacsony észlelhetőség, szenzorfúzió, szupercirkálás, szupermanőverezhetőség. Ha az 5.5 vagy 5+ generáció ezzel szemben "csak" alacsonyabb sebességgel tudt tartósan utánégető nélkül repülni, a manőverezőképessége se abban az értelemben "szuper", ahogy azt például az ATF tender egyik pályázója annó kitalálta, hanem sokkal inkább aerodinamikailag, továbbá sokkal nagyobb szerepe lett az információnak, mint a hardware térbeli mozgatásának.
Az alacsony észlelhetőség mellé és részben helyére kúszik fel az információ szerzése és az ellenfél zavarása.

Tehát, attól még nyugodtan adhatunk magasabb generációs besorolást egy technológiának, ha a korábbi szintet determináló képességek egyikében-másikában visszalépés is történt.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 020
113
BrahMos (Orosz-Indiai közös fejlesztés, ami jobbára inkább azt jelenti, hogy India pénzelte, de működik és elégedettek vele), C-17, P-8, Kalvari-osztály (alias Scorpéne-osztály), stb...

Szóval azért ők is tudnak elégedettek lenni...
Ez esetben sok sikert nekik az F-35 vonálan majd.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 690
113
Ezek a generációk. Már vagy öt éve megmondtam, de lehet nincs olyan rég, hogy az F-22-es volt az 5. generációs repülőgép, ezzel szemben az F-35-ös az 5.5 vagy 5+ generációs, mivel maga a generációs követelmény evolválódott. Csak egy analógia: A harmadik generációs repülőgépek zöme többet tudott csúcssebesség és csúcsmagasság terén, mint a negyedik generációsok, pedig a harmadik generációig bezárólag ez a két paraméter fejlődött igazán. Ez volt meghatározó fejlődési mutató. Manőverezőképesség szempontjából viszont a második generáció volt jobb, mint a harmadik és a negyedik is inkább a másodikhoz volt közelebb, mint közvetlen elődjéhez.
Mit tud az ötödik generáció? Alacsony észlelhetőség, szenzorfúzió, szupercirkálás, szupermanőverezhetőség. Ha az 5.5 vagy 5+ generáció ezzel szemben "csak" alacsonyabb sebességgel tudt tartósan utánégető nélkül repülni, a manőverezőképessége se abban az értelemben "szuper", ahogy azt például az ATF tender egyik pályázója annó kitalálta, hanem sokkal inkább aerodinamikailag, továbbá sokkal nagyobb szerepe lett az információnak, mint a hardware térbeli mozgatásának.
Az alacsony észlelhetőség mellé és részben helyére kúszik fel az információ szerzése és az ellenfél zavarása.

Tehát, attól még nyugodtan adhatunk magasabb generációs besorolást egy technológiának, ha a korábbi szintet determináló képességek egyikében-másikában visszalépés is történt.

Ez a generációs dolog nagyon érdekes, de szerintem már rá lett húzva mindenre, egyszerűen „menő” szó lett.

Az, hogy 3-4-5.th gen, az nekem egy amerikai dolog, és kész. Hogy boldog-boldogtalan átveszi, az meg egy másik dolog, főleg annak tudom be, hogy mivel mindenki le van maradva az USA-tól, ezzel próbálja felzárkóztatni magát („ez is x.gen”).

Az én olvasatomban az F-16 Block 1 és 70 ugyanúgy 4.th gen – bár tudom, mennyivel többet tud több területen – de az alap, a „core” a megalkotás idején várt vagy valós fenyegetések ellen született. Például (maradva az F-16osnál) a jó kilátást biztosító kabin, a manőverezőképesség, etc, az akkori, Vietnam utáni lista alapján készült. Ezután tettek bele minibáron kívül gyakorlatilag mindent, de a core továbbra is az ellen a fenyegetettségi csomag ellen született. A kialakítás eszmeisége maradt Block 1 és 70 esetében egyaránt.

Na most a 5.th gen esetében ugyanígy megjelenik idővel egyes területek felértékelődése (amit én amúgy nagyrészt a situation awareness emelésének igényének tudok be, jobban tudd, mi van körülötted), itt pedig ugye főleg a fedélzeti elektronikára gondolunk. Na most azt lehet cserélni, fejleszteni, de a platform alapkialakítása már megint egy core, egy szemlélet, amit nem nagyon változtatsz meg – az marad az alapelvárás idején megalkotott. Vagyis nekem az F-22 és az F-35 is 5.th gen (+++ izék nélkül, Block verzió nem tudom miért nem elég), mivel az alapszemlélet még nagyjából ugyan az a kettőnél. Hogy aztán miket pakolnak innentől bele, az persze fejlesztés, de a kaszni így is, úgy is egy behatárolás – viszont sokkal alkalmasabb, mint az előző gen (nagyobb belső terek, villamos hálózat nagyobb teherbírása, ilyesmik). Ahogy nézem, a Szu-57 és a J-20 nagyjából ugyanazokat az elvárásokat kapta annó és nagyjából ugyan úgy akarja megoldani őket – nekem ezek 5.th genek és annyi. Vagyis szerintem az a baj, hogy a gen. Besorolásban kezelik azt, amit régen a Block besorolásban elkezeltek (II. VH.ban is az összes dugattyús vadász egy gennek van tekintve, pedig ott aztán volt fejlesztés 6 év alatt...).

Hogy aztán a 6.th gen NGAD (a 787ben látott dolgok miatt kezdett érdekelni – arról a gépről regényt lehetne írni) milyen alapelképzelés szerint épül meg, az még kérdés, de az lesz az új generáció, egy új core kaszni, és addig tart, míg ugyanezen megalkotott elvárások szerint születik majd a többi utána. Amikor pedig a messzi jövőbe majd az új fenyegetések miatt új képességparamétert vár el a légierő (vagy akkor már űrerő), akkor lesz a next gen.

Természetesen ez szigorú magánvélemény :D
 
  • Tetszik
Reactions: therob and endre
M

molnibalage

Guest
Tehát, attól még nyugodtan adhatunk magasabb generációs besorolást egy technológiának, ha a korábbi szintet determináló képességek egyikében-másikában visszalépés is történt.
Én kicsit tovább pontosítanám.

Az 3. gen gépek papíron nagyobb csúcssebessége nem nevezhető még annyira képességnek sem, mert harcászati konfigban még annyira sem realizálható, mint a 4. gen gépeké, mert bár azok rövidebb ideig képesek a nagyon magas szuperszonikus tartományban repülni a jobb gyorsulásuk miatt a gyakorlatban kiaknázható csúcssebességük mégis magasabb. A légiharc képességeket nézve minden generáció átlépett az előzőn, de ennek a '70-es évektől kezdve fegyverzeti és avonikai oldala volt inkább.

Az első valódi szuperszonikus gépek a szubszonikusok ellen akkor harcoltak, amikor akartak. Bár adott esetben manőverező légiharcban a forduló képessége kis sebességen rosszabb volt egy 3. gen gépnek, a nagyobb tolóerővel emelkedés és nagyobb sebességen jobb Ps-t tartva a nagyobb abszolút fordulósugár vetületével mégis tudtak megfelelő sugáron maradni és végül felülről támadni.

A két 5. gen gép közül az F-22 többet tud még az elődjénél is nagy sebességen de úgy, hogy annak még sincs negatív hatása a 4. gen által gépek belőtt M0.9 tartományban. Attól, mert az F-22 harcászati zónában reálisan rohangál M1,7-tel nem jön zavarba dogfight során sem, ellentétben a MiG-25-tel. Valójában M1.7-et reális harcászati helyzetben egyik 4. gen gép sem képes elérni... Viszont ennek ára is van ám.

Ezzel szemben az F-35-nél jóval szerényebb célt tűztek ki abszolút repteljesítmény terén a Raptorhoz képest, de az AG konfigban mégis jobb az elődnél, ASF konfigban kb. azonos leszámítva azt, hogy nagyobb hatósugárral és sokkal jobb kis sebességű nagy állásszögű manőverezőképességnek. Nem akartak Raptor szintet, mert akkor nagyon sokat kellett volna engedni más téren.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Én kicsit tovább pontosítanám.

Az 3. gen gépek papíron nagyobb csúcssebessége nem nevezhető még annyira képességnek sem, mert harcászati konfigban még annyira sem realizálható, mint a 4. gen gépeké, mert bár azok rövidebb ideig képesek a nagyon magas szuperszonikus tartományban repülni a jobb gyorsulásuk miatt a gyakorlatban kiaknázható csúcssebességük mégis magasabb. A légiharc képességeket nézve minden generáció átlépett az előzőn, de ennek a '70-es évektől kezdve fegyverzeti és avonikai oldala volt inkább.

Az első valódi szuperszonikus gépek a szubszonikusok ellen akkor harcoltak, amikor akartak. Bár adott esetben manőverező légiharcban a forduló képessége kis sebességen rosszabb volt egy 3. gen gépnek, a nagyobb tolóerővel emelkedés és nagyobb sebességen jobb Ps-t tartva a nagyobb abszolút fordulósugár vetületével mégis tudtak megfelelő sugáron maradni és végül felülről támadni.

A két 5. gen gép közül az F-22 többet tud még az elődjénél is nagy sebességen de úgy, hogy annak még sincs negatív hatása a 4. gen által gépek belőtt M0.9 tartományban. Attól, mert az F-22 harcászati zónában reálisan rohangál M1,7-tel nem jön zavarba dogfight során sem, ellentétben a MiG-25-tel. Valójában M1.7-et reális harcászati helyzetben egyik 4. gen gép sem képes elérni... Viszont ennek ára is van ám.

Ezzel szemben az F-35-nél jóval szerényebb célt tűztek ki abszolút repteljesítmény terén a Raptorhoz képest, de az AG konfigban mégis jobb az elődnél, ASF konfigban kb. azonos leszámítva azt, hogy nagyobb hatósugárral és sokkal jobb kis sebességű nagy állásszögű manőverezőképességnek. Nem akartak Raptor szintet, mert akkor nagyon sokat kellett volna engedni más téren.

Szerintem úgy pontosabb,hogy akartak ők jobbat mint a Raptor csak a valóság szembe jött a rengeteg kompromisszum képében amit viszont nem vállaltak.
 
M

molnibalage

Guest
A kialakítás eszmeisége maradt Block 1 és 70 esetében egyaránt.
Az F-16A Block 1 az igazi könnyűvadász volt, a Block 70-nél a CFT-k kb. alapfeleszeltség részei és integrált ECM-mel és 3 pótossal megpróbálták a hatótávolságát annyira közel tolni az F-35-höz, amennyire lehet. Persze ez fizikai képtelenség, de az Etióp - Eritrea háború tanulsága az volt, hogy mennyire fontos az sok üzemanyag. Ez az F-16 Block 60 és 70-en is látszik.
 
  • Tetszik
Reactions: angelsoul
M

molnibalage

Guest
Szerintem úgy pontosabb,hogy akartak ők jobbat mint a Raptor csak a valóság szembe jött a rengeteg kompromisszum képében amit viszont nem vállaltak.
Nem akartak, mert az F-16 stealth utódját várták el. A géptől elvárt hatósugár, ahhoz szükséges tüzelőanyag és az F135 eleve lehetetlenné teszi ezt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Nem akartak, mert az F-16 stealth utódját várták el. A géptől elvárt hatósugár, ahhoz szükséges tüzelőanyag és az F135 eleve lehetetlenné teszi ezt.

Ez az F-16 utód dolog kb 1 hétig élhetett.Pont ez a baja a programnak.Minden héten jött valami új hóbort.Te linkelted a pentagon wars c. filmet na ez pont ugyan az csak repülőben.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 690
113
Az F-16A Block 1 az igazi könnyűvadász volt, a Block 70-nél a CFT-k kb. alapfeleszeltség részei és integrált ECM-mel és 3 pótossal megpróbálták a hatótávolságát annyira közel tolni az F-35-höz, amennyire lehet. Persze ez fizikai képtelenség, de az Etióp - Eritrea háború tanulsága az volt, hogy mennyire fontos az sok üzemanyag. Ez az F-16 Block 60 és 70-en is látszik.

Igen, pont erről beszélek. Idővel változtak az elvárások, de azt az alapkaszni már alig szolgálja ki, de az ebben a szellemben megalkotott új core (F-35) már igen és ezért next gen.
Az, hogy ehhez a felvázolt "5.th gen elvárások" dolgokból (stealth, etc...) mennyit használt fel, az már egy másik dolog. Nyilván a jelenlegi fejlettségi szinten ezek kellenek hozzá - szóval kéz a kézben járnak :D
 
  • Tetszik
Reactions: therob

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Az egyszerűség kedvéért maradva a generáció besorolásnál, a 3. generáció bár elég tetemes számú típust fed le, ennek ellenére tekinthető egyfajta "kirándulásnak a sport világába", vagyis csak ennél a generációnál jelentkezett az, hogy a legfőbb képességei (csúcs repülési paraméterek) harcászatilag kihasználhatatlanok maradtak. A Mach 2 feletti csúcssebesség és 20000 méter körüli csúcsmagassághoz nem volt harctér, se érdemi kihívás.
Akár a második, akár a negyedik generációt nézzük, az ezeket főképp jellemző képességek hasznosnak, kihasználhatónak bizonyultak. A harmadik generáció közül egyedül a MiG-25-ös volt az, amelyik képes volt (pontosabban alkalma volt) kihasználni még fegyverzettel is a sebességét, még ha csökkentett mértékben is. Az NSzK-NDK határon a nyolcvanas években volt olyan MiG-25-ös, amely két rakétával képes volt tartósan az SR-71-es mögött haladn, igaz ehhez olyan apróság is hozzájárult, hogy a Blackbird itt alkalmanként nem repült Mach 3-al és 27 ezer méteres utazómagasságon. Illetve, 1994-ben az Operation Desert Fox idején egy MiG-25-ös el tudott iszkolni egy AIM-120-as AMRAAM elöl. De ennyi.
 
M

molnibalage

Guest
Ez az F-16 utód dolog kb 1 hétig élhetett.Pont ez a baja a programnak.Minden héten jött valami új hóbort.Te linkelted a pentagon wars c. filmet na ez pont ugyan az csak repülőben.
Avionika téren. Az F135 hajtómű és a gép befoglaló méretei nem változtak meg.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Avionika téren. Az F135 hajtómű és a gép befoglaló méretei nem változtak meg.

F-35B?Vagy az a buzi nagy hajtómű semmitől nem vesz el helyet?Számomra az is természetes,hogy az olcsóság és a nagy fokú azonosság miatt az A és C variánsok is olyan teherviselő szerkezettel készülnek mint a B csak számukra ez tök felesleges így a B hülyesége miatt feleslegesen erős(nehezebb)a szerkezetük.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Lehetséges hogy Oroszország továbbfejleszti a su 57 est egy 6. generációs géppé.

Dislike-512.png
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Mit kell nézni a képen?

Nem kell a mellé beszélés!

Az oroszok megint nyomják a propagandát
Jó akkor a pakfa 2028-tól jön DAS EOTS AESA beépített vontatott csali a műszerfalról eltűnik a HUD kijelző helyette jön egy 400 ezer dolláros sisak amivel az éjjellátás is megoldódik igaz ettől nem lesz 6 generációs csak 5.5 az az annyi mint egy f-35 .
Persze ez csak elképzelés de annak meséljék 2028-ig a porpit akik a világra hozta őket !:hadonaszos:
 

erdifefe1

Active Member
2016. január 13.
246
220
43
India kilépésével kb lőttek ennek a programnak.
Kíváncsi lennék hogy amit szajkóztak hogy nem elég csökkentett észlelhetőségű a gép, abbol mi lehet igaz.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 012
54 002
113
Nem feltétlen kell hódításban gondolkodni. A ne legyen is egy ok. imo ha pl Sztálinnak van 45ben nuki bombája gyártja mint az őrült és rottyá bombázta volna USt.
(Boki meg vadul bizonygatná, hogy ha USnek lett volna elöbb akkor US uezt tette volna mert ez logikus. )

Jelenleg Orosz mennyiségű gáz/olajat nem tud EU keleti fele 100%ban pótolni. Ami van és ez már elindult korábban de Ukrajna nagyon belökte, a totális Orosz függőség megszüntetése. Amint verseny van, spot árak lesznek. Oroszok meg hirtelen a korábban 490$ért adott gázt 190$ért adják. Igen ha csak Ivánnál van nem tehetsz semmit meg fogod venni akárennyiért. Ha viszon jön Abdul/Joe... hogy nekem is van harmad annyiért és meg is tudod azt venni mert van LNG állomásod hirtelen harmad annyi lesz a gáz ára.
Én is nagyon örülök, hogy MO nem 490$ fizet az Orosz gázért mint korábban hanem ~190$árt. A KRKi LNG terminált meg különösen várom, mert ha Abdul adja 150$ért hirtelen Oroszok is tudják majd 140$ért adni. Hogy a Román gázt már ne is említsem...

Hát mit lehetne erre mondani. Nagyon hülye volt Ukrajna, hogy aláírta a Budapesti szerződést? Meg kellett volna tartania a nuki fegyvereket, ICBMeket, oszt Putin bekushadt volna mert abból értett volna másból nem megy neki. Hittek egy jobb világba? Hülyék voltak? Mindegy is de a tanulság jelentős.


Azta!
Csak ámulok,és bámulok.:D
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 098
3 049
113
Nem kell a mellé beszélés!

Az oroszok megint nyomják a propagandát
Jó akkor a pakfa 2028-tól jön DAS EOTS AESA beépített vontatott csali a műszerfalról eltűnik a HUD kijelző helyette jön egy 400 ezer dolláros sisak amivel az éjjellátás is megoldódik igaz ettől nem lesz 6 generációs csak 5.5 az az annyi mint egy f-35 .
Persze ez csak elképzelés de annak meséljék 2028-ig a porpit akik a világra hozta őket !:hadonaszos:

.....Amikor éjszakás vagy te munka közben iszol?:rolleyes::rolleyes:
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
777
1 975
93
Nem személyeskedni kéne hanem valamit hozzá fűzni a témához ;)

Az neked sem igazán megy, viszont döbbenet hogy felnőtt(?) ember minden nap 20szor képes elcsodálkozni hogy hadiipari cégek és tábornokok ferdítenek infókat... Komolyan mint egy alzheimer kóros gyerek aki minden nap megtudja hogy nincs mikulás...