Harckocsik harctéri alkalmazása

dudi

"Azt mondod,hogy a T-72B is olcsósított tömegtermék volt mint a T-72.Erre kérdeztem,hogy miért."

Sokkal olcsóbb volt, mint egy gázturbinás+kerámia páncélos+irányított rakétás+legkorszerűbb passzív éjjellátós T-80U.
Ettől még egy T-72B nagyon is első osztályú MBT volt a saját korában!

De az alap igazság az, hogy a T-72 a T-64A olcsósított verziója volt. De a T-72A-tól kezdve szerintem már ez az állítás nem feltétlenül állja meg a helyét, főleg, hogy a T-72 sokkal nagyobb fejlesztési potenciállal rendelkezett, mint a T-64-s sorozat.

A T-72B is alkalmas volt ATGM indításra és a páncélzata is elsőosztályú volt.A gázturbina inkább hátrány mint előny az éjjellátó rendszerek közt nem volt érdemi diferencia ( elméletileg dupla látótávval rendelkezett a a T-80U-nál az NVG passzív módban de ezek olyan ótvar rendszerek voltak,hogy értrlmetlen volt őket passzívan használni)a hőképalkotó rendszer volt igazán ütős különbség de az is valami 2500 méteres látótávval bírt tökéletes körülmények közt(gyakorlatban inkább a felét tudta ennek a rendszer)és a T-64 meg sem kapta.
 
Nekem egy 14éves Kalosom van,ami olcsó tömegtermék a vele egyidős Audi A akárhányashoz képest.pedig mind a kettő személygépkocsi,feladata,hogy elvigyen a-bol b-be.De a Trabanthoz képest jóval fejlettebb,és drágább technika.Mert közben a világ fejlődött a Trabi tervezésének idejéhez képest.Ugyanez érvényes hk vonalon is.Szovjetek kicsit megbonyolitották,hogy saját használatra csústermék a T80,sajáthasználatra tömegtermék a T72B,Tescógazdaságos exportmodel meg a 72majomverzió.Vagy mai repcsivonalon,az ami csúcs az F22,tömegtermék az F35,de az a tömegtermék attól még másnak rohadt drága vágyálom.Nekik jut a felújitott F16,az FA50,vagy a JF17-vagy a J7 legújabb felöntése.Vagy az L15Z,amit még el tudnak érni.

Tömeg termék volt a T-72B ez tény!De nem egy olcsó tömegtermék mint a T-72 aminek a harcértéke köszönő viszonyban sem volt a T-64A-val összehasonlítva.A T-72B változatok harcértéke nem sokkal maradt el a vele egy idős T-80 változatoktól(Igazán nagy diferencia a hőképalkotó rendszer volt ami európai lőtávon belül biztosította a passzív felderítést és tűzvezetést ájszaka.Olvastam olyat is sok helyen,hogy nem minden T-80U volt ellátva hőkamerával mert elképesztően drága volt)de ezzel csak a T-80U rendekezett semelyik másik korábbi T-80 variáns nem kapta meg a T-64-esek meg pláne nem.Ebből nagyon jól látszik,hogy a T-80U az egyetlen olyan 80-as évek beli szovjet harckocsi ami jelentősen kiemelkedik a többi típusból.
 
dudi

Igaz amit írsz, de ettől még a T-80U sokkal több rubelbe került, mint a T-72B.
Egyszer valami lista is volt itt a konkrét árakról, de nekem nincs meg, emlékezni meg már nem emlékszem sajnos, de jelentős különbség volt.
 
dudi

Igaz amit írsz, de ettől még a T-80U sokkal több rubelbe került, mint a T-72B.
Egyszer valami lista is volt itt a konkrét árakról, de nekem nincs meg, emlékezni meg már nem emlékszem sajnos, de jelentős különbség volt.

Én képességek alapján határozom meg azt,hogy mi másodosztályú és mi elsőosztályú nem pedig ár alapján.Képességeket figyelembe véve a T-80U emelkedik csak ki minden mással szemben a T-72B azonos korú változata nem rendelkezik szignifikáns harcászati hátrányokkal.
 
molnibalage

"Az Mk5 páncélvédelme korszerűtlen volt már a '70-es évek közepén is, a tűzereje éppenhogy elég lett volna a T-72 ellen is. Kérdés, hogy egyáltalán milyen gránátot adtak el oda az angolok..."

Éppen ez a lényeg. A nyugati világ legjobb harckocsija is elavult volt a butított orosz export tankokkal szemben is!
  1. Ki mondta, hogy a legjobb volt?
  2. Ki mondta, hogy Irán a legjobb lőszert adta el? Az hh alatt az export termékek többsége nem a csúcstechnika volt. Sehol.
Ezt meg csak úgy.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
molnibalage

"Ki mondta, hogy a legjobb volt?" (Chieftain)

Hát abban eléggé egyet értenek a hozzáértők, hogy a nyugati világ legpotensebb harckocsija a Chieftain volt kb. a 70's évek legvégéig, ami a megjelenésétől számítva egy kb. 15 éves időtartalom. Az én véleményem is ez.
Szóval meg is indoklom, kicsit jellemezve a "versenyzőket", úgy, hogy a Chieftain-hez mérem őket:

Leopárd 1: Ez a tank sokkal jobb mobilitással rendelkezik, mint a Chieftain, az A4 verziótól kezdve tűzvezetés terén is főlé nőt, ellenben kisebb tűzerővel rendelkezett és lényegében nem volt páncélzata max. gépágyú kaliberig. Ez pedig iszonyatosan nagy hátrány!

AMX-30: Ezt a tankot még a T-55-nél is szarabbnak gondolom, nem , hogy az angol riválisánál. Kicsit jobb mobilitása volt, mint az angol harckocsinak, ellenben kisebb tűzerővel rendelkezett, páncélzata pedig még a T-55-től is messze elmaradt (gépágyú szintig védett a páncélja).

M60A1: Ez a tank a komoly kihívó. Jobb a mobilitása, és a homogén páncélos tankok között jónak mondható páncélzattal rendelkezik, ellenben a Chieftain páncélzata frontpáncélban mindenképpen erősebb (torony/test 260/250 mm RHA vs. 390/390 mm RHA egyenérték). Tűzerőben szintén az amcsi közepes tank felett állt az angol nehéz harckocsi, tűzvezetés terén A3-tól, jobb volt az M60 csak ugye az már a vizsgált időszakunk legvége.
1979-től jelentek meg a modern nyugati MBT-k.

Amikor az Irak-Iráni (1980-1988) háborúról beszélünk akkor a 60's-70's évek haditechnikája csapott össze.
Irak: T-55/T-62/T-72M/AMX-30
Irán: M60/Chieftain
 
Ha még nem lett volna...

3881193-original.jpg

f0c75b444254.jpg
 
Le tudod fordítani megyarra?Azt sem tudom elolvasni,hogy mi van odaírva(azt sejtem,hogy gyártási darabszám az első táblázat de mi a második?).
 
Le tudod fordítani megyarra?Azt sem tudom elolvasni,hogy mi van odaírva(azt sejtem,hogy gyártási darabszám az első táblázat de mi a második?).
1. oszlop T-72 gyártás Nyizsníj Tagilban
2. oszlop T-72 gyártás Cseljabinszkban
3. oszlop T-72 rendszeresítés a szu-ban (1+2-3 = export)
...

1. oszlop - típus
2. oszlop - előállítás költsége (valamikori árfolyamon USD-ben)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi
Hpasp

"1. oszlop - típus
2. oszlop - előállítás költsége (valamikori árfolyamon USD-ben)"


Egységes az árfolyam? pl. 1990-s dollárban van számolva az egész? Vagy a gyártás kori dollár árfolyamon, mert az nem mindegy ám.:)
 
Érdekes a táblázat!A T-80 drágább mint az összehasonlíthatatlanul potensebb T-80B.
 
Naná, mert kis mennyiségű előszéria volt tudtommal... Minden "betű" nélküli alapmodell hagyományosan előszéria. Lásd Buk-1, Osza, stb.

Ez akkor sem indokolja annyira elavult a B-hez képest(nincs lézeres távmérő hanem optikai van helyette,a torony és a teknő páncélzata is primitív meg úgy általában a beépített rendszerek jó része).
 
Még ATGM-sem volt hozzá.Gakorlatilag alig volt jobb mint egy T-72 Ural,még a T-72A is potensebb volt.
 
Ez akkor sem indokolja annyira elavult a B-hez képest(nincs lézeres távmérő hanem optikai van helyette,a torony és a teknő páncélzata is primitív meg úgy általában a beépített rendszerek jó része).
De indokolja. Nézd meg a gyártási darabszámot évenként és azt, hogy a T-80B mikori. A Skoda 120L is a világ legdrágább autója lenne, ha csak 20 db készül belőle és nem több százezer vagy millió.
 
De indokolja. Nézd meg a gyártási darabszámot évenként és azt, hogy a T-80B mikori. A Skoda 120L is a világ legdrágább autója lenne, ha csak 20 db készül belőle és nem több százezer vagy millió.

Ha semmit nem raksz bele akkor is?Majdnem harckocsi árban volt a U változat hőkameraja mégsem került annyival többe mint a B.A T-80 szinte egy reszelt turbinás T-64 volt.
 
Ha semmit nem raksz bele akkor is?Majdnem harckocsi árban volt a U változat hőkameraja mégsem került annyival többe mint a B.A T-80 szinte egy reszelt turbinás T-64 volt.
A gyártást elkezded, de szépen lassan jössz bele. Aztán reszelgetsz rajta itt ott és elkezded tolni, mint állat. Naná, hogy olcsóbb lesz az, amiből legyártanak vagy 20-szor annyit. Nézd meg az F-35A-t. Az első Lot ára valami 120 misi volt. A Lot 14 után meg lesz valami 80M. Akkor szerinted ez a T-80-nál hogyan volt?
 
  • Tetszik
Reactions: Celebra
A gyártást elkezded, de szépen lassan jössz bele. Aztán reszelgetsz rajta itt ott és elkezded tolni, mint állat. Naná, hogy olcsóbb lesz az, amiből legyártanak vagy 20-szor annyit. Nézd meg az F-35A-t. Az első Lot ára valami 120 misi volt. A Lot 14 után meg lesz valami 80M. Akkor szerinted ez a T-80-nál hogyan volt?

A táblázatból nem derül ki,hogy melyik évben mennyi volt.Meg az F-35 Lotok szoftveresen térnek el nem pedig teljesen más a hajtómű pl.
 
Persze ettől lehet drágább csak nekem az a fura,hogy egy sokkal elqvultabb eszközről beszélünk ami félig egy T-64 kis túlzással.