Lássunk néhány példát.
- Németország. Ha jól látom Alpha Jet nem repül náluk már és nincs semmiféle saját üzemeltetésű turoprop vagy szubszonikus jet trainer. A hidegháború alatt volt saját kiképző alakulatuk Luke AFB F-104-gyel, de a pilóta alapképzés a közös fenntartású NATO központban volt sokkal, sokkal magasabb pilóta mennyiségnél Sheppard AFB-n. Most 100+ EF és Tornado mellé sincs saját alapkiképzés. A hh alatt Piaggo P.149 volt az első lépcső és utána mentek Sheppard AFB-re.
- Belgák most adják fel a saját kiképzést, mert a hh-hoz képest sokkal kisebb már a Belga Légierő is. Nem éri meg bohóckodni.
- Hollandiának Pilatusa van és kész. Ennyi.
- Norvégiának sincs semmiféle szubszonikus jet iskolagépe.
- Portugáliánal is kb. Jak-52 szintű van, jet nincs.
- Spanyoloknak van teljes skála légcsavarostól F-5-ig, ezekből egy típus saját
- Olaszoknak van, de hát nekik saját repipar is van, tehát, mint spanyolok.
- Franciáknak van minden, de ugyebár az Alpha Jet saját gyártás.
- UK. Nekik is van, ott meg a Hawk saját gyártású.
Mit látunk a fenti lista alapján?
Ma NATO országok közül a 100+ gépek adott esetben két szuperszonikus típussal rendelkező légierőknek van saját teljes spektrumú hazai, több szintű kiképzési lehetőség pusztán a gépeket nézve. Ezek közül hozzánk képes UK és Fr. kőgazdag és mindkettő szeretett több területen a saját feje után menni, lásd a különutas, külön löveges Challenger, ahol a legfőbb kerékkötője a továbbfejlesztésnek az ára és az, hogy semmiféle közös nincs a jenki és német harckocsikkal. (Tudtommal.) A többieknél meg részben történelmi örökség és nem dobálták ki a saját gyártású gépeiket, de újat mintha nemigen vennének az olaszokat leszámítva.
Ezek után tényleg egészen elképedek, hogy miért hiszik azt egyesek, hogy majd mi a magyar virtussal - és repülésbiztonsági statisztikával, borzalom a köbön úgy, hogy 15+ évig csak leépülés spirál volt - majd jól megmutatjuk a frankót, hogy 14 x Gripen + 2 x A319 + 1 x Falcon mellé majd beszerzünk iskolagépeket. Ki lenne egyáltalán az oktató gárda? Azt majd élünk kis világunkba? Fogalmazzunk úgy, hogy beszéltem Gripen pilótával és hibának tartaná, ha kifarolnánk a NFTC-ből annak ellenére, hogy azért szerinte volt színvonal csökkenés. Csak éppen az egy olyan hatalmas tapasztalattal bíró nemzetközi massza, amit hazai képzés végtelen anyagi forrás mellett sem adna.
Szóval minek és hova ennyi géphez saját kiképzés...? Legfeljebb Ja-52 szintű gép kell az alapok felméréséhez, mint ami németeknél volt a Piaggo P.149 a hidegháború alatt. Ennyi.
Miből, amikor szárazföldiek egy keményebb COIN környezetben elvéreznének, olyan szar felszerelésük van?
Kapjunk már a fejünkhöz, de tényleg.
https://budapestbeacon.com/canada-foots-bill-for-hungarys-nato-pilot-training-scheme/
Ez meg egy régi hír, vannak benne számok is. Ha igaz az évi 9 milliós költség és évi 3-4 pilótát képeznek csak ki akkor is kb. a végtelenben lenne a megtérülési ideje a saját képzésnek. Egész egyszerűen a legalapvetőbb számokból az látszik, hogy értelmetlen hülyeség az egész. A gépek beszerzéséből majd megint szakít valaki valamit pénz és lehet a plebs-nek prezentálni az egészet, akik úgysem értenek hozzá vagy leszarják. A HTKA fóurm látogatóitól én viszont némileg logikusabb gondolkodást várnék el, bár lehet, hogy túl magasan vannak az igényeim...