A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
A kiépített gyártósor, gépek, csarnok, szakember mit fog utána csinálni?? Jobb híján visszamegy az AUDI-ba, és ott folytatja ahonnan indult. Majd 20 év múlva mikor leváltjuk 2040-ben a gépeket, akkor újra eljátsszuk ezt?? Ugyanmár. Itt egy dolognak lenne értelme, egy közös V4 védelmi beszerzési társulásnak.

Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, könnyen módosítható járművek, kis túlzással azt raknak bele és ott módosítják, ahol a megrendelő kívánja. Lásd Rosomak, amin kitudja hány módosítást végeztek a finn mérnökök a lengyelekkel kolegákkal karöltve, saját igényeikhez igazítva (beszállítókhoz).
Szentgothárdon ott az Allison hajtóműgyár, a váltómű már megvan. Rába tudná gyártani a futóművet és máris a két legfontosabb részegység már megvan a háromból.

A csehek is a Tatránál gyártatták a Pandurok futóművét és most a Titus-ét is ott fogják. Láss csodát nekik megérte még ilyen viszonylag kis mennyiségben is... Most Indonéziába szállítottak pár darab Pandur-t, köztük fire support változatott 105-ös löveggel. Éppen tesztelik őket. A franciák kiszervezték a Titus-ok gyártását hozzájuk, ha megrendelés érkezik rá, a csehek fogják gyártani...
Horvátok Kuwaitba gyártanak kisebb mennyiségben AMV Patriát. A lengyelek 40 db +50 opciós üzletet kötöttek az UAE-al.
A romákok kitudja hova gyárthatnak a jövőben majd Piranha 5-öt, mivel olcsóbb a román munkaerő, alacsonyabb a jármű ára, versenyképesebb a piacon.

És itt van a lényeg. A gyártás kiszervezése. Ha ne adj isten elkezdenénk itthon gyártani teszemazt Boxer-t egy vegyes vállalatban. Simán gyárthatnánk bérbe az anyacégnek exportra, mindenkinek kölcsönösen megérné. Nekünk a pénz nem elhanyagolható része itthon csapódna le, nem kevés új munkahelyet és megbízást adva a magyar beszállítóknak (ez még mindig több mint a semmi), nekik meg nagyobb hasznot, mintha németbe gyártanák le. Nameg, könnyebb a javítóbázist megszervezni, a jövőbeli módosításokat/fejlesztéseket elvégezni, saját változatokat kialakítani. Nem beszélve, hogy egy ilyen gyártósoron később vagy mellette tudunk gyártani mrap-ot, páncélozott teherautót, bármit saját igényre vagy bérbe... ez a nem mind1. Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
Apc bol szerintem legalabb 400 db kellene az ifv mellett. Plusz 3-400 db egyeb specialis jarmu az alvazon kialakitva egyeb valtozat. Nem artana egy felderito platform itt legalabb 3 variacio.
Panceltoro valtozat nagy hatotavolsagu atgm el
Onjaro aknaveto
Onjaro legvedelmi platform
Parancsnoki tobb valtozat
Eu tobb fele valtozat
Muszaki mento
Muszaki utasz
Konnyu hidveto
Hirados
Darus
Vontato specialis
Egyszeru foldmunka
Toltet szoro/akna telepito
Muszaki akadaly nyito

Ha van onbizalom meg a 105 os platformot is ide tehetnem a vegere ez mar komolyabb fejlesztesi lehetoseg lenne vagy atfejlesztes...


Apc eseten azert lehetne mit fejlesztgetni atfelyleszteni...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...
Mert van piacuk azáltal hogy nem ment le minden a béka ............ értve ezalatt hogy korábban is apró cseprű megrendelésekkel fent tudtak maradni.
Igen itt egy gyártást csak úgy lehetne megoldani ha közben piacra is gyártól. Ahhoz meg "erős" vevő kell. A gyenge vevőkből csak el tengilengizel.
Véleményem szerint is többre képes "lenne" a hazai ipar mint gondolnánk de sok buktató is lenne. Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk. Robotokkal meg nem lehet minden gyártási folyamatot kiváltani.
Osztom azokat a véleményeket akik inkább a háttér (szerviz,alkatrész stb) megteremtését favorizálják. Nem álmodok nagyot, inkább reálisat :D
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Apc bol szerintem legalabb 400 db kellene az ifv mellett. Plusz 3-400 db egyeb specialis jarmu az alvazon kialakitva egyeb valtozat. Nem artana egy felderito platform itt legalabb 3 variacio.
Panceltoro valtozat nagy hatotavolsagu atgm el
Onjaro aknaveto
Onjaro legvedelmi platform
Parancsnoki tobb valtozat
Eu tobb fele valtozat
Muszaki mento
Muszaki utasz
Konnyu hidveto
Hirados
Darus
Vontato specialis
Egyszeru foldmunka
Toltet szoro/akna telepito
Muszaki akadaly nyito

Ha van onbizalom meg a 105 os platformot is ide tehetnem a vegere ez mar komolyabb fejlesztesi lehetoseg lenne vagy atfejlesztes...


Apc eseten azert lehetne mit fejlesztgetni atfelyleszteni...
Oszt uram embört,kiszolgáló személyzetet stb honnét varázsoljunk ehhez a mennyiséghez hozzá :D
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
Egyebkent Benko eleg sokszor hangoztatta a hadigazdasagra hadi gazdalkodasra valo atallast... Marmint ezeknek a bevezetesenek eshetoseget hadiallapotban... Ez is fontos dolog ezekszerint ujrairtak melyik ceg mit gyartson ha kell... Nem hiaba nem mimdegy a miniszter mire a d utasitast...tobbek kozott az ilyenek miatt is nem mindegy kie az a pozicio.../hadugyhoz csakis katona valo./
 
  • Tetszik
Reactions: tacticool

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
Ha mar felhoztam a muszaki dolgokat is tobbek kozt.
Kihangsulyoznam annak jelentoseget.

Muszaki foldmunkagepek vagy hidvetok nagymertekben novelik egy vedelemben allo alakulat tulelesi eselyeit. Emellett nagyban gatolhatja behatarolhatja az ellenseg tamadasi iranyait... Igy csapdak zsebek katlanok alakithatok ki a vedelem melysegeben. Kevesebb ember nagyobb bitonsagban vedhet meg joval nagyobb teruleter vahy szakaszt. A foldmunka gepek megelozo alkalmazasaval.

Az arok harcaszat a mai napig letezik es jelentos erot kepvisel. Nem csak a front loveszarok tartozik ide az on es korvedo kepes muvek is ilyenek ami kicsiben lehet rajallas de lehet ezred dandar szintu vagy magasabb egyseg harcallasa is.

A tuzersegi allasok kialakitasanal is a mai napig fontos muvelet a foldmunka de ugyan ez taborok eseteben is.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
A sorozas csak felfugessztett nem eltorolt intezmeny.
Ha lessz akkor kesszenlet lessz./keszenleti helyzet minimum./
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
Mert van piacuk azáltal hogy nem ment le minden a béka ............ értve ezalatt hogy korábban is apró cseprű megrendelésekkel fent tudtak maradni.
Igen itt egy gyártást csak úgy lehetne megoldani ha közben piacra is gyártól. Ahhoz meg "erős" vevő kell. A gyenge vevőkből csak el tengilengizel.
Véleményem szerint is többre képes "lenne" a hazai ipar mint gondolnánk de sok buktató is lenne. Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk. Robotokkal meg nem lehet minden gyártási folyamatot kiváltani.
Osztom azokat a véleményeket akik inkább a háttér (szerviz,alkatrész stb) megteremtését favorizálják. Nem álmodok nagyot, inkább reálisat :D

Ezért kell a vegyesvállalat, majd az anyacég terjeszkedik a piacon és hozza a megrendeléseket (remélhetőleg).
A hadiipar meg pont az a kategória, ami olyan árszabással dolgozik, hogy bőven futná a teszem azt etalon Audinál jobb bérezésre és onnantól a munkaerő kérdése is meg van oldva kis túlzással. Amúgy sem halnánk bele abba a max párszáz főbe, több pénz elszivárog az ilyen-olyan HM lopodákban...
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
De, hogy kicsit ellent mondjak magammal. A kiválasztásra kerülő jármű típusa nagyban befolyásolja, hogy megéri-e nekünk a liszenszgyártáson gondolkozni. Egy Rosomáknál, vagy egy török valaminél nem fogja megérni, mert ezeknél max saját magunknak gyárthatunk, drágábban, mert nem tudunk versenyre kelni a lengyelekkel, vagy törökökkel... na de egy Boxernél már megérheti a korábban leírtak miatt.

Láncos technikát meg szóba se hozom, soha a büdös életbe nem fogunk mi gyártani. :D
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 633
5 357
113
De, hogy kicsit ellent mondjak magammal. A kiválasztásra kerülő jármű típusa nagyban befolyásolja, hogy megéri-e nekünk a liszenszgyártáson gondolkozni. Egy Rosomáknál, vagy egy török valaminél nem fogja megérni, mert ezeknél max saját magunknak gyárthatunk, drágábban, mert nem tudunk versenyre kelni a lengyelekkel, vagy törökökkel... na de egy Boxernél már megérheti a korábban leírtak miatt.

Láncos technikát meg szóba se hozom, soha a büdös életbe nem fogunk mi gyártani. :D

A Boxert a románok is fogják gyártani (elvileg), így nem túl valószínű, hogy nekünk is adna gyártást a német, annyi kereslet nincs rá.
 

BiancoGasto

Well-Known Member
2018. november 14.
759
918
93
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, könnyen módosítható járművek, kis túlzással azt raknak bele és ott módosítják, ahol a megrendelő kívánja. Lásd Rosomak, amin kitudja hány módosítást végeztek a finn mérnökök a lengyelekkel kolegákkal karöltve, saját igényeikhez igazítva (beszállítókhoz).
Szentgothárdon ott az Allison hajtóműgyár, a váltómű már megvan. Rába tudná gyártani a futóművet és máris a két legfontosabb részegység már megvan a háromból.

A csehek is a Tatránál gyártatták a Pandurok futóművét és most a Titus-ét is ott fogják. Láss csodát nekik megérte még ilyen viszonylag kis mennyiségben is... Most Indonéziába szállítottak pár darab Pandur-t, köztük fire support változatott 105-ös löveggel. Éppen tesztelik őket. A franciák kiszervezték a Titus-ok gyártását hozzájuk, ha megrendelés érkezik rá, a csehek fogják gyártani...
Horvátok Kuwaitba gyártanak kisebb mennyiségben AMV Patriát. A lengyelek 40 db +50 opciós üzletet kötöttek az UAE-al.
A romákok kitudja hova gyárthatnak a jövőben majd Piranha 5-öt, mivel olcsóbb a román munkaerő, alacsonyabb a jármű ára, versenyképesebb a piacon.

És itt van a lényeg. A gyártás kiszervezése. Ha ne adj isten elkezdenénk itthon gyártani teszemazt Boxer-t egy vegyes vállalatban. Simán gyárthatnánk bérbe az anyacégnek exportra, mindenkinek kölcsönösen megérné. Nekünk a pénz nem elhanyagolható része itthon csapódna le, nem kevés új munkahelyet és megbízást adva a magyar beszállítóknak (ez még mindig több mint a semmi), nekik meg nagyobb hasznot, mintha németbe gyártanák le. Nameg, könnyebb a javítóbázist megszervezni, a jövőbeli módosításokat/fejlesztéseket elvégezni, saját változatokat kialakítani. Nem beszélve, hogy egy ilyen gyártósoron később vagy mellette tudunk gyártani mrap-ot, páncélozott teherautót, bármit saját igényre vagy bérbe... ez a nem mind1. Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...

A Titus eleve Tatra alvázon van tudomásom szerint+ a cseh know-how a járműgyártásban. Le vagyunk maradva tőlük. De összeszerelés, valamenyi komponens itthoni gyártása szerintem is elengedhetetlen. Csak hát gépeket beszerezni könnyebb mint tudást.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 213
4 426
113
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, ...
Azért ez a képlet sok sebből vérzik, sok dolgot nem vettél számításba: A legfontosabb hogy a felsorolt országokban VAN hadiipar, volt hadiipar és lesz is hadiipar. Lengyelek gyártottak T72-től Ak-ig mindent, a Cseheknél ott a TATRA a CZ ami azért elég patinás kis cég, gyártották az OT szériát, Zuzana löveget, Albatroszt, van repülőgép iparuk stb.... Románok repülőgépipara ugyanúgy fennáll, ezek minden helyi beszállítójával együtt... Mi vagyunk egyedül akik szétcsesztek mindent, még azt a keveset is ami volt, most pedig ökör módon majd mi megmutatjuk felépítjük a nulláról??? Milyen hazai autóipari beszállítót szeretnél igénybe venni a gyártáshoz? Ismétlem hazait!! Suzuki ülések és kapcsolók lesznek majd benne, mert azzal sokat spórolunk?? Vagy AUDI 4.0 TDI motorok??? Itthon a komoly részegységek gyártásához (futómű kivétel) nincs beszállítói háttér, azaz meg kellene venni őket máshonnan, azzal meg nem vagyunk előrébb. A másik hogy amint írtam az elején nem számolok reexporttal, de amit felsoroltál azon országok erre ezek szerint lehetőséget kaptak. Más a kiszervezett gyártás, amikor a gyártó cég biztosít tulajdonképen mindent, itt csak összeszerelés folyik, és más amikor neked kell minden részegységet legyártani saját magadnak nagyon kis szériában, saját magadnak finanszírozva mindent! Az Allison is hazai cég?? Mennyivel lesz olcsóbb ha tőle veszed meg a hajtóművet/váltót mint mástól?? A hazai beszerzés nem ezres nagyságrendű, azt a 150-300 db gépet, úgy ahogy van meg kell venni a gyártótól. Amivel el kell kezdeni és lenne is értelme pl egy BTR korszerűsítés, azon lehet kókányolni, kísérletezni... A harmadik hogy ezeknek az országoknak a hadiipari termelésében nagy valószínűséggel gyártási kapacitás többlet van!!! Azaz ha nullára jönnek is ki a hazai összeszereléssel, de ezzel még fenntartják a kapaciátst 5-10 évre, megtartják a képzett tapasztalt munkerőt, már nyertek vele!! Itthon mi van??? NIncs képzés, és nincs munkaerő felesleg! A hazai gyárak nem győznek egymásra licitálni a szakemberekre, mert sok ezer ember hiányzik a piacról jelenleg is!!! És ez fokozódik, az AUDi fejleszt, jön a BMW is! Jelenleg is a dunáltúli gyárakban a magyar és angol mellett az UKRÁN a legtöbbet beszélt nyelv, már most annyi UKRÁN dolgozik itt, mert NINCS magyar munkás!!! Mégis mi a fenét akarunk itt keresni ezen a placcon????
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 938
18 426
113
Az Allison is hazai cég??

Jó a példa. Amerikai cég, Szentgotthárdon. Gyárthat harcjárműve való váltót is, mert régi emlékeim szerint készült ott Strykerbe való is, amikor még az Opel gyáron belül voltak. Vagyis a hazai hozzáadás egy harcjárműhöz lehet épp a váltó, amit egy idetelepült amerikai cég gyárt. Teljesen igazad van. Nem érdemes sokat agyalni. Liszenszet kell venni és felépíteni, vagy kijelölni azt a céget, akik ott az összeszerelést elvégzik. Kialakítva a hosszútávű üzemeltetés logisztikai hátterét is így. Saját fejlesztgetésbe fogni, olyan lesz mitrn a Rába tűzoltóautó, vagy a Komondor. A Komondort se rendszeresíti senki, így meg eladni még a sugárfelderítőt se tudják sehova, referencia nélkül. 1 db van Pakson, ez minden, ha minden igaz. Nincs hadiiparunk, ez az alaphelyzet.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk.

A munkaerő motiválatlanságához nagyban hozzájárult az elmult évtizedek munkáltatói hozzáállása is. Amit a legtöbb helyen még ma sem tudtak levetkőzni. A 400 órás túlmunka keret is pl ezért rémít meg soksokakat, ahogy a 3 éves elszámolási iidőszak.Ma Magyarországon az átlag munkás nem bízik a munkaadójában (nem igen ismerek olyat akit az elmúlt évtizedekben ne ért volna megalázás, vagy valamilyen átverés a munkáltató részéről), miközben a teljes lojalitás viszont elvárás a dolgozó felé.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
A munkaerő motiválatlanságához nagyban hozzájárult az elmult évtizedek munkáltatói hozzáállása is. Amit a legtöbb helyen még ma sem tudtak levetkőzni. A 400 órás túlmunka keret is pl ezért rémít meg soksokakat, ahogy a 3 éves elszámolási iidőszak.Ma Magyarországon az átlag munkás nem bízik a munkaadójában (nem igen ismerek olyat akit az elmúlt évtizedekben ne ért volna megalázás, vagy valamilyen átverés a munkáltató részéről), miközben a teljes lojalitás viszont elvárás a dolgozó felé.
Azt véletlenül elfelejtetedd hozzátenni hogy a "létező" szakképzés is röhej.
Igen részben tehettek róla a cégek is. De meg kellene nézni azoknak a cégeknek a hátterét is. Mert attól tartok hogy javarészt kis és közép válalatok, cégek voltak azok. Itt gondolván a szakképzett munkaerőre.
Nem akarok tovább offolni. Lényeg a szakember hiány jóval összetettebb.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 633
5 357
113
Jó a példa. Amerikai cég, Szentgotthárdon. Gyárthat harcjárműve való váltót is, mert régi emlékeim szerint készült ott Strykerbe való is, amikor még az Opel gyáron belül voltak. Vagyis a hazai hozzáadás egy harcjárműhöz lehet épp a váltó, amit egy idetelepült amerikai cég gyárt. Teljesen igazad van. Nem érdemes sokat agyalni. Liszenszet kell venni és felépíteni, vagy kijelölni azt a céget, akik ott az összeszerelést elvégzik. Kialakítva a hosszútávű üzemeltetés logisztikai hátterét is így. Saját fejlesztgetésbe fogni, olyan lesz mitrn a Rába tűzoltóautó, vagy a Komondor. A Komondort se rendszeresíti senki, így meg eladni még a sugárfelderítőt se tudják sehova, referencia nélkül. 1 db van Pakson, ez minden, ha minden igaz. Nincs hadiiparunk, ez az alaphelyzet.

Pintér Sanya megsajnálta a gyártó céget, így pár darab Kommondort rásóznak szerencsétlen tűzoltókra, most vannak gyártás alatt. Képtelenek elengedni a dolgot, és beismerni, hogy nem megy...