dudi
Nálam a multi role az nem sima "vadász bombázó"
A multi role gép az:
1. Elfogó vadászgép (kellő reakció idő és gyorsulás)
A MiG-31 az utolsó dedikált elfogóvadász, olvasd már el az Összefoglaló 2. fejezetét, ha kérhetném, azért írtuk.
A hosszú szuperszonikus elfogások kora lejárt kb. 40 éve, csak a MiG-31 képes rá értelmes hatósugárral, de valójában az sem tol ilyet, lásd szintén Összefoglaló 2. fejezete és Allesmor kommentje kék keretben. A teljes maximálfáklyás elfogási feladat mellett a 4. gen gépek még AP konfiban sem mennek 300 km-nél messzebb, ha haza is akarnak repülni és támaszpontról szállnak fel. Ha moderálják a max sebességet és pótosokat dobnak, akkor esetleg 400 km is belefér, ha nem az eredeti támaszponton szállnak le, mert van közelebb is. Kecsói gépek pl. elfognak, de aztán mondjuk Bécsben szállnak le. (Nem túl életszerű.) Vagy VSz időben a pápai gépek mondjuk Sármelléken, ha oroszok engedték volna.
(Tud valaki arról, hogy magyar gépek szálltak-e le valaha szovjet reptéren itthon?)
A realitás az, hogy már CAP-elve 8 km magasan gyorsítanak, ha kell, de azt is csak percekre és könnyebb úgy, mert eleve támaszponntól távolabb vannak és tankerral. De akkor meg visszafelé a tankert kell elérni és gyorsan tankolni vagy akkor szintén gondolni a hazaútra is.
2. Járőr vadászgép (kellő hatótávolság)
3. Légi fölény vadászgép (képes azonos generációjú gépek elleni harcra)
4. Precíziós bombázógép (saját célkijelölő képességgel!)
Erre képes az F-22, SAR radarral képes olyan célokat támadni, amik látszanak azon. LGB használatára nem képes, de a lézervezérlés bizony félig már a múlt, mert szimultán célleküzdésre nem alkalmas. Ellenben egy teherautókból és technicalokból álló COIN környezetben is 8 ponton támad egyszerre az F-22 is SDB-vel. Ezek már látszanak a SAR radaron. Hajók támadása is lehetséges és minden épület méretű fix célé. Igen, VID nélkül, de fix GPS koordinátás cél ellen nem is kell VID. Egy reptér nem mászik odébb...
5. SEAD gép (Ebbe EW és az ARM is bele tartozik)
- AARGM lesz tudtommal F-22-őn és F-35-ön is.
- Ezen felül nem tűnik fel, hogy a klasszikus ARM-os SEAD is kezd a múltté lenni, mert képtelenség eleget indítani belőle mérete folytán? Az F-35 is 80-100 km-ről képes kifosni magából gépenként 8 db SDB-t. Ha a gépek RCS-es csak alulról közelíti azt, amit állítanak róla és az orosz radarok csak kb. kétszer olyan jók, mint a marketing ez akkor is messze a tűzvezető radar érzékelési távolságán túl van.
- A fentiekből az jön ki, hogy először nagyobb távolságról AARGM lesz és több irányból és a reakció alapján próbálják a maradék SDB-ket bevinni. Ez is kihámozható az Összefoglalóból csak éles szemmel kéne olvasni.
6. Haditengerészeti célokat is támadni képes repülőgép (ASM , ARM indítás, és önálló célfelderítés)
Értem, ez alapján akkor az F-16 sem multirole, mert töredéke képes csak AGM-84-et használni. A Block 40/42-ig SEAD képesség nem volt és annak is csak HTS poddal, mert a HAS AGM-88 mód az fényévekre van attól, amit az F-4G + AGM-88 tudott. Bár ezek alapján az első 4. gen gépek (F-15A/16A) nem multirole, mert ARM nem volt egyiken sem alapból csak a Horneten.
Az F-15E sem multirole? Az USAF gépen AGM-88-at te még nem láttál, az biztos.
Szerintem ennek se az F-22 se a PAKFA nem felel (még) meg. Az F-35 ha befejezik, meg fog ennek a célnak felelni.
Kár, hogy ez a vélemény súlytalan, mert kb. téveszme.
Sőt, ez alapján anno az F-4 Phantom II sem volt multirole, de akkor a Szu-24M igen? Mert képes volt R-60-at vinni, de volt hozzá ASM és ARM is.
Fip, ezt szerintem most kéne befejezni, mert egyre gázabb, amit előadsz erőlködés közben... Erősen ajánlom a HT összefoglalót.