Nem is tudtam lesz e még sorosság Egyébként díjaznám mint normális lehetséges ötletet. Egyébként is kezd megint divatba jönni egyes nyugati országokban is. Itt is elférne egy kis önkéntes alapon pár hónap. Finn mintára.Ott meg a soros
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Nem is tudtam lesz e még sorosság Egyébként díjaznám mint normális lehetséges ötletet. Egyébként is kezd megint divatba jönni egyes nyugati országokban is. Itt is elférne egy kis önkéntes alapon pár hónap. Finn mintára.Ott meg a soros
Mert van piacuk azáltal hogy nem ment le minden a béka ............ értve ezalatt hogy korábban is apró cseprű megrendelésekkel fent tudtak maradni.
Igen itt egy gyártást csak úgy lehetne megoldani ha közben piacra is gyártól. Ahhoz meg "erős" vevő kell. A gyenge vevőkből csak el tengilengizel.
Véleményem szerint is többre képes "lenne" a hazai ipar mint gondolnánk de sok buktató is lenne. Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk. Robotokkal meg nem lehet minden gyártási folyamatot kiváltani.
Osztom azokat a véleményeket akik inkább a háttér (szerviz,alkatrész stb) megteremtését favorizálják. Nem álmodok nagyot, inkább reálisat
De, hogy kicsit ellent mondjak magammal. A kiválasztásra kerülő jármű típusa nagyban befolyásolja, hogy megéri-e nekünk a liszenszgyártáson gondolkozni. Egy Rosomáknál, vagy egy török valaminél nem fogja megérni, mert ezeknél max saját magunknak gyárthatunk, drágábban, mert nem tudunk versenyre kelni a lengyelekkel, vagy törökökkel... na de egy Boxernél már megérheti a korábban leírtak miatt.
Láncos technikát meg szóba se hozom, soha a büdös életbe nem fogunk mi gyártani.
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, könnyen módosítható járművek, kis túlzással azt raknak bele és ott módosítják, ahol a megrendelő kívánja. Lásd Rosomak, amin kitudja hány módosítást végeztek a finn mérnökök a lengyelekkel kolegákkal karöltve, saját igényeikhez igazítva (beszállítókhoz).
Szentgothárdon ott az Allison hajtóműgyár, a váltómű már megvan. Rába tudná gyártani a futóművet és máris a két legfontosabb részegység már megvan a háromból.
A csehek is a Tatránál gyártatták a Pandurok futóművét és most a Titus-ét is ott fogják. Láss csodát nekik megérte még ilyen viszonylag kis mennyiségben is... Most Indonéziába szállítottak pár darab Pandur-t, köztük fire support változatott 105-ös löveggel. Éppen tesztelik őket. A franciák kiszervezték a Titus-ok gyártását hozzájuk, ha megrendelés érkezik rá, a csehek fogják gyártani...
Horvátok Kuwaitba gyártanak kisebb mennyiségben AMV Patriát. A lengyelek 40 db +50 opciós üzletet kötöttek az UAE-al.
A romákok kitudja hova gyárthatnak a jövőben majd Piranha 5-öt, mivel olcsóbb a román munkaerő, alacsonyabb a jármű ára, versenyképesebb a piacon.
És itt van a lényeg. A gyártás kiszervezése. Ha ne adj isten elkezdenénk itthon gyártani teszemazt Boxer-t egy vegyes vállalatban. Simán gyárthatnánk bérbe az anyacégnek exportra, mindenkinek kölcsönösen megérné. Nekünk a pénz nem elhanyagolható része itthon csapódna le, nem kevés új munkahelyet és megbízást adva a magyar beszállítóknak (ez még mindig több mint a semmi), nekik meg nagyobb hasznot, mintha németbe gyártanák le. Nameg, könnyebb a javítóbázist megszervezni, a jövőbeli módosításokat/fejlesztéseket elvégezni, saját változatokat kialakítani. Nem beszélve, hogy egy ilyen gyártósoron később vagy mellette tudunk gyártani mrap-ot, páncélozott teherautót, bármit saját igényre vagy bérbe... ez a nem mind1. Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...
Azért ez a képlet sok sebből vérzik, sok dolgot nem vettél számításba: A legfontosabb hogy a felsorolt országokban VAN hadiipar, volt hadiipar és lesz is hadiipar. Lengyelek gyártottak T72-től Ak-ig mindent, a Cseheknél ott a TATRA a CZ ami azért elég patinás kis cég, gyártották az OT szériát, Zuzana löveget, Albatroszt, van repülőgép iparuk stb.... Románok repülőgépipara ugyanúgy fennáll, ezek minden helyi beszállítójával együtt... Mi vagyunk egyedül akik szétcsesztek mindent, még azt a keveset is ami volt, most pedig ökör módon majd mi megmutatjuk felépítjük a nulláról??? Milyen hazai autóipari beszállítót szeretnél igénybe venni a gyártáshoz? Ismétlem hazait!! Suzuki ülések és kapcsolók lesznek majd benne, mert azzal sokat spórolunk?? Vagy AUDI 4.0 TDI motorok??? Itthon a komoly részegységek gyártásához (futómű kivétel) nincs beszállítói háttér, azaz meg kellene venni őket máshonnan, azzal meg nem vagyunk előrébb. A másik hogy amint írtam az elején nem számolok reexporttal, de amit felsoroltál azon országok erre ezek szerint lehetőséget kaptak. Más a kiszervezett gyártás, amikor a gyártó cég biztosít tulajdonképen mindent, itt csak összeszerelés folyik, és más amikor neked kell minden részegységet legyártani saját magadnak nagyon kis szériában, saját magadnak finanszírozva mindent! Az Allison is hazai cég?? Mennyivel lesz olcsóbb ha tőle veszed meg a hajtóművet/váltót mint mástól?? A hazai beszerzés nem ezres nagyságrendű, azt a 150-300 db gépet, úgy ahogy van meg kell venni a gyártótól. Amivel el kell kezdeni és lenne is értelme pl egy BTR korszerűsítés, azon lehet kókányolni, kísérletezni... A harmadik hogy ezeknek az országoknak a hadiipari termelésében nagy valószínűséggel gyártási kapacitás többlet van!!! Azaz ha nullára jönnek is ki a hazai összeszereléssel, de ezzel még fenntartják a kapaciátst 5-10 évre, megtartják a képzett tapasztalt munkerőt, már nyertek vele!! Itthon mi van??? NIncs képzés, és nincs munkaerő felesleg! A hazai gyárak nem győznek egymásra licitálni a szakemberekre, mert sok ezer ember hiányzik a piacról jelenleg is!!! És ez fokozódik, az AUDi fejleszt, jön a BMW is! Jelenleg is a dunáltúli gyárakban a magyar és angol mellett az UKRÁN a legtöbbet beszélt nyelv, már most annyi UKRÁN dolgozik itt, mert NINCS magyar munkás!!! Mégis mi a fenét akarunk itt keresni ezen a placcon????Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, ...
Az Allison is hazai cég??
Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk.
Azt véletlenül elfelejtetedd hozzátenni hogy a "létező" szakképzés is röhej.A munkaerő motiválatlanságához nagyban hozzájárult az elmult évtizedek munkáltatói hozzáállása is. Amit a legtöbb helyen még ma sem tudtak levetkőzni. A 400 órás túlmunka keret is pl ezért rémít meg soksokakat, ahogy a 3 éves elszámolási iidőszak.Ma Magyarországon az átlag munkás nem bízik a munkaadójában (nem igen ismerek olyat akit az elmúlt évtizedekben ne ért volna megalázás, vagy valamilyen átverés a munkáltató részéről), miközben a teljes lojalitás viszont elvárás a dolgozó felé.
Jó a példa. Amerikai cég, Szentgotthárdon. Gyárthat harcjárműve való váltót is, mert régi emlékeim szerint készült ott Strykerbe való is, amikor még az Opel gyáron belül voltak. Vagyis a hazai hozzáadás egy harcjárműhöz lehet épp a váltó, amit egy idetelepült amerikai cég gyárt. Teljesen igazad van. Nem érdemes sokat agyalni. Liszenszet kell venni és felépíteni, vagy kijelölni azt a céget, akik ott az összeszerelést elvégzik. Kialakítva a hosszútávű üzemeltetés logisztikai hátterét is így. Saját fejlesztgetésbe fogni, olyan lesz mitrn a Rába tűzoltóautó, vagy a Komondor. A Komondort se rendszeresíti senki, így meg eladni még a sugárfelderítőt se tudják sehova, referencia nélkül. 1 db van Pakson, ez minden, ha minden igaz. Nincs hadiiparunk, ez az alaphelyzet.
Hogy jön ide, visszaolvastam még 1x mire válaszoltam, a felvetésre, úgy.Bocsi de ez most nem értem hogy jön ide. Én arra reagáltam hogy előttem szóló azt javasolta pestiek ne panaszkodjanak a magas albérlet árakra hanem menjenek le vidékre. Mintha az bármit megoldana ha mondjuk 20-30 ezer ember leköltözne Borsodba mert ott még olcsó a lakás aztán meg kb éhen döglene mert nincs meló.
Egyébként is utálom ezt a teljesen felesleges vidék vs főváros szembeállítást. Semmi értelme viszont baromi romboló jellegű...
A Boxert a románok is fogják gyártani (elvileg), így nem túl valószínű, hogy nekünk is adna gyártást a német, annyi kereslet nincs rá.
ALengyelek gyártottak T72-től Ak-ig mindent, a Cseheknél ott a TATRA a CZ ami azért elég patinás kis cég, gyártották az OT szériát, Zuzana löveget, Albatroszt, van repülőgép iparuk stb.... Románok repülőgépipara ugyanúgy fennáll, ezek minden helyi beszállítójával együtt...
Magyarázzátok már el miért olyan pocsék az a kommondor mindenki csak köpködi, a paraméterei nem rosszabbak mint egy hasonló kategoriás más ország álltal gyártott ugyanolyan gépé.
Egri sebességváltógyárat nem a ZF vette meg?Ez megint olyan, mint az Airbus gyártásuk... aláírogattak valamit, nem lett belőle semmi, nem jött a hazai megrendelés sem, most megrendelés nélkül áll az üzem, majd képbe jött a Bell, azzal is maszatoltak. Éppen mikor honnan fúj a szél.
Azóta mellesleg már Piranha 5 gyártására készülnek fel, az első huszon darabon kívül otthon gyártják majd le a fennmaradó 200-at. Fognak mellé gyártani egy teljesen más járművet ugyanabba a kategóriába? Kétlem... Azért lehetne lenyúlni a Boxer gyártását. Oda fog kerülni a gyár, ahol megrendelés van rá.
Az mind1 ki mit gyártott 20-30-40 évvel ezelőtt, náluk is elsorvadt az ipar megrendelések híján. Ha nem is 0-ról kellett újjáépíteni, mint nekünk, de nem véletlenül vettek ők is liszenszet és nem saját erőből álltak neki a fejlesztgetésnek. A repülőgépipart meg ne hozzuk fel ide, azok a helyi beszállitók is nyugati megrendelésekből élnek manapság, alma a körtével.
Maradjunk ennél az egyszerű példánál. Nem Suzuki üléseket rakunk az apc-be, hanem leadjuk a műszaki specifikációkat a beszállítónak, aki a suzuki üléseket IS gyártja és ő olyant gyárt nekünk azt amit a mérnökök megálmodtak. Allison meg nem magyar cég, de magyar munkásokat alkalmaz, a magyar gdp-t húzza, pont mint az audi. Persze vehetsz magadnak ZF váltót, abban legalább nincs hozzáadott magyar termék, se munkaerő. A németek nagyon szívesen legyártják majd neked, meg minden mást is!