Fridtjof Nansen osztály / F313 Helge Ingstad (Norvégia)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 960
113
Bakker, hát jól átadta a tudást a US Navy a norvégoknak ezen a Trident gyakorlaton. Azon nyomban ütköztek is egy jót. o_O
 
  • Tetszik
Reactions: megazez

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
1 040
4 967
113
DrflLMpV4AAulWu.jpg
DrflL_kVYAAUaBI.jpg
DrflMcZVAAANkqT.jpg
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 179
113
Nem ismerem mélyrehatóbban a vízi navigációs szabályzatot, meg a kivételek listáját, így simán lehet, hogy rosszul kalkulálom, de a navigációs szabályok alapján szerintem a fregattnak kellett volna kitérnie. Ha másért nem, mert a tanker vontatás alatt, vagy valami afféle állapotban állt. Azt' lehet nem így van, mert felülbírálja valami... :)

Mindenesetre a fregatton azért mindenképpen látni kellett a nagy batárt. Attól, hogy az AIS jeladó nem ment, a vevő része tutira aktív lehetett + radar + a hídon szolgálatban lévők.

Bár az is lehet, hogy ő is megsérült annyira, hogy aggódni kelljen

Délután valahol olvastam, hogy valami karcolást szerzett, de most így nem rémlik hol. Annyi volt, hogy kisebb sérülés "bőven" a vízvonal felett.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 104
113
Szépen végighasitotta az oldalát. Még szerencse, hogy nem az orránál, a rakétáknál és lőszerraktárnál.
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 173
2 918
113
Baleset reggel 4.03 kor történt. Norvégok most nyomozást indították, hogy kiderítsék, ki volt a hídon, miért egy szuper modern, 650 millió USD értékű hajó , mellesleg AEGIS rendszerrel rendelkező....nem látta ekkora olajszállítót. Amúgy visszatérőben voltak NATO Trident Juncture 2018 hadgyakorlatról. Ez a lopakodó üzemmód nem mindig előnyös....

 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 104
113
Tovább gondolom már nem dől, ráülhetett a fenékre. Ebből a szempontból szép volt a kapitánytól, hogy volt elég lélekjelenléte a fregatt megmentéséhez.

45662328_2211581265724845_5974450116059201536_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem ismerem mélyrehatóbban a vízi navigációs szabályzatot, meg a kivételek listáját, így simán lehet, hogy rosszul kalkulálom, de a navigációs szabályok alapján szerintem a fregattnak kellett volna kitérnie. Ha másért nem, mert a tanker vontatás alatt, vagy valami afféle állapotban állt. Azt' lehet nem így van, mert felülbírálja valami... :)

Mindenesetre a fregatton azért mindenképpen látni kellett a nagy batárt. Attól, hogy az AIS jeladó nem ment, a vevő része tutira aktív lehetett + radar + a hídon szolgálatban lévők.



Délután valahol olvastam, hogy valami karcolást szerzett, de most így nem rémlik hol. Annyi volt, hogy kisebb sérülés "bőven" a vízvonal felett.

Mindentől függetlenül mindkét hajó hibás, kivéve, ha a fregatt az óriás elé kanyarodott. Menetben lévő hajón a radarnak bekapcsolva kell lenni, és állandó őrszolgálatnak is kell lenni.
Amúgy jobbkézszabály van: jobbról előlről elsőbbséget kell adni. Manővereiben korlátozott hajónak ezt éjjel nappal jeleznie kell. Könnyen elképzelhető, hogy a tanker az volt. 300 méteren belül tilos a másik hajó útját keresztezni.
A hadihajók basznak mindenre. Ha a fizikára is, ez lessz a vége. A hajókon nincs fék.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
Nekem az a logikus,hogy a nagyobb hajónak van elsőbbsége mert az nehezebben áll meg változtat irányt.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
En is ugy tippelgetem, hogy a tankeren vakon biztak a tobbi hajo jeladojaban igy azt hittek sehol semmi gaz elottuk. Hajnali 4-kor almosan, nincs a kepernyon semmi ...stb. Sotetben nem lattak semmit. A fregatt meg se jel, se vilagitas, osono uzemmodban probalgattak mennyire zsir a hajo, "majd jol raijesztunk a tankerre es elhuzunk elottuk :p" Amikor meg mar meglatta oket a tanker teljesen feltoltve olajjal annyira tudott manoverezni mint a Titanic :( (tudom, hogy oltari benasag lenne, de ha nagyon megijedt a tankeren a muki, meg az is lehet, hogy rossz oldalra tekerte a kormanyt :p jo na, azt mar csak nem) De majd a hivatalos vizsgalat ugyis kimutat "valamit". Sztem mindket hajon tortent emberi mulasztas, de meglatjuk mit hoznak ki.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 179
113
Sztem mindket hajon tortent emberi mulasztas, de meglatjuk mit hoznak ki.

Ez biza előfordulhat, de igen, majd kinyomozzák :)

Ha a tankernak volt elsőbbsége (garantált elsőbbség amúgy nincs legjobb tudomásom szerint), akkor a hibázás esetleg ott lehetett, hogy későn vették észre, hogy nekik is ki kell térni. A vonatkozó szabályozás szerint az elsőbbséget élvező hajónak is manővereznie illendő attól a pillanattól, amint egyértelművé válik, hogy a másik hajó nem csinál semmit, vagy az aktuális sebesség/távolság kombójuk miatt nem elegendő, ha csak a másik hajó hajt végre kitérő manővert. (Rule 17: http://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf [a stand-on vessel a privilegizált, az elsőbbséget kapó hajó] Illetve a fregattra vonatkozóan itt még befigyelhet a Rule 18, az esetleges limitált manőverezési képesség miatt, amit gacsat is említett.).

A hadihajók basznak mindenre. Ha a fizikára is, ez lessz a vége. A hajókon nincs fék.

Na igen, utóbbi időben sajnos volt rá néhány példa... Itt még olcsón megúszták, emberéletbe nem került most.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 743
4 487
113
Egy norvég hadihajó összeütközött egy máltai tankerrel, és most az oldalára dőlve várja, hogy elsüllyedjen
Csütörtök reggel egy norvég fregatt összeütközött egy máltai tankerhajóval a Hjelte fjordnál Bergen közelében. A KNM Helge Ingstad hadihajó éppen a közelben zajló NATO-hadgyakorlatról tartott hazafelé, amikor összeütközött a tankerhajóval, a Sola TS-el, amely éppen azelőtt hagyta el a feltötőállomást.

Az ütközés következtében a norvég hadihajó az oldalára dőlt, a legénységet, 137 embert evakuálni kellett. Nyolcan könnyebben megsérültek.

A tankerhajó megsérült ugyan, de nem lukadt ki az olajtartálya. Mindenesetre rögtön biztonságos helyre vitték, és a közeli olajterminált is lekapcsolták. Az még nem derült ki, pontosan miért is ütközött össze a két hajó.

Az AFP jelentése szerint ugyanakkor a norvég hatóságok valószínűnek tartják, hogy a kiürített fregatt el fog süllyedni, akkor lyuk van a hajótesten.


https://444.hu/2018/11/08/egy-norve...ost-az-oldalara-dolve-varja-hogy-elsullyedjen
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 559
113
Hogyan került a partra a fregatt...
<iframe src="" width="640" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
Azért egy fregatt jobban manőverez és részben arra lett építve, hogy mindent lásson maga körül. Szóval a fregatt nehezen hozhat fel érveket.