Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Instant facepalm. Igy mi értelme van?
Az, hogy platform még, ha nem is tökéletes. Egyébként meg melyik gép hordozná belső térben...? Sem a 31-es nem fogja sem a 35-ös..

Amikor azt hordozza nem lényeg a lopakodás.
Na ezzel azért vitatkoznék, mert a HAVCAP meg nem dísznek van bár azért 250 km-re az nem CAP-el. Viszont látni, hogy jön valami...

A jövő feladata, akkor vajon olyan AAM megalkotása lesz, ami képes leszedni R-37M méretű rakétát is?
 
M

molnibalage

Guest
Ilyen sebességű rakétát lehet/van értelme stealth kialakításban építeni?
Mindenféle forrás és egyebek nélkül a véleményem.

Stealth kialakítású légiharc-rakéta nem tűnik lehetségesek ameddig vezérsíkok és kormányfelületek szükségesek és ragaszkodunk a mostani l/d arányhoz és könnyű függeszthetőségez. A repülőgépeknél nagyobb szabadság van a forma meghatározásában, mint rakétánál, de azok nem is rohangálnak M3-4-5-tel...

Hülyébb hasonlat nem jut eszembe, minthogy mini stealth gép formájú rakéta kéne, ami képes aerodinamikailag nagy sebességre úgy, hogy a légellenállása nem orbitálisan nagy. Akkor lényegében mini kamikaze UACV-ket eregetnének?. Még, ha lenne is ilyen, akkor hogyan függesztenéd?

Jelenleg nincs ok arra, hogy stealth legyen egy AAM. A nem stealth gép nem lesz tőle stealth és minden más stealth gépnek van belső fegyvertere. Jelenleg lelőni úgysem igen tudnák azokat, ASM méretnél kezdődik az, ami ellen AAM még jó. Az ARM-okat ledurrantó SAM-ek hacri rész brutálisan nagy az AAM-hez képest...

Az Sz-300PT megalkotása óta eltelt 40+ év és amennyire látjuk az med-hi range SAM-ek harci része nemigen megy 100 kg alá, addig a hh-es 40 kg-os AIM-7/R-27 harci részei után az AIM-120-nál ez 20 kg... Az Sz-400 48N akárhányál meg még mindig 100 kg-os nagyságrend.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 029
113
Az, hogy platform még, ha nem is tökéletes. Egyébként meg melyik gép hordozná belső térben...? Sem a 31-es nem fogja sem a 35-ös..


Na ezzel azért vitatkoznék, mert a HAVCAP meg nem dísznek van bár azért 250 km-re az nem CAP-el. Viszont látni, hogy jön valami...

A jövő feladata, akkor vajon olyan AAM megalkotása lesz, ami képes leszedni R-37M méretű rakétát is?

Arra gondoltam,hogy nagyon messzire el kéne menni a védő vadászoknak mert nagy a rakéta hatótávja.
 
M

molnibalage

Guest
Arra gondoltam,hogy nagyon messzire el kéne menni a védő vadászoknak mert nagy a rakéta hatótávja.
Igen, 250 km távolságban HAVCAP-elni nem lehetséges, mert hh-s példával élve a holland-NSZK határon dolgozó E-3-nál a HAVCAP -ja már majdnem NDK felett lett volna. Nagyon meg kell feszülni, hogy az 250 km-es indítási távolság előtt kapják le az indító gépet. Az E-3 egyetlen komoly védekezési lehetősége, hogy megszakítja a munkát, mert megfordulva és alacsonyra vészsüllyedve rohadtul nem esik bele a R-37M HMZ-be, mert az kb. 10 km magasan indítva 10 km magasan levő cél ellen 250 km. Ha lemegy az E-3 3-4 km-re, akkor az nincs 100 km sem talán. Csak éppen az AWACS hatékonysága drámaian zuhan kisebb magasságon.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 985
113
molnibalage

Ha a pénz nem akadály akkor elvileg lehetne faragni a légi harc rakéták RCS értékén.
Az indításnál mehet a kormányzás TVC-vel, a végfázisnál pedig szintén lehet TVC az Aster rakétáihoz hasonló megoldással, a középső szakasz meg elvileg nem igényel túl nagy kormány felületeket. És elvileg az is lehetne valamilyen szinten radar átlátszó szálerősítéses műanyagból.
A radar mögötti rész lehetne szénszálas RCS elnyelő anyagból, meg ugye a külső festés is lehetne RCS csökkentő anyagból.
Ha bele gondolunk ugye mindennek csak 1 db használatot kellene kibírnia. A többi időt belső fegyvertérben töltené a rakéta.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Ha a pénz nem akadály akkor elvileg lehetne faragni a légi harc rakéták RCS értékén.
Az indításnál mehet a kormányzás TVC-vel, a végfázisnál pedig szintén lehet TVC az Aster rakétáihoz hasonló megoldással, a középső szakasz meg elvileg nem igényel túl nagy kormány felületeket. És elvileg az is lehetne valamilyen szinten radar átlátszó szálerősítéses műanyagból.
A radar mögötti rész lehetne szénszálas RCS elnyelő anyagból, meg ugye a külső festés is lehetne RCS csökkentő anyagból.
Ha bele gondolunk ugye mindennek csak 1 db használatot kellene kibírnia. A többi időt belső fegyvertérben töltené a rakéta.
Hujujujujuj...

  • Az indítás és végfázis között mégis mi fene tartja pályán a rakétát vagy végzi az akkor is szükséges korrekciót? A köztes pályán is szükséges korrekció főleg, ha long range a cucc. Ez el van magyarázva az összefoglalóban. Tehát már itt elhasal az egész.
  • A végfázisban mitől lesz tolóerő...? Ehhez minimum szakaszolt hajtómű égéskamra kell.
  • A radar számára átlátszó téveszme mikor fog kikopni? Ha átlátszó, akkor az baj, mert fém van alatta, mert a főtartó pl. az F-22-nél is titán lett valahol kompozit helyett...
  • A szénszálas kompozit az mióta elnyelő?
  • Belső fegyvertérbe nem fér el egyetlen jelenlegi long range AAM sem.
Innentől fogva...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Az R-37-essel fizikailag értek el 250km-ről találatot, mikor egy MiG-31M protóval tesztlövészetet hajtottak végre, valamikor 92 környékén.
Az R-37M esetében 300km-es hatótávot említenek, de, hogy ez kinematikai, vagy a fenti tesztlövészet paramétereivel azonos körülményre értendő, azt nem tudom.
Minden esetre sanszos, hogyha a cél jelentősen veszít a magasságából, akkor ez a 300km-es érték se lesz elég.
Ami szerintem erősen valószínű, az az, hogy az R-37M-el már lőttek, akár a Szu-57-es valamelyik példányával is.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 985
113
molnibalage

"Az indítás és végfázis között mégis mi fene tartja pályán a rakétát vagy végzi az akkor is szükséges korrekciót? A köztes pályán is szükséges korrekció főleg, ha long range a cucc. Ez el van magyarázva az összefoglalóban. Tehát már itt elhasal az egész."

Önmagam idézem:
"a középső szakasz meg elvileg nem igényel túl nagy kormány felületeket. És elvileg az is lehetne valamilyen szinten radar átlátszó szálerősítéses műanyagból."
Kicsit hülyén fogalmaztam, de van aerodinamikai kormányfelület is. Csak kicsi méretű.
Lásd:

3.png20DB78A2-C673-4326-9254-F3DB30390DE9Original.jpg

"A radar számára átlátszó téveszme mikor fog kikopni? Ha átlátszó, akkor az baj, mert fém van alatta, mert a főtartó pl. az F-22-nél is titán lett valahol kompozit helyett... "
Lásd, a fenti képen a kormány felületet. Az lehetne radar átlátszó műanyag, nem maga a rakéta test.


"A végfázisban mitől lesz tolóerő...? Ehhez minimum szakaszolt hajtómű égéskamra kell."

Írtam fentebb, hasonló megoldás , mint az Aster esetén. Lásd:
maxresdefault.jpg



"A szénszálas kompozit az mióta elnyelő?"

Tudtommal elég régóta, főleg ha az epoxy gyantába ferritet kevernek.
Lásd:

1-s2.0-S0304885315307009-fx1.jpg


"Belső fegyvertérbe nem fér el egyetlen jelenlegi long range AAM sem."

Nem jelenlegi rakétákról írtam, és még csak nem is konkrétan "long range-ről". Csak úgy általánosságban, egy elméleti légiharc rakétáról.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 029
113
Igen, 250 km távolságban HAVCAP-elni nem lehetséges, mert hh-s példával élve a holland-NSZK határon dolgozó E-3-nál a HAVCAP -ja már majdnem NDK felett lett volna. Nagyon meg kell feszülni, hogy az 250 km-es indítási távolság előtt kapják le az indító gépet. Az E-3 egyetlen komoly védekezési lehetősége, hogy megszakítja a munkát, mert megfordulva és alacsonyra vészsüllyedve rohadtul nem esik bele a R-37M HMZ-be, mert az kb. 10 km magasan indítva 10 km magasan levő cél ellen 250 km. Ha lemegy az E-3 3-4 km-re, akkor az nincs 100 km sem talán. Csak éppen az AWACS hatékonysága drámaian zuhan kisebb magasságon.

Régóta foglalkoztat,hogy ha elkezd süllyedni a célpont attól még nem feltétlen kell süllyednie a rakétának is,maradhat az magasan így nem csökenne a hatótáv drasztikusan.Ha az indító gép elég magasan tud repülni(ugye az 5.gen gépek tizen ezer méter magasan harcolnak nem úgy mint a 4.gen. gépek) ahhoz,hogy ne kerüljön horizont alá a célgép akkor adatkapcsolattal megfelelően tudja irányítani a rakétát.Az teljesen elképzelhetetlen,hogy a rakéta gyakorlatilag felülről meredeken zuhanjon rá a célra?
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"Az indítás és végfázis között mégis mi fene tartja pályán a rakétát vagy végzi az akkor is szükséges korrekciót? A köztes pályán is szükséges korrekció főleg, ha long range a cucc. Ez el van magyarázva az összefoglalóban. Tehát már itt elhasal az egész."

Önmagam idézem:
"a középső szakasz meg elvileg nem igényel túl nagy kormány felületeket. És elvileg az is lehetne valamilyen szinten radar átlátszó szálerősítéses műanyagból."
Kicsit hülyén fogalmaztam, de van aerodinamikai kormányfelület is. Csak kicsi méretű.
Lásd:

3.png20DB78A2-C673-4326-9254-F3DB30390DE9Original.jpg

"A radar számára átlátszó téveszme mikor fog kikopni? Ha átlátszó, akkor az baj, mert fém van alatta, mert a főtartó pl. az F-22-nél is titán lett valahol kompozit helyett... "
Lásd, a fenti képen a kormány felületet. Az lehetne radar átlátszó műanyag, nem maga a rakéta test.


"A végfázisban mitől lesz tolóerő...? Ehhez minimum szakaszolt hajtómű égéskamra kell."

Írtam fentebb, hasonló megoldás , mint az Aster esetén. Lásd:
maxresdefault.jpg



"A szénszálas kompozit az mióta elnyelő?"

Tudtommal elég régóta, főleg ha az epoxy gyantába ferritet kevernek.
Lásd:

1-s2.0-S0304885315307009-fx1.jpg


"Belső fegyvertérbe nem fér el egyetlen jelenlegi long range AAM sem."

Nem jelenlegi rakétákról írtam, és még csak nem is konkrétan "long range-ről". Csak úgy általánosságban, egy elméleti légiharc rakétáról.

  • Teljesen mindegy, ha kisméretű, akkor is felület. Ja, akkor meg actuator is kell hozzá, ami meg fém még mindig tudtommal.
  • Az Aster "megoldása" az végfázisban van ABM képességhez, lásd PAC-3, Vityáz vagy ASAT nem nagy pályakorrekcióhoz. Szezon és fazon...
  • Azért a RCS csökkentés az nem ennyire egyszerű...
Régóta foglalkoztat,hogy ha elkezd süllyedni a célpont attól még nem feltétlen kell süllyednie a rakétának is,maradhat az magasan így nem csökenne a hatótáv drasztikusan.Ha az indító gép elég magasan tud repülni(ugye az 5.gen gépek tizen ezer méter magasan harcolnak nem úgy mint a 4.gen. gépek) ahhoz,hogy ne kerüljön horizont alá a célgép akkor adatkapcsolattal megfelelően tudja irányítani a rakétát.Az teljesen elképzelhetetlen,hogy a rakéta gyakorlatilag felülről meredeken zuhanjon rá a célra?
Nézd meg az összefoglalót az Sz-300-nál. 24-27 km magasan M4 felett hasító rakéta 2G-t tud manőverezni. Ha nagyon sokáig nagyon magasan maradsz, akkor az isten sem fordítja rá a rakétát, sokkal korábban meg kell kezdeni magasságvesztést.

Nézd meg azt, hogy mennyire durván lassul a rakéta kis magasságon égés után. Ha elkezd lefele jönni a rakéta még a magasságvesztés ellenére is durván lassul. Az AIM-54 kinematikai hatótávolsága tengerszinten az AIM-7F-fel volt emiatt összemérhető.

Szóval ez nem úgy meg, hogy 20 km+ magasságban vizorlázik a rakéta, majd izibe elindul lefelé, mert kb. kormányerő alig van, ahogy jön lefele, akkor meg durván veszti a sebességet.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 985
113
molnibalage

"Azért a RCS csökkentés az nem ennyire egyszerű..."

Nem mondtam, hogy az. De szerencsére nem nekem kell megterveznem a cuccot. :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Tudni fogja azt, mint a nehezebb elődje? 100 kg azért sok ha 600-ból veszik el, ott lehet valamiből ki is vettek.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Tudni fogja azt, mint a nehezebb elődje? 100 kg azért sok ha 600-ból veszik el, ott lehet valamiből ki is vettek.

Szerintem nem. Az R-37M az nagyobb lesz, mint az R-37-es, ez a most bejelentett verzió meg kisebb lesz még az eredetinél is. Gyanítom, hogy a ráció talán az lehet, hogy a belső fegyvertérben hordozott R-37-es variánssal majd közelebb tud jutni a védett célpontokhoz a gép.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Szerintem nem. Az R-37M az nagyobb lesz, mint az R-37-es, ez a most bejelentett verzió meg kisebb lesz még az eredetinél is. Gyanítom, hogy a ráció talán az lehet, hogy a belső fegyvertérben hordozott R-37-es variánssal majd közelebb tud jutni a védett célpontokhoz a gép.
Kicsit visszás, hogy a legújabb csodarepülőjük mellé az új csodarakétából a "butítottat" kell adni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Szó nincs erről. A külső függesztőkre a javított R-37M megy, 300km-es célleküzdési maximummal, a belső fegyvertérbe viszont csökkentett méretű, de a szintén oda (is) való R-77-esnél jóval potensebb verzió kerül(het).