A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Hagyjuk már ezt a rajkocsis faszságot!A 2.vh-ban is elavult volt.A rajoknak IFV vagy APC kell nem valamilyen teherautó!
Márha van rá pénzed......És sok feladatra nem kell IFV és APC sem.De eggyenlőre rajkocsitok sincs,azon panaszkodtok....
A gépágyús még éppen hogy, de befér a mi-8/17-be.
A TOW rakétásból pár centit faragni kell, igaz.
A 80as években indult egy légimozgékony zl kiépitése.UAZ átépitésekre alapozták a földi mozgékonyságot.Mindenfélét elgondoltak,még Sz-5 rkétára alapozott sorozatvetős változatot is.Uralkecske befér a Minyóba,ténylegessen-békeidőben,negyóvatossan.Harchelyzeti desszantolás beltérből felejtős.Függesztve működik a dolog.CH47 szintje alatt nemsok értelme van a rámpának,szerintem.Rohamdesszant feladatnál meg semmi
 
Márha van rá pénzed......És sok feladatra nem kell IFV és APC sem.De eggyenlőre rajkocsitok sincs,azon panaszkodtok....

A 80as években indult egy légimozgékony zl kiépitése.UAZ átépitésekre alapozták a földi mozgékonyságot.Mindenfélét elgondoltak,még Sz-5 rkétára alapozott sorozatvetős változatot is.Uralkecske befér a Minyóba,ténylegessen-békeidőben,negyóvatossan.Harchelyzeti desszantolás beltérből felejtős.Függesztve működik a dolog.CH47 szintje alatt nemsok értelme van a rámpának,szerintem.Rohamdesszant feladatnál meg semmi

Több BTR-ünk van mint rajunk...Ne beszélj butaságot.
 
Akkor minek kellett 100 buszt venni?Mennyetek mindenhova a nyuszibuszon;)
Drága rá az abroncs, kurva sokat eszik, jobban kopik mindene mint a busznak azonos távon, 30 km/h órás konvojban közlekedés közúton, csak akkor ha muszáj, És kurva kényelmetlen, valamint a felszerelés nem fér bele , a busz aljába meg simán bepakolsz egy csomó ládát, zsákot satöbbi.
 
A busz nem arra kell de ezt már 1000x leírta itt már egy halom ember.
Az meg teljes hülyeség,hogymenjen a katona mindenhová BTR-el.
Szmájlit is nézzd,mimózalélek.Különben valameiktek panaszkodott a Vitarák kapcsán,hogy kellenek,mert valamiféle tereptájékozodási gyakorlatra is el kéne menni valamivel.Mire irtam,hogy menjetek a szép merci rajkoicsitokkal.-válasz az volt,hogy nincs az egész laktanyába,csak pár lerohadt UAZ.Namostakkor kell rajkocsi,vagy nem kell?
 
Szmájlit is nézzd,mimózalélek.Különben valameiktek panaszkodott a Vitarák kapcsán,hogy kellenek,mert valamiféle tereptájékozodási gyakorlatra is el kéne menni valamivel.Mire irtam,hogy menjetek a szép merci rajkoicsitokkal.-válasz az volt,hogy nincs az egész laktanyába,csak pár lerohadt UAZ.Namostakkor kell rajkocsi,vagy nem kell?

Nincs ilyen,hogy rajkocsi.Sem a Mercik sem az UAZ-ok nem töltenek be ilyen funkciót!
Azok vagy alegység és egyéb parancsnoki (zászlóalj pk stb)autók vagyhíradó autók.
 
Ez a fos egy kicsit hirtelen kijelentes lehetett barkitol aki irta.
A komondor nem fos csak szimplan mrap.
Nekunk par tucat mrapnel missziozni tobb nem kell. Arra meg mivel ugyis misszioba van hasznalva jobb ha logisztikailag egyseges a tabor tobbi nemzete jarmuvevel.

Hazai hasznalatra felesleges egy mrap. Harcolni nem lehet vele akkora celpont mint egy haz /hisz egy teherauto/ desszantolni belolle remalom masfel m nel is magasabbrol kell lemaszni. /pkm el meg malhaval loszerrel ugraljon akinek 6 annya van./btr veszelhagyas magassag szinte./ magassag miatt szamotevo fegyverzet hordozasara szinten alkalmatlan. 120 as aaknavetonek meg talan elmenne a 6x6 os valtozat de hatalmas kompromisszumokkal egy malhazasnal nem mindegy milyen magasra kell emelgetni a 120 as granatokat... Atgm platformnak magasabb mint a brdm ami alapbol egy durvan magas jarmu a feladatkorehez kepest./de legalabb jobb a terepjaro kepessege a brdm nek ami egy rakat../

Nem az a baj a komondorral hogy fos /ezt nem tudhatjuk./ hanem az hogy teljesen felesleges.


Csak egy vita indító volt a részemről, remélem sokan beszállnak és átgondolják az egészet. Az elmúlt hónapokban ebben a topicban már minden kutyacsont le lett rágva oda-vissza, 100-szor, de érdekes módon amit felvetettem, az eddig olyan mostohagyerek volt. Egyébként nem tudom miért tartjátok teljesen feleslegesnek. Már a MRAP kategóriát. Ha megnézitek, a nagyobb hadseregek egyre többet vesznek belőlük, nem véletlenül szerintem. Vagy arra gondoltok, ha ilyeneket vennénk, nem maradna pénz másra? Ilyen gondolkodás mellett a magyar hadsereg legfeljebb szóbal lesz 26-ra a térség legütőképesebb hadserege. Egyébiránt nem lövésszállító szerepben kellene alkalmazni...



Ha misszióban a MRAP, mint kategória szükséges, akkor logikusan itt is. Vagy írjátok meg itt mitől más a helyzet annyira, hogy negligáljuk az ilyen kategóriájú járműveket??? Azt a hozzáállást hülyeségnek tartom, ami megkülönbözteti a missziós háborús szükségleteket a hazai háborús szükségletektől. Megítélésem szerin a missziókban kvázi háborús állapotok uralkodnak, így az ott szerzett tapasztalatok hasznosíthatók itthon is és az ott szükséges felszerelések egy Közép-európai terepen vívott modern háborúban is alkalmazhatóak lennének, megfelelő átgondoltsággal. Egyébként én úgy látom, hogy a mai harcászati kihívások megkövetelnék, hogy védett eszközökkel történjen a hadianyag szállítása a harctevékenység közeli területeken.
Én például el tudnám képzelni a KOMONDOR-t a katonai rendészeknél (nagyobb harcértékű jármű lenne, mint a BMW motorok), parancsnoki kocsinál, rádiós járműveknél, EÜ kocsinál, illetve amit írtam az elején,legfontosabb szerepkörének az erősen védett hadianyag szállítást tartanám a harctevékenység körzetében. El tudnék képzelni ilyen védettséggel rendelkező komplett szállító oszlopokat is
 
Egy komondor 6x6 os es egy raba vzf kozott meretre nem nagy a kulonbseg cserebe a raba tuti olcsobb lenne es logisztikailag is egyszerubbb megoldas a vzf talan kicsit hosszabb de cserebe tobb deszantot szallithat. /magassagba viszont nem nagy a kulonbseg/


Egy katonai beszerzésnek nem csak az olcsóság a fő szempontja, Hanem a hasznosság is. Én a KOMONDOR-t a védettsége okán hasznosabbnak látom, mint a felpáncélozott Rábát, de szerintem annak is meglenne a saját helye ott, ahol az erősebb védelem már nem olyan égetően fontos elvárás.
 
Csak egy vita indító volt a részemről, remélem sokan beszállnak és átgondolják az egészet. Az elmúlt hónapokban ebben a topicban már minden kutyacsont le lett rágva oda-vissza, 100-szor, de érdekes módon amit felvetettem, az eddig olyan mostohagyerek volt. Egyébként nem tudom miért tartjátok teljesen feleslegesnek. Már a MRAP kategóriát. Ha megnézitek, a nagyobb hadseregek egyre többet vesznek belőlük, nem véletlenül szerintem. Vagy arra gondoltok, ha ilyeneket vennénk, nem maradna pénz másra? Ilyen gondolkodás mellett a magyar hadsereg legfeljebb szóbal lesz 26-ra a térség legütőképesebb hadserege. Egyébiránt nem lövésszállító szerepben kellene alkalmazni...




Ha misszióban a MRAP,
Szittía harcászatilag már összefoglalta a gondjait.Nagy,magas,rossz a mozgékonysága.Alappvetően felkelésellenes mveletekre lettek tervezve.Mondhatnánk úgy is,csandőrségi járgányok,nem katonaiak.Ezek a járgányok a rhodesiai háborúban jelentak meg.Kezdeti változataikat az különbözteti meg az egyszerű páncélozott teherautátéppitéstől,hogy fokozott figyelmet forditottak az aknavédelemre.
4-5-puma.jpg

Kudu%201.jpg

Dél afrika folytatta a fejlesztésüket
Boarding%20a%20buffel.jpg

casspir_14298.jpg

bae_casspir_mk6_1.jpg

Egyébbként a dél afrikai tapasztalatokat szerintem komolyabban kéne venni.Hasonló problémahalmazzal kerültek szembe,mint mi,Egyszerre kellet reguláris haderővel,felkelőkkel,és határellenőrzési gondokkal szembenézzniük.Mindezt nagy területen,korlátozott erőforrásokkal és létszámmal.Mi ugyan jóval kissebbek vagyunk,de az erőforrásaink is jval kissebbek.És egy szál aranybányánk sincs.
Ugyancsak a búrok kezték meg a 2kategória eggyesitését.Már a Ratel IFVn is tettenérhetők ennek jelei.Jelenleg is alighanem ők a kettősrendeltetésű járművek terén a legjobbak.Momentán a Mbombe családot kinálják,és már korábban is irtam róla

Mbombe_4.jpg
4fffbc557e1a6617df36102b3ab7efd2.jpg
South-Africa-shows-armour-capability-_AAD16D3_-4.jpg

Amit én hiányolok a tipuson,hogy nem úszóképes.
Itt a forumon valóságtól elrugaszkodva megy az álmodozás,mindenféle csúcsszuper hk,nehézIFV,stb szükségszerű beszerzéséröl.Elösször fel kéne mérni,hogy mik a vals igényeink,és mire van lehetőségünk a rideg valságban.Ezután a megállapitott igények szerint kigondolt megvalsitható lehetőségekböl kéne kivállasztani a leginkább hatékonnyan megvalsithat megoldást
 
Csak egy vita indító volt a részemről, remélem sokan beszállnak és átgondolják az egészet. Az elmúlt hónapokban ebben a topicban már minden kutyacsont le lett rágva oda-vissza, 100-szor, de érdekes módon amit felvetettem, az eddig olyan mostohagyerek volt. Egyébként nem tudom miért tartjátok teljesen feleslegesnek. Már a MRAP kategóriát. Ha megnézitek, a nagyobb hadseregek egyre többet vesznek belőlük, nem véletlenül szerintem. Vagy arra gondoltok, ha ilyeneket vennénk, nem maradna pénz másra? Ilyen gondolkodás mellett a magyar hadsereg legfeljebb szóbal lesz 26-ra a térség legütőképesebb hadserege. Egyébiránt nem lövésszállító szerepben kellene alkalmazni...



Ha misszióban a MRAP, mint kategória szükséges, akkor logikusan itt is. Vagy írjátok meg itt mitől más a helyzet annyira, hogy negligáljuk az ilyen kategóriájú járműveket??? Azt a hozzáállást hülyeségnek tartom, ami megkülönbözteti a missziós háborús szükségleteket a hazai háborús szükségletektől. Megítélésem szerin a missziókban kvázi háborús állapotok uralkodnak, így az ott szerzett tapasztalatok hasznosíthatók itthon is és az ott szükséges felszerelések egy Közép-európai terepen vívott modern háborúban is alkalmazhatóak lennének, megfelelő átgondoltsággal. Egyébként én úgy látom, hogy a mai harcászati kihívások megkövetelnék, hogy védett eszközökkel történjen a hadianyag szállítása a harctevékenység közeli területeken.
Én például el tudnám képzelni a KOMONDOR-t a katonai rendészeknél (nagyobb harcértékű jármű lenne, mint a BMW motorok), parancsnoki kocsinál, rádiós járműveknél, EÜ kocsinál, illetve amit írtam az elején,legfontosabb szerepkörének az erősen védett hadianyag szállítást tartanám a harctevékenység körzetében. El tudnék képzelni ilyen védettséggel rendelkező komplett szállító oszlopokat is

Az MPRAP minden hátránya - nagyon drága, nagy célpont, instabil, komolyabb fegyverzet hiánya - az aknáktól védő alvázból fakad. A Közel-Keleten, ahol rengeteg az IED, ott így is jóval biztonságosabb pl. egy Maxxpro-ban mint egy BMP-ben ülni, de más a helyzet egy országvédelmi feladatnál, márpedig egy hadseregnek mindig ez a legfontosabb célja a fejlesztéseknél. És amíg ennyire eltérnek a jelenlegi missziók egy esetleges itteni konfliktustól addig külön kell választani a kettőt. Nem mondom hogy teljesen, mert nyilván van egy csomó hasonlóság, de ahogy többen írták nekünk Ukrajnából meg a Balkánból kell kiindulni és nem Afganisztánból. Nem hinném hogy a környéken tömegesen vetnének be aknákat meg imprózott bombákat. Elég sok mindent fel tudnánk sorolni hogy mire van nagyobb szüksége a régóta elhanyagolt szárazföldieknek, mint egy mprap-re, de ezzel nem azt mondom hogy teljesen felesleges lenne.

Ültem kicsi meg nagy Komondorban, és nagyon menő amit összehoztak, de ettől még az ár/kihasználhatóság arányuk rossz. Sima páncélozott terepjáró/tehergépjármű jöhet, de az mrap rész nélkül meglennénk, és olcsóbb is lenne.

(A csapatszállító Komondorról: nagyon kényelmes hátul, már szinte felesleges luxus: az ülések között vagy 30centi hely van, és mivel a két sor nem teljesen szimmetrikus, így ki tudod nyújtani a lábad a szembe lévő résbe. Most egy katonai jármű vagy legyen akkor kisebb, vagy legyen benne több férőhely, szerintem.)
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and Szittya
Az MPRAP minden hátránya - nagyon drága, nagy célpont, instabil, komolyabb fegyverzet hiánya - az aknáktól védő alvázból fakad. A Közel-Keleten, ahol rengeteg az IED, ott így is jóval biztonságosabb pl. egy Maxxpro-ban mint egy BMP-ben ülni, de más a helyzet egy országvédelmi feladatnál, márpedig egy hadseregnek mindig ez a legfontosabb célja a fejlesztéseknél. És amíg ennyire eltérnek a jelenlegi missziók egy esetleges itteni konfliktustól addig külön kell választani a kettőt. Nem mondom hogy teljesen, mert nyilván van egy csomó hasonlóság, de ahogy többen írták nekünk Ukrajnából meg a Balkánból kell kiindulni és nem Afganisztánból. Nem hinném hogy a környéken tömegesen vetnének be aknákat meg imprózott bombákat. Elég sok mindent fel tudnánk sorolni hogy mire van nagyobb szüksége a régóta elhanyagolt szárazföldieknek, mint egy mprap-re, de ezzel nem azt mondom hogy teljesen felesleges lenne.

Ültem kicsi meg nagy Komondorban, és nagyon menő amit összehoztak, de ettől még az ár/kihasználhatóság arányuk rossz. Sima páncélozott terepjáró/tehergépjármű jöhet, de az mrap rész nélkül meglennénk, és olcsóbb is lenne.

(A csapatszállító Komondorról: nagyon kényelmes hátul, már szinte felesleges luxus: az ülések között vagy 30centi hely van, és mivel a két sor nem teljesen szimmetrikus, így ki tudod nyújtani a lábad a szembe lévő résbe. Most egy katonai jármű vagy legyen akkor kisebb, vagy legyen benne több férőhely, szerintem.)


Szerintem rosszul fogjátok meg ezt a témát. Nem csak afganisztáni viszonyokra tervezték ezeket és nemcsak felkelés ellenes műveletekre. Szerintem kis csoportokban beszivárgó, aknatelepítő, rajtaütő harcmodor ellen is kiváló. Aztán meg miért gondoljuk, hogy ilyen szituáció nem fordul elő egy európai konfliktusban? A nagy gépesített, dandár vagy hadosztály szintű konfliktusok valószínűsége lett itt inkább kisebb
 
Szerintem rosszul fogjátok meg ezt a témát. Nem csak afganisztáni viszonyokra tervezték ezeket és nemcsak felkelés ellenes műveletekre. Szerintem kis csoportokban beszivárgó, aknatelepítő, rajtaütő harcmodor ellen is kiváló. Aztán meg miért gondoljuk, hogy ilyen szituáció nem fordul elő egy európai konfliktusban? A nagy gépesített, dandár vagy hadosztály szintű konfliktusok valószínűsége lett itt inkább kisebb

Te gondolod rosszul.Amiről te beszélsz azellen az APC tökéletes(sőt tökéletesebb is mert egy komplett rajt lvisz ellenben az MRAP-k többségével).
 
Szerintem rosszul fogjátok meg ezt a témát. Nem csak afganisztáni viszonyokra tervezték ezeket és nemcsak felkelés ellenes műveletekre. Szerintem kis csoportokban beszivárgó, aknatelepítő, rajtaütő harcmodor ellen is kiváló. Aztán meg miért gondoljuk, hogy ilyen szituáció nem fordul elő egy európai konfliktusban? A nagy gépesített, dandár vagy hadosztály szintű konfliktusok valószínűsége lett itt inkább kisebb
Afgamisztánban,de afrikában is pont ez a gerilla harcmodor volt a jellemző.De nekünk nem csak erre,hanem reguláris összfegyvernemi harcra is fel kéne készülni.Akárcsak a búroknak.Nincs pénzünk,se emberünk két külön szervezet,felszerelésvertikum kiépitésére.Ezért gondolom,hogy nekünk egy rugalmassan felhasználhat járműcsalád kellene,mint amilen a Mbombe
 
Te gondolod rosszul.Amiről te beszélsz azellen az APC tökéletes(sőt tökéletesebb is mert egy komplett rajt lvisz ellenben az MRAP-k többségével).


Szerintem meg elbeszélünk egymás mellett. Nem első vonalas harci járgányt szeretnék a Komondor-ban látni, a lövészek kiszolgálására. Én nem feltétlen személyszállításra akarnám használni, hanem teherszállításra is pld. A Komondor-nak van 3 tengelyes teherszállító kivitele, ha jól emlékszem hasonló célra, de majd utána nézek. És ha elovasod, amire gondoltam, akkor én nem elsődleges hari feladatot adnék neki (APC vagy IFV helyett), hanem inkább a harctámogató alegységeket látnám el pld. ilyen eszközökkel. Írtam is, pld. katonai rendészek. Konvojt kísérnék velük, aknákat derítetnék fel, stb... Egy korszerű hadseregben szerintem ilyenekre is szükség lenne és nem csak korszerű hk-ra, meg PSZH-ra, amik mögött csupán platós teherautók állnának... Talán így érthetőbb, mire gondoltam. Kíváncsi vagyok így más lesz-e a válaszod? Várom reagálásod!